ok dus te checken:
silentblocks en reactiestangetjes, ff haynes erop nalezen en volgend weekend weer ff deronder kruipen.
Wat ik ook nog bevonden heb is: de achteruit vind het leuk om kggggg te zeggen, net alsof ik de koppeling niet goed intrap, heeft ie alleen bij de achteruit, misschien de koppeling iets hoger zetten, dat ie wat eerder ingrijpt….
ik dank u wederom hartelijk
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:ok dus te checken:
Wat ik ook nog bevonden heb is: de achteruit vind het leuk om kggggg te zeggen, net alsof ik de koppeling niet goed intrap, heeft ie alleen bij de achteruit, misschien de koppeling iets hoger zetten, dat ie wat eerder ingrijpt….ik dank u wederom hartelijk
Hee, dat heeft die van mij ook. Maar alleen soms. Andere keren gaat ‘ie boterzacht.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ondar schreef:ok dus te checken:
silentblocks en reactiestangetjes, ff haynes erop nalezen en volgend weekend weer ff deronder kruipen.
Wat ik ook nog bevonden heb is: de achteruit vind het leuk om kggggg te zeggen, net alsof ik de koppeling niet goed intrap, heeft ie alleen bij de achteruit, misschien de koppeling iets hoger zetten, dat ie wat eerder ingrijpt….
ik dank u wederom hartelijk
Check allereerst de vloermat, ik denk toch wel in 75% van de gevallen de oorzaak van dit probleem…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Check allereerst de vloermat, ik denk toch wel in 75% van de gevallen de oorzaak van dit probleem…
kijk dat zijn nog eens tips, niet eens aan gedacht en natuurlijk verholpen.
Nog even de kloenken bestudeert afgelopen rit.
rechtuit grote hobbels, soms een kloenk achterin—> ADAL’s + meer waarschijnlijk
ongelijke hobbels rechtuit (klinkerweg)—> ene keer wel ander keer niet (alhoewel vaker wel dan niet, en lijkt erger te worden)
schuinoprijden drempel—> kloenk vooral rechtsvoor maar links ook wel eens
af en toe een kloenk bij remmen/versnellen—> meestal voor, heel soms achter
Ook sinds gister gemerkt: de bix doet soms een beetje wipwappen bij oneffenheden op de snelweg (toch nog iets met de bollen mis?)
voor zover….. kep nog niet gekeken onder de auto, maar kon in haynes zo snel niet vinden waar die silent blocks zijn…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:karel schreef:
Check allereerst de vloermat, ik denk toch wel in 75% van de gevallen de oorzaak van dit probleem…
kijk dat zijn nog eens tips, niet eens aan gedacht en natuurlijk verholpen.
Nog even de kloenken bestudeert afgelopen rit.
rechtuit grote hobbels, soms een kloenk achterin—> ADAL’s + meer waarschijnlijk
ongelijke hobbels rechtuit (klinkerweg)—> ene keer wel ander keer niet (alhoewel vaker wel dan niet, en lijkt erger te worden)
schuinoprijden drempel—> kloenk vooral rechtsvoor maar links ook wel eens
af en toe een kloenk bij remmen/versnellen—> meestal voor, heel soms achter
Ook sinds gister gemerkt: de bix doet soms een beetje wipwappen bij oneffenheden op de snelweg (toch nog iets met de bollen mis?)
voor zover….. kep nog niet gekeken onder de auto, maar kon in haynes zo snel niet vinden waar die silent blocks zijn…
Ze zitten goed verpakt in de onderste draagarmen voor; ze zitten in de bussen in de draagarm, om de as die door het subframe heen loopt.
Het is een stalen bus met een dun laagje rubber daarin, zowat dunner dan een fietsbinnenband. Als je daar doorheen gaat maakt het wel een rotgeluid maar vnl bij diepe kuilen.
Als kleine oneffenheden herrie maken zijn het de reactiestangetjes.
Reactiestangetjes zijn van invloed op de zijwindgevoeligheid (ja echt!), net als ADAL-len.
Ich bin ein Breaker
reactiestangetjes: zijn dat de stabilisatorstangen?
want die zijn best prijzig: 90 euro de stuk?
of heb ik het mis?
die km-tellerkabel die ze “overal” verkopen, die zeggen ze te hebben en dan hebben ze hemtoch niet (al bij 2 adressen geweest) de laatste (van Bemmelen in delft) zegt nu dat ie hem morgen heeft (een gebruikte maar goed genoeg vind ik)
greetingzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:reactiestangetjes: zijn dat de stabilisatorstangen?
want die zijn best prijzig: 90 euro de stuk?
of heb ik het mis?
Ja, bij iddstechnique was ik net iets meer dan 50 euri kwijt.
Ondar schreef:
die km-tellerkabel die ze “overal” verkopen, die zeggen ze te hebben en dan hebben ze hemtoch niet (al bij 2 adressen geweest) de laatste (van Bemmelen in delft) zegt nu dat ie hem morgen heeft (een gebruikte maar goed genoeg vind ik)
greetingzz,
Vergeet het. Niet doen. Ga voor echt nieuw (levert een dealer hem niet meer dan?) of trek ‘m zelf uit een sloper. Kost wat meer misschien maar oude kabels trillen altijd, er komt na verloop van tijd een knikje in (gezien de ligging geen wonder) en daarop gaat ie stroef lopen. Ook de onderkabel kan knikken btw.
NB die van Bemmelen verkocht pas aan een turbod rijder nog een Lucas-pompdeksel voor een prijs die gelijk aan of hoger was dan de nieuwprijs van het ding - om je een idee te geven.
Ich bin ein Breaker
km-teller kabel nieuw bij de dealer kost 48 euro vond ik een beetje prijzig,
Van bemmelen haalt de teller kabel zelf uit eenbx die die daar had staan.
ik kan hem morgenochtend ophalen (vandaag zat ie der nog in)
Ook heb ik “nieuwe” bandjes gehaald: michelins alleen zaten ze op verkeerde velg (goeie steek, maar middengat was te klein) dus ik gisteravond zwoegen om de banden te wisselen want het was al avond toen ik er achter kwam en ik moest en zou der glijk op rijden. affijn bandenlichters gepakt, oude banden vanvelg gezwoegd, nieuwe banden van foute velg gezwoegd en als laatste nieuwe banden om juiste velgen gezwoegd, &*^%*%%*& gjhgkjg7^(&*^%*# wat is dat zweetwerk
Alleen de voorbanden gedaan (achterbanden zijn nog redelijk) en die laat ik lekker doen door bandenboer voor een paar centen, maar ja ik kon niet wachten. Ik dus rijden dermee want natuurlijk niet uitgelijnd/gebalanceerd enik moe zeggen valt me alleszins mee pas bovende 140 (ongeveer want teller kapot) begint ie pas te trillen
nou ja dit weekend teller om zetten
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:km-teller kabel nieuw bij de dealer kost 48 euro vond ik een beetje prijzig,
Van bemmelen haalt de teller kabel zelf uit eenbx die die daar had staan.
ik kan hem morgenochtend ophalen (vandaag zat ie der nog in)
En, trilde die ook? Moet je daar nog iets voor betalen ook?
Ondar schreef:
Ook heb ik “nieuwe” bandjes gehaald: michelins alleen zaten ze op verkeerde velg (goeie steek, maar middengat was te klein) dus ik gisteravond zwoegen om de banden te wisselen want het was al avond toen ik er achter kwam en ik moest en zou der glijk op rijden. affijn bandenlichters gepakt, oude banden vanvelg gezwoegd, nieuwe banden van foute velg gezwoegd en als laatste nieuwe banden om juiste velgen gezwoegd, &*^%*%%*& gjhgkjg7^(&*^%*# wat is dat zweetwerk
Alleen de voorbanden gedaan (achterbanden zijn nog redelijk) en die laat ik lekker doen door bandenboer voor een paar centen, maar ja ik kon niet wachten. Ik dus rijden dermee want natuurlijk niet uitgelijnd/gebalanceerd enik moe zeggen valt me alleszins mee pas bovende 140 (ongeveer want teller kapot) begint ie pas te trillen
nou ja dit weekend teller om zetten
Oef, da’s beulenwerk! Dan zal een tellertje je een stuk beter bekomen, al moet je voor de onderkabel wel even onder de auto zijn. En _voorzichtig_ de kabel monteren, als er in het wormwielhuisje iets kapot gaat ben je nog niet jarig (scheelt weer een jaar, ok, ieder nadeel heb z’n v… etc).
Ich bin ein Breaker
Je moet wel zeker weten dat die kilometertellerkabel absoluut niet trilde in de vorige BX! Bij mijn TZI trilt ‘ie helemaal niet, bij de diesel wel en dat laat ik lekker zo. Het is een beetje irritant maar voorlopig valt ‘t nog mee. Als ‘t fout gaat komt er echt weer een nieuwe kabel in hoor, dan maar wat meer geld uitgeven en een keer een nieuwe kabel erin steken.
Je bent wel een optimist hoor!! Ik zou echt niet beginnen aan ‘t overslaan van banden, wat een rotwerk is dat. Heb ‘t nog wel eens met trekkerbanden gedaan, als assistent bij een bandenboer. VERSCHRIKKELIJK.
teller trilt iets tot 80 km /uur daarna istie strak.
Ook nog 20 lampjes gehaald voor in het dashboard.
dus ik heb weer een km-tel en dash-verlichting.
wel ontbraken er een 3-tal lampjes inclusief houdertje (maar die waren toch niet in gebruik als ik de draadjes op de stekkers checkte) en het lampje van het klokje ook geen houdertje.
De bonken voor zijn trouwes opeens een stuk minder nu ik de nieuwe banden erom heb ??????, ze zijn der nog wel, maar echt veel minder.
En de reservebandhouder is zo ver verroest dat ie niet los of vast meer gaat.
Wordt nog een heel lijstje met onderdeeltjes die ik nog moet hebben.. van de week maar eens uitzoeken en een sloop-bx vinden.
greetingzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Poeh!! Dan moeten je oude banden wel erg vierkant zijn geweest!!
niet vierkant, maar wel afgesleten tot op het canvas, nou ja canvas zag ik nog niet, maar profiel ook niet….
komend weekend naar Verdun, magtie de duurtest doorstaan (wel nog even de bakolie vervangen)
Daarna astie dat allemaal doorstaan heeft, ga ik op zoek naar mooie achterdraagarmen met goeie lagers (iemand nog op voorraad?)
Draagarmen omwisselen kan ik zelf ook wel, maar die lagers deruit en derin frotten, ben ik niet zo goed in…
greetingzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Was het niet Garage van Gompel in Eindhoven waar je gereviseerde draagarmen kant en klaar kunt kopen? Misschien biedt dat uitkomst, hoef je niet zelf te rommelen aan die draagarmen zelf en heb je wel nieuwe lagers. Adres weet ik zo even niet, ik kom niet zo vaak in die regio, maar het schijnt een hele goede specialist te zijn.
winnetou schreef:Was het niet Garage van Gompel in Eindhoven waar je gereviseerde draagarmen kant en klaar kunt kopen? Misschien biedt dat uitkomst, hoef je niet zelf te rommelen aan die draagarmen zelf en heb je wel nieuwe lagers. Adres weet ik zo even niet, ik kom niet zo vaak in die regio, maar het schijnt een hele goede specialist te zijn.
ALs je helemaal niet zelf wilt rommelen laat je ze er gewoon door de Hegru in Veldhoven onderschroeven.
Gr,
Marten