voge schreef:uuhm, Bram??
advertentie die Bram gaf schreef:Nette BX 1.9 TZD
Denk dat dit weer zo’n niet turbo is, ookal staat er wel boven de advertentie dat ‘t een turbo diesel is…
Je hebt gelijk…ik heb er maar even een telefoontje aan gewaagd….het is op kenteken een gewone TZD….weer eentje die (bewust of onbewust ? ) er Turbo bijzet.
Verder helemaal eens met de rest van je verhaal….
Overigens is die turbodiesel met 420.000 km NIET van 1991 maar van okt. 1990
En is hij APK gekeurd tot oktober dit jaar.
(zag ik op http://www.rdw.nl )
Niet dat dit verder veel uitmaakt hoor…..maar er word wel meer met een jaartje jonger geadverteerd, terwijl ik toch denk dat je echt wel weet uit welk bouwjaar je auto is.
Bram schreef:Verder helemaal eens met de rest van je verhaal….
:51
Bram schreef:weer eentje die (bewust of onbewust ? ) er Turbo bijzet.
Ze denken echt dat potentiele BX kopers gek zijn he!? Het verschil tussen een gewone diesel en een turbodiesel herkent toch iedereen??? Schandalig dat dit kan
Bram schreef:voge schreef:uuhm, Bram??
advertentie die Bram gaf schreef:Nette BX 1.9 TZD
Denk dat dit weer zo’n niet turbo is, ookal staat er wel boven de advertentie dat ‘t een turbo diesel is…
Je hebt gelijk…ik heb er maar even een telefoontje aan gewaagd….het is op kenteken een gewone TZD….weer eentje die (bewust of onbewust ? ) er Turbo bijzet.
Verder helemaal eens met de rest van je verhaal….
aan de andere kant de RDW is ook niet helemaal bij,
want er staan ook diverse eenden met diesel op kenteken,
ik heb er niet naar gekeken, maar…
zijn er foto’s van een turbo/niet turbo onder de motorkap misschien kan ik bepaalde dingen nog herkennen…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
De turbo herken je aan de grote intercooler die plat op de motor ligt (ziet eruit als een soort radiateur met een zwarte rand). Als je de motorkap opentrekt zie je dit direct. Ligt de intercooler er niet dan is ‘t waarschijnlijk een gewone diesel. Bovendien is de turbo een 1769cc en de gewone diesel een 1905cc, dit is niet te zien maar wel te lezen. Als je 1.9TZD Turbo ziet staan bestaat de kans dus dat ‘t om een gewone diesel gaat, want de turbo is geen 1.9 maar een 1.8.
De turbo heeft ook een kortere motorkap, met een klein (ong. 5cm hoog) grilletje eronder en een dubbele koelventilator. Deze twee dingen zijn echter niet betrouwbaar om te zien of ‘t een turbo is of niet, is alle twee ook makkelijk op een gewone diesel te zetten. Het beste kun je een grote proefrit maken en ‘t gas (als de motor warm is) eens flink intrappen! De turbo voel je heel goed boven de 2300rpm!!!
Ondar schreef:er staan ook diverse eenden met diesel op kenteken
Grappig Zouden de eigenaars ook meer wegenbelasting betalen dan?? Lijkt me wel een gaaf project, een dieseleend maken
voge schreef:uuhm, Bram??
Verder—> Deze TZD Turbo ziet er echt heel mooi uit!! Hoop voor ‘Ondar’ dat ‘ie nog niet is verkocht. De meeste puntjes die genoemd werden zijn niet echt grote minpunten, toch?? Alleen dat pluspunt:
- bij koude start, ff gas geven en draait mooi stationair
Doet ‘ie dat dan niet als je geen gas geeft??Heb je naar de stand van de achterwielen gekeken?? /—\ wijst op versleten achterdraagarmlagers..
achterwielen stonden heeel ietsjes scheef in de hoge stand, maar zag
bij geen gas deed ie niet meteen lekker stationair lopen
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
der zat zeker zo’n grote radiator achtig dinges die jij noemt
waardoor je de motor haast niet meer ziet.
ach astie niet verkocht is, merk ik het vanzelf,
hij was ook niet meer verzekerd dus kon ik niet echt veel rijden…
en inderdaad, zodra(als) ik hem heb
- olie vervangen
- bakolie vervangen
- LHM vervangen
- koelvloeistof vervangen
- 2 nieuwe voorbandjes (marktplaats)
- nieuwe wieldoppen (want daar miste er ook 1tje van trouwes)
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:voge schreef:uuhm, Bram??
Verder—> Deze TZD Turbo ziet er echt heel mooi uit!! Hoop voor ‘Ondar’ dat ‘ie nog niet is verkocht. De meeste puntjes die genoemd werden zijn niet echt grote minpunten, toch?? Alleen dat pluspunt:
- bij koude start, ff gas geven en draait mooi stationair
Doet ‘ie dat dan niet als je geen gas geeft??Heb je naar de stand van de achterwielen gekeken?? /—\ wijst op versleten achterdraagarmlagers..
achterwielen stonden heeel ietsjes scheef in de hoge stand, maar zag
bij geen gas deed ie niet meteen lekker stationair lopen
Ietsje scheef (als ‘t bijna niet opvalt) staan ze geloof ik altijd wel… Als de lagers echt rot zijn zie je ‘t heel goed (heb ik nu links bij mijn TZI)
Niet meteen goed stationair lopen kan van alles zijn natuurlijk.. Als ‘ie ‘t na een klein beetje gas wel doet is dat vast niet iets om je echt zorgen over te maken.
Na ‘t beurtje wat je net noemt voelt deze BX zich vast weer een stuk beter en als je de intercooler zag liggen—> ‘t is een Turbo!! :peace
Ondar schreef:hij was ook niet meer verzekerd dus kon ik niet echt veel rijden…
Je kunt bij je eigen verzekeringsmaatschappij een auto ook voor 1 dag verzekeren (hij is tenslotte nog APK gekeurd)....zodat die eigenaar je er dan een flinke proefrit mee kan laten maken…..(wat echt nodig is, wil je een beetje goede indruk krijgen van de auto).....OOK en Vooral op de snelweg….en uiteraard een wijkje zoeken met veel drempels.
Luisteren naar een BX tijdens het rijden is heel belangrijk….hoor je wel of geen gerammel van voren EN/OF van achteren komen.
Ik heb (zo’n 8 jaar geleden) eens meegemaakt dat een handelaar de radio hard aanzette en continue zat te ouwehoeren tegen me….ik draaide de radio uit en vroeg of hij even 10 minuten zijn mond kon dichthouden….de reactie was….*Het is MIJN auto en IK bepaal of ik praat of niet.*
OKE…zei ik, draaide om en zette hem neer….Aju, veel succes ermee.
(of de auto wel of niet goed was, ben ik nooit teweten gekomen)
Probeer dus vooral ALLEEN een proefrit te maken….ik kon natuurlijk bij Sypersma in Friesland (waar ik mijn huidige gekocht heb) met groene kentekenplaten erop…..zelf bepalen waar ik naartoe ging, zat alleen in de auto….en kocht hem dan ook meteen.
Bram schreef:Ondar schreef:hij was ook niet meer verzekerd dus kon ik niet echt veel rijden…
Je kunt bij je eigen verzekeringsmaatschappij een auto ook voor 1 dag verzekeren.
Hiervoor heb ik een tijd geleden rondgebeld naar diverse verzekeraars, maar er was er geen een die het wou doen. Het verhaal van allen was dat het een grote bron van fraude en andere dubieuze activiteiten was.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Bram schreef:Ondar schreef:hij was ook niet meer verzekerd dus kon ik niet echt veel rijden…
Je kunt bij je eigen verzekeringsmaatschappij een auto ook voor 1 dag verzekeren.
Hiervoor heb ik een tijd geleden rondgebeld naar diverse verzekeraars, maar er was er geen een die het wou doen. Het verhaal van allen was dat het een grote bron van fraude en andere dubieuze activiteiten was.
Nou…bij mijn verzekerings-maatschappij dus WEL….de ABNAMRO.
Sterker nog….als ik een andere auto koop, dan blijft de reeds verkochte auto nog de hele dag verzekerd…..ondanks dat daar al iemand anders mee rijdt.
Zoals je tot een tijdje geleden ook geen auto die OUDER was dan 8 jaar…nog met Beperkt casco kon verzekeren….dus voor brand en diefstal en ruitbreuk.
Nu WEL.
voge schreef:Ondar schreef:voge schreef:uuhm, Bram??
Verder—> Deze TZD Turbo ziet er echt heel mooi uit!! Hoop voor ‘Ondar’ dat ‘ie nog niet is verkocht. De meeste puntjes die genoemd werden zijn niet echt grote minpunten, toch?? Alleen dat pluspunt:
- bij koude start, ff gas geven en draait mooi stationair
Doet ‘ie dat dan niet als je geen gas geeft??Heb je naar de stand van de achterwielen gekeken?? /—\ wijst op versleten achterdraagarmlagers..
achterwielen stonden heeel ietsjes scheef in de hoge stand, maar zag
bij geen gas deed ie niet meteen lekker stationair lopenIetsje scheef (als ‘t bijna niet opvalt) staan ze geloof ik altijd wel… Als de lagers echt rot zijn zie je ‘t heel goed (heb ik nu links bij mijn TZI)
Dat is helaas een misverstand. Niet de scheefstand maar de speling op de lager telt. Bij speling KAN scheefstand horen maar het hoeft echt niet. Andersom is ook niet het geval, al weet je dan wel dat de lagers aan het sterven zijn.
Een graad of anderhalf scheefstand is normaal.
Niet meteen goed stationair lopen kan van alles zijn natuurlijk.. Als ‘ie ‘t na een klein beetje gas wel doet is dat vast niet iets om je echt zorgen over te maken.
Na ‘t beurtje wat je net noemt voelt deze BX zich vast weer een stuk beter en als je de intercooler zag liggen—> ‘t is een Turbo!! :peace
Ik zou daar helemaal niet zo zeker van durven zijn; het kan wijzen op kleinere zaken maar ook een heleboel zaken waar je niet vrolijk van wordt. Van lucht in de leidingen door een slechte slang tot een rotte kop aan toe. Onderzoeken en verhelpen, dan pas weet je wat en hoe erg het was…
Ich bin ein Breaker
nou de koper uit maastricht is niet op wezen dagen, dus ikbende gelukkige eigenaar van…
hij stuurt de papieren op (vertrouwen) en dan ga ik hem woensdag of donderdag halen…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:nou de koper uit maastricht is niet op wezen dagen, dus ikbende gelukkige eigenaar van…
hij stuurt de papieren op (vertrouwen) en dan ga ik hem woensdag of donderdag halen…
Zonder er een wat langere proefrit mee te hebben gemaakt ?
Nou ja….hopelijk heb je gewoon geluk.