Hallo allemaal,
Ik heb twee (misschien) simpele vraagjes over mijn TZD Turbo..
1. af en toe, vooral als de motor koud is, is mijn toerenteller nogal springerig.. Als ik dan 1500rpm rijdt springt ‘ie af en toe naar 2000 en zakt ‘ie daarna weer terug naar 1500. Dat gebeurt best vaak.
2. meestal gaat het lampje van ‘t koelvloeistofniveau branden als ik ‘t contact aanzet. Af en toe ook niet. Hetzelfde geldt op dezelfde tijdstippen voor ‘t lampje links naast de oliepeilmeter (oliedruk).
Wie heeft er een verklaring / oplossing voor deze dingen??
Alvast bedankt!!
Groeten,
Serge.
Re: Spastische toerenteller en late lampjes
voge schreef:Hallo allemaal,
Ik heb twee (misschien) simpele vraagjes over mijn TZD Turbo..
1. af en toe, vooral als de motor koud is, is mijn toerenteller nogal springerig.. Als ik dan 1500rpm rijdt springt ‘ie af en toe naar 2000 en zakt ‘ie daarna weer terug naar 1500. Dat gebeurt best vaak.
Dat kan een geval zijn van een vuile BDP-sensor, een slecht stekkertje of een BDP-sensor die aan het overlijden is. De sensor vind je aan de rand van het vliegwielhuis, ong. onder de LHM-pomp.
voge schreef:
2. meestal gaat het lampje van ‘t koelvloeistofniveau branden als ik ‘t contact aanzet. Af en toe ook niet. Hetzelfde geldt op dezelfde tijdstippen voor ‘t lampje links naast de oliepeilmeter (oliedruk).
Ik merk het ook af en toe maar heb me er nog nooit in verdiept. De module naast de radiateur speelt vermoedelijk wel een hoofdrol in deze kwestie.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
bij mij ging ook telkens de koelwaterlamp branden bij starten en de eerste meters rijden bleef ie ook gewoon branden. heb een beetje water bijgevuld, maar het meeste resultaat kwam denk ik van het feit dat de radiateurdop gewoon los zat. daarna was het over. ops:
bij mij blijft ‘ie niet branden maar hij gaat af en toe niet aan als ik m’n contact aanzet…
En ik zal eens op zoek gaan naar de BDP sensor!
Re: Spastische toerenteller en late lampjes
karel schreef:voge schreef:
2. meestal gaat het lampje van ‘t koelvloeistofniveau branden als ik ‘t contact aanzet. Af en toe ook niet. Hetzelfde geldt op dezelfde tijdstippen voor ‘t lampje links naast de oliepeilmeter (oliedruk).
Ik merk het ook af en toe maar heb me er nog nooit in verdiept. De module naast de radiateur speelt vermoedelijk wel een hoofdrol in deze kwestie.
Van dit probleem wil ik eigenlijk wel iets meer weten. Zou het niets te maken kunnen hebben met temperatuursensoren ofzo?? Ben altijd nogal huiverig als ‘t om het koelsysteem gaat, zeker omdat mijn BX nog geen temperatuurmeter heeft…
Re: Spastische toerenteller en late lampjes
voge schreef:karel schreef:voge schreef:
2. meestal gaat het lampje van ‘t koelvloeistofniveau branden als ik ‘t contact aanzet. Af en toe ook niet. Hetzelfde geldt op dezelfde tijdstippen voor ‘t lampje links naast de oliepeilmeter (oliedruk).
Ik merk het ook af en toe maar heb me er nog nooit in verdiept. De module naast de radiateur speelt vermoedelijk wel een hoofdrol in deze kwestie.
Van dit probleem wil ik eigenlijk wel iets meer weten. Zou het niets te maken kunnen hebben met temperatuursensoren ofzo?? Ben altijd nogal huiverig als ‘t om het koelsysteem gaat, zeker omdat mijn BX nog geen temperatuurmeter heeft…
Ik denk het niet, die zitten apart. Wil je dat testen, trek ze dan gerust los. Ze zitten vlak bij elkaar naast het brandstoffilter op het thermostaathuis (nwe type) en anders gewoon bovenop het thermostaathuis.
Mijn argument om die module te verdenken van invloed is dat het de enige “intelligentie” is die er in een gewone diesel zit op het startrelais en de oliepeilmeter na. Voor de rest is het gewoon aan/uit werk. Gewoon een of ander flauw initialisatieprobleem; ik zou me er niet te druk om maken (dat deed de fabrikant ook niet getuige het feit dat vlgs mij iedere BX dit in meer of mindere mate heeft).
Ich bin ein Breaker