Ik wilde hem zelf ook wat lager hebben (Xantia), mij werd ook verteld om een extra gleufje te fabriceren, maar weet ook niet preecies hoe of wat.
Maar het allermakkelijkste is gewoon als je een brug hebt, dan kun je terwijl de wagen op rijstand staat, die hoogteregelaar instellen, en zakt hij dus vanzelf.
Als je steeds de wagen op moet krikken, dus eerst hoogste stand, opkrikken, hoogteregelaar afstellen (je moet de auto achter op bokken zetten), dan weer naar beneden, rijstand, en dan maar hopen dat hij goed staat… Dit werkt dus niet zo goed.
Ik zou gewoon via een brug die hoogteregelaar instellen (gewoon een M zoveel boutje waar je aan kunt draaien).
Overigens ben ik blij met 1 a 2 centimeter verlaging, het liefst voor wat lager, achter staat wel goed zo.
karel schreef:Jemig.
Er zitten maar 2 hoogteregelaars in een BX en die zitten onder de auto, resp. op het voor- en achtersubframe.
Wat je in de auto ziet is de handle die beiden bedient.Als je de auto lager zet dan bedoeld dan ga je op de blokken veren (boink), zoals gezegd, en kraak je de achterdraagarmlagers en/of de silentblocks voor bij te diep inveren.
Het systeem hoort constant onder druk te staan, da’s het hele idee ervan.
Het bekende verhaaltje van de klok en iets met een klepel?
Je systeem hoort niet constant onder druk te staan. Hij hoort em op druk te brengen en dan af te sluiten. Zodra je de rijhoogte gaat veranderen gaat hij dat aanpassen en sluit hij het systeem weer af. Bij het verlagen van je BX middels de hoogteregelaar (zo wordt hij volgens mij officieel genoegd) in de auto, blijft je systeem continue op druk brengen. Bij het verlagen middels de hoogteregelaars onder je auto brengt hij het veersysteem op druk en sluit hij het daarna af. Alleen bij corrigeren gaat het systeem weer open.
Niet boos op me worden als ik het verkeerd heb, maar zo is het mij uitgelegd door iemand die aanzienlijk meer van LHM wist, dan dat ik weet.
Dat van die achterdraagarmlagers en de silentblocks is in mijn ogen zowiezo onzin
Nou nee, je veerweg wordt korter, zeker omdat je hoogteregelaar nog steeds uitgaat van een lange veerweg die er niet ( meer) is..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
WYD schreef:karel schreef:Jemig.
Er zitten maar 2 hoogteregelaars in een BX en die zitten onder de auto, resp. op het voor- en achtersubframe.
Wat je in de auto ziet is de handle die beiden bedient.Als je de auto lager zet dan bedoeld dan ga je op de blokken veren (boink), zoals gezegd, en kraak je de achterdraagarmlagers en/of de silentblocks voor bij te diep inveren.
Het systeem hoort constant onder druk te staan, da’s het hele idee ervan.
Het bekende verhaaltje van de klok en iets met een klepel?
Je systeem hoort niet constant onder druk te staan. Hij hoort em op druk te brengen en dan af te sluiten. Zodra je de rijhoogte gaat veranderen gaat hij dat aanpassen en sluit hij het systeem weer af. Bij het verlagen van je BX middels de hoogteregelaar (zo wordt hij volgens mij officieel genoegd) in de auto, blijft je systeem continue op druk brengen. Bij het verlagen middels de hoogteregelaars onder je auto brengt hij het veersysteem op druk en sluit hij het daarna af. Alleen bij corrigeren gaat het systeem weer open.
Niet boos op me worden als ik het verkeerd heb, maar zo is het mij uitgelegd door iemand die aanzienlijk meer van LHM wist, dan dat ik weet.
Tijdens het op hoogte staan staat hij tegelijk op druk. Zou ie niet op druk blijven staan dan zou de hoogteregelaar openen en weer “bijladen”.
Hoogteregelaar open/dicht is niet hetzelfde als op druk/ van druk.
WYD schreef:
Dat van die achterdraagarmlagers en de silentblocks is in mijn ogen zowiezo onzin
Nou joh, wat jij wil. Probeer het maar gerust, dan zul je het zelf wel zien.
Ik heb net een BX gestald die op deze wijze in notime 2 setjes achterdraagarmlagers heeft opgegeten: tever doorslaan achter (tot op de blokken) en dat is funest voor de lagers die dan de dreun op moeten vangen ipv de veerbol die daarvoor doorgeleerd heeft.
Voor silentblocks kan ik me hetzelfde scenario goed voorstellen want die zijn veel kwetsbaarder dan je zou denken; het is maar een *heel* dun reepje rubber wat ijzer van ijzer scheidt.
Bovenstaande auto had bij aankoop de voorkant te laag staan; die veerde ook tot op de stuit en de silentblocks waren idd ook om zeep.
Ich bin ein Breaker
hoe lager de auto in de veren zakt, hoe harder de vering word. (progressief)
als je de auto verlaagd word de vering dus ook stukken stijver, en zal de vering minder snel doorslaan. met drempels is het zelfs zo dat de auto op originele hoogte sneller op de rubbers kwam te liggen dan nu ik hem verlaagd heb.
verder “denkt” het systeem niet, omdat er geen computer achter zit die de boel afregeld. alles is gewoon mechanisch afgeregeld.
bij een activa bv is het stukken moeilijker, omdat een computer continue de wagen hoogte controleerd en aanpast. als je deze zou gaan verlagen, dan zet de computer deze gewoon weer terug op wagen hoogte en zal hij een waarschuwing geven. dmv de software te veranderen kan je de auto dus verlagen zonder problemen.
gelukkig is dat bij de bx niet zo
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Je haalt even 2 dingen door elkaar…
Dat wat jij bedoelt is geen activa maar hydrative, activa is het systeem dat overhellen tegen gaat.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Leuke draad dit…Het veersysteem blijft garant staan voor discussie.
Ik ben leek maar vind het wel leuk te lezen.
Afgezien van vering en spoorstand enz.enz rijdt een verlaagde auto op de snelweg altijd lekkerder en strakker. Het zou handig zijn als de BX daar een extra optie voor had zonder het systeem te misbruiken of iets dergelijks.
Als ik mijn BX zou verlagen dan is dat A..nooit om looks en B nooit erg veel in cm’s
Rien
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Simpele Ziel schreef:Je haalt even 2 dingen door elkaar…
Dat wat jij bedoelt is geen activa maar hydrative, activa is het systeem dat overhellen tegen gaat.
Ja, hydractief in een C5 misschien, maar zeker niet zoals bij een XM. Bij een XM stuurd de hydractief computer enkel de hydractiefbollen aan. Die kijkt alleen naar gasklep, remmen, stuuruitslag en snelheid en bepaald aan de hand van de waardes of de bollen in of uitgeschakeld moeten worden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
KuikenXXL schreef:Leuke draad dit…Het veersysteem blijft garant staan voor discussie.
Ik ben leek maar vind het wel leuk te lezen.
Afgezien van vering en spoorstand enz.enz rijdt een verlaagde auto op de snelweg altijd lekkerder en strakker. Het zou handig zijn als de BX daar een extra optie voor had zonder het systeem te misbruiken of iets dergelijks.
Als ik mijn BX zou verlagen dan is dat A..nooit om looks en B nooit erg veel in cm’sRien
Wat bij een BX al scheelt bij serieus “speeden” is dat stom uitziende maar best wel effectief gebleken bumperlipje.
Ich bin ein Breaker
ik heb die van mij ook 6cm verlaagd en het rijd perfect en ziet er erg strak uit…
ik heb die van mij ook 6cm verlaagd en het rijd perfect en ziet er erg strak uit…
Met de hoogteregelaars of met het inkepinkje?
Wat bij een BX al scheelt bij serieus “speeden” is dat stom uitziende maar best wel effectief gebleken bumperlipje.
Meen je dat? zorgt die lip echt voor meer downforce? Dan zou ie er ook voor kunnen zorgen dat de top ietsje lager ligt… mijn GTi wil echt maar heel langzaam harder gaan na de 180…
Harm schreef:Meen je dat? zorgt die lip echt voor meer downforce? Dan zou ie er ook voor kunnen zorgen dat de top ietsje lager ligt… mijn GTi wil echt maar heel langzaam harder gaan na de 180…
Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar het zou misschien kunnen. Die van mij gaat heel vlot naar de 190 en dan gaat hij maar heel langzaam naar de 200 en nog langzamer er overheen.
Zou ik voor de gein eens zonder bumperlip moeten rijden en kijken of het verschil maakt
Simpele Ziel schreef:Je haalt even 2 dingen door elkaar…
Dat wat jij bedoelt is geen activa maar hydrative, activa is het systeem dat overhellen tegen gaat.
hydractief is een simpele versie van de activa, de activa blijft recht in de bocht, maar ook als je op een schuine helling staat stelt ie bij, of met 1 wiel op de stoep….dan zakt ie toch echt met dat ene wiel een stuk dat de auto gelijk staat. mijn ouders hebben een activa en ik heb het al honderden keren gezien en meegemaakt vanuit de auto en er buiten. echt super gewoon. :whoohoo
het hydractief systeem doet dat soort dingen allemaal niet. Het activa systeem is dus veel geavanceerder en uitgebreider.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap