Misschien overbodig, ik zag het net in m’n mail..
http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/17 voor de beschrijving van het verversen van LHM.
en nu ga ik slapen!!
Ben benieuwd hoe ‘t morgen gaat, succes met je BX!!!
Serge.
een collega vertelde me dat ik beter een 1.6 of een 1.2 motor (ongeacht het merk) had kunnen nemen ivm het verbruik…maar dat is volgens mij ongelooflijk gel*l…
Misschien toch maar eens een haynes boekje aanschaffen, ook altijd voor mn brommers en motoren gebruikt..heel tevreden over.
Ik zal maar eens bellen naar IDDStechnique om even wat info te vragen.
Zal meteen LHM meebestellen denk ik.
Kijken hoeveel verschil ik merk qua vering.
Stel dat de draagarmlagers inderdaad versleten zijn, is dat zelf betaalbaar te doen?
BX-loos
Martijnus schreef:een collega vertelde me dat ik beter een 1.6 of een 1.2 motor (ongeacht het merk) had kunnen nemen ivm het verbruik…maar dat is volgens mij ongelooflijk gel*l…
Misschien toch maar eens een haynes boekje aanschaffen, ook altijd voor mn brommers en motoren gebruikt..heel tevreden over.
Ik zal maar eens bellen naar IDDStechnique om even wat info te vragen.
Zal meteen LHM meebestellen denk ik.
Kijken hoeveel verschil ik merk qua vering.Stel dat de draagarmlagers inderdaad versleten zijn, is dat zelf betaalbaar te doen?
1.2 in BX bestaat niet.
Gr,
MArten
weet ik, daarom zei ik ook ongeacht het merk. Volgens hem zuipen alle 1.4 motoren van welk merk dan ook meer dan andere motoren
kon er niet echt logica uithalen…
BX-loos
Martijnus schreef:een collega vertelde me dat ik beter een 1.6 of een 1.2 motor (ongeacht het merk) had kunnen nemen ivm het verbruik…maar dat is volgens mij ongelooflijk gel*l…
Misschien toch maar eens een haynes boekje aanschaffen, ook altijd voor mn brommers en motoren gebruikt..heel tevreden over.
Ik zal maar eens bellen naar IDDStechnique om even wat info te vragen.
Zal meteen LHM meebestellen denk ik.
Kijken hoeveel verschil ik merk qua vering.Stel dat de draagarmlagers inderdaad versleten zijn, is dat zelf betaalbaar te doen?
Ik heb een BX Leader, van hetzelfde bouwjaar en met exact dezelfde motor (zie foto onder aan dit bericht). Als de carburateur goed is afgesteld en je veel snelwegkilometers maakt kunnen ze best zuinig zijn. Ik kom aan een verbruik van 1 op 16,5
Zo’n Haynes is zeer goedkoop via ebay te kopen, zie o.a. HIER
Oja, Martijnus: nog gefeliciteerd met de aankoop van je BX, véél leuker dan een motor
Wat betreft de achterdraagarmlagers (ook wel ADAL’s of “adalletjes” genoemd), bel eens met Michael op 030-6066453. Hij heeft reeds geprepareerde achterdraagarmlagers klaar liggen voor montage
Om even een beeld te geven welke motor Martijnus in zijn BX 14 RE heeft:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Martijnus schreef:
11 euro per bol om te vullen…tegen ong. 30 voor niewue bollen. Misschien dat nieuwe bollen goed zijn (mijn vader had gelijk dat je altijd geld in een auto blijft steken ...en ik het maar ontkennen…niet met deze…wel dus…)
Ik ging dus naar de dealer om mijn bollen te laten vullen(ik rijd er elke dag langs de deur naar mijn werk)s’morgens gebracht,kon ze s,middags weer ophalen.
Kom ik ze weer halen vraagt die man of ik er een bon van moet>nee,zeg ik<dan word het 125 euro. :thumbsup .
ik dacht ,een grapje zeker,toch niet dus.
Ik heb ze uiteindelijk voor 100 euro weer meegekregen,zegt die man ook nog “tot ziens” :49 . (dacht het niet hé)
:listen Dus dealers proberen te vermijden is mijn advies.
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
dus beter naar de specialisten gaan voor de hydrauliek?
en nu ik het toevallig zie, dat rooster onder de motorkap..waarvoor is dat?
lijkt wel een bliksemafleider
verbruik van 1:16 lijkt me geweldig. Vandaag als ik tijd heb nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter.
Moet dat ingeolied worden?
BX-loos
Martijnus schreef:
en nu ik het toevallig zie, dat rooster onder de motorkap..waarvoor is dat?
lijkt wel een bliksemafleider
misschien voorkomt dat dat eventueel rondvliegende onderdelen door je ‘kunstof’motorkap heen vliegen.
:17 :17
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Haha, kan wel zien dat je eigenlijk een motorrijder bent! Het olien van je luchtfilter is bij het gros van de automobielen (ongeacht merk) niet nodig. Is simpelweg een element gemaakt van een aantal lagen filtreerpapier. Je koop zo’n luchtfiler element gewoon bij de Brezan of een specialist, en verwisselt deze met de oude.
Als je met K&N filters gaat werken is het een ander verhaal, die hebben zo hun eigen specifieke behandeling nodig.
En wat die opmerking betreft van 1.4 motoren: geloof het niet, is complete stierenpoep! Een verbruik van 1: 15 is best haalbaar, met de oude EN met de nieuwere 1400 motoren.
Dat met die 1.4 motoren is inderdaad wel erg knap verzonnen! Een 1.6 BX is gewoon minder zuinig dan een 1.4, en mijn 1.4 cliootje deed netjes 1 : 17…
ADAL’s vervangen is op zich niet zo ingewikkeld, je moet alleen de achterkant van je auto op een veilige manier in de lucht zien te krijgen. kijk eens op http://www.citroenbx.nl—> techniek (site van Roel Tiemersma).
Waar dat rooster voor is weet ik niet, ik heb een stalen motorkap
En inderdaad, een hele goede tip—> ga niet naar de Citroen dealer! Maar dat had je ondertussen wel begrepen toch?
Ik heb net een nieuw luchtfilter gehaald en nieuwe bougies…was 20 euro kwijt. vond het wel best.
bij het papiertje wat bij het filter zat staat dat hij wél ingeolied moet worden in motorolie tot ie verzadigd is.
Verder heb ik even de stand van de wielen bekeken, die is perfect. Dus asap de veerbollen vervangne denk ik.
Toen ik hem net op zijn hoogste stand zette was het binnen een paar secnoden tik tik tik ...dus die voorraadbol zal zn beste tijd ook wel gehad hebben.
Het is denk ik slim om voorlopig hobbels e.d. enorm rustig te nemen om de draagarmen en lagers zo min mogelijk te belasten?
BX-loos
Martijnus schreef:Toen ik hem net op zijn hoogste stand zette was het binnen een paar secnoden tik tik tik ...dus die voorraadbol zal zn beste tijd ook wel gehad hebben.
Als de BX van laag naar hoog gaat mag ‘ie wat vaker tikken. De manier om dit te meten is:
-auto in rijstand zetten
-stationair laten draaien en uitstappen
-aantal tikken per minuut tellen
als er tussen twee tikken ong. 20 seconden zit is er niet veel aan de hand, hoewel ik BXen ken waar ‘t bijna een minuut is!!!
Dat rooster onder de motorkap zorgt er trouwens voor dat je radio geen last krijgt van stoorsignalen vanuit de motor. (ontsteking e.d.) Metalen morotkap heeft dat niet nodig.
BX16TGI schreef:Dat rooster onder de motorkap zorgt er trouwens voor dat je radio geen last krijgt van stoorsignalen vanuit de motor. (ontsteking e.d.) Metalen morotkap heeft dat niet nodig.
Vandaar dat hij dus ook met een stripje aan het chassis zit(massa)
Nu ik dat lees snap ik ook waarom de radio stoorde van mijn Cannes,
Ik had hier een andere kap op gezet,en het stripje niet gemonteerd ops:
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
voge schreef:Dat met die 1.4 motoren is inderdaad wel erg knap verzonnen! Een 1.6 BX is gewoon minder zuinig dan een 1.4, en mijn 1.4 cliootje deed netjes 1 : 17…
Huh :
Mijn BX rijdt echt heel zuinig hoor….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX