Ik heb bij het club magazijn van de ds club mooie reparatie delen gehaald voor mijn kokerbalken. Het plaatwerk ziet er erg goed uit en heeft zelfs voorgeponste gaten voor proplassen. Wat ik me nu alleen afvraag is of deze proplas gaten afdoende zijn apk technisch.
Bij mijn apk las reparatiewerk in het verleden ben ik altijd uitgegaan van een proplas afstand van 2/2.5 cm, terwijl de afstand bij het reparatieplaatwerk van de club een stuk groter is.
Weet iemand precies hoe dit zit??
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
APK laswerk moet door en door.
in sommige gevallen zelfs 2 zijdig.
eerst vastlassen met die proplasjes, dan door en door lassen.
let op tegen scheeftrekken van het materiaal.
groetjes van wupke.
nee dat is niet waar, overlapnaden met puntlassen mogen altijd vervangen worden door proplassen en/of ketting lassen, in ieder geval vorige maand op een andere auto nog wel…....alleen doe ik normaal een prop afstand van 2 cm, terwijl bij het reparatie plaatwerk is de afstand van de voorgeponste gaten groter…....
Als je overlapnaden gaat aflassen weet je niet meer waar je blijft (de hele wagen bestaat uit overlapnaden met puntlassen).
Alleen de stompe naden moeten volledig uitgelast worden voor zover ik weet.
De afstand die ik normaal toe pas is ook weergegeven op jeroen’s site:
en dat is apk goed volgens mij.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Als ik hier de APK eisen eropna lees, dan staat er, dat dragende delen welke compleet vervangen worden,moeten door en door gelast moeten worden.
en een kokerbalk is een dragend deel.
alleen deelreparatie’s mogen met proplassen herstelt worden, en niet dragende delen.
deze regel geld al sinds 1998.
als advies met door en door lassen kan ik je deze tip geven.
doe eerst de proplassen, en slijp of knip van te voren even over de hartlijn van de ponsgaatjes wat materiaal weg TUSSEN die ponsgaatjes.
dan vastlasen met die proplas, en daarna om en om doorlassen over het lagere materiaal heen tussen de proplasjes.
om en om in de zin van.. 1 links, ran rechts dan in het midden.
laat het materiaal ook geregeld 5 min afkoelen.
mvg kreazYv8wuppo.
En vanaf wanneer spreek je over compleet vervangen?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Tja, wat moet je met de regel, “moet deugdelijk zijn.
zo zijn er heel veel items in het RDW APK boek, waar je eigenlijk ieders interpretatie op los kan laten.
laten we stellen dat als je aan kokerbalken ED gaan werken , en meer dan 40% vervangt, je veiligheidshalve door en door moet lassen.
ga je ergens een gaatje dichtmaken van bijvoorbeeld 10 bij 10 cm, dan kan je volstaan met proplasjes.
Met APK mag (ik meen) 25 % doorgeroest zijn van de dorpel, maar het kan goed dat ze die regel alweer hebben aangescherpt.
dan is het ook weer, waneer is het 25% doorgeroest, is dat een gat wat 25% van de oppervlakte beslaat. of is dat een 25 % van de las.
ook hier geld weer de stelling , moet deugdelijk zijn.
dus als je gaat lassen aan je dorpel OID, las het dan deugdelijk af, en speel op zeker.
en laat gewoon die ruimte van twijfel niet open.
anders heb je straks je auto bij de APK staan, en mag de zaak weer afgebroken worden om alsnog een en ander dicht of af te lassen.
teminste als ik aan een dorpel enzo ga lassen ,dan demonteer ik de vloerbedekking ,deurbekleding en alles waar maar gevaar van brand en of beschadiging bestaat.
dit omdat lasdekens enzo ,niet alles tegenhouden.
en het is reuze jammer als je ergens een brandgat overhoud na veel werk.
Dus laat enerzijds je gezonde verstand beoordelen in hoeverre je iets moet lassen, en anderzijds neem niet teveel risico.
door en door lassen is echt nie zoveel meer moeite als alleen het proplassen.
zeker als je mn eerder voorgestelde methode toepast.
greets van wupke:ps ik zal van de week ff wat lasfoto’s en dergelijke inladen en hier posten.
Ja fotoos is altijd interessant.
Nog even een paar vragen
Hoe verwijder jij de antie dreun coating die op de vloer zit. Doe je dat gewoon met de verf brander en plamuur mes, of heb ik daar afbijt of iets dergelijks voor nodig??
Weet jij trouwens hoe het zit met asbest, zit daar nog wat van in verwerkt in de dorpel binnen bekleding (het is tenslotte toch een soort zeil).
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Antiedreuncoating kan je met een verfbrander (fohn) dus geen openvuur))warm maken en dan simpel afschrapen.
ik heb ook wel eens (bij toeval had ik 500 milliliter) vloeibare stikstof eroverheen laten lopen, vervolgens 2 tikken met een hamer en het brokkelde als koek los.
was volgens mij de beste weg.
maar ik zou niet weten hoe je heden aan vloeibare stikstof zou kunnen komen.
Andere (vuile ) methode is met slijptol een grove staalborstel erop .
en nalopen met schuurtol, met die gelamelleerde schijven.
geeft veel troep maar werkt erg goed voor lokaal te bewerken plaatsen.
houd er rekening mee dat het een brandbaar goedje is , zowel tijdens slijpen alsook tijdens het lassen.
ook de WAX en Bitac gaat vaak branden tijdens het lassen, dus houd een deugdelijke goede brandblusser ten alle tijde bij de hand, dwz onder handbereik.
het zal niet de eerste keer zijn dat eauto uitbrand of brandschade oploopt tijdens laswerk.
PS als er een LPG tank inzit, controleer dan waar die leiding loopt, en als nodig haal hem dan ruim weg van de bewerken plaatsen, vaak zit die leiding namelijk aan de achterzijde achter de flensnaad weggewerkt.
groetjes en succes.
kreazyV8wuppo.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Volgens mij is proplassen wel degelijk APK waardig. Kan het alleen 123 niet op de site van het RDW vinden. Proplassen is nl een imitatie van het originele puntlassen. Maar dan wel idd om de 2 cm. Weet dit niet alleen zeker. Ik las nu alles met de propmethode en nog geen commentaar gehad. Je voorkomt hiermee ook het risico dat het geheel krom trekt omdat je er veel te veel warmte inbrengt. Misschien even een mailtje naar RDW eraan wagen. Heb je gelijk een eenduidig antwoord van degene die de steekproeven doet.
Ik zal wel ff de DVD van de RDW opsnorren,, en een vriend van me heb de papieren RDW boeken, dus ik haal het van het weekend wel ff boven water.
ik zal ook wat foto’s van mn laswerk plaatsen, en dat trekken moet je niet zo zwaar aan tillen.
als je even van tevoren bekijkt, en als je dan ook wat geduld oefend tussen het leggen van de lassen ,en op wisselende positie last, dan trekt het niet zo erg.
je kan ook enkele punten warm branden met een gasbrander, en met een tang terug buigen, roodstoken is niet eens nodig.
en even met de hamer op strategische punten slaan wil ook vaak een goed resultaat geven.
dus door en door lassen , zo moeilijk is het nou ook weer niet.
greets van kreazyV8wuppo.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ik heb inmiddels zo’n 6 a 7 autos klaargemaakt en dan nog eea tussendoor wat apk klaar moest zijn en heb altijd alles gewoon gedaan met proplassen.
Nooit enig commentaar gehad bij de apk bij diverse garages en met de laatste ds zelfs 2 x een steekproef ‘overleeft’.
Ook de Cx waar ik mee bezig ben word op dezelfde manier voorziee van nieuwe dorpels en nog wat kleine dingen en hier verwacht ik ook geen problemen mee.
Ik heb het op school zelfs zo geleerd, helemaal doorlassen mocht niet omdat dan de gehele constructie op die punten te star word en er lassen kunnen scheuren.
heb ook nog ergens pics van een rolkooi die we in een 205gti hebben gelast, die is wel helemaal afgelast net zoals we de rest van de carroserie hebben doorgelast waar mogelijk, om de auto zo stijf mogelijk te maken (word gebruikt voor dagjes nordschleife en dan kan een stijve auto geen kwaad )
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Dat is ook wat ik normaal doe. Ik heb bij mijn eerste auto, een opel kadett (ja sorry je moet ergens beginnen) ook weleens mijn gehele kokerbalken vervangen, de stompe naden laste ik dan uit en de overlapnaden (wat eerst met puntlassen was gedaan) heb ik toen met proplassen gedaan.
Toen ging ik er van uit dat de minimale afstand tussen de proplassen 2cm was, om maar weer even terug te komen bij mijn oorspronkelijke vraag, maar is dat ook zo????
Ik zal van het weekend ook wel eens hier en daar rond vragen…..
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Als je het reparatieplaatwerk precies zo aanbrengt als het was, dan is er geen haan die ernaar kraait dat die proplassen verder dan 2 cm. uiteen zitten (volgens mij is de norm trouwens zelfs 1,5 cm.)
De originele constructie had ook puntlassen die zo’n 5 cm. uiteen zitten. Ga ze maar eens uitboren, dan zie je het. In feite maak je het precies zoals het was. Als je de propjes wegslijpt is er - als het goed is - geen mens meer die het verschil ziet met origineel.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Net nog gedaan! Ik las ook altijd rupsjes in de auto waar het vertikale deel van de koker de vloer raakt. Als je dat laat zien aan de keurmeester zijn ze altijd blij!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok jongens bedankt, dan ga ik gewoon uit van de voorgeponste gaatjes die er in het reparatie plaatwerk zitten, deze komen volgens mij idd overeen met de puntlas posities. De afstand is ongeveer een centimeter of 5 dus dat moet goed komen.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
oke, gezocht gevonden ende beloofd.
een rechtstreekse C/P uit het RDW DVDtje van 2000.
C/ende de P ::1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;
d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
(c) RDW (opgemaakt door RDW)
lijkt er dus op dat jullie gelijk ende ik ongelijk heb had heb gehad.
echter ikzelf las gewoon door en door, die 2 cm maken me niks uit.
ik heb wel eens een dom verhaal gehoord van een herkeuring, alwaar elke las op afstand en diameter werd nagemeten…
jullie raden het al..
juist afgekeurd.
vandaar dat ik doorlas
greets van wupke..
noot:: het is nu 2005:en die RDW veranderd de regels dagenlijks, dus ga hier niet voetstoots vanuit dat het NU nog zo geld..!!!!