Ik sta op het punt om een BX diesel te kopen voor woon-werk verkeer
de aandachtspunten van bx-en die ik weet zijn de volgende:
- draagarmlagers achter
- koelslangen/radiator/ventilator
- hydroliek
maar
waar moet ik nog meer op letten
en wat zijn de voor- en nadelen van een turbodiesel tov een gewone diesel
ik zie bv de turbodiesel staan op marktplaats met 420.000 km
wat kan ik verwachten ?
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De 1.8/ 1.9 liter diesels en turbodiesels van PSA zijn op zich uiterst betrouwbaar, dus een turbodiesel met 420.000 op de teller hoeft helemaal geen slechte koop te zijn. Uiteraard moet je wel letten op de bekende aandachtspunten van de BX, zoals inderdaad de achterdraagarmlagers en de hydrauliek. En natuurlijk algemene zaken als koppeling, lekkage’s, onderstel (let ook op het subframe!!). Maar als we het echt over de voor- en nadelen van de turbo hebben t.o.v. de atmosferische diesels…
Voordelen:
- hoger koppel en meer vermogen
- turbo is in principe net zo betrouwbaar als gewone diesel
Nadelen:
- turbodiesel presteert matigjes onder de 2000 rpm, wegens weinig turbodruk
- turbo is op zich wel weer een extra onderdeel dat defect kan raken
- verbruik schijnt een fractie hoger te zijn (ik rij er gemiddeld zo’n 1: 18 mee)
- je moet echt rekening houden met de turbo bij het warmrijden en afkoelen van de motor. Dus NIET gelijk de motor uitzetten na een stevige rit over de Autobahn, en ook niet na een koude start gelijk planken (dat is sowieso slecht voor welke motor dan ook)
Mijn advies: kijk vooral naar het onderhoudsverleden van de auto en algemene huidige staat. Als het een turbodiesel betreft die 420.000 km heeft gelopen maar wel altijd netjes haar beurten heeft gehad en niet is afgetrapt, valt dat wat mij betreft te prefereren boven een gewone diesel die net 200.000 heeft gelopen maar nog nooit een verse plas olie heeft gehad (laat staan een verse plas LHM)...
Als die turbodiesel een reele optie is, ga er dan eens een stukje mee rijden, voel of de turbo nog lekker meedoet vanaf 2000 rpm, of je geen geklapper voelt in het stuur (versleten stuurkogels!), en VOORAL: of je geen giga blauwe/ zwarte walmen achterlaat!!
Een blauwe rookdekentje bij het starten kan simpelweg versleten verstuivers betekenen (relatief makkelijk te verhelpen), en een roetpluim bij volgas optrekken op de snelweg is ook niets om je ongerust over te maken (dat is normaal voor een turbodiesel), dus ik heb het echt over extreme gevallen.
Ik heb mijn turbodiesel gekocht met 302.000 km op de teller, en er inmiddels 50.000 betrouwbare kilometers mee afgelegd. De roetkeuring komt ze jaarlijks lachend doorheen, alleen de hydrauliek heeft me wat kopzorgen gegeven, maar dat is niet specifiek voor de diesels.
Het enige wat echt kapot is geweest is de waterpomp, maar ook dat is geen probleem meer sinds die is vervangen. Ik vind het een aanrader, een echte kilometervreter pur sang!!
Ik heb mijn turbodiesel ook net, kan je dus nog niet veel vertellen over de betrouwbaarheid (na nog geen 2000km) maar wel over het feit dat ‘t een heerlijke auto is!!! Gewone diesels rijden ook niet slecht hoor, zeker niet als je een wat luxere versie (TZD) hebt…
Kijk ook eens in dit draadje voor wat algemene aandachtspunten!!
voge schreef:Ik heb mijn turbodiesel ook net, kan je dus nog niet veel vertellen over de betrouwbaarheid (na nog geen 2000km) maar wel over het feit dat ‘t een heerlijke auto is!!! Gewone diesels rijden ook niet slecht hoor, zeker niet als je een wat luxere versie (TZD) hebt…
Kijk ook eens in dit draadje voor wat algemene aandachtspunten!!
Ik heb er net de ton mee gereden (342000 in totaal nu); zeer betrouwbaar net als de gewone diesel.
Echter, als je wat meer korte eindjes rijdt of normaal gesproken stukken van hooguit 25 km ga dan vooral voor de ongeblazen diesel. Dan is een turbo alleen maar ballast; dan is een ongeblazen diesel echt veel fijner.
Ich bin ein Breaker
het gaat mij om woon-werk verkeer
en dat zijn afstanden van rond de 70 km enkele reis dus dat zit wel snor
ik ga wel even kijken bij die turbodiesel denkik
en verder
ikheb eerder een bx gehad die had een versleten draagarmhuis voor? of zoids was veel werk en erg duur, maar die begon ook vreselijk te slingeren vanaf een km of 80 per uur
en werd heel springerig in de bochten
ik laat het wel weten of ik dalijk ook tot de bx turbodiesel-club ga behoren
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
je moet echt rekening houden met de turbo bij het warmrijden en afkoelen van de motor. Dus NIET gelijk de motor uitzetten na een stevige rit over de Autobahn, en ook niet na een koude start gelijk planken (dat is sowieso slecht voor welke motor dan ook)
Volgens mij is dat het argument om (als je voor betrouwbaar gaat) eerder een gewone diesel te nemen. Die turbodiesels zijn volgens mij veel gevoeliger voor lomp ermee omgaan. En in 420.000 km kan zo’n bx natuurlijk veel verschillende bestuurders hebben gehad waarvan je niet weet of ze ‘m netjes warmreden en lieten afkoelen.
Een gewone diesel is daar (toch?) minder gevoelig voor en wat meer hufter-proof
Re: Diesel of turbodiesel
Ondar schreef:Ik sta op het punt om een BX diesel te kopen voor woon-werk verkeer
............
en wat zijn de voor- en nadelen van een turbodiesel tov een gewone diesel
............
ik zie bv de turbodiesel staan op marktplaats met 420.000 km
wat kan ik verwachten ?
Tsja, wat zal ik zeggen…
Als je nog een TZD-Turbo te pakken kunt krijgen met een km.st. van rond de 3 ton of zo…...zou IK die zeker nemen i.p.v. de gewone 1.9 D.
Niet dat de gewone D’s niet goed zijn….integendeel zelfs, ik heb er heel wat gehad, de afgelopen 14 jaar.
Maar als je eenmaal *besmet* bent met het Turbodiesel-virus…wil je niet anders meer. ops:
Dat is ook de reden dat ik mijn 94’er TGD-Break onlangs heb weggedaan en omgeruild heb voor een (begin) 92’ér tzd-turbo.
Het passeren van auto’s op een 2-baansweg gaat zoveel vlotter…..en natuurlijk een hoge top (180)....en als je 120 rijdt op de snelweg, maakt de turbodiesel 2850 Rpm tegen de gewone D rond de 3300 rpm….door een andere bak-overbrenging.
Ik kan nu 4 turbodiesels (waaronder de eerste een TRD-turbo was) met de ongeblazen vergelijken….de 1.9 D’s zijn echte werkpaarden, waar je echter niet continue mee op de snelweg moet zitten (zoals ik).
Dus….......
Re: Diesel of turbodiesel
Bram schreef:Ik kan nu 4 turbodiesels (waaronder de eerste een TRD-turbo was) met de ongeblazen vergelijken….de 1.9 D’s zijn echte werkpaarden, waar je echter niet continue mee op de snelweg moet zitten
Valt wel mee hoor, ik heb een lease Xsara en 306 met 1.9D gehad, elke dag probleemloos tussen de 300 a 600km crossen door de Benelux.
Gezien de tijdsdruk reed ik ze nooit warm, startten, 2km rijden tot de oprit en dan op naar cruissnelheden van 150 a 160km/h, ik heb die auto’s probleemloos naar de 2 ton gereden zonder ernstige mankementen
De motoren liepen nog als nieuw en als naaimachientjes toen die auto’s weer ingeleverd/verkocht werden.
De stelling 1.9D zijn werkpaarden is ok (is eigenlijk elke diesel), maar dat je er niet elke dag op de snelweg mee moet zitten is niet juist, daar zijn die dingen eigenlijk voor gemaakt.
Re: Diesel of turbodiesel
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Ik kan nu 4 turbodiesels (waaronder de eerste een TRD-turbo was) met de ongeblazen vergelijken….de 1.9 D’s zijn echte werkpaarden, waar je echter niet continue mee op de snelweg moet zitten
Valt wel mee hoor, ik heb een lease Xsara en 306 met 1.9D gehad, elke dag probleemloos tussen de 300 a 600km crossen door de Benelux.
Gezien de tijdsdruk reed ik ze nooit warm, startten, 2km rijden tot de oprit en dan op naar cruissnelheden van 150 a 160km/h, ik heb die auto’s probleemloos naar de 2 ton gereden zonder ernstige mankementen
De motoren liepen nog als nieuw en als naaimachientjes toen die auto’s weer ingeleverd/verkocht werden.De stelling 1.9D zijn werkpaarden is ok (is eigenlijk elke diesel), maar dat je er niet elke dag op de snelweg mee moet zitten is niet juist, daar zijn die dingen eigenlijk voor gemaakt.
Voor wat BX breaks betreft klopt het toch wel een klein beetje want die hebben een iets andere versnellingsbak waardoor er wat meer toeren gemaakt worden. Desondanks blijven het heerlijke auto’s, ook voor op de snelweg. Al haak je met een turbod dan wel nét wat makkelijker aan bij het inhalen. Maar of dat altijd gezond is….
Als je veel provinciale wegen rijdt en geen inhaalfreak bent voldoet een gewone diesel ook prima en heeft een turbod geen meerwaarde (maar wel meer verbruik).
Zoek eerst maar eens een goede, dat is het lastigste. En goed onderhoud (olie) is echt zeer cruciaal bij diesels.
Ich bin ein Breaker
Re: Diesel of turbodiesel
karel schreef:Al haak je met een turbod dan wel nét wat makkelijker aan bij het inhalen.
*Net Wat* gemakkelijker ?
Ahum…...het verschil met een TZD berline en een Tzd-Turbo (berline) qua acceleratie is ENORM.
In z’n 3 en 4 trekt hij maar door en door…..bij 120 km p/u overschakelen naar 5.
Ik weet de acceleratie-cijfers niet exact (wel die van 0 tot 100) qua tijden van 80 naar 100 en van 100 naar 120…..zou dat weleens willen weten.
Als je veel provinciale wegen rijdt en geen inhaalfreak bent voldoet een gewone diesel ook prima en heeft een turbod geen meerwaarde (maar wel meer verbruik).
Ben ik ook niet met je eens…..de 4 TZD-turbo’s die ik heb gehad reden (met veel snelweg-km’s) 1 op 18 tot 1 op 20….de gewone TZD’s (berline) haalde krap 1 op 18…..en de laatste Tgd-break zat rond de 1 op 16.5.
Meer km’s per liter heb ik er nooit uit kunnen *persen*.
nou zojuist bij de TZD turbo (berline) geweest met 420.000 op de teller
kon helaas niet veel rijden ivm geen verzekering enzo
pluspunten:
- € 375.00
- bij koude start, ff gas geven en draait mooi stationair
- komt netjes omhoog, ook hoogste stand
- rijd goed, schakelt prima, remt recht
minpunten:
- barst in voorruit
- roest vooruit links
- toerenteller doet het niet
- 2 nieuwe banden nodig
- deukje linkerachterspatbord + bumper sierlijst los
- electrisch raam linksachter stuk
- dashboard knipperlichtcontrolelampje links stuk
- interieur is vies (is ook (veel) in gerookt)
- veel km gereden 420.000 km
- vorige eigenaar (1,5 jaar gehad) geen/nauwelijks onderhoud gedaan, maar ook nooit problemen (zegt ie)
overig:
- motor beetje vet, maar druipt niet van de olie
- idem met al het slangenwerk en hydroliek
- met tussenposen sissend geluid bij stationair (turbo?) wat volgens eigenaar hij altijd al deed
- accu was bijna leeg dus starten met hulp (interieurlampje blijft hangen…)
conclusie
- wat kost een voorruit? verzekering?
ff denken, en ik kan er geen (grote) buil aan vallen denk ik..
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:nou zojuist bij de TZD turbo (berline) geweest met 420.000 op de teller
.....................
- met tussenposen sissend geluid bij stationair (turbo?) wat volgens eigenaar hij altijd al deed.
Dat zal de HD-pomp wel zijn geweest die je hoorde, dat hoort zo
Was zeker een sis met een tik ?
- wat kost een voorruit? verzekering?
ff denken, en ik kan er geen (grote) buil aan vallen denk ik..
Zit hij in het zicht die barst ?
Want dan is het een APK puntje…..mag *zoveel cm* zijn ....zou je eens aan een APK keurmeester moeten vragen….
En nee…een buil kun je er niet aan vallen voor die prijs (kan misschien NOG iets af) .....en wellicht heb je er geluk mee.
Die andere (kleine) gebreken zijn wel op te lossen.
Mooie kar wel zo te zien…het is deze toch ?
Ik zou er wel snel mee zijn met beslissen….want ze vliegen als warme broodjes weg, die turbodiesels…..kan je er alles van vertellen ops:
Re: Diesel of turbodiesel
Bram schreef:karel schreef:Al haak je met een turbod dan wel nét wat makkelijker aan bij het inhalen.
*Net Wat* gemakkelijker ?
Ahum…...het verschil met een TZD berline en een Tzd-Turbo (berline) qua acceleratie is ENORM.
In z’n 3 en 4 trekt hij maar door en door…..bij 120 km p/u overschakelen naar 5.
Ik weet de acceleratie-cijfers niet exact (wel die van 0 tot 100) qua tijden van 80 naar 100 en van 100 naar 120…..zou dat weleens willen weten.
Mwah, ik heb nog ergens met iemand samen een 19D berline gestald staan en dat ding trekt menig turbodiesel van andere merken eruit.
Voorwaarde is wel dat de dieselpomp goed afgesteld staat en de gaskabel niet te slap (wat nogal eens het geval is). Het maximum toerental wat een ongeblazen diesel kan lopen is wel heel wat hoger dan een turbod en dat moet je natuurlijk wél gebruiken ander kom je idd nogal wat tekort aan snelheid. Maar dat kan ie best.
Bram schreef:
Als je veel provinciale wegen rijdt en geen inhaalfreak bent voldoet een gewone diesel ook prima en heeft een turbod geen meerwaarde (maar wel meer verbruik).
Ben ik ook niet met je eens…..de 4 TZD-turbo’s die ik heb gehad reden (met veel snelweg-km’s) 1 op 18 tot 1 op 20….de gewone TZD’s (berline) haalde krap 1 op 18…..en de laatste Tgd-break zat rond de 1 op 16.5.
Meer km’s per liter heb ik er nooit uit kunnen *persen*.
Fabrieksopgave voor een turbod is zo rond de 1 op 16.2 en voor een gewone iets van 1 op 17 a 1 op 18 en mijn praktijkervaring komt daar aardig mee overeen.
Ik rijd natuurlijk wel met een TURBOdiesel, dwz de turbo zit erop en zal werken ook. Een ongeblazen 1769 cc diesel zal best zuiniger lopen dan een 1900 d maar daar doe ik het dus niet voor.
Overigens zit er een verschil tussen de vroeg en laat inkomende turbo’s. Met de vroegere (zoals ik er 1 heb) kun je erg zuinig rijden wel vergeten; de turbo sleurt altijd mee zodra je boven de 1500 toeren komt.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Ondar schreef:
Mooie kar wel zo te zien…het is deze toch ?
ja dat issum
dat deukje zie je net zitten op de foto vlak bij de achterbumper
en de roest bij de voorruit ook trouwesalleen….
der komt net iemand uit maastricht aan zei die, en die kan die niet meer afzeggen, dus als die hem niet neemt…. of niet komt
heb ik pech
(tis toch niet iemand van hier he?)2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Tsja…..wat ik al zei….ze vliegen als broodjes weg….en aangezien je zelf zei dat hij vrij droog was en goed liep, kun je daar voor die prijs geen buil aan vallen met ook nog APK erop.
Rijd er wel eerst een flink stuk mee zodat hij goed warm is en controleer dan nog eens rustig de motorruimte en onderaan de motor e.d.
En….als hij dan goed warm is, haal dan met draaiende motor even voorzichtig de dop van het expantievaatje af (eerst een klein stukje los zodat de druk eraf is en dan de rest)...en kijk dan of de koelvloeistof er niet uit borrelt….dan zou de koppakking lek kunnen zijn.
Kijk ook naar evt koelvloeistof-lekkage’s….oliekeringen, de LHM -leidingen(LHM is groen van kleur).....als alles droog is en de koppeling slipt ook niet…..dan zou ik het wel weten, ondanks de vrij hoge km.st.
Hopelijk heb je geluk.
Overigens…er staat er nu ook weer eentje in Arnhem te koop :
uuhm, Bram??
advertentie die Bram gaf schreef:Nette BX 1.9 TZD
Denk dat dit weer zo’n niet turbo is, ookal staat er wel boven de advertentie dat ‘t een turbo diesel is…
Verder—> Deze TZD Turbo ziet er echt heel mooi uit!! Hoop voor ‘Ondar’ dat ‘ie nog niet is verkocht. De meeste puntjes die genoemd werden zijn niet echt grote minpunten, toch?? Alleen dat pluspunt:
- bij koude start, ff gas geven en draait mooi stationair
Doet ‘ie dat dan niet als je geen gas geeft??
Heb je naar de stand van de achterwielen gekeken?? /—\ wijst op versleten achterdraagarmlagers..
Maar al met al—> als de BX nog niet verkocht is, je koopt ‘m en je doet er in de eerste week veel onderhoud aan, zal je er best een hele fijne auto aan hebben toch???
En ‘t is ook wat hier al gezegd wordt: Beter veel kilometers met een redelijke staat van onderhoud dan weinig kilometers en geen onderhoud.. Als er aan deze BX nooit veel was gedaan had ‘ie waarschijnlijk de 420.000 nooit gehaald…