2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Heibel met Mark’s BX Chic - nieuwe post op page 5
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 11 mei 2005 02:14 AM
  [ # 16 ]
karel schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

wat lopen we nu te duscusieren?
of je zet er een nieuwe kabel op, OF je doet het niet.

zolang je die kabel niet gewisseld hebt blijft het lood om oud ijzer.

ff C/P.. Geplaatst: 09 Mei 2005 20:01   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

technische onderbouwing dan.

nylon is beschadigt door de oude koppeling.
vervolgens gaat dat ding dus nog zwaarder, en jou kabel word meer elastisch belast, dwz je gebruikt nog maar de minimale lengte van de binnenkabel


groetjes wupke. Wink

Maar, geachte Wupke, ga nu eens in op Deur’s argument dat het ineens zo enorm veel kracht kost om de koppeling ingedrukt te houden? Dat strookt toch juist helemaal NIET met vermeende hoge wrijving in de kabel? In tegendeel zou ik zeggen, je krijgt er juist een beetje hulp bij het vasthouden.

Je zou dan toch juist eerder denken aan een afgetaaide drukgroep, hoe nieuw die ook mag wezen?

En toch heb ik ‘t bij mijn (ex)megane ook gehad.. De koppeling was niet in te trappen, drukgroep/platen vervangen, koppeling 2 dagen in te trappen en daarna weer niet meer. De koppeling was ook heel zwaar op de bodem te houden. Nieuwe koppelingskabel erin—> probleem opgelost.. Als ‘t een poll was zou ik voor de kabel gaan (ook omdat de drukgroep net is vervangen en dit gewoon een relatief goedkoop onderdeel is(die kabel!))
p.s. een verklaring kan ik je ook niet geven!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 11 mei 2005 02:53 AM
  [ # 17 ]
voge schreef:
karel schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

wat lopen we nu te duscusieren?
of je zet er een nieuwe kabel op, OF je doet het niet.

zolang je die kabel niet gewisseld hebt blijft het lood om oud ijzer.

ff C/P.. Geplaatst: 09 Mei 2005 20:01   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

technische onderbouwing dan.

nylon is beschadigt door de oude koppeling.
vervolgens gaat dat ding dus nog zwaarder, en jou kabel word meer elastisch belast, dwz je gebruikt nog maar de minimale lengte van de binnenkabel


groetjes wupke. Wink

Maar, geachte Wupke, ga nu eens in op Deur’s argument dat het ineens zo enorm veel kracht kost om de koppeling ingedrukt te houden? Dat strookt toch juist helemaal NIET met vermeende hoge wrijving in de kabel? In tegendeel zou ik zeggen, je krijgt er juist een beetje hulp bij het vasthouden.

Je zou dan toch juist eerder denken aan een afgetaaide drukgroep, hoe nieuw die ook mag wezen?

En toch heb ik ‘t bij mijn (ex)megane ook gehad.. De koppeling was niet in te trappen, drukgroep/platen vervangen, koppeling 2 dagen in te trappen en daarna weer niet meer. De koppeling was ook heel zwaar op de bodem te houden. Nieuwe koppelingskabel erin—> probleem opgelost.. Als ‘t een poll was zou ik voor de kabel gaan (ook omdat de drukgroep net is vervangen en dit gewoon een relatief goedkoop onderdeel is(die kabel!))
p.s. een verklaring kan ik je ook niet geven!

Ja, maar even terugkomend op een van de eerste posts.. ik kan zelf die kabel fixen, da’s het probleem niet. maar stel nou dat schept geen licht in de duisternis, dan ga ik trug naar de garage en kunnen die zeggen van “ja maar hallo, je hebt er zelf aan rond zitten spelen, die garantie geldt nu niet meer”.

Is er een manier om 100% zeker te weten dat het die kabel is, dus echt 100% zekerheid, en dan zonder de kabel te vervangen. bijvoorbeeld bolvol met olie gieten ofzo, het hoeft mijnpart maar 2 minuten te werken. Als de koppeling gedurende die 2 minuten wèl goed werkt weet ik dus dat het inderdaad aan de kabel ligt, en kan ik die kabel fixen.

Trouwens, alvast m’n excuses voor m’n eigenwijsheid. Ik houd alle gegeven argumenten wel degelijk in m’n achterhoofd, maar ik wil geen voorbarige conclusies trekken. dat heb ik al veel te vaak gedaan, en dat heeft me veel geld gekost.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 mei 2005 03:31 AM
  [ # 18 ]
deur63 schreef:

Trouwens, alvast m’n excuses voor m’n eigenwijsheid. Ik houd alle gegeven argumenten wel degelijk in m’n achterhoofd, maar ik wil geen voorbarige conclusies trekken. dat heb ik al veel te vaak gedaan, en dat heeft me veel geld gekost.

Logisch, zou ik ook doen.

In jouw geval lijkt het me het *allerbest* als je gewoon terug gaat naar de garage die de koppeling gedaan heeft om alle eventualiteiten uit te sluiten. Zeker weten dat ze dan niet met hun vinger naar jou kunnen wijzen maar alleen naar zichzelf. Wil je garantie dan moet je er inderdaad niet eerst zelf aan gaan lopen knutselen en dan verhaal gaan halen, dat komt niet over.

En misschien vinden ze het achteraf ook wel stom dat ze de kabel niet vervangen hebben en doen ze dat voor een schappelijke prijs, en blijkt dat toch ook nog de oorzaak te zijn ook - weet jij veel?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 11 mei 2005 04:15 PM
  [ # 19 ]
karel schreef:
deur63 schreef:

Trouwens, alvast m’n excuses voor m’n eigenwijsheid. Ik houd alle gegeven argumenten wel degelijk in m’n achterhoofd, maar ik wil geen voorbarige conclusies trekken. dat heb ik al veel te vaak gedaan, en dat heeft me veel geld gekost.

Logisch, zou ik ook doen.

In jouw geval lijkt het me het *allerbest* als je gewoon terug gaat naar de garage die de koppeling gedaan heeft om alle eventualiteiten uit te sluiten. Zeker weten dat ze dan niet met hun vinger naar jou kunnen wijzen maar alleen naar zichzelf. Wil je garantie dan moet je er inderdaad niet eerst zelf aan gaan lopen knutselen en dan verhaal gaan halen, dat komt niet over.

En misschien vinden ze het achteraf ook wel stom dat ze de kabel niet vervangen hebben en doen ze dat voor een schappelijke prijs, en blijkt dat toch ook nog de oorzaak te zijn ook - weet jij veel?

Ik net truggegaan naar de garage en m’n probleem voorgeschoteld..
Tijdens m’n rit naar de garage koppelt ie prima, het gaat welliswaar zwaarder dan met een hagelnieuwe koppeling, maar een stuk lichter dan vanmorgen (/gisteravond.. het is in ieder geval niet temperatuurafhankelijk). Vanmiddag na 15:00 had ie een brug vrij, dus dan ga ik dan weer even terug. Ik hoop toch echt dat ie dan voor geen meter koppelt, anders sta ik daar ook nogal voor l*l.

Ik had em nog gevraagd wat een mogelijk probleem was, hij zei dat het mogelijk die wig was, die dus af en toe inscheurt… dat ding heb ik laatst nog schoongemaakt, ik zag echt geen scheuren ofzo, en voelde ook geen speling erin.

ik post de uitkomst wel.

update: ik ben dus net terug van die toko. Natuurlijk ging de koppeling weer licht, dus ik balen. Nou, ik kom daar dus aan, doe me verhaal.. die vent stapt in, trapt op de koppeling en hij zegt “gaat toch licht”. Ik denk van: ja nu wel ja, gister ging ie hardstikke zwaar.. ik zeg dat ze tegen hem, hij kijkt me nogal debiel aan.. ze hebben het pedaal ietsie hoger gezet, het lijkt lichter wanneer ie plat op de vloer is, maargoed.. ik vraag zo eens aan een kenner.

Ik kreeg wel aangeboden om terug te komen wanneer ie zwaar ging, en dat ga ik dus zeker doen.

verder: ik had die gast gevraagd of het aan de kabel kon liggen, en hij keek me weer raar aan, met de opmerking van: die kabel kan het niet zijn, die is of heel, of kapot. zo’n ding breekt gewoon in 1x.. Hij wees me de wig aan die af en toe scheurt en zegt tegen me “die wig scheurt af en toe in, dat kan wel voor problemen zorgen, maar slijtende kabels? nee”... hij beweert dus dat een koppelingskabel nooit vervangen dient te worden. ik geloof er geen f*ck van.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 mei 2005 09:03 PM
  [ # 20 ]

zoals ik al eerder aangaf.
het ligt aan de nylon kern van de binnenkabel..

in de voorgaande C/P staat ook Elastisch.

dat elastische is lastig met TXT uit te leggen.
maar je moet je voorstellen dat je binnenkabel niet meer heen en weer gaat in de buitenkabel,, doordat de nylon binnenkern de binnenkabel klemzet door opstruiken van de nylon mantel.

daardoor moet je dus die lengte om de koppeling ingetrapt te krijgen tot op de grond, uit de veerkracht van de buitenkabel trekken.

hierdoor moet je dus zo hard blijven trappen om de pedaal op de grond te houden.

als jou garage zo eigenwijs is en jou voor dom houd, kan ik hier weinig aan veranderen.

ook hoe of wat je met de garantie om wilt gaan ,kan ik je ook moeilijk adviseren.
echter, als de kabel netjes en vakundig word vervangen(zo moeilijk is dat niet) kan dat verder geen invloed hebben op hun werk.
immers die kabel is een extern component, zij hebben puur de koppeling vervangen , en die zit dus ingebouwt.

persoonlijk zie ik dus er geen bezwaar in ,tenzij je heel je auto sloopt om even die kabel in te bouwen, wat me dus onwaarschijnlijk lijkt.

dus, als je die kabel even wisselt (kwestie van 1 borgpen bij de pedaal en wat gehannes om hem weer door te voeren in het gat (vaseline wil helpen) als je die hebt met die rubberen bus in het schutbord) verder is het legoachtig eenvoudig.

dan hoef jij niet meer naar de garage om je voor gek te laten verklaren, en is je probleem opgelost.

wil dit dan nog geen oplossing zijn stel ik voor dat je op 4 juni naar de meeting komt met een orginele nieuwe kabel.
dan bouw ik hem persoonlijk even voor je in, en mag het publiek toekijken zodat ze het straks ook zelf kunnen doen..


groetjes van wupke:die geen andere kandidaat heeft voor jou klachten dan je kabel… Wink

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 12 mei 2005 01:04 AM
  [ # 21 ]

Als die kabel nou niet al teveel eurie’s is zou ik hem vv. en mocht dat niet helpen terug gaan naar de garage en die kabel niet vermelden…hij dom spelen tegen jou..jij tegen hem..

Rien

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 12 mei 2005 01:12 AM
  [ # 22 ]
KuikenXXL schreef:

Als die kabel nou niet al teveel eurie’s is zou ik hem vv. en mocht dat niet helpen terug gaan naar de garage en die kabel niet vermelden…hij dom spelen tegen jou..jij tegen hem..

Rien

Ja inderdaad, ik wilde hem inderdaad al gaan vervangen. Ik wilde ook naar een andere dealer gaan om te vragen of het normaal is dat een splinternieuwe koppeling zo stroef gaat.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 12 mei 2005 01:25 AM
  [ # 23 ]

ik meen gelzen te hebben dat je kabel er al 160,000 km inzit.
reken nu eens het gemiddelde uit dat de koppeling word gebruikt per dag.

ga dan eens rekenen op de leeftijd van je auto op die kmst..

zou een kabeltje dan versleten kunnen zijn?

ik ga niet rekenen want ik weet het zo ook wel.
maar pak nu eens een fiets, heeft ook een binnen en buitenkabel..

volgens mij is dat heden op de moderne fiets de zwakste schakel.
op de fietsband na…
groetjes van wupke:die erkend dat monteurs gemiddeld genomen vreselijk eigenwijs zijn.

Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 mei 2005 02:16 AM
  [ # 24 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik meen gelzen te hebben dat je kabel er al 160,000 km inzit.
reken nu eens het gemiddelde uit dat de koppeling word gebruikt per dag.

ga dan eens rekenen op de leeftijd van je auto op die kmst..

zou een kabeltje dan versleten kunnen zijn?

ik ga niet rekenen want ik weet het zo ook wel.
maar pak nu eens een fiets, heeft ook een binnen en buitenkabel..

volgens mij is dat heden op de moderne fiets de zwakste schakel.
op de fietsband na…
groetjes van wupke:die erkend dat monteurs gemiddeld genomen vreselijk eigenwijs zijn.

Wink

Zo’n kabel kan akelig lang mee als je het mij vraagt.  Met 160K is ie pas halverwege Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 12 mei 2005 12:01 PM
  [ # 25 ]
karel schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

ik meen gelzen te hebben dat je kabel er al 160,000 km inzit.
reken nu eens het gemiddelde uit dat de koppeling word gebruikt per dag.

ga dan eens rekenen op de leeftijd van je auto op die kmst..

zou een kabeltje dan versleten kunnen zijn?

ik ga niet rekenen want ik weet het zo ook wel.
maar pak nu eens een fiets, heeft ook een binnen en buitenkabel..

volgens mij is dat heden op de moderne fiets de zwakste schakel.
op de fietsband na…
groetjes van wupke:die erkend dat monteurs gemiddeld genomen vreselijk eigenwijs zijn.

Wink

Zo’n kabel kan akelig lang mee als je het mij vraagt.  Met 160K is ie pas halverwege Wink

Maar toch wordt hierboven gezegd dat het waarschijnlijk toch de kabel is.
Ze hebben gister m’n pedaal iets hoger gezet, en ik moet toegeven dat het inderdaad iets beter gaat. het intrappen is nogsteeds redelijk zwaar, maar het ingetrapt houden gaat IETS (niet veel) lichter. Ik wil toch binnenkort eens grondig naar die kabel kijken, en evt. wat olie ofzo inkieperen, kijken of het invloed heeft. Gewoon elke dag 1 onderdeel smeren, en kijken welke de meeste invloed heeft. het kost een tijdje, maar zo weet je het wel enigzins. dus: kabel en scharnierpunt van pedaal, wig, koppelingshevel.

Is het overigens slim om kopervet aan te brengen op de scharnierpunten?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 mei 2005 02:44 AM
  [ # 26 ]

ik word hier niet goed van.
ik leg alles uit waarom en hoe.
en nog denken jullie dat een peutje olie of zo soelaas zal bieden.
een kabel is berekend op de levensduur van de koppeling.
dus botweg 125,000 kilometers.
alles daarboven is winst, en ligt aan de gebruiker hoelang hij verder meegaat.

maar goed, jullie rijden liever met een K zware kabel dan ff dat ding te vervangen.
jullie probleem..
de garouten.. wupke:die zelden dusdanig eigenwijze ,,,,, gezien heeft. Wink

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 11:56 AM
  [ # 27 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik word hier niet goed van.
ik leg alles uit waarom en hoe.
en nog denken jullie dat een peutje olie of zo soelaas zal bieden.
een kabel is berekend op de levensduur van de koppeling.
dus botweg 125,000 kilometers.
alles daarboven is winst, en ligt aan de gebruiker hoelang hij verder meegaat.

maar goed, jullie rijden liever met een K zware kabel dan ff dat ding te vervangen.
jullie probleem..
de garouten.. wupke:die zelden dusdanig eigenwijze ,,,,, gezien heeft. Wink

Ben het met je eens !

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 mei 2005 02:55 PM
  [ # 28 ]

Intussen is het probleem vanzelf weggegaan geloof ik… die koppeling van de Chic gaat heerlijk licht. Bovendien heeft Mark nu in mijn GTi gereden, en klaagt ie dus noooooit meer over een zware koppeling Cool

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 27 mei 2005 03:29 PM
  [ # 29 ]
Harm schreef:

Intussen is het probleem vanzelf weggegaan geloof ik… die koppeling van de Chic gaat heerlijk licht. Bovendien heeft Mark nu in mijn GTi gereden, en klaagt ie dus noooooit meer over een zware koppeling Cool

och, af en toe gaat ie nog behoorlijk bagger, maar ik heb andere dingen waar ik over wakker lig.. Een van de problemen is een best wel flinke olielekkage, dus een best wel flinke plek op de oprit. ‘t komt van achter het carter vandaan, dus waarschijnlijk foute boel..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 mei 2005 04:17 PM
  [ # 30 ]

Je moet je pas zorgen maken als ‘t niet meer lekt… dan is ‘t namelijk op Smile

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook