De brandstofpomp van Weefje’s ZX-Diesel lekt diesel.
De Boschpomp lekt bij de as die door het gaspedaal word bediend.
Kan de bovenkant van de pomp eraf om ergens een keering te vervangen :
Het is erg klote dat dit nu net na een olie-wissel en nieuwe gloeibougies vandaag moet gebeuren, een dikke €100 verspild.
Weefje heeft zo erg de pest in op dit moment dat hij de ZX anders uiterlijk Woensdag naar de sloop wil brengen
Alle tips om dit te verhelpen zijn welkom,
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
ZX1.4i schreef:De brandstofpomp van Weefje’s ZX-Diesel lekt diesel.
De Boschpomp lekt bij de as die door het gaspedaal word bediend.Kan de bovenkant van de pomp eraf om ergens een keering te vervangen :
Het is erg klote dat dit nu net na een olie-wissel en nieuwe gloeibougies vandaag moet gebeuren, een dikke €100 verspild.
Weefje heeft zo erg de pest in op dit moment dat hij de ZX anders uiterlijk Woensdag naar de sloop wil brengen
Alle tips om dit te verhelpen zijn welkom,
Naar de sloop ? :
Dat probleem herken ik wel….heb ik ook ooit enkele malen bij een BX 1.9 D gehad.
Natuurlijk kan je dat lagertje/asje vernieuwen….maar vraag me niet hoeveel dat (nieuw) kost.
In mijn herinnering kan dat bovendeksel er gewoon af ....ik haalde dan bij de sloop er eentje vanaf (als het uiteraard maar een indentieke Boschpomp is) en schroefde die erop…..goed ontluchten en klaar.
Lekker stinkklusje trouwens.
Of mankeert er nog veel meer aan zijn ZX….dat hij hem naar de sloop wil brengen ?
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
Bram schreef:ZX1.4i schreef:De brandstofpomp van Weefje’s ZX-Diesel lekt diesel.
De Boschpomp lekt bij de as die door het gaspedaal word bediend.Kan de bovenkant van de pomp eraf om ergens een keering te vervangen :
Het is erg klote dat dit nu net na een olie-wissel en nieuwe gloeibougies vandaag moet gebeuren, een dikke €100 verspild.
Weefje heeft zo erg de pest in op dit moment dat hij de ZX anders uiterlijk Woensdag naar de sloop wil brengen
Alle tips om dit te verhelpen zijn welkom,
Naar de sloop ? :
Dat probleem herken ik wel….heb ik ook ooit enkele malen bij een BX 1.9 D gehad.
Natuurlijk kan je dat lagertje/asje vernieuwen….maar vraag me niet hoeveel dat (nieuw) kost.
In mijn herinnering kan dat bovendeksel er gewoon af ....ik haalde dan bij de sloop er eentje vanaf (als het uiteraard maar een indentieke Boschpomp is) en schroefde die erop…..goed ontluchten en klaar.Lekker stinkklusje trouwens.
Of mankeert er nog veel meer aan zijn ZX….dat hij hem naar de sloop wil brengen ?
Foei wat een wegwerpcultuur toch weer
Zo duur is zo’n bovendekseltje erop laten zetten ook weer niet. Scheelt je een hoop ellende kan ik je verzekeren.
Gr,
MArten
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
mpostma schreef:Foei wat een wegwerpcultuur toch weer
Tsja….. ....alleen kan ik me nog wel herinneren dat je zodra het deksel eraf is…..je wel ergens voor moest oppassen als je het nieuwe deksel er weer opdeed…....e.o.a. palletje of stangetje o.i.d.
Weet jij dat, Marten ?
Ik herinner me tenminste nog (het is zeker al 7 jaar geleden of zo, dat ik dit aan de hand heb gehad)....dat ik flink zat te vloeken om dat deksel er weer goed op te zetten.
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
Bram schreef:mpostma schreef:Foei wat een wegwerpcultuur toch weer
Tsja….. ....alleen kan ik me nog wel herinneren dat je zodra het deksel eraf is…..je wel ergens voor moest oppassen als je het nieuwe deksel er weer opdeed…....e.o.a. palletje of stangetje o.i.d.
Weet jij dat, Marten ?
Ik herinner me tenminste nog (het is zeker al 7 jaar geleden of zo, dat ik dit aan de hand heb gehad)....dat ik flink zat te vloeken om dat deksel er weer goed op te zetten.
Daar heb je toch specialisten voor? Ik geloof dat het uitbesteden van een klusje als dit je de kop echt niet hoeft te kosten.
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
mpostma schreef:Daar heb je toch specialisten voor? Ik geloof dat het uitbesteden van een klusje als dit je de kop echt niet hoeft te kosten.
De Koppeling is ook niet best meer van die auto, hij haakt ergens, schijnt iets met het druklager/veer ofzo te zijn. In Juni of Juli moet die auto naar de APK, in iedergeval moet er een nieuwe handremkabel op, trommelremmen achter zijn wellicht ook niet best mee.
Weefje wil dus niet veel tijd en geld meer aan die auto uitgeven aangezien hij de auto toch weg gaat doen voordat deze gekeurd moet worden. Met het achterlijk hoge arbeidsloon in NL kost elk klusje bij de dealer of specialist je al gauw €100 of meer.
Ik ga morgen tussen de middag of aan het eind van de dag even snel op de sloop kijken en even rondbellen. Hopelijk krijg ik de ZX weer goed aan de praat, ik vind het ook heel erg zonde als de ZX alleen om deze reden naar de sloop gaat.
Hoe kun je de brandstofpomp ontluchten :
@Bram, is inderdaad een stink klusje, heb dieseldruppels op mijn kleren gekregen, heb een stukje met open ramen op de snelweg gereden naar Rotterdam om mijn Xantia te ontluchten.
Heb zojuist even Jacobs & Gouw B.V. (Dieselspecialist) gebeld, ze vertelden mij dat e.e.a. mogelijk is om de pomp door hun te laten reviseren. maar dat kost €€€.
De specialist wist mij te vertellen dat er O-Ringen om die as zitten die kunnen gaan lekken, deze ringen zijn los te koop, kosten iets van €3,50/stuk en je heb er 1 of 2 nodig. Zelf vervangen ze de ringen niet omdat je dan na een paar maanden weer lekkage kan hebben, ze voeren een complete revisie uit.
Ik zou zeggen, geef het een kans voor die €3,50 of 2x€3,50
Ik ga straks ook effe op de sloop kijken voor een ander deksel, of dat hetzelfde is?, er schijnen volgens de dieselspecialist nogal wat soorten asjes in lengte te zijn. De dikte is bijna altijd hetzelfde, want hij had niet veel soorten O-Ringen.
De ZX-Diesel op de sloop had een iets andere Boschpomp, ik dat ding maar lekker laten zitten.
Heb wel 2 O-ringen bij de Diesel specialist gehaald voor €1,35/stuk, als Weefje er nog zin in heeft, zetten we ze erin en kijken hoe het gaat.
De Specialist vertelde me dat ze het gat uitfrezen, een nieuwe bus in persen, dit geintje kost €75 , als je het dekseltje er zelf afhaalt en brengt. Ik ga eerst maar eens kijken hoe het ervoor staat als de nieuwe O-ringen erin zitten, hopelijk blijft alles op zijn tijd/plek staan
Het is het proberen waard voor die €2,70
ZX1.4i schreef:.........
Het is het proberen waard voor die €2,70
En zo is het.
Re: Bosch Dieselpomp lekt ZX
Bram schreef:mpostma schreef:Foei wat een wegwerpcultuur toch weer
Tsja….. ....alleen kan ik me nog wel herinneren dat je zodra het deksel eraf is…..je wel ergens voor moest oppassen als je het nieuwe deksel er weer opdeed…....e.o.a. palletje of stangetje o.i.d.
Weet jij dat, Marten ?
Ik herinner me tenminste nog (het is zeker al 7 jaar geleden of zo, dat ik dit aan de hand heb gehad)....dat ik flink zat te vloeken om dat deksel er weer goed op te zetten.
Juist ja dat gevloek heb ik vandaag ook gehad in de regen, deksel eraf, O-Ring erop, maar het deksel wil er niet goed op.
Onder het deksel zit inderdaad een palletje welke tegen een pen/schroef? aanloopt, dat palletje opzijduwen en het deksel erop zou mooi zijn, maar helaas kom je daar moeilijk bij. Ik zat te denken om de bout die ik omcirkeld heb los te draaien, dan komt die pen eruit en kan de boel dicht.
Iemand enig idee waar deze bout voor is?
Welke functie heeft het hefboompje bij 3?
Heb voorlopig het deksel er los opgelegd met een lap eromheen om het schoon te houden, ik ga in de loop van de week verder als het niet meer regent.
Tsja….Sohail…..ik zei al eerder dat het al zeker 7 jaar geleden is dat ik dit klusje moest doen…het is daarom TE lang geleden dat ik me nog kan herinneren HOE ik dat palletje er weer in fru(o)mmelde….er was e.o.a. trucje voor (of handigheidje) maar dat zou je eens moeten vragen aan anderen hier, die vrij recent nog het deksel van de Brandstofpomp hebben gelicht.
Die zullen ongetwijfeld hetzelfde probleem hebben gehad.
Ik zou het zelf moeten zien….wellicht dat ik er dan weer op zou komen hoe ik dat toendertijd deed.
...AHHH ....is dat niet het afstelboutje voor het Inspuitmoment, die je omcirkelt hebt ??
Moet je mee uitkijken hoor, dat hij er exact net zo diep weer ingeschroefd word….meen ik me OOK te herinneren.
