Tacho signaal?
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 05 mei 2005 03:23 AM

Hallo. Weet iemand waar ik het tachosignaal van een XM 2.0 I uit 1991 vandan kan halen.
Deze heb ik nodig voor de inbouw/overbouw van mijn Becker audio/cd/navigatie.
Had deze eerst in mijn Xantia 1.8I uit 1994 zitten doch nu mijn zoon zijn rijbewijs net heeft behaald…..weg auto vandaar.
Bij de Xant kon ik deze uit de aansluiting van de km teller kabel aansluiting op de bak halen of bij de computer doch bij de XM??
Laat even wat weten aub.Bedankt
regino

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 05 mei 2005 03:27 AM
  [ # 1 ]

volgens mij zit er een pulsgever op de versnellingsbak, en zogenaamde HAL sensor, aansluiting nummer 3 is meestal het tacho signaal. Is de auto voorzien van hydractief? Dan zou je ook het signaal op de computer kunnen pakken, mar dit signaal komt ook weer vanaf de pulsgeer op de versnellingsbak, het is heel eenvoudig te vinden, de kilometertellerkael komt ook uit dat huisje. Het bevind zich achterop de versnellingsbak, daar waar de lange aandrijfas (de rechter) ui de bak komt

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 05 mei 2005 12:08 PM
  [ # 2 ]
oldenhage schreef:

volgens mij zit er een pulsgever op de versnellingsbak, en zogenaamde HAL sensor, aansluiting nummer 3 is meestal het tacho signaal. Is de auto voorzien van hydractief? Dan zou je ook het signaal op de computer kunnen pakken, mar dit signaal komt ook weer vanaf de pulsgeer op de versnellingsbak, het is heel eenvoudig te vinden, de kilometertellerkael komt ook uit dat huisje. Het bevind zich achterop de versnellingsbak, daar waar de lange aandrijfas (de rechter) ui de bak komt

Dank voor je reactie.De wagen is voorzien van hydroactief,dus sportstand en automaat,zal straks even kijken en hopenlijk ook een kabeltje trekken naar binnen.Ongeveer dezelfde wijze waarp de Xantia ook werkt dmv een kleine pulsgever tbv de coputer en waarop ook de snelheismeterkabel op zit.
Groetjes,TRegino.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 mei 2005 02:06 PM
  [ # 3 ]

als het een ambiance met boordcomputer is, dan kan je onder het handschoenenkastje een losse blauwe (?) draad vinden. Dit draadje geeft een gestabiliseerde snelheidspuls. Ik weet het niet 100 % zeker, want ik moet het effe nakijken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 05 mei 2005 03:36 PM
  [ # 4 ]
Willem schreef:

als het een ambiance met boordcomputer is, dan kan je onder het handschoenenkastje een losse blauwe (?) draad vinden. Dit draadje geeft een gestabiliseerde snelheidspuls. Ik weet het niet 100 % zeker, want ik moet het effe nakijken

Hallo Willem.
Heb helaas geen Ambiance,het is de “normale"2.0 Inj.uitvoering onder boordcomputer doch wel met de hydractieve vering dus electronisch van “auto"naar “sport"stand.
Met vriendelijke groet.
regino

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 mei 2005 12:28 PM
  [ # 5 ]

Dan moet je de pulsgever op de snelheidskabel aftappen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 07 mei 2005 01:50 AM
  [ # 6 ]
Willem schreef:

Dan moet je de pulsgever op de snelheidskabel aftappen

Er zit naast de KM kabel op de bak een kontakgever met 2 draden,bruin meende ik.
Kan ik iedere kabel gebruiken of moet ik uitmeten welke?
Andere vraag:zijn de deuren voorbewerkt met kabels ongeacht het type?Ik wil op de voordeuren die rood/witte lampjes aanbrengen onderaan de deur.Of moet ik eerst 1 draad opnieuw trekken tot aan het deurspijl kontakt?
Bedankt.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 07 mei 2005 12:01 PM
  [ # 7 ]

Meten is weten, ik weet het zelf niet namelijk Laughing

Het is beter om de complete deurpanelen uit een ambiance te slopen. Tot voor kort had ik deze bedrading nog gewoon liggen, maar bij een opruimwoede heb ik alles weggegooid.

