Een of andere laml*l vond het nodig om mijn Routiere open te breken en vervolgens mijn radio en wisselaar er hardhandig uit te slopen. Nu heb ik een tijdje zonder muziek rondgereden, maar begin het weer te missen. Aangezien ik toch alleen muziek van mijn mp3-speler wil beluisteren heb ik de goedkoopste autoradio gekocht met een mini-jack ingang erop die ik kon vinden (25 pleuries bij de kijkshop). Nu heb ik alleen het probleem dat er aan de radio maar 2 snoeren zitten voor de speakers (1 voor links en 1 voor rechts) terwijl er uit de 2 speakers natuurlijk 4 komen (2x plus en 2x min).
Dan nu de (waarschijnlijk hele domme) vraag: hoe sluit ik dit nu correct aan?
—Citroën BX Routière—
Re: Vraagje over speakers
hanz schreef:Nu heb ik alleen het probleem dat er aan de radio maar 2 snoeren zitten voor de speakers (1 voor links en 1 voor rechts) terwijl er uit de 2 speakers natuurlijk 4 komen (2x plus en 2x min).
1 voor links en 1 voor rechts?? Een luidspreker werkt altijd met twee draden. Komen er uit je radio geen dubbele draden???
Wel balen trouwens, dat je BX is opengebroken voor de radio!! Veel schade?
Er komt altijd links plus, links min, rechts plus en rechts min uit!
Nou ja, ik dacht dus ook dat dat altijd zo was. Maar niet dus. Het is een SuperTech ARC-102 (what’s in a name) en er komen echt maar 4 draden uit: 1 voor power, 1 voor de aarde, 1 voor links en 1 voor rechts. Er missen ook geen draden, want zo staat het ook in de de manual en op de radio zelf.
Schade viel verder gelukkig mee, even slotje vervangen. Ik had de radio en de wisselaar ook niet echt diefveilig aangebracht trouwens, dat scheelde wel in de schade Maar vandaar dus mijn keuze voor een supergoedkope radio, alhoewel ik dit speaker-probleem niet voorzien had
—Citroën BX Routière—
Ik ben er uit! En dat na een geweldige tip van mijn vriendin. Je moet dus de links en de rechts draad aansluiten op de plus van beide speakers en de beide min-draden met de aarde verbinden. En de radio klinkt trouwens verdomd goed voor zo’n goedkoop prul. Go figure. Maar evengoed bedankt voor de reacties natuurlijk. Nu nog even mijn koelprobleem oplossen en de BuX kan er weer even tegen!
—Citroën BX Routière—
hanz schreef:Nu nog even mijn koelprobleem oplossen en de BuX kan er weer even tegen!
Tsja, prioriteiten stellen… Ik zou denken—> eerst koeling, dan radio.. Maar goed… Wat voor koelprobleem?
Haha, dat klinkt inderdaad logischer. Maar die radio kan ik zelf (althans dat dacht ik) zelf fixen, en dat koelprobleem (waarschijnlijk) niet. Probleem is dat na een langere rit (na circa een uur rijden) de lampjes van het koelwater gaan branden, samen met de stoplamp. Het koelwater kookt dan en na een kwartier wachten gaat het weer goed. Is 2 weken geleden begonnen (na een ander vaag probleem waarmee ik jullie niet zal lastigvallen) en is nu 2x voorgekomen. Ik moet deze week nog even een garage bellen hiervoor. Zoals je al wel zult hebben begrepen ben ik, hoewel zeer geinteresseerd, niet erg handig met de techniek van m’n geliefde auto.
—Citroën BX Routière—
Ik zit te denken aan een versleten thermocontact danwel thermostaat
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Gaat de ventilator wel draaien als de auto warm wordt? dit is makkelijk te controleren door na een rit de auto een tijdje stationair te laten draaien. Op den duur moet de ventilator dan vanzelf aanspringen.
Tip: Klik bij je eerste bericht op de knop ‘wijzigen’ en verander de topictitel in bijv: ‘mijn BX wordt te warm’. Tien tegen een dat je hier dan veel meer tips zult krijgen en misschien kun je zelf ‘t probleem dan oplossen!!