Anders trekt (en loopt) ie straks OF helemaal niet….OF hij trekt de straatstenen eruit…..ik heb er weleens aan zitten draaien in een grijs verleden, bij de eerste BXén van mij…...net NA de APK keuring dus, want daar zat de APK keurmeester toen ook aan te draaien….Hé zei ik, wat is dat voor schroefje ??.....daarvoor dus zei hij…enfin, ik kreeg weer herinneringen aan mijn bromfiets tijd en verstelbare sproeiers en zo…Opvoeren dus.
Maar het gevolg was WEL dat ik uiteindelijk naar de Dieselspecialist moet om hem weer goed af te laten stellen. ops:
Enne….als ik het goed heb…is dat hefboompje bij nummer-3 de *Choke* zeg maar…..die bij koude start zorgt voor een wat hoger toerental, wat geregeld word door die kabel die er aan vast zit. (toch, Marten ?)
Bram schreef:...AHHH ....is dat niet het afstelboutje voor het Inspuitmoment, die je omcirkelt hebt ??
Moet je mee uitkijken hoor, dat hij er exact net zo diep weer ingeschroefd word….meen ik me OOK te herinneren.
Anders trekt (en loopt) ie straks OF helemaal niet….OF hij trekt de straatstenen eruit….
Dat is een boutje waar een verzegelde schroef opzit, volgens mij kan ik die bout eruit draaien, als ik maar niet aan die schroef kom. Die schroef is verzegeld dmv een busje welke erop geknepen zit, draaien aan die schroef gaat niet zomaar.
Het eruit trekken van de straatstenen lijkt me ook geen verkeerd idee
ZX1.4i schreef:Bram schreef:...AHHH ....is dat niet het afstelboutje voor het Inspuitmoment, die je omcirkelt hebt ??
Moet je mee uitkijken hoor, dat hij er exact net zo diep weer ingeschroefd word….meen ik me OOK te herinneren.
Anders trekt (en loopt) ie straks OF helemaal niet….OF hij trekt de straatstenen eruit….
Dat is een boutje waar een verzegelde schroef opzit, volgens mij kan ik die bout eruit draaien, als ik maar niet aan die schroef kom. Die schroef is verzegeld dmv een busje welke erop geknepen zit, draaien aan die schroef gaat niet zomaar.
Het eruit trekken van de straatstenen lijkt me ook geen verkeerd idee
Dat verzegelde schroefje is trouwnes je rookstop. Het eerste waar je bij een turbodiesel aan moet draaien om ten koste van extra roetproductie meer porrie te krijgen.
Daar moet je natuurlijk NOOIT aan draaien, want stel je voor dat je extra roetuitstoot krijgt!! (HEt is niet voor niets verzegeld).
Gr,
Marten
ZX1.4i schreef:Bram schreef:...AHHH ....is dat niet het afstelboutje voor het Inspuitmoment, die je omcirkelt hebt ??
Moet je mee uitkijken hoor, dat hij er exact net zo diep weer ingeschroefd word….meen ik me OOK te herinneren.
Anders trekt (en loopt) ie straks OF helemaal niet….OF hij trekt de straatstenen eruit….
Dat is een boutje waar een verzegelde schroef opzit, volgens mij kan ik die bout eruit draaien, als ik maar niet aan die schroef kom. Die schroef is verzegeld dmv een busje welke erop geknepen zit, draaien aan die schroef gaat niet zomaar.
Het eruit trekken van de straatstenen lijkt me ook geen verkeerd idee
Dat verzegelde schroefje is trouwnes je rookstop. Het eerste waar je bij een turbodiesel aan moet draaien om ten koste van extra roetproductie meer porrie te krijgen.
Daar moet je natuurlijk NOOIT aan draaien, want stel je voor dat je extra roetuitstoot krijgt!! (HEt is niet voor niets verzegeld).
Gr,
Marten
mpostma schreef:Dat verzegelde schroefje is trouwnes je rookstop. Het eerste waar je bij een turbodiesel aan moet draaien om ten koste van extra roetproductie meer porrie te krijgen.
Daar moet je natuurlijk NOOIT aan draaien, want stel je voor dat je extra roetuitstoot krijgt!! (HEt is niet voor niets verzegeld).
Kan ik wel de bout waar deze schroef inzit eruit draaien, volgens mij verstoor ik dan niet de positie van de schroef? Als dit eruit is, dan kan het deksel erop, nu loop er iets tegen deze schroef (pen) aan de binnenkant aan. Of ik moet proberen om met een dunne schroevendraaier die hevel opzij te duwen en het kapje erop
Als het mooi weer blijft en Weefje heeft er nog zin in, dan wil ik er vandaag best een draai aan geven om het te fixen
Als het mooi weer blijft en Weefje heeft er nog zin in
Vandaag wordt het mooi weer! En zin? Ach, let’s give it a try…