Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ben wel een enorme Citrofiel.
Heb de volgende Citroen’s gereden:
GSA
VISA II CLUB 652CC
BX 14E
BX 16RS
BX 14TE
C5 90PK HDI SEDUCTION
Nu heb ik belangstelling om een BX 15RE te kopen.
De auto komt uit het buitenland, de 15RE is hiet nooit te koop geweest.
Denk overigens dat de motor gewoon de 1.6 is want het cc is 1580.
Denk dat het te maken heeft gehad met de wegenbelangstelling-regeling van Oostenrijk en Italie.
Als het anders is hoor ik dat graag…
Wanner moet de distributiesnaar vervangen worden van een 1,6 motor??
En waar moet ik op letten met een BX uit 1989 ???
Heb al zo lang geen BX meer dat even opgefrist moet worden.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite!
Bob
wat is er zo bijzonder aan een 1.5 ? kzie er hier wel een staan een TGE wel mooi kleurtje en stoeltjes
http://www.araba.com/ilan/citroen/bx/64430.html
Hallo,
Weet ik eigenlijk niet. In die tijd waren er nog al wat andere BX’ N te koop in het buitenland.
BX 1.1
BX 1.7D
BX 1.5
Ik kwam deze gewoon toevallig tegen. En wil hem graag gaan kopen.
Dus nogmaals alle informatie is welkom.
Bob
Volgens mij alleen het typeplaatje, want Bob zegt zelf ook al dat de bekende 1580 cc in het vooronder ligt
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
distributieriem moet bij mijn weten om de 60.000km vervangen worden.
Ik weet niet of je een type 2 of 3 BX hebt. (o.a. te zien aan de achterlichten)
Je dient in ieder geval even te kijken naar de achterste uitlaatophanging (bij achterdemper), die wil nog wel eens er af roesten.
Verder even onder de motorkap kijken naar roest op het plaatwerk bij de veerpoten en de overlappingsnaden van het plaatwerk aan bijde zijkanten, iets onder de veerpoten.
Verder natuurlijk even kijken of de BX nog goed omhoog en omlaag komt.
Anders of uit voorzorg de LHM laten verversen.
En de stand van de achterwielen bekijken. Deze horen mooi recht onder de BX te staan. Als ze scheef staan, kun je je draagarmen gaan vervangen.
easternnl heeft deze lijst een tijd geleden in een ander topic gepost:
Bijlage: Checklist BX
Te bekijken zonder draaiende motor.
- Achterarmlagers: als deze versleten zijn kun je een “kloenk” geluid
horen bij het instappen, vaak herken je versleten achterarmlagers
ook aan de BMW stand van de achterwielen /—\ , met name goed te
zien in de hoogste stand. Bij Breaks of modellen vanaf 1991 kunnen de
wielen iets uit het lood staan, maar niet veel. Bij twijfel wielen
van de grond en checken op speling.
- Alle deuren: gaan ze ook van binnenuit soepel open en dicht,
sluiten de deuren goed aan bij de rest van de carosserie?
- Staat van de banden en reserveband. Mijn voorkeur gaat uit naar
Michelin banden, omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat dit
de fijnste banden zijn voor een BX.
- Droge uitlaat, als de uitlaat aan de binnenkant vettig aanvoelt,
stookt de motor waarschijnlijk olie.
- Glas van de voorruit en voorlampen controleren op barstjes e.d.
- Gordels moeten soepel en volledig kunnen worden uitgetrokken, maar ook goed
stoppen als er plotseling hard aan getrokken wordt.
- Rubbers van de ruiten.
- Linker voorruitstijl roest.
- voordeurschanieren, kofferbakbodem (met name links bij
uitlaatsteun), roest voor de achterwielen achter het randje van de
achterdeur: duidt op voormalige achterschade en kan leiden tot veel
meer roest.
Onder de motorkap
- Accumulatorbol mag iets zweten, kan jaren goed gaan.
- Benzineslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- Wanneer is de dynamo vervangen, gaat ongeveer 150.000 km mee,
hoewel het kan verschillen.
- Nippels koelsysteem goed bekijken, geen lekkage?
- Staat olievuldop: als ‘mayonaise’: beetje vocht in olie: mogelijk
recent veel korte ritten gereden of een kvs lekkage intern.
- Peil koelvloeistof: niveau moet 25 tot 30 cm onder rand zijn
(volgens Haynes).
- Waterslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- roest bij binnenspatbordranden voor
- (turbo)diesel. Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur
los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een
korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of
gescheurde kop of koppakking.
- Het is een goede test als de dieselmotor volledig koud gestart
wordt, vooral met koude. ALs de motor gelijk vlot aanslaat en per
direct regelmatig loopt zegt dit al veel over de staat van
onderhoud. Als de motor slecht aanslaat maar na enige tijd wel
regelmatig loopt (nagelen mag) dan is of de wax-thermostaat ( EUR
25)slecht of de gloeibougies (65 EUR).
- Let op de eerste uitlaatgassen na het starten. Wit duidt op
waterdamp, blauw op halfverbrande olie.
Onder de auto
- HD-leidingen onder moeten niet geroest zijn. Let vooral op leidingen van
voor naar achter onder de B stijl en bij de krullen bij de achterbrug.
- Controleer conditie remblokken en schijven. Ernstig gegroefde schijven
zullen tzt vervangen moeten worden. Remblokken moeten nog min. 4 mm
profiel hebben.
Voor de proefrit
- Controleer of alle lichtjes van dashboard goed werken.
- Indien aanwezig, werkt de radio?
- Zijn de spiegels goed verstelbaar?
Voor de proefrit met draaiende motor
- Tikt hd-regelaar niet te snel? (sneller dan eens per 10 seconden
duidt op voorraadbol die vervangen moet worden of te grote
retourstromen in een van de hydraulische componenten, bij voorbeeld
de voorpoten of de hoofdremklep.
- Controleer de handrem.
- Controleer de koppeling.
- Hoeken auto bij lopende motor en normale rijstand indrukken en
controleren of ze binnen 5 seconden reageren.
- Veert de auto goed? De auto moet op de hoek makkelijk 15 cm
ingedrukt kunnen worden.
- Verschillende hoogten zonder kraken en springen. Beetje kraken naar
de hoogste stand mag wel, als het alleen het laatste stukje is.
- Diesel: een diesel mag met koude motor best wat grijze rook
uitstoten met gasgeven. Met warme motor (maak een proefit van
minstens een minuut of 20 om ook de pretaties van de turbodiesel
bij warme motor te kunnen beoordelen) mag een ongeblazen diesel
niet of nauwelijks roken (en zeker niet continu). Eeen turbodiesel
mag zwarte rook uitstoten met stevig acceleren of zware continue
belating (categorie zware aanhanger). Een diesel die grijze rook
uitstoot verbruikt olie. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn,
maar houdt rekening met de extra kosten voor bijvullen. Het hoeft
de betrouwbaarheid niet aan te tasten. Flink zwart roken kan duiden
op versleten verstuivers (180 EUR)
Tijdens een proefrit.
- Let op wiellagers: maken ze geen geluid (gillend of bonkend) bij 80
km per uur en koppeling los? Versleten wiellagers gaan brommen
evenredig met de snelheid.
- Gaan alle ramen soepel open en dicht?
- Let er bij het remmen op of de auto niet scheeftrekt.
- Ruitenwissers: geen gepiep over droge ruit.
- Schakelen moet soepel gaan, hoewel de BX af fabriek al enigszins
hakerig schakelt.
- Ruiten sproeiers testen.
- Zijn de stoelen niet uitgezeten?
- Verwarming en ventilator testen
- Achterruitverwarming testen.
Vragen aan de verkoper/controle onderhoudsboekjes.
(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)
- Accu (3 tot 4 jaar)
- Bougies (20.000 km).
- Brandstoffilter (GTI motor: 80.000 km, diesel om de 20.000 km)
- Chassis nummer controleren met papieren.
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
80.000 km).
- Kleppen gesteld?
- Luchtfilter (30.000 km).
- Octopus ooit vervangen?, zou pluspunt zijn, maar hoeft niet.
- Olieverbruik niet te hoog. (meldt de verkoper meestal niet zelf).
- Veerbollen (60.000 km/ 2 jaar controle en evt. bijvullen).
- Vloeistoffen recent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).
_________________
Ik zie zo snel de draagarmlagers er niet bij staan. Achterwielen mogen dus niet /—\ staan, dan zijn je draagarmlagers versleten..
