Hallo,
Als citrofiel (raar woord overigens) was en is de DS altijd een droom geweest. Toen ik de leeftijd van ongeveer 7-8 jaar had (lang geleden) zat er een citroen garage vlak bij ons in de buurt, ik heb heel wat uren doorgebracht daar en dan voornamelijk vanege de gekke vorm van de DS en zijn meedraaiende koplampen. Dat vond ik toen en ook nu geweldig.
We rijden nu in onze 5e BX, 1.9TZI break (de groene) van 93 op lpg. Geweldige auto zeker voor de lange afstanden, ook de vormgeving spreekt ons nog steeds aan, je onderscheidt je tenminste van de massa.
Vanmiddag is onze droom van een DS heel dichtbij (uit)gekomen, er zijn een schilderij en tekening (toch handig als je kunstenaar bent) van eigenaar gewisseld en wij zijn nu de eigenaar van de DS Special van 73 (D17BCA D-SPECIAL N.A.) . De auto wordt APK afgeleverd en is motorisch goed.
Ik zoek nu ervaringen met de DS Special en eventueel een instructieboekje voor de functies op het dashboard.
Waar moet ik vooral op letten bij dit type uit het jaar 1973?
Zodra ik een goede foto heb zal ik deze ook op het forum laten zien.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Groet,
Age
Hmm, gefeliciflapstaart.
dat is inderdaad icing op de cake’.
ik zou, wat zeg ik,, ik ben domweg jaloers hehe’
waarom scheinheilig doen toch?
veel succes met de godin, en als ik ooit een lifje wil, mag ik dan mee?
groetjes van wupke:
Gefeliciteerd met jullie DS, Age. Inderdaad een bijzondere deal; de betere ruilhandel, zullen we maar zeggen
Er zijn op zich genoeg zaken om op te letten bij een DS; daarvoor kun je ook eens rondkijken op http://www.citroeniddsclub.nl
Als de auto gekeurd wordt bij een bedrijf waar ze kennis hebben van de hebbelijkheden en onhebbelijkheden van een Godin, zullen ze je op de belangrijkste aandachtspunten wijzen.
Feit is wel dat modellen vanaf ‘73 van kwalitatief minder goed plaatstaal zijn gemaakt. Men bezuinigde destijds op de kwaliteit i.v.m. de oliecrisis, en vewerkte relatief veel schrootijzer in het plaatwerk, waardoor deze modellen gevoeliger zijn voor roest. Dat wil niet zeggen dat elke DS van ‘73 e.v. slecht is, maar het is wel een aandachtspunt. Zorg voor een goede antiroestbehandeling. Verder is een DSpécial relatief simpel qua techniek, en dat is zeker een voordeel. Ik heb er van ‘93 tot 2003 een gehad en voor mij was dat zeker de belangrijkste overweging.
Wat het dashboard betreft: er kan van exemplaar tot exemplaar nog wel wat verschil tussen zitten, maar vooruit: links de grote ronde klok met de belangrijkste controlelampjes voor o.a. remvoeringslijtage, hydrauliek, motortemperatuur, laadstroom, oliedruk, en verlichting. En uiteraard de grote rode “STOP”-lamp. Met een testknop om te controleren of de lampjes werken. Snelheidsmeter en toerenteller spreken voor zich (met de remafstandindicator in de snelheidsmeter; let wel: op droge weg.)
Op de balk in het midden een aantal schakelaars voor o.a. parkeerlichtjes (pijltjes L-R dacht ik), alarmlichten (pijltjes boven en onder), binnenverlichting en aanjager. Onder het stuur dan nog de ronde chokeknop.
Niet specifiek voor de DSpécial, maar voor elke DS geldt: let op de conditie van de stuurhoezen L en R. De koppeling en remschijven vormen bovendien ook een dure combi van reparaties. Laat dit dus indien mogelijk in één moeite doen als het nodig is.
Veel plezier met de Godin en we ziijn benieuwd naar de foto’s.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Halllo,
Hoe voeg je een foto toe? Wie kan mij dat uitleggen.
