Harm schreef:Je moet je pas zorgen maken als ‘t niet meer lekt… dan is ‘t namelijk op
Ja precies, en m’n oliepijl is nogsteeds redelijk goed (1cm boven max.. dat had de garage gedaan )
1 cm boven max? dasniegoe! Dan heb je kans dat het overschot er gewoon uitgeperst wordt… denk ik
Harm schreef:1 cm boven max? dasniegoe! Dan heb je kans dat het overschot er gewoon uitgeperst wordt… denk ik
Hmm, ik start net de auto om een stukkie te rijden, blijven 2 lampies op m’n dash branden die doorgaans niet horen te branden. te weten: ( ! ) en STOP.
Ik tijdens het rijden het boekie nageslagen, staat er uiteraard niet in. dus, ik de auto hier in de straat geparkeerd, auto in hoogste stand, motorkap open, LHM pijlen.. niveau minimum. ik denk: owkeej, dat kan niet. dat ding zal wel weer eens vastzitten, want 2 weken geleden heb ik er nog een liter bijgekieperd.
Auto weer omlaag gelaten (met tussenstappen). auto weer in rij-stand.. auto blijft plat liggen, ( ! ) en STOP aan.
Dat verklaart dus ook de plekken op de oprit, en de plek (20cm doorsnee) op straat waar m’n bix vannacht had geslapen: LHM lekkage, en een flinke.
het komt van achter het carter vandaan, en voor zover ik weet zit daar maar 1 object: de stuurbekrachtiging. die zal dus wel kaduuk zijn.
Sja.. effe goed kijken waar ‘t vandaan komt… het kan natuurlijk ook de octopus zijn, die loopt achter het blok door. Maar het kan ook zijn dat er een slangklem aangedraaid moet worden
Harm schreef:Sja.. effe goed kijken waar ‘t vandaan komt… het kan natuurlijk ook de octopus zijn, die loopt achter het blok door. Maar het kan ook zijn dat er een slangklem aangedraaid moet worden
oef… 130 euro bij de hegro. Je hebt m’n octopus gezien 2 weken trug, hij zag er best goed uit (het rubber althans). geen barsten enzo. Ik moet wel opmerken dat het daar altijd wel redelijk niet droog was. sinds in de auto kocht viel het me op dat het daar redelijk vochtig was, nu pist ie daar dus 1 liter per 2 weken uit.
Harm schreef:1 cm boven max? dasniegoe! Dan heb je kans dat het overschot er gewoon uitgeperst wordt… denk ik
Zorg eerst dat de auto recht staat bij het peilen en veeg de stok wel af.
1 cm boven MAX is echt teveel, dat kun je maar beter kwijt… leuke garage die zoiets doet
Ich bin ein Breaker
deur63 schreef:Harm schreef:Sja.. effe goed kijken waar ‘t vandaan komt… het kan natuurlijk ook de octopus zijn, die loopt achter het blok door. Maar het kan ook zijn dat er een slangklem aangedraaid moet worden
oef… 130 euro bij de hegro. Je hebt m’n octopus gezien 2 weken trug, hij zag er best goed uit (het rubber althans). geen barsten enzo. Ik moet wel opmerken dat het daar altijd wel redelijk niet droog was. sinds in de auto kocht viel het me op dat het daar redelijk vochtig was, nu pist ie daar dus 1 liter per 2 weken uit.
Lekt het ding nou LHM of olie? Is me niet helemaal duidelijk.
Waar 1600’s (en 1900’s ook wel) flink motorolie op kunnen lekken is op de spaghettislang waar de olievulopening OP zit. Als die slang van onderen scheurt pist ie zonder pardon bijna je hele carter leeg.
LHM-lek aldaar kan octopuswerk zijn, retourellende van de SB of de stuurbekrachtiging zelf (minder grappig).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lekt het ding nou LHM of olie? Is me niet helemaal duidelijk.
Waar 1600’s (en 1900’s ook wel) flink motorolie op kunnen lekken is op de spaghettislang waar de olievulopening OP zit. Als die slang van onderen scheurt pist ie zonder pardon bijna je hele carter leeg.
LHM-lek aldaar kan octopuswerk zijn, retourellende van de SB of de stuurbekrachtiging zelf (minder grappig).
Ik heb olie gepijld op de oprit, en die is lichtelijk schuin (neus van de auto staat hoger dan kont). Het kan zijn dat dat dus het geheel manipuleert.
Maar, hij lekt dus LHM. Er zit nogsteeds evenveel olie in als 2 weken geleden, maar het LHM pijl is in de afgelopen 2 weken gezakt van Max -> Min (nu vast nog lager).
Ik ga zometeen even een blik werpen om te kijken waar het aan ligt. ‘t is inderdaad 1 van die 3 dingen (octopus, SB of retourzooi van SB). Het heeft altijd gelekt, maar voorheen waren het druppels per week, nu is het VEEL meer dan dat. Ik denk haast niet dat het aandraaien van een wartel gaat werken, tenzij de hele leiding eruit hangt.
Laten we iig maar hopen dat het niet de SB of octopus is, aangezien de BX dan ècht veel te duur wordt
Vandaag weer zever met de Bix.. een probleem dat af en toe z’n nek opsteekt.
Ik reed vandaag naar m’n werk. ‘k stond voor een stoplicht, rem ingetrapt. tik - seconde stil - tik - seconde stil - tik - seconde stil - tik - seconde stil - enzovoorts. Ik zet de Bix op de handrem, komt de achterkant van de wagen ineens omhoog (rijstand). Eerst lag de kont dus redelijk op de grond. Ook tikt ie weer in z’n normale ritme (18 seconden tussenpozen. Ik weet het, voorraadbol zit eraan te komen).
Ik heb al eens zo’n problemen gehad, en toen zei men dat de remservo waarschijnlijk vervuild was. Alle remmen zijn gespoeld (als het goed is), maar toch blijft het probleem zich af en toe voor doen.
Ik heb wel vaker heibel met de remmen. Je moet de rem best wel ver intrappen (in citroen-termen) voor ie daadwerkelijk pakt. Verder branden, wanneer ik de wagen start, altijd het ( ! ) en STOP lampie, maar die doven na een tijdje.
Is het mogelijk dat er lucht in het systeem zit, en dat de remmen daardoor zo vreemd doen, en dat die lampies ook branden aangezien er lucht in het systeem zit? (een tijd geleden moest ik een liter LHM bijvullen terwijl er GEEN druppel lekt. 3 dagen later stond het niveau weer op minimum, en GEEN druppel was er gelekt).
thanks alvast.
deur63 schreef:Vandaag weer zever met de Bix.. een probleem dat af en toe z’n nek opsteekt.
Ik reed vandaag naar m’n werk. ‘k stond voor een stoplicht, rem ingetrapt. tik - seconde stil - tik - seconde stil - tik - seconde stil - tik - seconde stil - enzovoorts. Ik zet de Bix op de handrem, komt de achterkant van de wagen ineens omhoog (rijstand). Eerst lag de kont dus redelijk op de grond. Ook tikt ie weer in z’n normale ritme (18 seconden tussenpozen. Ik weet het, voorraadbol zit eraan te komen).Ik heb al eens zo’n problemen gehad, en toen zei men dat de remservo waarschijnlijk vervuild was. Alle remmen zijn gespoeld (als het goed is), maar toch blijft het probleem zich af en toe voor doen.
Ik heb wel vaker heibel met de remmen. Je moet de rem best wel ver intrappen (in citroen-termen) voor ie daadwerkelijk pakt. Verder branden, wanneer ik de wagen start, altijd het ( ! ) en STOP lampie, maar die doven na een tijdje.
Is het mogelijk dat er lucht in het systeem zit, en dat de remmen daardoor zo vreemd doen, en dat die lampies ook branden aangezien er lucht in het systeem zit? (een tijd geleden moest ik een liter LHM bijvullen terwijl er GEEN druppel lekt. 3 dagen later stond het niveau weer op minimum, en GEEN druppel was er gelekt).
thanks alvast.
Veerbol geknapt oid? Anders toch nog een keer spoelen.
Voorraadbol lijkt me niet het probleem. Tikken is het gevolg van “drukvraag”, niet gerelateerd aan de staat van een voorraadbol.
Een goed systeem kan in principe zonder (zoals mijn chic met nagenoeg platte voorraadbol).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Veerbol geknapt oid? Anders toch nog een keer spoelen.
Voorraadbol lijkt me niet het probleem. Tikken is het gevolg van “drukvraag”, niet gerelateerd aan de staat van een voorraadbol.
Een goed systeem kan in principe zonder (zoals mijn chic met nagenoeg platte voorraadbol).
Dat tikken vertaal ik zelf als LHM nodig hebben, dus dat er een of ander hydraulisch component behoefte heeft aan LHM. Het is volgens mij overduidelijk dat dat met de remmen te maken heeft (zie mijn vorige post).
Maar, spoelen dus nogmaals proberen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Je gaf al aan dat men constateerde dat de remservo vervuild zou zijn. Heb je die al na laten kijken? Dat ding is mede verantwoordelijk voor de druk naar de voorremmen, achterremmen EN de achtervering!!! Best een belangrijk knooppuntje in het hydraulische netwerk dus.
Dit verklaart natuurlijk niet die plas LHM op je oprit, maar het kan hier gaan om een combinatie van storingen… (al hoop ik dat niet voor je).
winnetou schreef:Je gaf al aan dat men constateerde dat de remservo vervuild zou zijn. Heb je die al na laten kijken? Dat ding is mede verantwoordelijk voor de druk naar de voorremmen, achterremmen EN de achtervering!!! Best een belangrijk knooppuntje in het hydraulische netwerk dus.
Dit verklaart natuurlijk niet die plas LHM op je oprit, maar het kan hier gaan om een combinatie van storingen… (al hoop ik dat niet voor je).
Die plas LHM staat los van dit, het was overigens geen LHM (maar olie.. er lekt olie bij de oliefilter, oliedruksensor, en nog een of andere sensor aan de achterkant van het blok… 1 druppel per dag ofzo).
maareh, toen ik de koppeling liet vervangen hebben ze de hele zaak gespoeld, maar.. ik heb er m’n twijfels over. ik heb het gevoel dat er HEEL veel lucht in het systeem zat toen ik de bix trug kreeg van de garage (na en paar dagen moest ik 1 liter LHM bijvullen en het was er niet uitgelekt.. als er niets uit is gekomen moet het haast wel zijn dat er lucht in alle leidingen, bollen, etc. zat).
Ik moet overigens wel nog opmerken dat de bix ook erg snel op de grond ligt. na 2 uur ligt ie met de kont op de grond, de neus blijft omhoog staan. een duw erop, tijdje wachten, en de neus ligt ook plat (veerpoten zitten muurvast na 30 minuten).
veer breuk in de remservo , en je hebt te weinig systeemdruk , dus vervang of repareer je drukregelaar, en plaats direct een nieuwe voorraadbol.
en vervang of repareer je remservo.
momenteel gebruik je zijn achterwerk als voorraadbol.vandaar die duik en stijg neigingen van je kontje !
ontluchten kan niet en gaat vanzelf, puur en alleen je remmen kan en moet je na rep, ontluchten, het veersysteem DUS NIET.
greets van wup.
kreazyV8wuppo schreef:momenteel gebruik je zijn achterwerk als voorraadbol.vandaar die duik en stijg neigingen van je kontje !
Maar.. de kont kiepert maar HEEL af en toe op de grond, dus absoluut niet elke keer dat ik op de rem trap. Ik heb dus het gevoel dat ie niet de achterkant van de wagen als voorraadbol gebruikt, of klopt m’n theorie niet?