Re: Citroën strategie
Het is niet netjes van een fabrikant als ze een product op de markt zetten wat maar
half uit ontwikkel is, en hiervan de klant in zijn ergernis laten stikken.
Want er zijn voor diverse storingen/gebreken geen oplossingen.
Dit geld niet alleen voor citroen hoewel ze ook niet vrij uit gaan.
En dan komen ze nu met een c5 ph3 en die wordt dan proefkonijn met wellicht de
keuze wel of geen HP vering.
Dit hadden ze dan toch beter op de C4 kunnen doen het zou in mij optiek betere zet
geweest zijn of is dat Frans-denken?
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Re: Citroën strategie
roland schreef:......En dan komen ze nu met een c5 ph3 en die wordt dan proefkonijn met wellicht de keuze wel of geen HP vering.
Dit hadden ze dan toch beter op de C4 kunnen doen het zou in mij optiek betere zet geweest zijn of is dat Frans-denken?
Sorry maar deze logica ontglipt me volledig.
Proefkonijn? Voor een HP vering die waarschijnlijk erg weinig zal verschillen van de huidige C5 PhII en/of C6? Dat is dus niet nieuw.
Of een C5 met schroefveren waar ze al jaren ervaring mee hebben op al hun niet HP modellen (C4/C3/c2/c8/jumpy/jumper).
Dat is toch allemaal bestaande technologie dus het gaat hier dan toch niet om een proeftuintje. Ze bieden ofwel een C5 III aan met C6 of C5 II vering aan of met een C4 vering aan.
Dit is uiterst voorzichtig. Als ik kijk naar het model dan bevestigd dit de uiterst voorzichtige aanpak. Het dashboard is origineel, maar dat betekent nog niet dat de electronica achter de knopjes veel verschilt van de C5 II of C4 of C6.
Ok LED verlichting tja, big deal….. Als dat proefkonijn is, zet maar meteen op m’n C6.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Re: Citroën strategie
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:of Citroën nu goed of fout zit met zijn strategie…
Als ik naar belgië kijk zijn er NOOIt zoveel Citroëns verkocht als de laatste 4 jaar.
Vind je het gek? Als je in de beurt van de entree bij de Verdeler komt krijg je al 21% korting. Eigenlijk koop je een auto een klasse groter bij Cit t.o.v. haar concurrentie, oftewel: Cit is een prijsvechter (geworden). Dan is het ook niet raar te veronderstellen dat de kwaliteit iets minder is, het moet tenslotte uit de lengte of uit de breedte komen.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Re: Citroën strategie
rb schreef:CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:of Citroën nu goed of fout zit met zijn strategie…
Als ik naar belgië kijk zijn er NOOIt zoveel Citroëns verkocht als de laatste 4 jaar.Vind je het gek? Als je in de beurt van de entree bij de Verdeler komt krijg je al 21% korting. Eigenlijk koop je een auto een klasse groter bij Cit t.o.v. haar concurrentie, oftewel: Cit is een prijsvechter (geworden). Dan is het ook niet raar te veronderstellen dat de kwaliteit iets minder is, het moet tenslotte uit de lengte of uit de breedte komen.
Maak je maar geen illusies De concurrentie haalt, net zoals Citroën, haar onderdelen (electronica, sturing etc.) bij 4 of 5 echt grote leveranciers.
Waarom denk je dat ze voor de C6 een deel vanuit Japan aanslepen, precies om een E klasse debacle, (waar een paar honderdduizend autos meerdere keren per jaar werden terugroepen omdat er weer wat anders mbt electronica of electro dient vervangen te worden, om nog maar te zwijgen van knopjes en verluchtingsroosters, ventilatiemotors etc) te vermijden.
Trouwens in andere landen krijg je die 21% niet (dit is vooral een lokale Citroën België aanpak om marktaandeel te vergroten) en het zijn daar echt wel dezelfde auto’s hoor, die van dezelfde band rollen (in die andere landen koop je dan geen klasse groter??
Geef me 1 model van om het even welk merk en ga dan maar eens praten met een oprechte dealer, anwb of vab man.
Citroën doet het hier niet slechter of beter dan andere merken.
De zogeroemde Toyota?
Al eens gekeken naar betrouwbaarheidsstatistieken van merken/modellen waar ze verder dan 3/4 jaar over meereder eigenaars heen kijken.
Je krijgt dan een totaal ander plaatje. Maar dat wordt in de pers niet zo vaak aangehaald…...
Ik weet zeker dat eviltwin dat zo uit zijn (gigantisch) archief haalt…
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Re: Citroën strategie
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Ik weet zeker dat eviltwin dat zo uit zijn (gigantisch) archief haalt…
het archief van de ams is veel groter
Terugroepacties 2004-2007:
http://www.auto-motor-und-sport.de/magazin/service/kataloge_-_listen/hxcms_article_500145_14136.hbs
alleen al één volledige pagina met Toyoda, o.a. dik 100.000 corolla wegens remkrachtversterker! De remmen van een Yaris zijn al niet veel betrouwbaarder
Dan heeft Citroën z’n zaakjes beter voor elkaar, afgezien van de hier welbekende C3 veren (wie zei er ook alweer dat HP minder betrouwbaar was dan conventionele schroefveren )
De C5 heeft slechts één terugroepactie, op een motor die gedeeld wordt met een dozijn auto’s. niet typisch C5 dus.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Geef me 1 model van om het even welk merk en ga dan maar eens praten met een oprechte dealer, anwb of vab man.
Citroën doet het hier niet slechter of beter dan andere merken.
Ik spreek dagelijks met die mensen, en er zijn wel degelijk merken die er bovenuitspringen.
Over het algemeen doen de Jappanners het stukken beter Toyota, Mazda, Honda. Wegenwachters zullen beamen dat bij deze auto’s gewoon veel minder storingen voorkomen.
Gewoon een stuk minder betrouwbaar zijn de franse merken, met Renault als dieptepunt. Maar wat te denken van De kia Sorento, Chrysler Voyager, Opel producten etc….Stuk voor stuk allemaal merken met hun eigen specifieke problemen.
Maar goed we zijn hier met z’n alle liefhebbers van Citroëns, en ons geliefde merk heeft voor een ieder wel weer eigenschappen die wel aanspreken. Vering, Comfort, design etc…
Maar ben wel reëel, ga niet een Citroën kopen omdat het nu zo’n uitermate betrouwbare auto is, dan kun je echt beter elders sjoppen.
In de klasse van de C5 is een Avensis of een Mazda 6 een betere keuze qua betrouwbaarheid.
Daar zit hem nu ook precies mijn zorg… Ik denk niet dat het Citroën gaat lukken om een auto in de markt te zetten die er heel erg bovenuit gaat springen. Nu dan ook nog eens de Hydrauliek wegbezuinigd gaat worden, het design ook niet echt heel bijzonder is, blijft er naar mijn mening weinig reden over om voor een Citroën te kiezen.
Van oorsprong is Citroën een merk voor individualisten, mensen die echt ergens voor willen kiezen! En dan komt men met C5.3 op de proppen???
Ik vind de Picasso namelijk wel gelukt, die springt er echt uit tussen klassegenoten….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Citroën strategie
rb schreef:
Vind je het gek? Als je in de beurt van de entree bij de Verdeler komt krijg je al 21% korting. Eigenlijk koop je een auto een klasse groter bij Cit t.o.v. haar concurrentie, oftewel: Cit is een prijsvechter (geworden). Dan is het ook niet raar te veronderstellen dat de kwaliteit iets minder is, het moet tenslotte uit de lengte of uit de breedte komen.
Euhhh! het gaat hier wel over de C5!! VERGEET maar dat je daar 21% op krijgt en nog minder op de C6,héé CITROENIST TOT IN DE KIST
Re: Citroën strategie
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Ik weet zeker dat eviltwin dat zo uit zijn (gigantisch) archief haalt…
Mijn punt was dat de gestegen verkoop in België alleen veroorzaakt wordt door de prijzenval, niet door het product zelf. M.a.w.: Citroën koopt dan marktaandeel omdat het op de andere manier (product onderscheidend van concurrentie) niet lukt. Dus van innovator naar prijsstunter, en dat doet Citroën in Duitsland en Engeland net zo hard, dus het betreft ook geen lokale aangelegenheid.
Ze staan daarin niet alleen, dat weet ik ook.
Dat de kwaliteit niet beter of slechter is omdat dezelfde onderdelen / toeleveranciers worden gebruikt betwijfel ik niet. Bij de leasemaatschappijen doet de C5 niet slechter of beter dan een Mondeo of Vectra (dus een gemiddeld Europees) i.t.t. Renault waar de Laguna de grootste ramp op 4 wielen is.
M.i. zijn die zgn. ‘kwaliteit’-onderzoekjes na meer dan 4/5 jaar minder interessant. De conditie gaat dan steeds meer af hangenvan de frequentie en de kwaliteit van het gepleegde onderhoud en dat is weer afhankelijk van de financiën van de bezitter en de onderhoudsgevoeligheid van de auto in kwestie. De Japanners scoren daar wel goed in, die kunnen misschien meer ‘mishandeling’ hebben?
In extremen gesteld: In een auto die als ‘afgeschreven’ wordt beoordeeld door de bezitter, wordt geen geld gestoken, terwijl b.v. een Porsche o.i.d. wel gepaste zorg krijgt.
eviltwin schreef:het archief van de ams is veel groter
Terugroepacties 2004-2007:
http://www.auto-motor-und-sport.de/magazin/service/kataloge_-_listen/hxcms_article_500145_14136.hbs
alleen al één volledige pagina met Toyoda, o.a. dik 100.000 corolla wegens remkrachtversterker! De remmen van een Yaris zijn al niet veel betrouwbaarder
Dan heeft Citroën z’n zaakjes beter voor elkaar, afgezien van de hier welbekende C3 veren (wie zei er ook alweer dat HP minder betrouwbaar was dan conventionele schroefveren )
De C5 heeft slechts één terugroepactie, op een motor die gedeeld wordt met een dozijn auto’s. niet typisch C5 dus.
Bij die laatste uitspraak is de JOZO zeker gratis in voordeelverpakking? Bij Menno op de site staat een keurige lijst met modificaties, terugroepacties en wat niet al en dat zijn er meer dan 1. Dat een C5 ‘1.2’ nu een uitontwikkelde auto is geloof ik graag en als de nieuwe daarvan een technische voortzetting is, wordt het alleen maar beter.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Rondje Citroën bashen deel 687
CEE-IKS schreef:Geef me 1 model van om het even welk merk en ga dan maar eens praten met een oprechte dealer, anwb of vab man.
Citroën doet het hier niet slechter of beter dan andere merken.
Ik spreek dagelijks met die mensen, en er zijn wel degelijk merken die er bovenuitspringen.
Over het algemeen doen de Jappanners het stukken beter Toyota, Mazda, Honda. Wegenwachters zullen beamen dat bij deze auto’s gewoon veel minder storingen voorkomen. (1)
Maar ben wel reëel, ga niet een Citroën kopen omdat het nu zo’n uitermate betrouwbare auto is, dan kun je echt beter elders sjoppen.
In de klasse van de C5 is een Avensis of een Mazda 6 een betere keuze qua betrouwbaarheid. (2).... Nu dan ook nog eens de Hydrauliek wegbezuinigd gaat worden (3), het design ook niet echt heel bijzonder (4) is, blijft er naar mijn mening weinig reden over om voor een Citroën te kiezen.
Van oorsprong is Citroën een merk voor individualisten, mensen die echt ergens voor willen kiezen! En dan komt men met C5.3 op de proppen???
(5)
Ik vind de Picasso namelijk wel gelukt, die springt er echt uit tussen klassegenoten….
1) Minder storingen of minder autos van een model in de markt waardoor er statistich zowieso minder storingen zullen voorkomen?
2) Dat zou ik nu eens graag in cijfertjes zien. Wat ik van een vriend hoor die op het Toyota hoofdkwartier in Brussel werkt is allezins niet anders als bij andere auto’s (problemen met electronica, remmen, terugroep acties). Vwb mazda 6: U maakt hier toch een grapje hoop ik????? Daarnaast: Verkoopscijfers al eens bekenen van de Mazda 6?
3) Ik begrijp dat dit nergens uitgesproken is door Citroën. Enkel het GERUCHT dat men met en zonder Hp zal aanbieden. dat is toch niet wegsaneren maar diferentiëren
4) Pluriel?, C2? C4 coupé?, C6 Welk ander merk heeft zo een divers aanbod van eigenzinig vormgegeven auto’s? (om te zwijgen van Metisse?)
5) Laten we er nu eerst maar eens mee gaan rijden zoals eerder gezegd wordt het uiterlijk dan misschien volstrekt onbelangrijk…
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Re: Citroën strategie
Blooper1963 schreef:
Euhhh! het gaat hier wel over de C5!! VERGEET maar dat je daar 21% op krijgt en nog minder op de C6,héé CITROENIST TOT IN DE KIST
In Duitsland is de C6 2.2HDi basisuitvoering al voor € 33k / 34k te halen. 15% krijg je als ‘geschaftliche Kunde’ al standaard. Overigens zijn de leasetarieven ook erg netjes, voor € 290 p.m. ben je klaar.
De C5 geldt hetzelfde voor. Voor 24k is een 2.2HDi BiT Exclusive de uwe. En dan moeten de onderhandelingen nog beginnen.
En in België?
De adviesprijs voor een C5 1.8 is 22.950.
http://www.citroen.be/Site/Personnal/Promotions.aspx
Dat wordt dus € 17.100. Da’s meer dan 25% eraf, en dan ben ik nog niet eens bij de verdeler. Ronama liet zich eens ontvallen dat zijn C5 1.6 HDi een verkoopprijs van zestienhalf had. M.a.w: Met de nieuwe C5 in aantocht ben je gek als je met minder dan 30% korting genoegen neemt . Misschien gaan ze ze wel uitdelen bij een Gazet of Autogids?
Maar laten we maar verder gaan over de nieuwe.
Laten we hier niet te ver off-topic gaan (!). ops: U heeft PB.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Re: Citroën strategie
rb schreef:Blooper1963 schreef:
Euhhh! het gaat hier wel over de C5!! VERGEET maar dat je daar 21% op krijgt en nog minder op de C6,héé CITROENIST TOT IN DE KIST
In Duitsland is de C6 2.2HDi basisuitvoering al voor € 33k / 34k te halen. 15% krijg je als ‘geschaftliche Kunde’ al standaard. Overigens zijn de leasetarieven ook erg netjes, voor € 290 p.m. ben je klaar.
De C5 geldt hetzelfde voor. Voor 24k is een 2.2HDi BiT Exclusive de uwe. En dan moeten de onderhandelingen nog beginnen.
En in België?
De adviesprijs voor een C5 1.8 is 22.950.
http://www.citroen.be/Site/Personnal/Promotions.aspx
Dat wordt dus € 17.100. Da’s meer dan 25% eraf, en dan ben ik nog niet eens bij de verdeler. Ronama liet zich eens ontvallen dat zijn C5 1.6 HDi een verkoopprijs van zestienhalf had. M.a.w: Met de nieuwe C5 in aantocht ben je gek als je met minder dan 30% korting genoegen neemt . Misschien gaan ze ze wel uitdelen bij een Gazet of Autogids?
Maar laten we maar verder gaan over de nieuwe.
Wait a moment gentlemen. Halen we nu niet een aantal zaken door elkaar?
1) 25 maanden na de officiële introductie komen er nu idd eveneens kortingen op de C6 (+/-15% afhankelijk type etc). Dat is dezelfde korting als op een E-klasse, 5 reeks an aldi a6.
2) iedereen weet dat als er een nieuw model staat aan te komen gouden zaken kunnen gedaan worden op het oude model. Kortingen tot 30% (afhankelijk beschikbaarheid, uit voorraad etc zijn geen uitzondering). Kijk naar de oude picasso. Model is volledig afgeschreven en Citroën zet er (door haar prijzenpolitiek) aardig wat van weg. Ze zouden wel gek zijn om dit niet te doen. Ze kunnen de markt echt pijn doen, ze binden klanten aan zich die momenteel niet willen/kunnen overschakelen naar de C4GP, maar dat over enkele jaren wel doen. Zeer goed bekeken!
3) Eerst 2 jaar van een nieuw model krijg je ALTIJD minder korting (tenzij een dealer zich - tegen de directieven van de hoofddirectie in in een lokale markt wil positioneren - zo kreeg ik indertijd 14% korting op mijn XM (besteld in augustus 1989) terwijl Citroën het “davies"gaf aan de dealer geen of max 4% toe te staan aan de particulieren). Voorbeeld. probeer maar eens een forse korting 21%) uit de brand te slepen voor een basis c4GP 1.6 hdi…...
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
We kregen in juni 2001 ‘al’ 150.000 Bfr korting op een C5 HDi Break van 900.000 en een beetje. Laat dat 16% zijn..
Op de C4 P en GP krijg je hopelijk niet zoveel als op een C5, ze zouden wel gek zijn om anders te doen nu die dingen niet aan te slepen zijn.
Re: Citroën strategie
Menno. schreef:rb schreef:Voor 24k is een 2.2HDi BiT Exclusive de uwe. En dan moeten de onderhandelingen nog beginnen.
We worden hier in NL behoorlijk genaaid. Voor dat geld koop je hier een redelijk aangeklede C4.
Overigens blijft het een vermakelijke discussie. Ik vind het dapper hoe sommige mensen de C5 blijven verdedigen, maar je kan het ook overdrijven .
En wat betreft de nieuwe C5 (waar het draadje eigenlijk over gaat) zie ik m voorzichtig optimistisch tegemoet. Hopelijk heeft men lessen getrokken uit de samenwerking met Toyota (bij de C1) en uit de productie van de C6.
Eigenlijk lijkt ie wel op de Xantia. Die had indertijd veel verbeterde en uitontwikkelde XM techniek aan boord. Dus niet de problemen en kinderziektes die de XM zo kenmerkte.
Hopelijk zal de C5 onderhuids vooral een doorontwikkeling zijn van C5 en C6 (ik gok dan wel weer op de ophanging van de C6 maar dan in de simpele versie met schroefveren). Dan is er best potentie voor een goede start.
Re: Citroën strategie
rb schreef:[Dat wordt dus € 17.100. Da’s meer dan 25% eraf, en dan ben ik nog niet eens bij de verdeler. Ronama liet zich eens ontvallen dat zijn C5 1.6 HDi een verkoopprijs van zestienhalf had. M.a.w: Met de nieuwe C5 in aantocht ben je gek als je met minder dan 30% korting genoegen neemt . Misschien gaan ze ze wel uitdelen bij een Gazet of Autogids?
Maar laten we maar verder gaan over de nieuwe.
hoe kom je daarbij???
mijn C5 kost rond de 21000 euro nieuw.
en de C6 ?
http://www.hebbes.be/hebbes/Auto/Auto_te_koop/Citroen/C6/zoeker?adId=3923095&sid=xz10aYsR3QAW023705