Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gisteren is het met het vervangen van mijn tellerplaatjes (zitten nu witte in) mijn kilometertellerkabel ergens afgeknapt.. Nu heb ik al onder de kap gekeken, maar kan niet ontdekken waar die vast hoort te zitten
Wie weet waar die heen hoort te gaan!!
Deed de teller het meteen na het inbouwen het niet of na een stukje rijden pas :
Kan zijn dat je de kabel niet goed op het tellerhuis heb geklikt, daarom rij ik altijd eerst even een klein stukje na een dergelijke klus voordat ik de boel weer inelkaar zet.
Een geknapte kabel kan ook heel goed, dit is min of meer een constructiefout van Citroen, de kabel komt in een knik te liggen nadat de boel éénmaal gedemonteerd is, heb ik ook gehad
Voor meer info en een oplossing zie mijn berichten in topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2350&start=0
Onder de motorkap zit alleen een schroefverbinding naar het onderste stuk van de kabel, welke de versnellingsbak ingaat.
Suc6
ZX-Cruiser schreef:Geknapt? Is vrij lastig te knappen want het is een staalkabel volgens mij. Sjek even of je em wel goed op het tellergeval hebt gedrukt.
volgens mij is dat ding van kunstof, althans de binnenste dan. Buiten is idd zo’n dik staal omhulsel. Heb er destijds ook hoop gedonder mee gehad.
Handigste is om voordat je dat pokke ding eruit haald er een ijzerdraad in te hangen voor geleiding. Als je de nieuwe dan hebt tape je die vast aan de ijzerdraad en kan je ‘m er doorheen trekken.
De aansluiting in de bak kon ik alleen bereiken door onder m’n zx te kruipen. Zit een soort houder veer bij, die heb ik nu overigens al tijden in m’n auto zwerven…..
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
ZX-Cruiser schreef:Geknapt? Is vrij lastig te knappen want het is een staalkabel volgens mij. Sjek even of je em wel goed op het tellergeval hebt gedrukt.
Ik kreeg de tellerunit er erg moeilijk uit….... Kwam maar een klein stukje naar voren… Heb na een poos pielen maar besloten om en gepast geweld te gebruiken, en toen kwam ie ineens los… Daarom denk ik dus dat ie geknapt is…..
Maar lees hier dat dat bijna onmogelijk is.. (maja ik krijg alles kapot) ik ga er morgen mee bezig.. zal wel eens kijken hoe het allemaal zit…
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Ik weet waar het probleem zit….. Ik heb hem inderdaad los gerost..
Van de bovenste kabel is de buitenkabel kapot.. Daar moet ik dus een nieuwe voor zien te regelen, want ik neem aan dat die wel helemaal volledig moet zijn om fatsoenlijk te kunnen functioneren.. Moet ik maardag maar via de dealer doen!! Want geen enkelen automaterialenzaak heeft dat!
Ik snap niet hoe ze ooit deze tellerkabel er in hebben gekregen, want hij is naar mijn idee veel te kort!!
Kan ik volgende week weer alles los gaan halen
Thrillseekah schreef:Ik weet waar het probleem zit….. Ik heb hem inderdaad los gerost..
Van de bovenste kabel is de buitenkabel kapot.. Daar moet ik dus een nieuwe voor zien te regelen, want ik neem aan dat die wel helemaal volledig moet zijn om fatsoenlijk te kunnen functioneren.. Moet ik maardag maar via de dealer doen!! Want geen enkelen automaterialenzaak heeft dat!Ik snap niet hoe ze ooit deze tellerkabel er in hebben gekregen, want hij is naar mijn idee veel te kort!!
Kan ik volgende week weer alles los gaan halen
De dealer heeft zoiets ook niet op voorraad en is nog duur ook met deze kabel, bij Bart-Ebben of Carfix in Amsterdam betaal c.a. €16 voor het bovenste stuk. Als je het bij Carfix gaat halen, let er dan op dat je een 59cm lange kabel krijgt, welke ook in de BX zit, ze zullen je ongetwijveld een 55cm kabel geven omdat hun heilige computer dat zegt
Bart-Ebben geeft je de goede kabel, welke al helemaal ingevet is, mocht dit niet zo zijn, dan zet je de alsnog lekker in het vet.
Vervangen kan een rotklusje worden, de slangen voor de kachelaansluiting in de motorruimte moeten ook los, anders kun je de kabel niet door het gat/rubber voeren. Het beste kun je aan de oude kabel een touw vastmaken en deze erdoor trekken, waarmee je dan weer de nieuwe voorzichtig doortrekt. Meer tips over het vervangen vind je in de link in mijn vorige bericht in dit draadje.
Koop meteen ook 2 nieuwe rubberen ringetje voor die kachelslangen, kan zijn dat ze hard zijn geworden en kapot gaan tijdens het demonteren. Als de boel daar gaat lekken, dan zou je de eerste niet zijn die de koppakking naar de klote helpt. Er zal wat koelvloeistof eruit vallen, vergeet niet om de boel na afloop weer bij te vullen en ontluchten, erg belangrijk dat laatste voor de levensduur van de koppakking.
Suc6