GRMPFFFF Vanavond repetitie gehad met de band. Zoals elke week haal en breng ik een aantal bandleden van en naar huis. Bij het laatste afzet adresje moet ik het laatste stuk over een donkere parkeerplaats met maar één vrij smalle rijstrook. Zoals elke week keer ik mijn auto,maar nu hield ik even geen rekening met een,in beton gegoten plantenbak ops: . Terwijl ik achteruit reed en mijn wielen gedraaid waren om de bocht te nemen kom ik met mijn voorwiel tegen die bak. Ook de bumper en bumperlip zijn gerkaakt. In eerste instantie dacht ik enkel wat schaafplekken te zien,maar toen ik weer op de weg zat viel me op dat mijn stuur iets schever staat als ik rechtuit rij en dat de auto een klein beetje naar links trekt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Is het een kwestie van uitlijnen of is er iets van de stuurinrichting beschadigd? Ik hoor verder geen rare geluiden bij het sturen. Als jullie ideën hebben hoor ik het graag.
Alvast bedankt,
Groetjes,
(een licht balende) Martijn.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Re: Onfortuinlijk bochtje achteruit!
TinusTussengas schreef:GRMPFFFF Vanavond repetitie gehad met de band. Zoals elke week haal en breng ik een aantal bandleden van en naar huis. Bij het laatste afzet adresje moet ik het laatste stuk over een donkere parkeerplaats met maar één vrij smalle rijstrook. Zoals elke week keer ik mijn auto,maar nu hield ik even geen rekening met een,in beton gegoten plantenbak ops: . Terwijl ik achteruit reed en mijn wielen gedraaid waren om de bocht te nemen kom ik met mijn voorwiel tegen die bak. Ook de bumper en bumperlip zijn gerkaakt. In eerste instantie dacht ik enkel wat schaafplekken te zien,maar toen ik weer op de weg zat viel me op dat mijn stuur iets schever staat als ik rechtuit rij en dat de auto een klein beetje naar links trekt. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Is het een kwestie van uitlijnen of is er iets van de stuurinrichting beschadigd? Ik hoor verder geen rare geluiden bij het sturen. Als jullie ideën hebben hoor ik het graag.
Alvast bedankt,
Groetjes,
(een licht balende) Martijn.
Mogelijk een kromme spoorstang of gekneusde kogel(s), daar zou dan speling op gekomen kunnen zijn.
Ich bin ein Breaker
Ik ben bang dat de ophanging of stuuras van je wiel krom is. Ik raad je aan NIET verder te rijden met je auto voordat je zekerheid hebt! Demonteer het wiel en kijk op het oog of je iets kunt zien. Kun je niets zien, rij dan voorzichtig naar een garage en laat hun er naar kijken.
Hmzzz als ik dat zo lees begin ik al iets steviger te balen. Maar wel bedankt voor de snelle reacties. Ik ga morgen maar eens kijken hoe het zit.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Hmzzz als ik dat zo lees begin ik al iets steviger te balen. Maar wel bedankt voor de snelle reacties. Ik ga morgen maar eens kijken hoe het zit.
Nou, het kan nog veel erger hoor, dit valt wel mee.
Een krom subframe is “betrekkelijk vervelend” zeg maar.
Als je naar een uitlijnbedrijf gaat kunnen ze mogelijk wel een diagnose stellen adhv de metingen; als een garage er al niet uit komt.
Pas wel op, met een kromme spoorstang moet je de auto niet laten uitlijnen; dan moet de spoorstang eerst vervangen worden. Dat moet dus echt goed uitgesloten zijn.
Denk ook aan de achterdraagarmlagers; deze kunnen door een tik ook sneuvelen en hebben grote invloed op de stuurstand.
Ich bin ein Breaker
Niet verder mee rijden dus, behalve uit noodzaak naar de garage
Nou zojuist bij de dichtsbijzijnde “vakgarage” geweest,maar daar werd ik niet veel wijzer van. Nadat ik eerst zelf het wiel eraf heb gehaald en de boel bekeken heb kon ik niets ondekken. Maar de 3 monteurs die er in de garage naar gekeken hebben ook niet. Ze hebben mijn BX op de brug gezet (wielen in de lucht) en alles een beetje bekeken. Toen de banden weer contact hadden met moeder aarde kwam er een plas groen bloed onder de auto uit aan de kant van de LHM ketel. Ik schrok me kapot “wat nu weer” Van boven op de ketel druppelde een flinke hoeveelheid LHM. Een monteur heeft de ketel schoongemaakt en volgens hem kwam het omdat er teveel olie in het systeem zat. Voor wat betreft de scheve stand van het sttuur en het trekken naar links had ie zo geen oplossing. “Het is niet goed en het kan van alles zijn” zei hij. Nou lekker dan. Ik was van plan om volgende week naar Hegru in Veldhoven te gaan om de adals te vervangen,het HP systeem te reinigen en de bollen te checken/vervangen. Maar het is dus niet verstandig om zo’n eind (Nijmegen-Veldhoven) te gaan rijden begrijp ik? Ik weet niet zo goed wat ik nu moet gaan doen,een second opinion bij een andere garage? Gewoon naar Hegru rijden en hun ook naar de stuurinrichting laten kijken? Heeft er iemand nog tips of advies?
Thanxx!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Nou zojuist bij de dichtsbijzijnde “vakgarage” geweest,maar daar werd ik niet veel wijzer van. Nadat ik eerst zelf het wiel eraf heb gehaald en de boel bekeken heb kon ik niets ondekken. Maar de 3 monteurs die er in de garage naar gekeken hebben ook niet. Ze hebben mijn BX op de brug gezet (wielen in de lucht) en alles een beetje bekeken. Toen de banden weer contact hadden met moeder aarde kwam er een plas groen bloed onder de auto uit aan de kant van de LHM ketel. Ik schrok me kapot “wat nu weer” Van boven op de ketel druppelde een flinke hoeveelheid LHM. Een monteur heeft de ketel schoongemaakt en volgens hem kwam het omdat er teveel olie in het systeem zat. Voor wat betreft de scheve stand van het sttuur en het trekken naar links had ie zo geen oplossing. “Het is niet goed en het kan van alles zijn” zei hij. Nou lekker dan. Ik was van plan om volgende week naar Hegru in Veldhoven te gaan om de adals te vervangen,het HP systeem te reinigen en de bollen te checken/vervangen. Maar het is dus niet verstandig om zo’n eind (Nijmegen-Veldhoven) te gaan rijden begrijp ik? Ik weet niet zo goed wat ik nu moet gaan doen,een second opinion bij een andere garage? Gewoon naar Hegru rijden en hun ook naar de stuurinrichting laten kijken? Heeft er iemand nog tips of advies?
Thanxx!
Ik zou een fles LHM achterin leggen en naar hegru rijden. Daar kunnen ze denk ik een beter advies geven wat betreft je Hydraulische Circuit. En dat van TEVEEL LHM is onzin, tis waarschijnlijk een retourleiding, of een HD leiding en het vervelende daar mee is dat een HD leiding maar af en toe lekt
gti_styling84 schreef:
Ik zou een fles LHM achterin leggen en naar hegru rijden. Daar kunnen ze denk ik een beter advies geven wat betreft je Hydraulische Circuit. En dat van TEVEEL LHM is onzin, tis waarschijnlijk een retourleiding, of een HD leiding en het vervelende daar mee is dat een HD leiding maar af en toe lekt
Te veel LHM is absoluut geen onzin. Als er te veel LHM in het reservoir zit, dan loopt het reservoir over als het systeem drukloos wordt. Dit is volgens mij hier gebeurd, doordat de wielen van de grond af zijn geweest.
Geen reden dus tot zorgen wat het hydraulisch systeem betreft.
Wat betreft de uitlijning. Rij eens bij een goede bandenspecialist binnen. Deze kunnen de auto eventueel uitlijnen, maar kunnen ook zien voordat ze uitlijnen of er iets mis is met de stuurinrichting.
Overigens hoe hard reed je tegen de bloembak aan?
Eric Vertogen schreef:gti_styling84 schreef:
Ik zou een fles LHM achterin leggen en naar hegru rijden. Daar kunnen ze denk ik een beter advies geven wat betreft je Hydraulische Circuit. En dat van TEVEEL LHM is onzin, tis waarschijnlijk een retourleiding, of een HD leiding en het vervelende daar mee is dat een HD leiding maar af en toe lekt
Overigens hoe hard reed je tegen de bloembak aan?
ops: Ik reed best een lang recht stuk achteruit voordat ik dat bochtje nam. Ik schat met zo’n 10km/pu. Ben wel blij dat die LHM waarschijnlijk dus geen lekkage is. Ik heb eerder ook nooit iets gemerkt van LHM verlies ofzo.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Eric Vertogen schreef:gti_styling84 schreef:
Ik zou een fles LHM achterin leggen en naar hegru rijden. Daar kunnen ze denk ik een beter advies geven wat betreft je Hydraulische Circuit. En dat van TEVEEL LHM is onzin, tis waarschijnlijk een retourleiding, of een HD leiding en het vervelende daar mee is dat een HD leiding maar af en toe lekt
Te veel LHM is absoluut geen onzin. Als er te veel LHM in het reservoir zit, dan loopt het reservoir over als het systeem drukloos wordt. Dit is volgens mij hier gebeurd, doordat de wielen van de grond af zijn geweest.
Geen reden dus tot zorgen wat het hydraulisch systeem betreft.
Wat betreft de uitlijning. Rij eens bij een goede bandenspecialist binnen. Deze kunnen de auto eventueel uitlijnen, maar kunnen ook zien voordat ze uitlijnen of er iets mis is met de stuurinrichting.
Overigens hoe hard reed je tegen de bloembak aan?
Als je je hele reservoir vol gooit kan het idd wel teveel zijn wat ie er uit gooit, maar een beetje teveel gaat hij er niet uitgooien, onmogelijk
Even niet over de LHM ,maar wel over je stuurinrichting: het kan een kromme draagarm zijn. Zien ze bij uitlijnen meteen.
Tenminste: ik had het een aantal jaren geleden toen ik in de Kerstnacht terug kwam van mijn schoonouders. Het was fors gaan sneeuwen, de hele weg van Apeldoorn-zuid naar mijn huis voorzichtig gereden en nota bene bij het indraaien van mijn eigen straat (op 50 m van mijn huis) verlies ik toch grip en schuif zijdelings met een gangetje van niks tegen een stoeprand aan.
Ook ik merkte iets in het stuur (het was overigens geen HP, zelfs geen Citroën) en de diagnose was een draagarm
Reparatie (verzekering was er goed voor) was toen iets van 1100 oude Florijnen. Wel nieuw spul er onder en bij een dealer laten doen.
Het blijkt dat een relatief kleine klap in de ophanging/stuurinrichting toch veel schade kan opleveren. Succes.
(Erg offtopic: in wat voor band speel je en welk instrument?)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Even niet over de LHM ,maar wel over je stuurinrichting: het kan een kromme draagarm zijn. Zien ze bij uitlijnen meteen.
Tenminste: ik had het een aantal jaren geleden toen ik in de Kerstnacht terug kwam van mijn schoonouders. Het was fors gaan sneeuwen, de hele weg van Apeldoorn-zuid naar mijn huis voorzichtig gereden en nota bene bij het indraaien van mijn eigen straat (op 50 m van mijn huis) verlies ik toch grip en schuif zijdelings met een gangetje van niks tegen een stoeprand aan.
Ook ik merkte iets in het stuur (het was overigens geen HP, zelfs geen Citroën) en de diagnose was een daagarm
Reparatie (verzekering was er goed voor) was toen iets van 1100 oude Florijnen. Wel nieuw spul er onder en bij een dealer laten doen.
Het blijkt dat een relatief kleine klap in de ophanging/stuurinrichting toch veel schade kan opleveren. Succes.
(Erg offtopic: in wat voor band speel je en welk instrument?)
Laten we hopen dat mij zo’n dure grap bespaart blijft. Met alleen een w.a.‘tje kom ik niet zo ver natuurlijk. Morgen ga ik maar eens naar een goeie bandenspecialist. Met tyre centre hier in Nijmegen heb ik positieve ervaringen.
Heel erg offtopic antwoord: ik ben drummer/percusionist in een braziliaanse samba band.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Dat is balen Martijn. Hopelijk is het een niet al te duur probleem. Naar welke “vakgarage” ben je geweest dan in Nijmegen? Zoveel zitten er niet.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ja Bas, echt balen. Ik hoop inderdaad dat het gaat meevallen.
Ik ben vandaag geweest bij “vakgarage” van Otterle op de molenweg. Die zit achter het BP tankstation. Ken je die?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Ik zou een fles LHM achterin leggen en naar hegru rijden. Daar kunnen ze denk ik een beter advies geven wat betreft je Hydraulische Circuit. En dat van TEVEEL LHM is onzin, tis waarschijnlijk een retourleiding, of een HD leiding en het vervelende daar mee is dat een HD leiding maar af en toe lekt
Zeg.. ik wil je niet aanvallen ofzo hoor, maarre… als je er eigenlijk geen verstand van hebt, zeg dan niks… of zeg “ik zou gokken dat..” ofzo