2 van de 2
 < Vorige 1 2

nieuwe banden of wisselen?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 mei 2005 11:28 PM
  [ # 16 ]

waarom beste banden achter?

met je voorbanden rem je voor het grootste deel
met je voorbanden stuur je de auto

het enige wat ik kan verzinnen is dat je bang ben dat achter blokkeerd als je daar teweinig profiel heb.
maar daar heb ik met ABS geen last van.

of zit ik er nu helemaal naast? Smile

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 03 mei 2005 12:07 AM
  [ # 17 ]
arjan_verkade schreef:

waarom beste banden achter?

met je voorbanden rem je voor het grootste deel
met je voorbanden stuur je de auto

het enige wat ik kan verzinnen is dat je bang ben dat achter blokkeerd als je daar teweinig profiel heb.
maar daar heb ik met ABS geen last van.

of zit ik er nu helemaal naast? Smile

Men wees mij er bij een slipcursus op. Je achterbanden zijn net zo belangrijk voor het struren als je voorbanden. ALs je achterbanden geen grip hebben, breekt de achterkant uit en maak je een 180 graden spin. Als je voorbanden hun grip verliezen ga je “alleen maar” rechtdoor.  Je kan het voor de gein eens proberen met een speelgoedautootje waarvan je bij de achterkant de banden vastplakt met een stukje tape. Je zult zien dat de auto altijd zodanig spint dat de rollende wielen aan de achterkant zullen zitten.

Het is essentieel dat wanneer je je grip verliest de achterbanden het langs hun contact behouden.

Gr,
Marten

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 01:13 AM
  [ # 18 ]

Volledig mee eens! De beste banden moet je achter houden.
Alle bandenmerken raden dit trouwens ook aan, kijk maar eens op hun website’s.

Bijkomend voordeel is trouwens dat je het missen van grip op je voorwielen gelijk voelt aan je stuur. Hierop kan je reageren, als je merlt dat je je grip op de achterwielen krijt raakt, dan is het (over het algemeen bijna) te laat.

Profiel  

XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1725

Gepost: 03 mei 2005 01:53 AM
  [ # 19 ]

Klopt als een bus !

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 mei 2005 12:24 PM
  [ # 20 ]

oke dan weet ik dat ook weer Smile
achterbanden zijn belangrijk.

daar zit voorlopig nog genoeg profiel op, zo’n 6mm geloof ik

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 03 mei 2005 12:46 PM
  [ # 21 ]

Ander voordeel van de beste banden achter is het volgende: Je voorbanden slijten harder dan je achterbanden. Door elke keer de nieuwe banden achter te plaatsen hoef je altijd maar twee banden tegelijk te vervangen (is de rekening dus ook niet in een keer vreselijk hoog).
Bovendien slijten banden niet alleen, ze verouderen ook. Op onze 205 moet ik de voorbanden op slijtage vervangen, de achterbanden zou ik op droogtescheurtjes moeten vervangen. Dit ondervang je ook op deze manier.

Nadeel van je achterbanden naar voor verplaatsen kan zijn dat je achterbanden zijn gaan cuppen, maar als ik het goed heb begrepen doet zich dat alleen maar voor met starre achterassen, en sinds de Volvo 740 niet meer gemaakt wordt komen deze eigenlijk niet zo veel meer voor.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 12:52 PM
  [ # 22 ]

@EW Wat is cuppen?

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 03 mei 2005 12:57 PM
  [ # 23 ]
patje74 schreef:

@EW Wat is cuppen?

damn, hoe leg ik dat uit…..

Is in ieder geval een heel typische manier van slijten (cupping) waarbij een soort hapjes uit het profiel genomen worden (heb ik ook van horen zeggen, heb er wel eens een plaatje van gezien). Ik weet niet precies hoe het ontstaat, maar de kans bij een voorwielaangedreven auto zonder starre achteras is als ik het goed heb begrepen vrij klein.

Edit: linkje gevonden
Hier staat onder het kopje liever de dealer iets over i.c.m. Citroen

(leve google)

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 mei 2005 01:52 PM
  [ # 24 ]

Aha, dat heb ik ook gehad met mijn oude ex-Seat. De achterbanden waren over diagonale lijnen volledig afgesleten, terwijl er langs die randen bijna volledig profiel zat!
Het gevolg was een hevig gebonk op asvaltwegen. Ik heb de Good Years toen vervangen door Pirelli’s en toen was het probleem opgelost.

Profiel  

XTR
> 1700 berichten

Gepost: 04 mei 2005 12:52 AM
  [ # 25 ]

cuppen ontstaat veelal op de niet aangedreven achterbanden; je kunt het juist voorkomen door regelmatig (bijvoorbeeld elke 10.000 km) voor- en achterbanden te wisselen.

daarbij wel erop letten dat je de wielen aan dezelfde kant van de auto laat, en dat geld niet alleen voor richtingsgebonden en/of asymmetrische banden…

(oops, hier krijg ik weer vragen over Wink )

dan toch maar even een korte uitleg :

richtingsgebonden banden dienen altijd dezelfde richting op gemonteerd te worden; het profielontwerp is pijlvormig, aan de ROTATION pijl op de zijkantgravering van de band kun je zien of-ie-goed-zit.

asymmetrische banden hebben een asymmetrisch loopvlak; de binnenkant van het profiel is veelal voor grip ontworpen, de buitenzijde voor een goede waterafvoer.  aan de tekst OUTSIDE kun je zien of de buitenkant van het profiel echt aan de buitenkant van de auto zit.

heb je asymmetrische EN richtingsgebonden banden, dan ben je ‘t mannetje; daarvoor gaan beide vliegers op Wink

(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 mei 2005 01:05 AM
  [ # 26 ]
Blueduck schreef:

Kwam op andere sites tegen dat vooral de balancering en uitlijning van belang is om cuppen te voorkomen. Versleten schokdemping of stuurinrichting kan ook oorzaak zijn van cuppen.

Geloof mij, mijn Seat had hier alleen last van met een bepaald merk banden. Ze waren goed gebalanceerd en de uitlijning van de wagen was ook prima.
De 2 banden die ik na vervanging van mijn ge-cupte band heb gebruikt hadden er geen last van.
Het lijkt er dus op dat het (ook) een kwestie kan zijn van merk/type band i.c.m. merk/type auto.

Profiel  

XTR
> 1700 berichten

Gepost: 04 mei 2005 01:54 AM
  [ # 27 ]
patje74 schreef:
Blueduck schreef:

Kwam op andere sites tegen dat vooral de balancering en uitlijning van belang is om cuppen te voorkomen. Versleten schokdemping of stuurinrichting kan ook oorzaak zijn van cuppen.

Geloof mij, mijn Seat had hier alleen last van met een bepaald merk banden. Ze waren goed gebalanceerd en de uitlijning van de wagen was ook prima.
De 2 banden die ik na vervanging van mijn ge-cupte band heb gebruikt hadden er geen last van.
Het lijkt er dus op dat het (ook) een kwestie kan zijn van merk/type band i.c.m. merk/type auto.

Klopt helemaal, bepaalde combinaties auto/band zijn berucht; ook in het verleden.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook