Balen !
Bram schreef:voge schreef:Maar ben je meteen al je hoop verloren dat dit ooit nog iets gaat worden dan? Als de volgende eigenaar het op kan lossen dan kan ‘t bij jou toch ook opgelost worden?? Ik weet zeker dat je jezelf voor je kop kunt slaan als blijkt dat de volgende eigenaar na 4 uurtjes sleutelen een perfecte TZD Turbo heeft!!
Dat is hem dan van harte gegund…...IK heb de fut niet meer om er nog 1 euro aan uit te geven.
Dit is de eerste BX in 14 jaar waar ik binnen een paar weken tijd zoveel geld aan uitgegeven heb NA aankoop (1200 ouderwetse guldens).Ik vind het wel welletjes zo.
En Karel….deze motor is door 3 monteurs *besnuffeld* en bekeken….zelfs met spiegeltjes van onderen en boven.
(EN….door mij.)
En nee…..er liggen geen druppels diesel of olie op straat…was dat maar zo, dan wist je tenminste wat.Wel heb ik nu (na ruim 5 uur weer thuis te zijn) nog steeds die uitlaatgas-lucht in mijn neus zitten….ik ben gek op diesels….maar er zijn grenzen.
Ik heb dat bij alle eerdere (turbo) diesels nog nooit meegemaakt….wel uiteraard een paar keer een lekke uitlaat gehad, die meteen laten vernieuwen en de stank was weg.
Je hebt wel een reputatie hoog te houden qua turbodiesels slijten.
Ik zou nog eens tot 10 tellen. Rijd er morgen meer naar de sleutelmeeting in St- Oenrode en laat wat mensen meerijden en kijken. Wellicht een ander inzicht.
Turbodiesels mogen best wat roken met gas geven. Als het echt abnormaal rookt zijn versleten verstuivers het eerste waar je aan moet denken.
Ik kan mij niet voorstellen dat ie door lekke verstuiverretouren zoveel over het blok sproeit dat je het via de ventilatie ruikt. Diesel is dik spul en je zou daar wel wat van moeten kunnen terugzien. Wat je wel kan kijken is of er niks lekt via de verstuivers. Intercooler eraf en gassen maar.
Is de lekdichtheid van de uitlaat ook goed bekekeken door de uitlaat dicht te houden en dan flink te gaan gassen?
Meja.. van afstand blijft het altijd moeilijk om te bekijken. Ik zou dus zeggen, ga naar die sleutelmeeting toe en laat eens wat andere mensen meedenken. en tel tot 10, want je kan nu wel ff pissig zijn en hem weer van de hand doen, maar ik kan je verzekeren dat je met een andere turbodiesel geheid weer tegen andere problemen aanloopt om over het financiele plaatje nog helemaal te zwijgen. Als je de auto van Renz nog ff kan gebruiken heb je eigenlijk nog alle tijd om het probleem te lijf te gaan toch?
Desondanks succes toegewenst.
Gr,
Marten
mpostma schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat ie door lekke verstuiverretouren zoveel over het blok sproeit dat je het via de ventilatie ruikt. Diesel is dik spul en je zou daar wel wat van moeten kunnen terugzien. Wat je wel kan kijken is of er niks lekt via de verstuivers. Intercooler eraf en gassen maar.
Pardon? Hebben we het over hetzelfde?
De volledige pompretour"druk” sijpelt via het slangenstelsel wat aan je verstuiverretouren zit naar buiten; één soppig slangetje kan ongemerkt veel ellende aanrichten, zeker als de diesel bij je verstuiver een klein beetje in de schacht drupt en daar verdampt (sprak hij uit ervaring).
Ik heb zelfs 1 keer het eindstopje van de verstuiverretouren lek gehad; dat heeft nog nét geen brand opgeleverd maar wel een verbrande HD-pompsnaar. De volledige retourstroom van de pomp en verstuivers sijpelde toen via dat rotding over de kop heen.
En OF je dat ruikt in de auto….
Ich bin ein Breaker
Heren…..de motor zelf is GORTDROOG…zeker aan de boven en voorkant
Geen enkel lek te bespeuren…ook niet door de monteurs.
En die hebben er op de brug met een looplamp onder gekeken of er bij het spruitstuk (turbo) ergens lekkage was…..ook niks te vinden.
Zoals ik al zei…het is een ONverklaarbare uitlaatstank....en ik heb er geen zin meer in daar nog meer moeite voor te gaan doen, ik ben al bijna 2 weken er mee bezig
Na zoveel jaren diesel te hebben gereden kan ik de lucht van diesel en uitlaatgas wel onderscheiden.
karel schreef:mpostma schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat ie door lekke verstuiverretouren zoveel over het blok sproeit dat je het via de ventilatie ruikt. Diesel is dik spul en je zou daar wel wat van moeten kunnen terugzien. Wat je wel kan kijken is of er niks lekt via de verstuivers. Intercooler eraf en gassen maar.
Pardon? Hebben we het over hetzelfde?
De volledige pompretour"druk” sijpelt via het slangenstelsel wat aan je verstuiverretouren zit naar buiten; één soppig slangetje kan ongemerkt veel ellende aanrichten, zeker als de diesel bij je verstuiver een klein beetje in de schacht drupt en daar verdampt (sprak hij uit ervaring).Ik heb zelfs 1 keer het eindstopje van de verstuiverretouren lek gehad; dat heeft nog nét geen brand opgeleverd maar wel een verbrande HD-pompsnaar. De volledige retourstroom van de pomp en verstuivers sijpelde toen via dat rotding over de kop heen.
En OF je dat ruikt in de auto….
Jawel, maar niet zonder dat je het ook ziet bovenop de kop.
Gr,
Marten
Bram schreef:Heren…..de motor zelf is GORTDROOG…zeker aan de boven en voorkant
Geen enkel lek te bespeuren…ook niet door de monteurs.
En die hebben er op de brug met een looplamp onder gekeken of er bij het spruitstuk (turbo) ergens lekkage was…..ook niks te vinden.Zoals ik al zei…het is een ONverklaarbare uitlaatstank....en ik heb er geen zin meer in daar nog meer moeite voor te gaan doen, ik ben al bijna 2 weken er mee bezig
Na zoveel jaren diesel te hebben gereden kan ik de lucht van diesel en uitlaatgas wel onderscheiden.
Niks is onverklaarbaar. Alleen jij en jouw monteur kunnen het niet vekrlaren.. Dat is een verschil. Ik zou het jammer vinden als je de auto moet verkopen om zoiets als dit. Vandaar een beetje pep-talk. ALs de diesellucht in de auto zo duidelijk aanwezig is moet het toch te vinden zijn zou je zeggen.
Meja.. als je het mentaal opgeeft heeft het natuurlijk weinig zin om nog verder te gaan met mogelijke oplossingen aan te dragen (die worden dan blijkbaar niet meer serieus bekeken). Het blijkt wel zoals zo vaak dat je niet zelden toch zelf moet gaan nadenken omdat een garage er niet uitkomt. Vandaar mijn advies om er nog eens door iemand anders naar te laten kijken (bijv. bij een sleutelmeeting). Als je nog ff in Renz auto kan rijden is het de kans om er nog ff wat tijd over heen te laten gaan.
Als je straks wel de oplossing hebt dan kun je je voor je kop slaan dat je hem nu uit boosheid en frustratie snel verkcoht hebt.
Gr,
Marten
mpostma schreef:
Niks is onverklaarbaar. Alleen jij en jouw monteur kunnen het niet verklaren.. Dat is een verschil. Ik zou het jammer vinden als je de auto moet verkopen om zoiets als dit. Vandaar een beetje pep-talk. ALs de diesellucht in de auto zo duidelijk aanwezig is moet het toch te vinden zijn zou je zeggen.
Natuurlijk vind IK het ook diep triest dat ik hem moet wegdoen, ik kan er nu geen lange stukken mee rijden iig voor de Koerier.
Vandaar mijn advies om er nog eens door iemand anders naar te laten kijken (bijv. bij een sleutelmeeting). Als je nog ff in Renz auto kan rijden is het de kans om er nog ff wat tijd over heen te laten gaan.
Als je straks wel de oplossing hebt dan kun je je voor je kop slaan dat je hem nu uit boosheid en frustratie snel verkocht hebt.
Gr,
Marten
Dat is zo….hij staat nu wel te koop…maar mocht er zich iemand geroepen voelen mij daar mee te helpen, dan zal ik daar dankbaar gebruik van maken.
Alleen kan ik er geen kosten meer aan maken….de centen zijn nu op ....en eerlijk gezegd rijd ik liever in een eigen auto dan steeds de auto van Renz te moeten pakken, je weet maar nooit wat er kan gebeuren en ik zou het rot vinden als Renz straks terug komt uit Afghanistan en er is iets met zijn Xantia.
mpostma schreef:Bram schreef:Heren…..de motor zelf is GORTDROOG…zeker aan de boven en voorkant
Geen enkel lek te bespeuren…ook niet door de monteurs.
En die hebben er op de brug met een looplamp onder gekeken of er bij het spruitstuk (turbo) ergens lekkage was…..ook niks te vinden.Zoals ik al zei…het is een ONverklaarbare uitlaatstank....en ik heb er geen zin meer in daar nog meer moeite voor te gaan doen, ik ben al bijna 2 weken er mee bezig
Na zoveel jaren diesel te hebben gereden kan ik de lucht van diesel en uitlaatgas wel onderscheiden.
Niks is onverklaarbaar. Alleen jij en jouw monteur kunnen het niet vekrlaren.. Dat is een verschil. Ik zou het jammer vinden als je de auto moet verkopen om zoiets als dit. Vandaar een beetje pep-talk. ALs de diesellucht in de auto zo duidelijk aanwezig is moet het toch te vinden zijn zou je zeggen.
Meja.. als je het mentaal opgeeft heeft het natuurlijk weinig zin om nog verder te gaan met mogelijke oplossingen aan te dragen (die worden dan blijkbaar niet meer serieus bekeken). Het blijkt wel zoals zo vaak dat je niet zelden toch zelf moet gaan nadenken omdat een garage er niet uitkomt. Vandaar mijn advies om er nog eens door iemand anders naar te laten kijken (bijv. bij een sleutelmeeting). Als je nog ff in Renz auto kan rijden is het de kans om er nog ff wat tijd over heen te laten gaan.
Als je straks wel de oplossing hebt dan kun je je voor je kop slaan dat je hem nu uit boosheid en frustratie snel verkcoht hebt.
Gr,
Marten
Een beetje diesel wat goed doorverwarmd wordt en (bijna) verbrand ruikt overigens helemaal niet meer als diesel maar meer als uitlaatgas - maar dat weet je natuurlijk wel als jarenlang dieselaar
Mocht het nog baten: heb je al naar carterventilatie-slangen gekeken? Zit allemaal nogal dicht in de buurt van de wasthermostaat, het moet allemaal los en heeft niet het eeuwige leven en het kán ruiken als (en is in feite ook bijna hetzelfde als) uitlaatgas. Al is een lichte olielekkage dan wel waarschijnlijk.
Om zoiets stoms nou een auto af te schaffen; zoals Marten al zei…
Al kan ik me de frustratie goed voorstellen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Een beetje diesel wat goed doorverwarmd wordt en (bijna) verbrand ruikt overigens helemaal niet meer als diesel maar meer als uitlaatgas - maar dat weet je natuurlijk wel als jarenlang dieselaar
Mocht het nog baten: heb je al naar carterventilatie-slangen gekeken? Zit allemaal nogal dicht in de buurt van de wasthermostaat, het moet allemaal los en heeft niet het eeuwige leven en het kán ruiken als (en is in feite ook bijna hetzelfde als) uitlaatgas. Al is een lichte olielekkage dan wel waarschijnlijk.
Om zoiets stoms nou een auto af te schaffen; zoals Marten al zei…
Al kan ik me de frustratie goed voorstellen.
Ik heb net weer gekeken en kan er niks aan ontdekken, alles zit zover ik kan zien, vast….maar mocht je er zelf overdag eens naar willen kijken, dan rijd ik zo naar je toe.
Ik weet alleen niet waar je woont…stuur me desnoods even een PB.
Of Marten wil misschien zo goed zijn er eens zijn blik op/in te werpen….als iemand van jullie mij daarmee kunnen helpen zou ik daar zeer blij mee zijn natuurlijk.
Ik heb tot nu toe met al die BX’en altijd de problemen kunnen (laten) oplossen, maar nu weet ik het even niet meer.
Bram schreef:karel schreef:Een beetje diesel wat goed doorverwarmd wordt en (bijna) verbrand ruikt overigens helemaal niet meer als diesel maar meer als uitlaatgas - maar dat weet je natuurlijk wel als jarenlang dieselaar
Mocht het nog baten: heb je al naar carterventilatie-slangen gekeken? Zit allemaal nogal dicht in de buurt van de wasthermostaat, het moet allemaal los en heeft niet het eeuwige leven en het kán ruiken als (en is in feite ook bijna hetzelfde als) uitlaatgas. Al is een lichte olielekkage dan wel waarschijnlijk.
Om zoiets stoms nou een auto af te schaffen; zoals Marten al zei…
Al kan ik me de frustratie goed voorstellen.Ik heb net weer gekeken en kan er niks aan ontdekken, alles zit zover ik kan zien, vast….maar mocht je er zelf overdag eens naar willen kijken, dan rijd ik zo naar je toe.
Ik weet alleen niet waar je woont…stuur me desnoods even een PB.Of Marten wil misschien zo goed zijn er eens zijn blik op/in te werpen….als iemand van jullie mij daarmee kunnen helpen zou ik daar zeer blij mee zijn natuurlijk.
Ik heb tot nu toe met al die BX’en altijd de problemen kunnen (laten) oplossen, maar nu weet ik het even niet meer.
Hehe, ik moet je ff teleurstellen. Ik ga morgenvroeg op vakantie, dus ik kan je nu niet aanbieden om mee te kijken. Hooguit nog ff meedenken. Nadeel is dat we het niet kunnen zien. Zoals ik al merkte bij het op afstand diagnosticeren van een brakke ADSL verbinding bij mijn moeder (wel met enige praktische kennis) dat het verrekte lastig is om op afstand te bepalen wat er precies aan de knikker is.
Je kunt wel degelijk een paar amateur specialisten er een blik op laten werpen tijdens een sleutelmeeting als NU in St-Oedenrode wordt georganiseerd door mensen van het Citroen Forum. Anders heb je altijd nog specialisten als Renard in Beneden Leeuwen (zij zijn echt Citroen diesel adepten met een hoog eergevoel dus ik kan mij niet voorstellen dat zij het er bij zouden laten zitten). Ik ben helaas niet zo bekend met de specialisten in Noord-Holland. Ik ken alleen een paar van horen zeggen.
Succes in elk geval. Ik hoop dat als ik terug kom van vakantie dat het dan toch duidelijk is. Je wilt toch in elk geval weten wat er aan de hand is.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Wellicht ten overvloede of de irritatiegrens aan..maar toch..
Gaat ‘ie ook stinken bij stationair loop? zo ja dan kun je misschien even proberen er een alternatieve uitlaat onder te freubelen en kan je wellicht voor eens en altijd uitsluiten dat het iets met de uitlaat te maken heeft.
ev. zal ik het eens die gozer vragen waarvan ik vandaag m’n vervangende spiegel van overnam…hij is jarenlang citroen monteur geweest..
Rien
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
KuikenXXL schreef:Wellicht ten overvloede of de irritatiegrens aan..maar toch..
Gaat ‘ie ook stinken bij stationair loop? zo ja dan kun je misschien even proberen er een alternatieve uitlaat onder te freubelen en kan je wellicht voor eens en altijd uitsluiten dat het iets met de uitlaat te maken heeft.
ev. zal ik het eens die gozer vragen waarvan ik vandaag m’n vervangende spiegel van overnam…hij is jarenlang citroen monteur geweest..
Rien
Dat zal ik zeker waarderen…..wie mij er ook helpt met dit vreemde probleem, maakt mij niet uit.
even proberen er een alternatieve uitlaat onder te freubelen
:
Dat is geen doen….en zelf kan ik al helemaal niks repareren onder een auto.
mpostma schreef:...Anders heb je altijd nog specialisten als Renard in Beneden Leeuwen (zij zijn echt Citroen diesel adepten met een hoog eergevoel dus ik kan mij niet voorstellen dat zij het er bij zouden laten zitten).
Gr,
Marten
Dat is ook nog een idee, ja.
Bram, vergis je niet in renard! zonder Jan te willen afkraken. die sleutelen echt met hun ogen dicht….ik heb erg veel vertrouwen in renard (ja ik weet het, mijn probleem van het hobbelen is er nog steeds, maar ik had geen zin om er weer heen te gaan…)
Jammer genoeg zijn mijn vrije dagen er doorheen (bekende rede) anders had ik zeker met je meegegaan….
Je kan daar echt lekker met ze meedenken…je staat erbij en ze praten als ze aan het werk zijn!
Zonde als je door dit hem weer weg moet doen!
(ik heb ook een onoplosbaarprobleem en denk ook aan wegdoen omdat het al te veel kost) maar ja, mijn hart zegt HOUDEN…..jij de BX en ik de Xant..
Zal mijn probleem ook zo ff posten.
En als er ff iemand onder je bxie moet…tuf eff hierheen van 18:00-tot 19:00 dan heb ik mijn werktroep nog aan (alleen maandag niet)
René van Maren schreef:Bram, vergis je niet in renard! zonder Jan te willen afkraken. die sleutelen echt met hun ogen dicht….
Ik weet het, Rene….ik ben er ooit eens langs geweest en weet ook via het Xantiaforum dat ze goed zijn.
Ik zal ze maandag bellen en het probleem eens voorleggen.
Ik heb namelijk toch de indruk dat Jan niet goed genoeg gezocht/gekeken heeft
Want zijn opmerking dat de uitlaat Potdicht is en er niks lekt bij het spruitstuk, dus dat ik het maar eens moest zoeken in de brandstof-inspuiting (te rijk of juist te arm).....daar schiet ik niks mee op natuurlijk
Ik word gewoon compleet *vergast* in de BX.