Met ambiance deurpanelen heb je ook de in 1 keer omhoog-en-omlaag schakeling van de raambediening

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 08 mei 2005 01:08 AM
  [ # 8 ]

als je twee draden hebt op de pulsgever op de versenllingsbak dan heb je geen hal sensor maar een inductieve pulsgever. Hier komt een sinussignaal uit ipv een bloksignaal. je kan dan inderdaad beide draden gebruiken.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
han
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-05-2005

Gepost: 22 mei 2005 03:33 PM
  [ # 9 ]

XM 2000-  links neben dem Sicherungskasten, weißer 13 PIN Stecker, PIN 3, Kabelfarbe: grün/blau

XM 7/1998 In der Nähe vom Diagnosestecker, einzelnes grünes Kabel, Kabelnummer F9  

XM 1994-2000 original Kabel zwischen Odometer und Getriebebox, 2-PIN-Stecker, schwarzes Kabel hinter Instrumentenbrett, roter Stecker, PIN 1, hellblaues Kabel mit grünen Ringen

XM 10/1989 -  Kabelfarbe: grün. Im Sicherungskasten am weißen 13 pol. Stecker, Pin B1. 

XM Modell Y3 & Y4 1991 -  Im Motorraum, am Übergang zur Fahrgastzelle bef. sich an der Tachowelle der hallgeber mit einem weißen 2 Pin Stecker. An dem Pin, der sich, im eingebautem zustand, auf der linken Seite des Steckers befindet, lieg das Tachosignal an. Wandler 11651 benutzen.
Fahrzeuge mit mech. Tacho ab Baujahr 91 können mit einem Impulsgeber nachgerüstet werden. Wandler 11651 benutzen.

Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.

Ondanks navigatie de weg kwijt ?
Kijk dan op de Navigatie Multimedia Info Site.

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 23 mei 2005 01:14 AM
  [ # 10 ]
han schreef:

XM 2000-  links neben dem Sicherungskasten, weißer 13 PIN Stecker, PIN 3, Kabelfarbe: grün/blau

XM 7/1998 In der Nähe vom Diagnosestecker, einzelnes grünes Kabel, Kabelnummer F9  

XM 1994-2000 original Kabel zwischen Odometer und Getriebebox, 2-PIN-Stecker, schwarzes Kabel hinter Instrumentenbrett, roter Stecker, PIN 1, hellblaues Kabel mit grünen Ringen

XM 10/1989 -  Kabelfarbe: grün. Im Sicherungskasten am weißen 13 pol. Stecker, Pin B1. 

XM Modell Y3 & Y4 1991 -  Im Motorraum, am Übergang zur Fahrgastzelle bef. sich an der Tachowelle der hallgeber mit einem weißen 2 Pin Stecker. An dem Pin, der sich, im eingebautem zustand, auf der linken Seite des Steckers befindet, lieg das Tachosignal an. Wandler 11651 benutzen.
Fahrzeuge mit mech. Tacho ab Baujahr 91 können mit einem Impulsgeber nachgerüstet werden. Wandler 11651 benutzen.

Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.

Bedankt.Weet alleen niet hoe men kan zien Y3 en Y4 uit 1991.
De 2 draden van de sensor die uit de bak komt en bedoeld is voor de hydo-computer: sport en normaal kan ik niet gebruiken.geen van beide geeft een puls af.Zal onder het handschoennenkastje de blauwe draad die los ligt proberen.Zo niet dan zal ik een losse pulsgever/versterker moeten aanschaffen.Met vriendelijke groet.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 23 mei 2005 01:46 AM
  [ # 11 ]

hoe heb je dat gemeten dat er geen puls vanaf komt?

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 23 mei 2005 02:05 AM
  [ # 12 ]
oldenhage schreef:

hoe heb je dat gemeten dat er geen puls vanaf komt?

Door deze te verbinden met de kabel v/d tachosignaal v/d Becker.
Hierna kan men via een menu controle wielpuls.Deze staat standaard op 0.Wanneer men de wagen 1-3 meter beweegt moet dit getal wijzigen.Uiteraard gebeurt dit nu niet zodat of: geen puls/danwel te zwakke puls vanaf komt.
Bij de xantia 1.8 i van 1998 had ik een 3 polige stekker vanuit de bak naast de tellerkabel.Deze aansluiting werd gebruikt voor de snelheidsmting op de computer,bij en latere modellen kon men daar een electronische km-teller op aansluiten.De stekker had + 12V, - 12V en puls op de groene draad.De groene draad die ook op de computer aangesloten was had nu de puls en werkt utstekend.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 mei 2005 01:07 AM
  [ # 13 ]

Bij mij komt er wel een signaal van de stekker af, alleen is deze puls zo slecht, dat deze bij stilstand gewoon doorloopt en tijdens het rijden gaf deze af en toe 300 km/uur aan.

Er zit nu een API-4 pulsversterker tussen en is dit nu opgelost

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 24 mei 2005 02:53 AM
  [ # 14 ]

Het verhaal klopt helemaal, de Xantia is voorzien van een hal;gever, hier komt een bloksignaal uit oftwel 0 en 1 tjes. De signaalgever op de XM is een inductieve gever, hier komt een sinussignaal uit. De meeste navigatiesystemen komen hier wel uit al is het signaal soms te zwak. Een signaalversterker bied inderdaad uitkomst.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook