aangezien mijn toerenteller het niet deed, maar dernet (afgelopen weekend) plotsklaps deed ie het even voor 10 minuten ofzo, ik ben gaan kijken voor een los draadje ofzo….
afijn ik dashboard open klooien
schroef schroef, piel piel…..krak natuurlijk
blijkt mijn dashboard aan de achterkant ook met schroefjes vast te zitten in 2 zwarte dingesen, waar ik dus volgens mij met geen mogelijkheid ooit bij had kunne komen,
blijkt ook nog eens de km teller los te zitten? hoort vast niet..
en de km-teller doet het nu dus ook niet….
In ieder geval bij terug monteren blijkt het dashboard ook in die zwarte dingesen te haken en dus zit het alsnog vast, uiteraard niks kunne vinden.
oftewel ik zit nu met zonder toerenteller en met zonder km-teller
conclusies:
- blijf met je poten van dashboards af als je niet zeker weet hoe het los en weer vast moet
- achter het dashboard is een wirwar van draden waar je toch niets van snapt als je bovenstaande niet weet
vraagjes:
- hoe had ik bij die 2 schroefjes kunnen komen achter het dashboard?
- waar kan ik die sensor ook al weer vinden waar mogelijk de toerenteller het weer door gaat doen?
- hoe lastig is het om de km-teller-kabel te vervangen of
- bij hoeveel toeren in welke versnelling rijd ik hoe hard in een TZD turbo?
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Kijk even hier: http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm
Kies voor ‘Dashboard’;
kies voor ‘Foto beschrijving dashboard uitbouwen’;
Klik op de foto voor een gedetailleerd foto verslag
Als je wil, ik heb nog een werkend dash liggen met werkende toerenteller en kilometerteller en je woont in Rotterdam dus das vlakbij, dus ik kan het er voor je in zetten als je dat zou willen…. PM me maar als je interesse hebt, prijs komen we wel uit…
kijk, had ik eerder moeten vragen he…
die site kende ik op zich al wel, maar kwam tijdens het schoonmaken van de bx in de buurt van het dashboard en ben aan de slag gegaan…
stomstom natuurlijk maar ja
over je aanbod.. zie PB
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ik zie niks…..
Toch moet je behoorlijk lomp zijn om die 2 zwarte dingesen zomaar los te rukken…
Maar goed, je km-teller is helemaal niet kapot, je hebt gewoon de tellerkabel losgetrokken. Ga achter het dashboard maar eens op zoek naar een hele dikke, stugge (niet elektriciteits-) kabel. Die zit met een koppeling op de teller geklikt maar zul je waarschijnlijk losgetrokken hebben…
blijf met je poten van dashboards af als je niet zeker weet hoe het los en weer vast moet
En DAT vind ik de quote van de maand
ik heb ook nog een schitterend dash / klokkenspel liggen hoor, mag je ook hebben als je wilt…...
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
nou die zwarte dingesen zijn niet stuk,
in die zwarte dingesen zitten nu nog steeds 2 schroefjes met stukjes wit plastic eraan, ik heb niet veel kracht gezet, maar hoorde heel snel al kraak…, en toen ik voorzichtig keek, was der 1tje al stuk, en de ander zo goed als
de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
over de schitterende dash en klokkenspellen gesproken..
bij voorkeur zoek ik er een met een temperatuurmetertje
want dat vind ik veel geruststellender dan een oliepeilmetertje die tijdens de rit het toch niet doet….
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
De koppeling is van de kabel afgebroken? Dan kom je er niet met een nieuwe teller.. dan moet je ook het bovenste deel van de kabel vervangen. Da’s niet heel moeilijk, maar je moet wel ff weten wat je doet
bij voorkeur zoek ik er een met een temperatuurmetertje
want dat vind ik veel geruststellender dan een oliepeilmetertje die tijdens de rit het toch niet doet….
En dat is ook niet een kwestie van even een metertje erin plempen… dan moet je onder de motorkap ergens een andere sensor erin schroeven, in ieder geval.
Harm schreef:bij voorkeur zoek ik er een met een temperatuurmetertje
want dat vind ik veel geruststellender dan een oliepeilmetertje die tijdens de rit het toch niet doet….
En dat is ook niet een kwestie van even een metertje erin plempen… dan moet je onder de motorkap ergens een andere sensor erin schroeven, in ieder geval.
gelukkig ben ik zo ver al wel
maar dan kan dat in ieder geval al wel, een temp sensortje is te vervangen voor eentje die wel een metertje aanstuurt (wie weet kan degene die mij aan zo’n dashboard kan helpen, mij ook zo’n sensortje leveren : )
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Harm schreef:de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
De koppeling is van de kabel afgebroken? Dan kom je er niet met een nieuwe teller.. dan moet je ook het bovenste deel van de kabel vervangen. Da’s niet heel moeilijk, maar je moet wel ff weten wat je doet
Er hoort maar een heel klein aluminium tuitje te zitten; ik denk dat de kabel gewoon is losgefloept?
Ich bin ein Breaker
Ondar schreef:nou die zwarte dingesen zijn niet stuk,
in die zwarte dingesen zitten nu nog steeds 2 schroefjes met stukjes wit plastic eraan, ik heb niet veel kracht gezet, maar hoorde heel snel al kraak…, en toen ik voorzichtig keek, was der 1tje al stuk, en de ander zo goed als
de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
Als er “iets wits” is afgebroken moet je denk ik de witte tellerbak vervangen.
Alle klokjes incl. flap eraf, op een andere (nieuwe) witte bak zetten.
Da’s niet zo handig, maar dat wist je al….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Harm schreef:de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
De koppeling is van de kabel afgebroken? Dan kom je er niet met een nieuwe teller.. dan moet je ook het bovenste deel van de kabel vervangen. Da’s niet heel moeilijk, maar je moet wel ff weten wat je doet
Er hoort maar een heel klein aluminium tuitje te zitten; ik denk dat de kabel gewoon is losgefloept?
ehh..ff denken
Er zit aan het dashboard een soort veerdraad en als je daar aan draait gaat mijn teller mee, van de harde mantel lijkt het alsof er een witte “klemtuit” is afgebroken, maar zeker ben ik er niet van hoor.
ff kijken
jahoor dat witte ding zit nog op me dashboard, maar de rest van de mantel is los..
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:karel schreef:Harm schreef:de km teller kabel koppeling zit nog op het dashboard de teller is los…. ook afgebroken
De koppeling is van de kabel afgebroken? Dan kom je er niet met een nieuwe teller.. dan moet je ook het bovenste deel van de kabel vervangen. Da’s niet heel moeilijk, maar je moet wel ff weten wat je doet
Er hoort maar een heel klein aluminium tuitje te zitten; ik denk dat de kabel gewoon is losgefloept?
ehh..ff denken
Er zit aan het dashboard een soort veerdraad en als je daar aan draait gaat mijn teller mee, van de harde mantel lijkt het alsof er een witte “klemtuit” is afgebroken, maar zeker ben ik er niet van hoor.
ff kijken
jahoor dat witte ding zit nog op me dashboard, maar de rest van de mantel is los..
Ik denk dat je tellerkabel uit elkaar gefloept is. Het tuitje aan de teller zelf ziet er gezond uit.
Het witte ding (de wartel) hoort vast bij de kabel en klemt op het tuitje van de kmteller. Die veerdraad is de binnenkabel v/d tellerkabel en die hoort er helemaal niet uit te kunnen komen. De wartel in de motorruimte (bij het schutbord) zal ook los moeten om te kijken of ie nog heel is.
Als je het geheel weer in elkaar weet te schuiven zonder knikken dan is er weinig aan de hand, anders heb je een nieuwe tellerkabel nodig. Die leg je aan door deze langs de huidige door de dradenspagetti te laten zakken en dan door het schutbord heen te werken (inspuiten met WD40 voor een soepele geleiding), anders krijg je knikken en dus een wiebelende snelheidsmeternaald.
Ich bin ein Breaker