Hallo allemaal
Bij mijn BX zaten alle 3 de draaiknoppen van de ventilatie vast of waren defect.
Op de sloop een nieuwe gehaald.
Alles netjes weer gemonteerd, maar helaas.
Nu blijken de kabels niet goed te werken die naar de achterkant van die draaiknoppen gaan. Het had dus niets te maken met de draaiknoppen zelf.
Warm koud is dus amper nog te regelen.
Volgens de Citroen moet het hele dashboard eruit, 3 werkuren.
Dus minimaal 150 a 200 euro!
Ben zelf niet handig, wat nu…..???
Graag tips ......ik weet het niet !
Groet,
Bob
Re: Groot probleem met luchtregelaar/verwarming
austria schreef:Hallo allemaal
Bij mijn BX zaten alle 3 de draaiknoppen van de ventilatie vast of waren defect.
Op de sloop een nieuwe gehaald.
Alles netjes weer gemonteerd, maar helaas.Nu blijken de kabels niet goed te werken die naar de achterkant van die draaiknoppen gaan. Het had dus niets te maken met de draaiknoppen zelf.
Warm koud is dus amper nog te regelen.
Volgens de Citroen moet het hele dashboard eruit, 3 werkuren.
Dus minimaal 150 a 200 euro!Ben zelf niet handig, wat nu…..???
Graag tips ......ik weet het niet !
Groet,
Bob
Ik kan je alleen zeggen….dat ik vorig jaar bij een BX Chic zoiets aan de hand heb gehad.
De Citroen-garage (geen dealer) Knopper in Utrecht heeft toen het dashbordkastje eruit gehaald en nog wat zaakjes daar in de buurt….en toen kon hij bij de kachelkraan komen.
Het hele dashbord hoefde er dus niet uitgehaald te worden.
Die bewuste kraan zat vast en was weer gangbaar gemaakt…..maar evengoed bleef hij i.p.v. Koud….Lauw.
Warm (heet) deed het wel.
Inderdaad. Het pijpje wat in je kachelhuis gaat waaraan de klep vast zit, is waarschijnlijk smerig en loopt daarom niet meer makkelijk. Dat houd ook in dat hij niet helemaal open en helemaal dicht wou. Schoonmaken is te doen, maar is een lastig klusje en kost veel tijd. Een vervangend exemplaar van een sloop BX afhalen kan leuk zijn, maar waarschijnlijk heb je dan vrij snel weer hetzelfde probleem.
Als je dit probleem niet verhelpt heeft nieuwe draaiknoppen monteren geen zin, omdat je die zo weer naar de eeuwige jachtvelden helpt.
Re: Groot probleem met luchtregelaar/verwarming
austria schreef:Hallo allemaal
Bij mijn BX zaten alle 3 de draaiknoppen van de ventilatie vast of waren defect.
Op de sloop een nieuwe gehaald.
Alles netjes weer gemonteerd, maar helaas.Nu blijken de kabels niet goed te werken die naar de achterkant van die draaiknoppen gaan. Het had dus niets te maken met de draaiknoppen zelf.
Warm koud is dus amper nog te regelen.
Volgens de Citroen moet het hele dashboard eruit, 3 werkuren.
Dus minimaal 150 a 200 euro!Ben zelf niet handig, wat nu…..???
Graag tips ......ik weet het niet !
Groet,
Bob
In 3 werkuren is dashboard de- en montage goed te doen hoor; het zijn maar 6 schroefjes uiteindelijk. Vraag is of het je probleem oplost.
Als het mechaniek het probleem is moet je het kachelhuis demonteren en daarvoor moet idd de dash eruit. Als het kachelkraantje vast zit is dat ook wel op mildere wijze te doen via de dashboardvakken.
Als je zelf niet handig bent houdt dan alles op, maar dan zou ik toch echt niet zomaar naar een dealer gaan.
Ich bin ein Breaker
Bij mij deed de middelste kop t niet.
Bleek de kabel naar de KLEP in de paravan-bak niet meer zijn werk te doen, en de klep weigerde dus open te gaan. De aanjager werkte, maar kon geen lucht IN de auto blazen.
Dit heb ik “opgelost” doot de kachelmotor te demonteren (is goed te doen ) en de klep handmatig open te zetten. De kabel vervolgens losgemaakt van de draaiknop; ik kan de klep dus nu niet meer sluiten, maar ja, who cares?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Die hele constructie van de drie bewuste draaiknoppen in het midden van je dashboard is knudde met een rietje. Zolang het werkt, werkt het maar na zes bx-en en heel veel ergernis weet ik dat het altijd kaduuk gaat. Eerst natuurlijk de middelste knop om je aanjagersnelheid te regelen. Van traploos naar nog twee standen: volle bak of nix, dan gaat inderdaad de linkerknop van je kachelkraantje steeds zwaarder en vliegen de tandjes van de echt kunststof tandwieltjes over elkaar en weigert de hele boel dienst. Open maken en repareren is te doen. Vooral alle drie de kabels loshalen en met die leuke kabelklemmetjes weer vast zien te krijgen, om dan te ontdekken dat één van de twee lampjes het niet meer wil doen. Ik heb wel eens zitten denken om de middelste knop te vervangen door iets beters, als je kans ziet om daar de originele knop weer op te foefelen dan heb je zowaar een hele verbetering bereikt. Nu loopt er een pastic schijfje met daarin een lullig metalen palletje langs een spiraalvormige print op een printplaat. Er bestaat ook nog een andere uitvoering die ik uit een sloopwagen had overgezet maar die produceerde vooral veel vonken en stank. Als je kachelklep dichtvalt en je aanjager blaast op z’n hardst, dan krijg je inderdaad je klep niet meer open. Je hebt dan waarschijnlijk een aantal tandjes overgeslagen. Klep altijd open vind ik niet heel fijn voor als je achter een golfje of escortje rijdt.
Mitch schreef:Die hele constructie van de drie bewuste draaiknoppen in het midden van je dashboard is knudde met een rietje. Zolang het werkt, werkt het maar na zes bx-en en heel veel ergernis weet ik dat het altijd kaduuk gaat. Eerst natuurlijk de middelste knop om je aanjagersnelheid te regelen. Van traploos naar nog twee standen: volle bak of nix, dan gaat inderdaad de linkerknop van je kachelkraantje steeds zwaarder en vliegen de tandjes van de echt kunststof tandwieltjes over elkaar en weigert de hele boel dienst. Open maken en repareren is te doen. Vooral alle drie de kabels loshalen en met die leuke kabelklemmetjes weer vast zien te krijgen, om dan te ontdekken dat één van de twee lampjes het niet meer wil doen. Ik heb wel eens zitten denken om de middelste knop te vervangen door iets beters, als je kans ziet om daar de originele knop weer op te foefelen dan heb je zowaar een hele verbetering bereikt. Nu loopt er een pastic schijfje met daarin een lullig metalen palletje langs een spiraalvormige print op een printplaat. Er bestaat ook nog een andere uitvoering die ik uit een sloopwagen had overgezet maar die produceerde vooral veel vonken en stank. Als je kachelklep dichtvalt en je aanjager blaast op z’n hardst, dan krijg je inderdaad je klep niet meer open. Je hebt dan waarschijnlijk een aantal tandjes overgeslagen. Klep altijd open vind ik niet heel fijn voor als je achter een golfje of escortje rijdt.
Eh, voor het vervangen van de lampjes hoef je de printplaat niet te demonteren!?!
Lekker laten zitten die handel; eventueel kun je de lampjes er met een punttang aan de voorkant uit trekken (steekfitting, handig he?).
Verder deel ik jouw kacheldrama-ervaringen gelukkig niet. Je moet af en toe het spul alle kanten op laten bewegen (met alle ramen en uitblaasmonden open) en zorgen dat er niet teveel prut in de paravanbak ligt, meer doe ik er eigenlijk niet aan. Op het printplaatje in het kachelhuis heb ik (klop klop klop) eigenlijk nooit ellende aan het verwarmingssysteem gehad.
Ich bin ein Breaker
Hallo,
Dat verhaal van “MITCH” klopt voor 100% voor mijn BX.
Middelste knop kan alleen dicht of geheel open.
En ik heb dus geen verwarming meer.
Was best koud toen ik vannacht nog aan het rijden was.
Nogmaal ben ik niet handig, de drie kabels moeten dus weer gangbaar gemaakt worden. De officiele dealer vraagt hier een vermogen voor.
Wie weet waar ik dit kan laten repareren voor een aardig prijsje??
Thanks,
Bob
austria schreef:
Wie weet waar ik dit kan laten repareren voor een aardig prijsje??
Thanks,
Bob
Probeer de Hegru in Veldhoven eens. Op dit forum wordt die vaker genoemd als scherp geprijsd.
Ik ben nu op vakantie in slowakije, en het regent al dagen.
Sinds aankoop van mn bx veel gezeik gehad met de aanjager….
Eerst het bekende probleem met die klep in de par avant-bak…. die staat nu continu open
Maar mijn ventilatormotor voor de verwarming doet het soms wel/soms niet….. drama dus. Inmiddels al 4 verschillende printplaten erin gehad, maar dit maakt eigenlijk geen verschil. Als ie draait, dan varieert hij continu in snelheid
het hele gedoe lijkt mij een slecht contactje ergens….
Dus vlak voor de vakantie 2 stekkers inder de motorkap losgerukt van de motor en een beetje schoongekrabbeld…... in de wd40 gespoten, en ja hoor, hij dede het netjes! .......... ff dan
Nu op vakantie, met zovele regen, MOET hij het doen i.v.m. condens…. iemand tips, zit er ergens nog een listig stekkertje ofzow?
Als iemand de gouden tip heeft, please sms me even bitte! ik zit midden in de bergen dus internet wordt niets elke dag snik snotter!
mijn nr: 06450-46528 Alvast 1000 maal dank!
(mochten de kosten een probleem vormen, mail an je rekeningnummer enzo, dan maak ik de kosten voor dat smsje wel in 2-voud ofzo over )
Ik heb wel gereedschap enzo bij me, en kan wel aardig klussen, dus wellicht is t snel opgelost!
gr,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Re: Groot probleem met luchtregelaar/verwarming
austria schreef:Hallo allemaal
Bij mijn BX zaten alle 3 de draaiknoppen van de ventilatie vast of waren defect.
Op de sloop een nieuwe gehaald.
Alles netjes weer gemonteerd, maar helaas.Nu blijken de kabels niet goed te werken die naar de achterkant van die draaiknoppen gaan. Het had dus niets te maken met de draaiknoppen zelf.
Warm koud is dus amper nog te regelen.
Volgens de Citroen moet het hele dashboard eruit, 3 werkuren.
Dus minimaal 150 a 200 euro!Ben zelf niet handig, wat nu…..???
Graag tips ......ik weet het niet !
Groet,
Bob
Bij mij hadden ze slechts 1,5 uur nodig om het dashboard te verwijderen, de middenconsole te verwijderen, nieuwe draden te trekken en de boel weer vast te zetten (voor de airco was dat) dus ik weet niet hoe jouw dealer werkt maar niet zo snel iig.
Hoeveel lampjes zitten er trouwens achter je klokkenspel? bij mij zijn er een paar stuk.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het hele dashboard verwijderen doe ik binnen anderhalf uur.
Voor een vastzittende kachelkraan hoef je echter alleen de 2 dashboardkastjes te verwijderen. Bij mij gaat de warm/koud regelaar niet naar uiterst koud en uiterst warm. Had mijn vorige BX ook. Binnenkort dus maar even schoonmaken. Als het gewenst is, wil ik wel het een en ander aan foto’s maken.
Ik heb inderdaad ook zo’n mooie snelheidsregeling, of vol open, of een HEEL klein beetje open of helemaal dicht.. 3 stappen dus. echt super knudde..
Re: Groot probleem met luchtregelaar/verwarming
metro2005 schreef:Hoeveel lampjes zitten er trouwens achter je klokkenspel? bij mij zijn er een paar stuk.
30, min een paar. Maar die kan je bij de aansteker en kachelknoppen kwijt.
Ich bin ein Breaker
DaanDus schreef:Ik ben nu op vakantie in slowakije, en het regent al dagen.
Sinds aankoop van mn bx veel gezeik gehad met de aanjager….
Eerst het bekende probleem met die klep in de par avant-bak…. die staat nu continu open
Maar mijn ventilatormotor voor de verwarming doet het soms wel/soms niet….. drama dus. Inmiddels al 4 verschillende printplaten erin gehad, maar dit maakt eigenlijk geen verschil. Als ie draait, dan varieert hij continu in snelheidhet hele gedoe lijkt mij een slecht contactje ergens….
Dus vlak voor de vakantie 2 stekkers inder de motorkap losgerukt van de motor en een beetje schoongekrabbeld…... in de wd40 gespoten, en ja hoor, hij dede het netjes! .......... ff danNu op vakantie, met zovele regen, MOET hij het doen i.v.m. condens…. iemand tips, zit er ergens nog een listig stekkertje ofzow?
Als iemand de gouden tip heeft, please sms me even bitte! ik zit midden in de bergen dus internet wordt niets elke dag snik snotter!
mijn nr: 06450-46528 Alvast 1000 maal dank!
(mochten de kosten een probleem vormen, mail an je rekeningnummer enzo, dan maak ik de kosten voor dat smsje wel in 2-voud ofzo over )
Ik heb wel gereedschap enzo bij me, en kan wel aardig klussen, dus wellicht is t snel opgelost!gr,
Daan
De printplaat in het aanjagerhuis zal een paar losse contacten bevatten. Aanjagerhuis losschroeven (2 of 3 moertjes en 1 schroef, 4polige stekker eraf en dan de 2 kleine schroefjes los en dan maar krassen (koude las proberen te maken) en evt doorsolderen (als je dat kunt bereiken).
Ich bin ein Breaker
M’n ventilator draait weer als een tierelier… Het probleem was het stekkertje helemaal links op het ventilatorhuis zeg maar…. (2-polig) Schoongemaakt en nu draait ie keurig netjes!
het zoveelste slechte contactje dus….......
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?