easternnl schreef:mpostma schreef:Vanavond ff een paar benchmarkjes met de Turbo D12 herhaald.
80-120 in de 4 is nu 6.5 sec.
80-120 in de 5 is 12.1. Vooral in het begin gaat traag omdat de turbo nog niet echt sleurt bij 80 in de 5.0-100 en top niet gemeten.
Gr,
MartenDat is heel rap, sneller als een BX GTI. Die van mij doet 80-120 in de 3 in 6,9 s en in 4 duurt het 8,5 in 5 is het 13,1.
Maar Heren….....wanneer rijden wij nu 80 in z’n 5 ?
Tenminste…...als je aan het accelereren bent
Deze runs waren idd met zijn 2en. Iemand moet die stopwatch toch indrukken
Ziehier het voordeel van een laag gewicht in combinatie met een vrij aardig koppel.
Ter vergelijking:
BMW 330 d bijv. (184 pk, 390 nm) haalt
80-120 in 3/4/5 5,5/7,5/9,3 s
Mijn tijd in 3 is wslk niet veel sneller dan in 4 omdat ie in de 3 maar net de 120 haalt. Bovenin verlies je dan tijd. In de 5 heeft de BMW toch het voordeel van zijn veel hogere en gunstiger koppel (het is ook nog eens een 6 cilinder). Deze BMW weegt overigens 1495 kg. Dat geeft wel aan hoe bruut deze motor moet zijn.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Bram schreef:easternnl schreef:mpostma schreef:Vanavond ff een paar benchmarkjes met de Turbo D12 herhaald.
80-120 in de 4 is nu 6.5 sec.
80-120 in de 5 is 12.1. Vooral in het begin gaat traag omdat de turbo nog niet echt sleurt bij 80 in de 5.0-100 en top niet gemeten.
Gr,
MartenDat is heel rap, sneller als een BX GTI. Die van mij doet 80-120 in de 3 in 6,9 s en in 4 duurt het 8,5 in 5 is het 13,1.
Maar Heren….....wanneer rijden wij nu 80 in z’n 5 ?
Tenminste…...als je aan het accelereren bent
Als je op de snelweg rijd en geen zin hebt om te schakelen. Uiteraard schakel ik wel vaak terug naar vier dan, maar in file rijdend NL heeft het eigenlijk geen zin.
Bram schreef:
Maar Heren….....wanneer rijden wij nu 80 in z’n 5 ?
Tenminste…...als je aan het accelereren bent
80 in 5 is bij mij 2200 rpm. Boven de 2000 schakel ik altijd. Ergo: Altijd!
mpostma schreef:Deze runs waren idd met zijn 2en. Iemand moet die stopwatch toch indrukken
Ziehier het voordeel van een laag gewicht in combinatie met een vrij aardig koppel.
Ter vergelijking:
BMW 330 d bijv. (184 pk, 390 nm) haalt80-120 in 3/4/5 5,5/7,5/9,3 s
Mijn tijd in 3 is wslk niet veel sneller dan in 4 omdat ie in de 3 maar net de 120 haalt. Bovenin verlies je dan tijd. In de 5 heeft de BMW toch het voordeel van zijn veel hogere en gunstiger koppel (het is ook nog eens een 6 cilinder). Deze BMW weegt overigens 1495 kg. Dat geeft wel aan hoe bruut deze motor moet zijn.
Gr,
Marten
Update 0-100 in 10.1 sec.
EW schreef:Bram schreef:
Maar Heren….....wanneer rijden wij nu 80 in z’n 5 ?
Tenminste…...als je aan het accelereren bent
80 in 5 is bij mij 2200 rpm. Boven de 2000 schakel ik altijd. Ergo: Altijd!
80 in 5 is bij mij ong. 1800 toeren. Beetje te weinig om lekker bij weg te trekken. Wel genoeg om te cruisen op een provinciale weg.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
mpostma schreef:mpostma schreef:Deze runs waren idd met zijn 2en. Iemand moet die stopwatch toch indrukken
Ziehier het voordeel van een laag gewicht in combinatie met een vrij aardig koppel.
Ter vergelijking:
BMW 330 d bijv. (184 pk, 390 nm) haalt80-120 in 3/4/5 5,5/7,5/9,3 s
Mijn tijd in 3 is wslk niet veel sneller dan in 4 omdat ie in de 3 maar net de 120 haalt. Bovenin verlies je dan tijd. In de 5 heeft de BMW toch het voordeel van zijn veel hogere en gunstiger koppel (het is ook nog eens een 6 cilinder). Deze BMW weegt overigens 1495 kg. Dat geeft wel aan hoe bruut deze motor moet zijn.
Gr,
MartenUpdate 0-100 in 10.1 sec.
Als jij naast een dikke TDI of BMW 320d oid staat kan je hem gewoon bijhouden, das goed werk!!
easternnl schreef:mpostma schreef:Update 0-100 in 10.1 sec.
Als jij naast een dikke TDI of BMW 320d oid staat kan je hem gewoon bijhouden, das goed werk!!
Wat was nu eigenlijk de werkelijke reden van je, Marten…dat je er een 2.1 TD 12V in wilde hangen…....om te kijken OF dat kon….omdat die oude motor stuk was en je die gelegenheid maar te baat nam die XM motor er in te hangen (wat je een hoop gezaag, wellicht gevloek en ge-etter heeft gekost )....of zat er nog iets anders achter. :
En toevallig heb ik dat deze week nog gecontroleerd…...bij 80 km p/u in z’n 5é versn. zit de 1.8 TD op 1800 rpm.