Ik denk ook dat je even moet controleren of de fan het nog wel doet.
hanz schreef:Haha, dat klinkt inderdaad logischer. Maar die radio kan ik zelf (althans dat dacht ik) zelf fixen, en dat koelprobleem (waarschijnlijk) niet. Probleem is dat na een langere rit (na circa een uur rijden) de lampjes van het koelwater gaan branden, samen met de stoplamp. Het koelwater kookt dan en na een kwartier wachten gaat het weer goed. Is 2 weken geleden begonnen (na een ander vaag probleem waarmee ik jullie niet zal lastigvallen) en is nu 2x voorgekomen. Ik moet deze week nog even een garage bellen hiervoor. Zoals je al wel zult hebben begrepen ben ik, hoewel zeer geinteresseerd, niet erg handig met de techniek van m’n geliefde auto.
Ik zou hie rniet mee doorrijden. Voor je het weet, ligt de koppakking eruit en is de cilinderkop gescheurd.
Een motor die telkens te warm loopt, heeft een probleem. Dus niet doorrijden, maar het probleem oplossen!
Mogelijke oorzaken: thermostaat, thermocontact, waterpomp, koppakking.
Begin bij de eerste twee.
Eric Vertogen schreef:hanz schreef:Haha, dat klinkt inderdaad logischer. Maar die radio kan ik zelf (althans dat dacht ik) zelf fixen, en dat koelprobleem (waarschijnlijk) niet. Probleem is dat na een langere rit (na circa een uur rijden) de lampjes van het koelwater gaan branden, samen met de stoplamp. Het koelwater kookt dan en na een kwartier wachten gaat het weer goed. Is 2 weken geleden begonnen (na een ander vaag probleem waarmee ik jullie niet zal lastigvallen) en is nu 2x voorgekomen. Ik moet deze week nog even een garage bellen hiervoor. Zoals je al wel zult hebben begrepen ben ik, hoewel zeer geinteresseerd, niet erg handig met de techniek van m’n geliefde auto.
Ik zou hie rniet mee doorrijden. Voor je het weet, ligt de koppakking eruit en is de cilinderkop gescheurd.
Een motor die telkens te warm loopt, heeft een probleem. Dus niet doorrijden, maar het probleem oplossen!
Mogelijke oorzaken: thermostaat, thermocontact, waterpomp, koppakking.
Begin bij de eerste twee.
Inderdaad. Eric heeft gelijk.
Ik ken een identieke BX 19 TGI Routière die exact hetzelfde probleem heeft gehad. Alleen was het toen al te laat. Koppakking lag eruit en de fan liep nooit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Eric Vertogen schreef:hanz schreef:Haha, dat klinkt inderdaad logischer. Maar die radio kan ik zelf (althans dat dacht ik) zelf fixen, en dat koelprobleem (waarschijnlijk) niet. Probleem is dat na een langere rit (na circa een uur rijden) de lampjes van het koelwater gaan branden, samen met de stoplamp. Het koelwater kookt dan en na een kwartier wachten gaat het weer goed. Is 2 weken geleden begonnen (na een ander vaag probleem waarmee ik jullie niet zal lastigvallen) en is nu 2x voorgekomen. Ik moet deze week nog even een garage bellen hiervoor. Zoals je al wel zult hebben begrepen ben ik, hoewel zeer geinteresseerd, niet erg handig met de techniek van m’n geliefde auto.
Ik zou hie rniet mee doorrijden. Voor je het weet, ligt de koppakking eruit en is de cilinderkop gescheurd.
Een motor die telkens te warm loopt, heeft een probleem. Dus niet doorrijden, maar het probleem oplossen!
Mogelijke oorzaken: thermostaat, thermocontact, waterpomp, koppakking.
Begin bij de eerste twee.
Een thermostaat is normaliter al na een kwartiertje actief. Mist het ding de slag dan zal de motor geleidelijk aan snel warm lopen.
Gezien je beschrijving denk ik dat je als eerste het thermocontact moet bekijken, is ook het simpelste te doen.
Een thermostaat is ronduit verdacht als én de fans niet aanslaan, het water in de radiateur niet erg heet wordt en de motor toch kookt.
Kijk heel erg uit met kokende motoren, zoals al gezegd. Voor je het weet kookt je koppakking eruit. En als je (rustig) rijdt heb je tenminste nog rijwindkoeling, mocht je dan al zo onverstandig zijn hiermee nog op pad te gaan. Van stilstand in oververhitte toestand met onvoldoende koeling (mits dit niet komt door een lek) knapt een motor niet op!
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor alle tips mensen, ik ga vanmiddag nog een garage bellen.
—Citroën BX Routière—