Je kan ook tekeningen maken na de ombouw
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Je kan ook tekeningen maken na de ombouw
ik zeg toch nergens tijdens?
voordat je het dak er af gaat halen.. verstevig dan eerste de bodem goed..
werkt een stuk makkelijker.. als je het dak erafhaalt voor het versteviggen is de auto een beetje krom en word het wat lastiger om er netjes rechte balken in te lassen en de auto ook recht te houden.
Speed is Nothing Whitout Control!
Misschien geheel ten overvloeden. Maar mij oom heeft van een MB 220 W111 ‘Heckflosse’ uit 1963 een cabrio gemaakt. Foto’s en tips staan op http://www.classicccarresort.com
Ik weet niet of dit dan bij een BX ook opgaat. Zou het wel gaaf vinden: een BX Cabrio. Het zou zelfs bij een CX niet misstaan, ook al ben ik daar een verknochte liefhebber van.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
tja ik weet het, een week lijkt best weinig tijd, maar dan doe ik het inde vakantiemaanden, en dan heb ik wellicht een week vrij om lekker te sleutelen.
Het moet in principe toch te doen zijn?
Tekeningen maken doe je natuurlijk op voorhand! Ik doe studeer bouwkunde dus dan moet je eerst tekeningen maken en daarna de boel pas in elkaar gaan zetten, in dit geval dan uit elkaar halen en reorganiseren…
Hoe dan ook, als ik tekeningen maak dan zet ik die natuurlijk op het forum.
Ik heb alleen een aantal problemen die ik eerst moet oplossen voordat ik eraan kan beginnen dus nu is het eerst nog zaak alle technische details duidelijk te krijgen voordat het mes erin gaat.
De bodem moet inderdaad eerst volledig ondersteund en verstevigd worden, anders krakt ie gewoon door….
Ik heb nu eigenlijk wel een beetje duidelijk voor mezelf dat er hoe dan ook een rolbar op moet ter hoogte van de b-stijlen, simpelweg omdat anders de voordeuren verlengd moeten worden en dat lukt nooit(tenminste mij niet).
De bodem moet in twee richtingen ondersteund gaan worden, in de breedte, de torsie, en de hoogte, om krakken tegen te gaan.
Ik weet niet precies meer hoe de bodem van de auto eruit zag na het strippen dus ik weet niet zeker of je 1 groot kruis kunt lassen, of twee kleinere voor- en achterin.
Een stut zoals op de foto’‘s van citroville lijkt me een goede oplossing om mee te beginnen, zij het dat ik het wel graag iets lager zou willen hebben, maar daar moet maar aan gerekend gaan worden.
Een kruis achter de achterbanken lijkt me wel heel verstandig en is denk ik in samenwerking met het verbinden van de b-stijlen wel afdoende om niet alles naar binnen te laten komen.
En als laatste, en in mijn ogen het lastigste tot zover, is het verstevigen van de a-stijlen door een verbinding met de deuren.. Het maken daarvan zal niet het probleem zijn, meer het oplossen van de ramen die je daarmee moet veranderen.
Tja, en tot nu toe lijkt het me niet nodig veel kosten gemaakt te hebben behalve de noodzakelijke stalen balken. Het dakje en de afwerking zullen wel meer kosten met zich mee brengen die ik wil beperken tot het uiterst noodzakelijke.
Als de RDW keuring echt zo meevalt als werd gesteld hier dan durf ik het wel aan, maar de normale APK keuring bij een doorsnee dealer is al 2 keer zo streng als de mijne dus dan moet de RDW wel helemaal zuur zijn….
Hoe dan ook, dat dakje is de allerlaatste zorg, dat lossen we eerst wel op met landbouwplastic, totdat blijkt dat het een geslaagd project is geweest en de auto een toekomst kan hebben, dan moet er misschien maar een linnen dakje op komen met bijvoorbeeld drukknopen rondom, of misschien zelfs wel een mooie stalen constructie…..
Ik zie het nog steeds wel zitten eigenlijk, maar het moet eerst allemaal op papier komen, stap voor stap, technisch en afwerking, en niet te vergeten, ik moet eerst nog de financien die ik er mogelijkwijs in moet stoppen bereken…..
Nog wel wat werk te doen dus, hopelijk komt er vanuit dit topic nog veel meer bruikbaar materiaal, zodat dat de moeite wat minder maakt!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hallo,
Leuk te zien dat je je er aan gaat wagen, wellicht handig om de auto van binnen te strippen en dan te brainstormen over de versteviging. Misschien een balk achter de achterbank zodat de auto in de breedte ook ondersteuning gebruik. Ik denk dat zodra je tekeningen hebt in je door de rdw bent je heel wat mensen op het forum gelukkig maakt
Waarom moet bij het ontbreken van een rolbar de voordeuren verlengd worden ?
Schijt aan originaliteit.
Dat puntje ben ik ook even kwijt jah…
Nou mallerd, mocht je nog hulp nodig hebben tijdens het bouwen…..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als je het treft is het inderdaad wel mogelijk om dit project uit te voeren in een volle week.
Vooral als het weer een beetje meezit. En er zullen vast wel forummers zijn die je wel willen helpen.
Wat betreft keurin g is het misschien verstandig om al even na te vragen of er binnenkort plek en tijd vrij is.
Andere optie om deze zomer toch nog open te rijden is….de standaard BX laten keuren en dan beginnen met de ombouw zodat je de auto na de zomer naar de RDW kan brengen….maar met weinig middelen kom je met dit project al erg ver…men neme een dozijn buizen en wat plaatwerk voor de achterkant en de BX CAbrio komt al aardig in vorm.
Wordt vervolgt
Citroen rolls better then a Rolls!!
een kruis lassen op de bodem van de auto is wat lastig…
wat wij gedaan hebben bij het maken van een gs cabrio (die nog steeds niet klaar is wegens tijd gebrek) zijn tot nu toe: de dorpels zowel links als rechts alle puntalas punten uitgeboort en zo de koker zegmaar in 2e gedeelt.
daarna een L profiel van halve cm dik van voor tot achter vastgelas.en daarna goed in de textiel gezet natuurlijk..toen weer de halve dorpel erop gelast.. dit aan beide kanten.
daarna kwam het leukste!!
HEt dak eraf
We willen nu achter de achterbank een kruis lassen van links naar recht.
En in de achterdeuren rondom lassen(binnenkan) en een kruis erin.
Daarna naar de rdw.
kijken of het genoeg is
zoniet.. nog even wat andere dingen bedenken..
het leek ons wel genoeg
Mischien wat inspiratie opgedaan na mijn verhaaltje
:photo van de gs die ik bedoel
Speed is Nothing Whitout Control!
bedankt voor je voorbeeld van de gs! Ik kan trouwens de foto niet zien, ergens een foutje?
Het idee van de voordeuren verlengen komt eigenlijk door het uiterlijk, dat op het moment dat je de b-stijlen als rolbar gebruikt, je een hele grote open achterkant krijgt tegenover een korte open voorkant….dat is volgens mij wat minder mooi..
En een rolbar kan volgens mij niet ontbreken als je naar de RDW wilt. Lijkt me wel heel mooi trouwens…
Ik zit er steeds meer aan te denken eerst een proefcabrio te maken en daar een uitgebreid verslag van te maken. Ik vraag me af of je daar mee mag rijden wanneer hij gewoon apk -gekeurd is maar dat ter zijde….de reden is dat je dan heel goed kunt kijken wat er lastig is, hoe je zoiets moet oplossen en om het lassen ook wat onder de knie te krijgen….dat kan ik namelijk nog niet
Alle hulp is natuurlijk welkom! En hoe kan je op een snelle en goedkope manier een mooie achterkant maken? Als je de klep weghaalt, dan blijft er natuurlijk een achterbak over waar niet overheen zit….dit kan je oplossen door het dakje helemaal tot de kont door te trekken maar dat ziet er niet uit…Dus dan moet er voor permanente oplossing wel iets komen van carosserie…iemand een idee?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dit is natuurlijk wel je kans om via de achterbak je auto te verstevigen… . Bijvoorbeeld van boven op te laten gaan en achterkant vast maen ? ops:
tsja het punt is dat je niet aan de klep kan lassen omdat die van kunstof is..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
*scherp !*
Good point..
Nah, iets in die trant dan ! ..Cabrio maken moet je enkele concessies doen lijkt mij..Of wellicht van die kruizen in de achterbak.. (zou dan wel een lekkere tank worden )
een kruis in de achterbak kan eigenlijk ook best, de kofferbak gebruik je dan toch niet meer, het is veel te gaaf om de boodschappen soepel op de achterbank te gooien…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!