Groet,
Age
als je win XP hebt even een powertool downen(via google en de windowsupdate heb je dat snel gevonden)
ik had hem sneller haha hier dan de
dan de juiste powertool downen.
vervolgens in je pc via je schijf C: de afbeeldingen opsnorren. en dan zie je links in de blauwe balk staan…....>>>bestand uploaden en op het net beschikbaar maken.
klik daarop..
de rest wijst zichzelf!
mvgr wupke.
:photo
Bassman schreef:Gefeliciteerd met jullie DS, Age. Inderdaad een bijzondere deal; de betere ruilhandel, zullen we maar zeggen
Er zijn op zich genoeg zaken om op te letten bij een DS; daarvoor kun je ook eens rondkijken op http://www.citroeniddsclub.nl
Hierbij de foto!
Het wordt vast nog een groot avontuur want ik heb de auto nog niet eens goed kunnen bekkijken. Ik heb de auto bekeken in een loods.
Dus behalve de cosmetische zaken zoals, achterspatbord bij de benzine tank en deelen van de bekleding weet ik dus nog niet wat onz te wachten staat. In ieder geval zit er straks een nieuwe APK op en dan gaan we verder kijken. De grap van de hele zaak is dat ik uit de grap tegen de verkoper zei dat ik eerst een schilderij moest verkopen en er dan wel weer op terug zou komen. Men bood toen direct aan om iets te ruilen, nu heb ik dat wel vaker gehoord en ze eerst verwezen naar mijn website http://www.agehartsuiker.nl. De dag erop was de deal al rond. We houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen, er is weer een nieuw verhaal.
Groet,
Age
Zo te zien is het een originele Nederlandse D met het oorspronkelijke kenteken uit 1973. Da’s op zich al heel leuk natuurlijk!
Er zitten wat extra’s op ten opzichte van de standaard DSpécial, zoals de sierstrips, 2 buitenspiegels en de grote wieldoppen. En zie ik nou zwart leer als bekleding? Het lijkt zo van de foto een harde auto zonder direct opvallende roest (mogelijk wel bij het knipperlicht linksvoor, maar dat kan door de foto komen)
Ik begrijp dat je zelfs nog niet met de auto gereden hebt? Dat wordt een dubbel spannend avontuur dan, want als je niet met het rijden in een DS vertrouwd bent, gaat er een wereld voor je open
Het is verstandig om je goed in de ins en outs van de DS (of eigenlijk ID, want dat is een DSpécial) te verdiepen. En dan niet eens zo zeer voor wat betreft de techniek van het zelf sleutelen, maar meer voor het algemene begrip (en om een beetje te snappen wat een specialist je allemaal gaat vertellen als je daar bent voor onderhoud, reparatie, een vraag of een algemene check-up).
Succes!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hallo Hans,
De enige roest zichtbaar aan de buitenkant zit op het achterspatbord (word een nieuwe bijgeleverd) en waarschijnlijk vanwege steenslag een paar plekjes onder de beide koplampen. Dit zijn geen door en door plekken het achterspatbord wel want de lak(bovenkant spatbord) is hier flink bobbelig. Het achterportier zichtbaar op de foto heeft een deukje. Het leer van de bekleding is bruin en de bestuurdersstoel heeft wat schade aan de deurkant, verder in de portieren wat schade aan het leer maar dat is minimaal. Ook de rubbers zagen er volgens mijn vrouw goed uit. Ik heb de kofferbak wel gezien deze is ontdaan van alle bekleding en daar is geen spoor van roest. Alleen de achterrand daar zit wat oppervlakte roest, de plek waar de kofferbak klep tegen de achterkant van de auto komt. Ook onder de motorkap kon ik in eerste instantie geen rare plekken zien ook niet bij de voorruit. De stijlen van de deuren zijn goed, onder aan 1 deur heb ik een beetje roest gezien bij de felsnaad. Er zitten mooie verchroomde treeplank platen op de dorpels.Je begrijpt dat we hier toch wel in spanning zitten wanneer de godin gekeurd is en wij haar kunnen ophalen. En dan gaan we alles eens goed inspecteren. Ik weet dus ook nog niet hoe de staat van de motor is maar volgens de verkoper was deze gewoon goed.
We zijn tot nu toe fanatieke BX rijders (1.9TZI break) en rijden in onze 5e BX op lpg dus het citroenrijden kennen we maar we horen al van meer kanten dat de godin nog mooier deint en rijd.
Bedankt voor je reactie.
Groet,
Age
Gefeliciteerd met de aanwinst. Kunst tegen kunst uitgewisseld dus.
Foto’s met kenteken vragen erom rdw.nl te raadplegen. Het gaat volgens de voertuiggegebens inderdaad om een DI7BCA-DSPECIAL N.A. Dat DSpecial begrijp ik, maar wat die DI7BCA en N.A. betekenen?
Verder zou de kleur wit moeten zijn. Lijkt dus ooit zwart overgespoten zonder melding. Tot slot zou de APK half 2002 vervallen zijn. Betekent bijna 3 jaar stilgestaan? Hoeft niet erg te zijn, maar er zijn toch wel de nodige dingen om op te letten. Accu, benzine, banden enz. Moet met de APK-keuring grotendeels naar voren komen.
Een instructieboekje voor de DSpecial of DSuper kun je downloaden op Eerst even aanmelden, maar dat verplicht verder tot niets. Wel een “Betriebsanleitung”, aber besser als nichts nichtwar?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
ik ben jaloers;
al sinds 1990 ben ik 40 uur per week creatief bezig met het vervaardigen van ontwerpen, tekeningen en sinds kort 3D modellen, en laat ik nu alleen maandelijks uitbetaald krijgen door m’n werkgever
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ID66 schreef:Gefeliciteerd met de aanwinst. Kunst tegen kunst uitgewisseld dus.
Een instructieboekje voor de DSpecial of DSuper kun je downloaden op Eerst even aanmelden, maar dat verplicht verder tot niets. Wel een “Betriebsanleitung”, aber besser als nichts nichtwar?PeTeR
Peter,
Bedankt voor je tip voor het instructieboekje dit heb ik met succes kunnen downloaden.
De RDW gegevens had ik ook al even gecontroleerd.
Groet,
Age
XTR schreef:ik ben jaloers;
al sinds 1990 ben ik 40 uur per week creatief bezig met het vervaardigen van ontwerpen, tekeningen en sinds kort 3D modellen, en laat ik nu alleen maandelijks uitbetaald krijgen door m’n werkgever
Ik weet hoe dit voelt en werkt.
Groet,
Age
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk! Dat is me nog eens een deal! Super, nu rijd er dus weer een DS extra in Friesland rond. Wellicht treffen we elkaar eens. Ik kom wel redelijk vaak in de buurt namelijk. (Saunastate Gorredijk )
Veel plezier van de dame!!!
Mooie DS, Age…...
Ondanks dat ik ooit (in 1967) een paar maanden bij een Citroendealer automonteur probeerde te worden (wat me niet gelukt is)....heb ik fijne herinneringen aan de DS.
Die werden immers toen nog gewoon nieuw verkocht.
Ik moest het eerst maar eens leren met een 2CV
Veel plezier gewenst met de dame.
hee Age !! heeft iee deze orginele cabrio nog :photo
waar je je DS-speciaal dus gehaald hebt ..........
je gaat me toch niet vertellen dat je die over het hoofd hebt gezien ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:hee Age !! heeft iee deze orginele cabrio nog :photo
waar je je DS-speciaal dus gehaald hebt ..........
je gaat me toch niet vertellen dat je die over het hoofd hebt gezien ops:Hoi,
Deze heb ik niet over het hoofd gezien, het staat er dus nog. De advertentie vindt je op speurders.nl.
Ik ben nog niet met pensioen en zo een grote klus is nu teveel voor mij, ik hou het liever bij het rijbare. Vandaar geen interresse, de man heeft veel van dit soort cabrio’s gebouwd.
Misschien iets voor jou??Groeten,
Age