1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelvloeistof bijvullen
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 12 mei 2005 11:47 PM

Hallo,

al enkele weken moet ik 1 keer per week 15 cc. koelvloeistof bijvullen. Ik rijd ongeveer 3000 kilometer per maand. Normaal gesproken controleer ik elke maand de olie- en vloeistoffenniveaus, maar vanwege de signaalfunctie (tekst op scherm) moet ik nu dus vaker actie ondernemen. Vijftien cc. is écht erg weinig, het niveau staat dan 2-3 cm. onder de afsluitdop. Mijn vraag: is dit een (voorbode van een) lekkage Sad  (na stilstand kan ik geen lekplekken ontdekken), of is de electronica zó gevoelig dat zulke kleine hoeveelheden al tot een melding leiden ? Al met al heb ik nu in 3 weken tijd ± 0,5 liter bijgevuld.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 13 mei 2005 12:36 AM
  [ # 1 ]

het niveau hoort tot de “lasnaad"van het reservoir te staan in koude toestand.
als het daar staat en de sensor geeft aan dat het te laag staat is de sensor niet goed.
het is zeker een van de eerste c5’s want de latere hebben geen sensor meer?

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 13 mei 2005 08:39 PM
  [ # 2 ]

Dag,

het is een C5 van juni 2001 (datum fabricage 18 mei 2001).
Ik zal het niveau opnieuw controleren in koude toestand. Ik was toevallig vandaag even bij de dealer, en die had het ook al over de sensor. Lijkt dus niet op een (ernstige) lekkage.

Groeten,
Jo F.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 13 mei 2005 11:20 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn C5 break HDI van maart 2002 (fabricagedatum 27 januari 2002) is het ook begonnen met regelmatig terugkerende boodschappen “koelvloeistof bijvullen”. Eerst slechts “een klein beetje” bijvullen, maar na een tijdje werd dat meer. De auto was toen nog geen twee jaar oud, en had op dat ogenblik iets meer dan 50000 km op de teller staan. Uiteindelijk bleek de oorzaak te zijn : een lekke cilinderkoppakking ! Vraag aan je dealer om dit na te kijken, en zorg dat je ondertussen altijd een bus koelvloeistof in de wagen hebt.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 14 mei 2005 01:12 AM
  [ # 4 ]

bij een lekke koppakking is het elke dag bijvullen en meer dan 15 cc.
tervens blijft er druk op het systeem staan ook als deze is afgekoeld(sóchtends)dus dat is hier niet aan de orde denk ik.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 14 mei 2005 02:14 AM
  [ # 5 ]
dennis van der ven schreef:

tervens blijft er druk op het systeem staan ook als deze is afgekoeld(sóchtends)dus dat is hier niet aan de orde denk ik.

Is dat altijd zo bij een lekke koppakking?? Nooit geweten!! Als ‘t altijd zo is, dan is dit wel een hele handige maatstaaf natuurlijk Smile

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 14 mei 2005 02:41 AM
  [ # 6 ]
dennis van der ven schreef:

bij een lekke koppakking is het elke dag bijvullen en meer dan 15 cc.
tervens blijft er druk op het systeem staan ook als deze is afgekoeld(sóchtends)dus dat is hier niet aan de orde denk ik.

Dat klopt, dat was bij mij het geval.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 14 mei 2005 04:47 PM
  [ # 7 ]

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb vanochtend vóór het starten gecontroleerd: niveau is goed. Echter: bij opening van reservoir ontsnapte er nog wat lucht (weinig), maar véél minder dan in warme toestand. Verontrustend ?
Ik heb in ieder geval een flacon koelvloeistof achterin gelegd.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 26 juni 2005 07:30 PM
  [ # 8 ]

Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad
Helaas, ik red het niet meer met 15 cc. bijvullen. De voorlopige diagnose van mijn dealer was al cilinderkoppakking, en die diagnose wordt nu definitief bevestigd. Er wordt steeds méér water uit het reservoir “gegooid”: vanochtend een korte rit (8 kilometer) over de snelweg, en het hele binnenscherm van het rechtervoorwiel is nat van de koelvloeistof. De “kenners” onder jullie op dit forum hebben dus (helaas) gelijk gehad. Schijnt een dure reparatie te zijn, maar er is géén alternatief.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 26 juni 2005 11:02 PM
  [ # 9 ]

Succes ermee… hoop dat het je niet te veel gaat kosten… als je de factuur hebt, laat het bedrag dan eens weten ?  Bij mij waren de kosten volledig gedekt door de garantie, gezien de jonge leeftijd van de auto op dat ogenblik.

By the way, probeer toch maar een financiële tegemoetkoming van Citroën te krijgen, normaal mag je met een dieselmotor met een kilometerstand zoals die van jou nog geen ernstige moeilijkheden hebben

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 26 juni 2005 11:29 PM
  [ # 10 ]

Dat laatste klopt.
De diagnose was voor mijn dealer aanleiding om spontaan contact op te nemen met Citroën Nederland, want ook hij gaf aan dat dit bij deze kilometerstand niet normaal was. Heb nog geen bericht terug gehad, maar ik verwacht de komende week er méér over te horen. Ik houd jullie op de hoogte.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 08 september 2005 10:00 PM
  [ # 11 ]

Dag,

vandaag viel dan eindelijk de rekening in de bus…....helaas.
Citroën Nederland kan niets voor mij betekenen, en de rekening bedraagt € 1540.00 (incl. BTW). Crying or Very sad  Méér dan een rib uit ons lijf. In heel mijn leven nog nooit zo’n hoge garagerekening gehad (daar troost ik mij dan maar mee). Had Zalm dit in gedachten toen hij riep dat Nederlanders hun vrijkomend spaarloon moeten investeren in de economie ??

Koppakking vervangen en cilinderkoprevisie waren de reparaties (en dat kost tijd, en tijd is duur), terwijl de materialen (incl. nieuwe olie en antivries) “slechts” € 240.00 kosten.

Restauratie van mijn 2CV uit 1970 zal nu iets langer op zich laten wachten…. Rolling Eyes

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 08 september 2005 10:31 PM
  [ # 12 ]

Met 193000 km is het misschien wel normaal dat Citroën dit niet gratis doet, maar ze zouden toch een deel van de kosten van de kosten op zich mogen nemen. Ik denk dat je best eens aandringt bij de importeur, zeker wanneer je Citroën altijd bij een erkend Citroën-hersteller onderhouden wordt.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
Hiernatoyota
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-01-2006

Gepost: 24 januari 2006 11:50 AM
  [ # 13 ]

Ik heb dus ook een C5HDI, waar de fabrikant alle defecten in heeft gestopt die ze maar konden bedenken. Feitelijk hoort deze auto thuis op de testbaan en niet bij de consument.
Ik kocht deze auto in 2002 als demo (20.000 km) bij een citroendealer. Ik rijd de auto warm totdat de OLIEtemperatuurmeter een acceptabele bedrijfstemperatuur aangeef, 90% lange ritten (>40 km) laat de auto rustig uitrijden voor ik de motor afzet. Rijd ruim 1/16 en met 160.000 km rijd ik nog met de eerste remschijven voor.

Toen ik een waarschuwing kreeg dat ik koelvloeistof moet bijvullen ben ik meteen naar mijn Citroengarage gegaan en daar constateerde men een (klein) lek in de koppakking. Reparatie begroot op € 900,—
Eerst denk je aan domme pech, maar een monteur liet zich ontvallen dat ik in korte tijd HDI no3 ben met dit probleem. Vervolgens zocht ik op internet en nu blijkt dit een kwaal te zijn van PSA 85kw HDI motoren. Dus ook bij de peugeot 406.

Wanneer ik iets stuk rijd, of domme pech heb accepteer ik dat, maar in dit geval wil ik met een aantal mensen bij de importeur garantie afdwingen. Een dieselmotor behoort MINIMAAL 300.000 km mee te gaan zonder defecten

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 24 januari 2006 01:15 PM
  [ # 14 ]

ik hoor de importeur al lachen, citroen doet echt niets aan klanten binding
al kom je met alle klanten voor de deur staan.
enige voorbeelden:
deursloten
achterraam break
corrosie portierafdichting
slechte sporing achteras
koppakking hdi.

allemaal zaken die kunt incalculeren als de auto ouder is als drie jaar
en waarvan citroen zegt ,pech gehad.

maar zolang er geen auto is met een vergelijkbaar rijgedrag
blijf je veroordeelt tot de nukken van citroen

er is wel een voordeel nl dat ze tweede hands geen drol kosten Laughing

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
Hiernatoyota
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-01-2006

Gepost: 24 januari 2006 01:57 PM
  [ # 15 ]
c5willem schreef:

ik hoor de importeur al lachen, citroen doet echt niets aan klanten binding
al kom je met alle klanten voor de deur staan.
enige voorbeelden:
deursloten
achterraam break
corrosie portierafdichting
slechte sporing achteras
koppakking hdi.

allemaal zaken die kunt incalculeren als de auto ouder is als drie jaar
en waarvan citroen zegt ,pech gehad.

maar zolang er geen auto is met een vergelijkbaar rijgedrag
blijf je veroordeelt tot de nukken van citroen

er is wel een voordeel nl dat ze tweede hands geen drol kosten Laughing

Ik had hiervoor een Xantia 85KW HDI, exclusive, fl 70.000,—Hier werkte de “turbo” pas bij 2800 toeren als het warm werd. Iedereen onderkende het probleem, tot de vertegenwoordiger van de importeur toe. Het probleem zat dus duidelijk in het vooronder en niet tussen mijn oren.
maar de importeur stelde uiteindelijk dat de motor volgens de computer voldeed en daarmee was de kous af. Het advies luidde:  ruil anders de auto in op een C5, dan is het probleem verholpen Very Happy Een poos later reed ik de Xantia op overtuigende wijze total loss (geen aanrader) en met mijn C5 raakte ik van de regen in de drup

Ik rijd sinds 1996 citroen, diverse Xantia’s die echt goed waren, op de laatste na, Maar ik begin de problemen met de citroen behoorlijk beu te worden en desnoods probeer ik de aandacht via o.a. Radar te trekken. Dan kan Dennis van der Ven een poosje met vakantie. Laat PSA dat reclamebudget gebruiken om haar auto’s een was beter te testen.

Ik maakte een proefrit in een nieuwe C5 en dat is kwalitatief een kompleet andere auto. Ze kunnen dus wel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook