De vader van een collega wil binnenkort zijn BX kwijt (zie ook vraag & aanbod). Het de spreekwoordelijke BX, dealeronderhouden, oude man, weinig km’s (108.000), van binnen en buiten in nieuwstaat.
Het is wel een 14 Cannes, maar uit 1993. Volgens mij wil dat zeggen dat het de 1.4i motor met 75 pk is? Volgens de carbase doet zo’n ding 0-100 in 13,3s en is de top 170. Niet verkeerd nog.
Maar… Daarnet bedacht ik me dat het misschien wel grappig zou zijn om dat ding maar op te kopen en zelf als tweede auto te gaan rijden. Ik heb een eenpersoons huishouden, maar mijn GTi uit 1987 is nou niet direct een zuinigheidswonder. Ook is het een oud beestje dat ik misschien nog wel klassieker wil laten worden. Ik rij zo’n 20.000 tot 25.000 km per jaar, misschien nog wel meer en de GTi heeft nu 161.000 km ervaring.
Vandaar de poll: Is het een idioot plan om als vrijgezel 2 BXen te hebben?
Re: Poll: BX 14 Cannes voor erbij. idioot idee?
Harm schreef:De vader van een collega wil binnenkort zijn BX kwijt (zie ook vraag & aanbod). Het de spreekwoordelijke BX, dealeronderhouden, oude man, weinig km’s (108.000), van binnen en buiten in nieuwstaat.
Het is wel een 14 Cannes, maar uit 1993. Volgens mij wil dat zeggen dat het de 1.4i motor met 75 pk is? Volgens de carbase doet zo’n ding 0-100 in 13,3s en is de top 170. Niet verkeerd nog.
Maar… Daarnet bedacht ik me dat het misschien wel grappig zou zijn om dat ding maar op te kopen en zelf als tweede auto te gaan rijden. Ik heb een eenpersoons huishouden, maar mijn GTi uit 1987 is nou niet direct een zuinigheidswonder. Ook is het een oud beestje dat ik misschien nog wel klassieker wil laten worden. Ik rij zo’n 20.000 tot 25.000 km per jaar, misschien nog wel meer en de GTi heeft nu 161.000 km ervaring.
Vandaar de poll: Is het een idioot plan om als vrijgezel 2 BXen te hebben?
Probeer het eerst een maandje en prik anders de duurste van het gezelschap een stalling in?
Ich bin ein Breaker
Een stalling? over m’n lijk
De GTi rijdt gewoon te fijn om ‘m in een stalling te pleuren, ben verslaafd aan het rijden erin.
De Cannes zou dan meer voor kortere ritjes ingezet worden, waar de GTi gewoon zuipt en de motor hoorbaar verslijt
Als je het geld hebt en er aan uit wil geven moet je het lekker doen. Zo zou ik er wel een CX 22 TRS bij willen hebben voor dagelijks gebruik en de 16v voor de plezierritjes. Of andersom. Ofzo
Je leeft maar 1 keer
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Als ik jou was zou ik zou ik heel lief naar Marc kijken en hem vragen hoe zijn Cannes bevalt. Hij is Canneskenner bij uitstek.
Re: Poll: BX 14 Cannes voor erbij. idioot idee?
Harm schreef:Vandaar de poll: Is het een idioot plan om als vrijgezel 2 BXen te hebben?
Ik heb voor optie 4 gekozen
Maar dan zou ik (als ik het geld er voor zou hebben) een type 1 erbij willen hebben…..een 83’er basis bx.
Op de z.g. fietswieltjes…...nog 2,5 jaar en dan is die belastingvrij.
deur63 schreef:Als ik jou was zou ik zou ik heel lief naar Marc kijken en hem vragen hoe zijn Cannes bevalt. Hij is Canneskenner bij uitstek.
Mar C of ten?
Ik heb ong. een jaar rijervaring met de Cannes. Het is al heel frappant dat ie van 1993 is. In dat jaar werden er alleen Deauville’s gemaakt. De Deauville was de opvolger van de Cannes die tot ong. 1991 werd geleverd. Het is van de weinige permanente actiemodellen geweest.
De motor is op zich fijn voor als je niet al te veel op de snelweg zit. Vergeleken met de GTI een behoorlijk stap terug in prestaties. Toch is het voor een 14 best een fel ding en hij gaat best lekker door zijn toeren. De motor is op zich wel rumoerig op de snelweg omdat ie vrij veel toeren moet maken om het bij te sloffen. Het ligt er ook een beetje aan wat je eisen zijn en wat je gewend bent. T.ov. een 16 is het geen wereldschokkend verschil. De 14 injectie is best zuinig te rijden. In de vakantie met stevig doorrijden op de snelweg en in de bergen haalde ik toch tegen de 1 op 15. Op de binnenwegen is ie wat zuiniger dan bij doorplanken op de snelweg.
Voordelen:
- relatief goedkoop door laag gewicht
- laag verbruik
- makkelijk aan te sleutelen / plenty ruimte in de motorruimte
- voor een 14 relatief pittig: wil graag vooruit
- het actiemodel Cannes is in vergelijking met een basis 14 wel weer beter uitgerust: met o.a. zwarte dash, afsluitbaar dashboardvakje/ achteruitenwisser, rechter B stijlverlichting en nog wat flauwe ongein.
Nadelen:
- toch wel rumoerige motor
- prestaties vallen tegen als je beter gewend bent met name op de snelweg
- koppakking wil wel eens olie gaan lekken.
- karige uitrusting in vergelijking met luxe modellen
- matige stoelen: voor iemand met een licht postuur nog redelijk uit te houden: bijna ondraaglijk voor met name zware of heel lange mensen of mensen met slechte rug. Ik vond het nog wel te doen.
- versnellingsbak schakelt wat lossig/rammelig (met een hele korte slag voor de achteruit). Niet iets dat de levensduur echt aantast, ik heb een paar 14s gezien met meer dan 3 ton en de originele bak. Ze kunnen dus heel lang mee.
Zo genoeg info?
Ik heb trouwens nog wel wat 14 onderdelen liggen, mocht je tot aankoop overgaan (veerbollen,injectie-, onstekings- en elektra-onderdelen).
Ik vind het op zich niet zo’n gek idee. Je spaart je GTI er idd wel mee en de auto zal idd een stuk zuiniger en goedkoper zijn. Wees je er van bewust dat je met de GTI aardig verwend bent. Hoewel een Cannes goedkoper is in de exploitatie dan een GTI kunnen ook bij een slechte Cannes de kosten snel oplopen.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik zou het wel weten als je het kunt betalen zou ik het wel doen
Mooi toch twee bxen voor de deur D D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
@Marten:
Bedankt voor je uitgebreide afweging
Ik twijfel nu of ‘t wel een Cannes is. Die verweerde velgen had een Cannes niet, een Deauville wel. Ik ga het nog eens navragen en kijken of ik het kenteken kan achterhalen, dan is ‘t zo opgezocht.
Ik ben natuurlijk verwend met m’n GTi, maar ik vind de prestaties van die 1.4i helemaal zo gek nog niet. En ergens vind ik ‘t ook wel een bepaalde charme hebben om in zo’n goedkoop geval te rijden.
Ik ben niet zo bang ‘dat ‘t een slechte BX is. Altijd door de dealer onderhouden, echt van een oude man geweest en pas 180.000 km op de teller. Meer kun je je niet wensen als je een BX gaat kopen toch? Plus dat de verkoper betrouwbaar is en al bekend.
Alleen… is het niet een beetje idioot om voor mezelf twee auto’s te hebben? Het argument dat de GTi dan gespaard wordt is natuurlijk wel helder, maar ik vind dat ook een oude auto bedoeld is om gewoon mee te rijden.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik heb ook 2 autos en komt er misschien ook nog wel een derde bij D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
ik zou het ook doen,
ik heb als eerste auto een BX cannes gehad(3 jaar geleden gekocht, 1 jaar gehad).
20.000 km mee gereden zonder problemen, rijd heerlijk, lekker pittig en als je op de snelweg 130/140 rijd valt het best mee met het geluid, en top 160 makkelijk, en met een beetje doorplanken 170.
verbruik zat ik op de 1 op 14/15 , 1 op 17(en een beetje) was mijn record (vakantie alleen maar snelweg, lekker 110 tuffen)
een cannes had witte wieldoppen trouwes, en nergens roest (ook niet na 3 maanden in de winter met een beschadigd voorspatbord waar de lak eraf was)
en 2 auto;s is maar al te fijn voor het geval je 1tje even wil(moet) laten staan. of je gaat naar een locatie toe waar je liever niet je ene auto wil hebben staan snachts ofzo…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Kijk.. vooral dat zuinige spreekt me wel aan, die Cannes (of Deauville?) wordt dan m’n cheap-ass vervoermiddel. Zo goedkoop mogelijk tanken (niks geen V-power zoals in de GTi), zo zuinig mogelijk rijden en gewoon hopelijk een probleemloze auto.
Het fijne van zo’n “nieuwe” bx is toch wel dat ik tijdens het rijden niet zo bang hoef te zijn dat er iets kapot gaat. Bij de GTi heb ik toch altijd het gevoel dat alles erg kwetsbaar is, komt natuurlijk ook doordat die gewoon regelmatig hard moet werken…
Ik moet Bram wel gelijk geven, als ik voor een 2e bix moest gaan ging ik ook voor een type1. Bijvoorbeeld die TRS met airco op marktplaats
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik heb nu nog twee BXen en ik moet zeggen, ‘t bevalt prima!! Ik wil TZT de TZI weg doen en inruilen voor een type 1 maar, heb er echt nog geen haast mee hoor!! Een 1.9tzi rijdt veel te lekker!
Een type 1 is wel leuk, maar het ging me er juist om om een goedkope, simpele, maar degelijke auto te hebben. Een type 1 is minstens net zo fragiel als mijn GTi, die Deauville is gewoon een slag nieuwer en dus meer zorgeloos.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vind het wel een goed idee, zelf zit ik er ook wel aan te denken om er een BX bij te kopen om mijn GS te sparen. Maar ik denk dat dat nog wel eventjes zal duren.
Het hoeft voor mij ook geen type 1 te zijn, laat daar maar een liefhebber in rijden. Ik zou er alleen maar in rijden om zo comfortabel en goedkoop mogelijk te rijden zodat mijn GS niet in de pekel hoeft te happen.
Kortom, als je het kan betalen dan moet je het gewoon doen. Zo kan je je GTi mooi houden.