Serge.
wat is er zo bijzonder aan een 1.5 ? kzie er hier wel een staan een TGE wel mooi kleurtje en stoeltjes
Het bijzondere aan een BX 15 is dat ie nooit in NL geleverd is. Daardoor dus hier erg zeldzaam.
Volgens mij alleen het typeplaatje, want Bob zegt zelf ook al dat de bekende 1580 cc in het vooronder ligt
“BX 15” werd gebruikt om aan te geven dat ‘t een 1.5 met minder pk’s was. Ik dacht iets van 75 in plaats van de normale 90 van de BX 16. Handig voor landen waar je wegenbelasting betaalt per pk.
Hallo allemaal,
Net nog even gekeken. De 15RE is uit 1988, is dat dan type-2 ??
Dus nog zonder injectiemotor. Maakt dat nog wat uit??
Km stand is ongeveer 180.000.
Groet,
Bob
austria schreef:Hallo allemaal,
Net nog even gekeken. De 15RE is uit 1988, is dat dan type-2 ??
Dus nog zonder injectiemotor. Maakt dat nog wat uit??
Km stand is ongeveer 180.000.Groet,
Bob
Dat is dus een type 2. Nog zonder rookglazen achterlichten (rood boven en grijs onder).
Wees blij dat het een carburateurmotor is! Dan heb je niet al die electronica die alleen maar kapot kan gaan.
Bij een carburateur kun je tenminste alles zelf afstellen en regelen.
Km-stand zegt verder niks. Zolang die auto maar goed is onderhouden, dat is absoluut een van de belangrijkste aankooppunten vind ik. Vraag eens of alle onderhoudsboekjes erbij zitten en wat er zoal de laatste tijd aan onderhoud is gepleegd.
Succes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hallo,
Bedankt voor je reaktie.
Als ik hem heb gekocht maak ik wel even een foto.
En mischien komt de 15RE dan wel naar de BX-meeting.
Zag in Italie pas nog de BX 11E rijden, met de bekende motor uit de Visa/AX. Leuk om te zien hoor…............
Bob
Wees blij dat het een carburateurmotor is! Dan heb je niet al die electronica die alleen maar kapot kan gaan.
Bij een carburateur kun je tenminste alles zelf afstellen en regelen.
hehe wouter, onze carburateur-fetishist
Al die elektronica gaat nou juist volgens mij zelden kapot, en als ‘t kapot gaat is ‘t makkelijk te vervangen…. carburateurs zijn onzuinig en dat afstellen is ook maar gedoe…. geen mij maar injectie!
:p
XBXG schreef:
Dat is dus een type 2. Nog zonder rookglazen achterlichten (rood boven en grijs onder).
Wouter jonge, leef je in de omgekeerde wereld?
De BX 15 heeft net zoals de BX 16 een 1580 cc motor, maar het vermogen is bij de BX 15 een stuk lager (ongeveer 75 ipv 94 pk). Technisch zit het verschil in de carburator : de BX 15 heeft een gewone (enkellichaams-) carburator, de BX 16 heeft een dubbellichaamscarburator (Weber of Solex).
De BX 15 is o.m. in Frankrijk en Italië te koop geweest.
De BX 11 was er voor zover ik weet enkel in Italië (en misschien ook in Spanje) maar niet in Frankrijk.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Hallo,
Weet iemand trouwens wat het kost om een distributiesnaar te vervangen bij een BX 15/16 RE uit 1988???
Bob
XBXG schreef:
Wees blij dat het een carburateurmotor is! Dan heb je niet al die electronica die alleen maar kapot kan gaan.
Bij een carburateur kun je tenminste alles zelf afstellen en regelen.
Wat fijn zeg! Maar bij een goed werkend injectiesysteem hoef je dat helemaal niet; en bij een slecht werkend injectiesysteem hoef je alleen maar de kapotte componenten te vervangen! Handig he?
Neuh, als je echt een beetje normaal wilt kunnen rijden zonder gezeur heb je bij een mechanische verdeler en een oude carburateur weinig te zoeken.
Ich bin ein Breaker
Distributieriem vervangen? Krijg je de verkoper niet zo ver dat hij dit nog doet? Wat het kost weet ik niet, ik weet alleen dat ik voor mijn Megane bijna 250 euro kwijt was bij de dealer.. Bij de BX heb ik het nog nooit hoeven betalen.
Wie weet ‘t hier wel???