Mijn recent aangekochte ZX 16v verbruikt behoorlijk wat koelvloeistof. Een liter op zo’n 600km. De oorzaak van deze lekkage is wat lastig te achterhalen. De koppakking lekt niet naar binnen toe, want witte pluimen zijn enkel te vinden bij koude motor en koude temperatuur. Ander zwak punt is de kachelradiateur. In mijn interieur kan ik geen natte plekken ontdekken. Het enige wat ik raar vind is dat je de warmte knop behoorlijk ver moet verdraaien wil er warme lucht uit de luchtroosters komen die naar je gericht zijn. Naar de vooruit komt ook op halve stand warme lucht. Is dit normaal? Verder lijkt het erop dat er ergens wat lekt nabij de versnellingsbak: zit daar iets waar koelvloeistof langs/door stroomt?
wat zou kunnen is dat je dashboard er eens is uitgehaald en dat toen de kabels van je bedieningspaneel niet helemaal goed zijn terug gezet. Geloof me, dat gebeurt zonder veel moeite.
Draait de fan onder je dashboard ( voeten bijrijder) wel goed ? Bij mijn weten komt er geen koelvloeistof in de buurt van je versnellings bak trouwens. Als je een haynes manual hebt kan je daarin exact zien hoe die leidingen lopen. Mocht overgens je kachel radiator lek zijn dan kan je dat heel snel merken aan beslaande ramen. Zet je kachel op max heet, je fan ook, en alle luchtgaten dicht behalve die van je voorruit.
Dat merk je namelijk al voordat de vloeistof eventueel is doorgelekt naar de bijrijders plek.
Kacheltje vervangen is fluitje van een cent.
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
bij de versnellingsbak zit de aansluiting naar binnen toe(kachel)en (als je ervoor staat) rechts van de motor zit de aansluiting van een van die kachelslangen en de thermostaat.
als de kachelradiateur lekt ruik je dat en is waarschijnlijk de rechtermat nat.
waterpomp??
suc6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
De waterpomp is kort geleden al vervangen. Deze zit net als bij een 1.4i eveneens aan de kant van de distributie?