Dat is dus hetzelfde als de 2.1 TD motor…...zit je bij 120 km p/u op +/-2850 rpm ??
Bram schreef:easternnl schreef:mpostma schreef:Update 0-100 in 10.1 sec.
Als jij naast een dikke TDI of BMW 320d oid staat kan je hem gewoon bijhouden, das goed werk!!
Wat was nu eigenlijk de werkelijke reden van je, Marten…dat je er een 2.1 TD 12V in wilde hangen…....om te kijken OF dat kon….omdat die oude motor stuk was en je die gelegenheid maar te baat nam die XM motor er in te hangen (wat je een hoop gezaag, wellicht gevloek en ge-etter heeft gekost )....of zat er nog iets anders achter. :
En toevallig heb ik dat deze week nog gecontroleerd…...bij 80 km p/u in z’n 5é versn. zit de 1.8 TD op 1800 rpm.
Dat is dus hetzelfde als de 2.1 TD motor…...zit je bij 120 km p/u op +/-2850 rpm ??
Nou,
Je somt alle redenen op (die ik ook al heb geschreven in mijn stuk in de En Avant). De oude motor was versleten en dan is het wel leuk om eens wat anders te proberen. Natuurlijk, sneller is leuker. De technische uitdaging moet wel nut hebben. Trouwens, deze motor draait nu ook rustiger, heeft veel meer kracht onderin en is door de bank genomen niet eens onzuiniger. Die oude 1.8 is behoorlijk uitgeperst en dat is wel jammer. Dan had ik ook wel eens gereden met een BX 19 turbodiesel (ja, dat is ook wel eens gedaan) maar het is als je toch bezig bent natuurlijk leuker om maar gelijk het sterkste dieselblok van de XUD familie van de plank te trekken.
Ik heb een langere eindreductie dus als je hetzelfde meent te constateren dan hebben we toch echt een afleesverschil. Ik kon het mij niet precies herinneren dus had het ff uitgerekend en kwam op 1766 uit. Bij 120 is het bijv. volgens berekening 2650 toeren, maar ik lees 2550 af van de toerenteller. Dit kan zitten in tellerafwijking (zowel toerenteller als snelheidsmeter). De eindreductie is bij mij ong. 7 % langer dan bij een originele turbodiesel.
Gr,
Marten
BX TZD TURBO D12 : differentieel geklapt, bak gezocht
Hallo,
Vanavond toch een ernstig probleem met de Turbo D12. Na in Tilburg eens de zeer gezellige Nightskate bezocht te hebben www.feestskate.nl
ging er op de terugweg naar Den Bosch toch iets goed mis.
FF lekker dootrekken (weer oppakken in de 2) bij een stoplicht dat net op groen ging (nadat ie midden in de nacht spontaan zonder verkeer op rood ging) en toen sloeg het noodlot toe. Ineens een doffe tok en aandrijving weg. FF wat roeren en proberen in andere versnellingen. Niks meer. Wel een flinke lucht van bakolie
Conclusie: differentieel geklapt.
Door de wegenwacht naar de garagebox gesleept (het was gelukkig vlakbij Oisterwijk toevallig) en van daaruit een lift gekregen naar huis. Wederom uitstekende service van de ANWB.
Tijdens het slepen bleek trouwens de kilometerteller ook niet meer te werken. Ook een duidelijk teken dat het differentieel behoorlijk stuk is.
Nu hoop ik dat de assen en het grote tandwiel van het differentieel nog bruikbaar zijn. Mijn vraag evenwel.
Wie heeft er een BX BE3 turbodiesel/16v bakhuis liggen?? Zoiets als op dit plaatje.
Het gaat er voornamelijk om dat ie een hevel heeft voor de koppeling zoals op dit plaatje en dat de achteruit rechtsachter zit. Voor de rest maakt het eigenlijk niet uit, de eindreductie moet ik toch weer aanpassen (heb ook nog wel wat assen liggen).
Morgen moet ik maar eens kijken wat de schade is. Met de fiets naar de garagebox en de bak eruit vissen. Dan komen de plaatjes tzt ook wel.
Groeten,
Marten
Pfff, we hadden het er nog over Over het zwakke punt van de BE bak… Jammer zeg. Succes…!
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Pfff, we hadden het er nog over Over het zwakke punt van de BE bak… Jammer zeg. Succes…!
Ja. Ik moest idd ff terugdenken aan die discussie. Had niet verwacht dat ie zo snel zou klappen :S. Ik betwijfel of ie de slalom nog had overleefd als ik had meegedaan. Dit weekend maar eens de ravage inspecteren.
‘t is gelukkig net weekend, hoewel je die waarschijnlijk liever anders besteed had.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
mpostma schreef:web schreef:Pfff, we hadden het er nog over Over het zwakke punt van de BE bak… Jammer zeg. Succes…!
Ja. Ik moest idd ff terugdenken aan die discussie. Had niet verwacht dat ie zo snel zou klappen :S. Ik betwijfel of ie de slalom nog had overleefd als ik had meegedaan. Dit weekend maar eens de ravage inspecteren.
Dan had iig een afsleper voor je klaar gestaan om je naar huis te brengen
Ajeto!!!
Toch die ME5st bak er maar inhangen dan?
Ik weet nu zeker dat ik mijn ML bak ga inbouwen in de bx turbo ct.
sterkte ermee.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.