Harm gaat door voor de hoofdprijs.
Ik weet zelfs waarom je dat zei…. in wouter z’n TZD D12 moet nog ergens een turbo in de typeaanduiding zitten
Harm schreef:Harm gaat door voor de hoofdprijs.
Ik weet zelfs waarom je dat zei…. in wouter z’n TZD D12 moet nog ergens een turbo in de typeaanduiding zitten
Goed zo Harm! Jij bent een heel slim jongetje.
mpostma schreef:Zaterdag bij Mike langsgeweest om eens wat klusjes te doen aan de Turbo D12…
Nu maar hopen dat ik niet teveel last heb van extra herrie (nja, turbodiesels zijn niet zo van die herrieschoppers), maar wel een bult extra trekkracht heb door minder turbodruk. Ik verwacht dat de turbo door iets minder tegendruk wat sneller kan opspoelen. Ik heb het helaas nog niet uit kunnen proberen.
Vertel vertel, misschien heb ik er ook iets aan
Mooi om te zien dat volledig herstel eraan komt.
rb schreef:mpostma schreef:Zaterdag bij Mike langsgeweest om eens wat klusjes te doen aan de Turbo D12…
Nu maar hopen dat ik niet teveel last heb van extra herrie (nja, turbodiesels zijn niet zo van die herrieschoppers), maar wel een bult extra trekkracht heb door minder turbodruk. Ik verwacht dat de turbo door iets minder tegendruk wat sneller kan opspoelen. Ik heb het helaas nog niet uit kunnen proberen.Vertel vertel, misschien heb ik er ook iets aan
![]()
Mooi om te zien dat volledig herstel eraan komt.
Waarschijnlijk wishfull thinking. Hoe minder tegendruk hoe beter is het idee. Dus vervang 1 demper door een stuk rechte pijp.
mpostma schreef:rb schreef:mpostma schreef:Zaterdag bij Mike langsgeweest om eens wat klusjes te doen aan de Turbo D12…
Nu maar hopen dat ik niet teveel last heb van extra herrie (nja, turbodiesels zijn niet zo van die herrieschoppers), maar wel een bult extra trekkracht heb door minder turbodruk. Ik verwacht dat de turbo door iets minder tegendruk wat sneller kan opspoelen. Ik heb het helaas nog niet uit kunnen proberen.Vertel vertel, misschien heb ik er ook iets aan
![]()
Mooi om te zien dat volledig herstel eraan komt.
Waarschijnlijk wishfull thinking. Hoe minder tegendruk hoe beter is het idee. Dus vervang 1 demper door een stuk rechte pijp.
Recht?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:mpostma schreef:rb schreef:mpostma schreef:Zaterdag bij Mike langsgeweest om eens wat klusjes te doen aan de Turbo D12…
Nu maar hopen dat ik niet teveel last heb van extra herrie (nja, turbodiesels zijn niet zo van die herrieschoppers), maar wel een bult extra trekkracht heb door minder turbodruk. Ik verwacht dat de turbo door iets minder tegendruk wat sneller kan opspoelen. Ik heb het helaas nog niet uit kunnen proberen.Vertel vertel, misschien heb ik er ook iets aan
![]()
Mooi om te zien dat volledig herstel eraan komt.
Waarschijnlijk wishfull thinking. Hoe minder tegendruk hoe beter is het idee. Dus vervang 1 demper door een stuk rechte pijp.
Recht?
![]()
ops:
Zeg, als belangstellende leek: Ik kan me zo voorstellen dat minder bochtjes = nog minder tegendruk. Is een recht stuk i.p.v. het hoefijzer ‘too much’ (ook qua geluid)?
rb schreef:Zeg, als belangstellende leek: Ik kan me zo voorstellen dat minder bochtjes = nog minder tegendruk. Is een recht stuk i.p.v. het hoefijzer ‘too much’ (ook qua geluid)?
Eerlijk gezegd: ik zou het niet weten.
Dat Devil hoefijzer hang je zo aan de originele bevestigingspunten.
Het is een interessante waarom het Devil hoefijzerpijpje nog zo lang is. Misschien dat het toch belangrijk is dat de lengte wel behouden blijft, maar dat alleen de tegendruk zo wel is teruggebracht. Ik ben geen uitlaatkenner, wat dat beteft is die Devil ook maar een experiment. Als het echt alleen leidt tot extra herrie, maar het geen merkbare verbetering geeft in de mate waarin de turbo oppakt, dan schroef ik direct de originele demper er weer op.
Hehe, ik kan natuurlijk ook naar EPS toegaan en daar vanaf de turbo een mooi RVS uitlaatje laten bakken dat minimale herrie geeft en maximale prestaties. Dan weet je wel zeker dat je het optimaal hebt en een uitlaatsysteem dat duurzaam bestand is tegen roest en geheel op wens samengesteld (bijv met fraaie einddempers) maar dat is ook behoorlijk kostbaar. Ik zou wel benieuwd zijn op wat voor systeem ze dan komen (1 of 2 dempers), wat voor lengte optimaal is en wat voor pijp ze zouden gebruiken. Momenteel is de diameter 47 mm (gewoon standaard GTI/TRI/TZI/TZD TURBO uitlaatsysteem).
Ron Veltkamp (bekend van flink gepimpte groene break) heeft hier overigens een uitlaat laten maken en die geeft een heel mooi geluid dat toch nog behoorlijk gedempt is (geen herrieschopper).
EPS ken ik wel. Zeker bij een Xant V6 (en waarschijnlijk XMV6) is dat gezien de prijzen van de originele onderdelen (einddemper € 270 ex ex) op zich een duurzamere oplossing..
Maar je hebt gelijk, eerst dit uitproberen als je dat Devil-stuk toch hebt liggen.
rb schreef:EPS ken ik wel. Zeker bij een Xant V6 (en waarschijnlijk XMV6) is dat gezien de prijzen van de originele onderdelen (einddemper € 270 ex ex) op zich een duurzamere oplossing..
Maar je hebt gelijk, eerst dit uitproberen als je dat Devil-stuk toch hebt liggen.
Een EPS uitlaat is op zich wel een investing voor een langere termijn. Stel dat je nog minstens 6 jaar gaat doen met een auto dan is het mogelijk zelfs economisch zinvol te noemen. Maar goed ik heb meer wensen. Voor het geld van een EPS uitlaat zou ik bijv. liever een wormensper (Quaife) kopen. Meja, nog liever ga ik van dat geld eens goed skien It’s all about priorities
Meja, ben stiekum dus wel benieuwd naar wat een echte uitlaatkenner hier van zou zeggen!
mpostma schreef:Voor het geld van een EPS uitlaat zou ik bijv. liever een wormensper (Quaife) kopen.
Is dat gelijke prijsrange Dacht dat Quaife’s wel iets duurder waren.
mpostma schreef:Meja, nog liever ga ik van dat geld eens goed skien
It’s all about priorities
Inderdaad!
mpostma schreef:Meja, ben stiekum dus wel benieuwd naar wat een echte uitlaatkenner hier van zou zeggen!
same here..
rb schreef:mpostma schreef:Voor het geld van een EPS uitlaat zou ik bijv. liever een wormensper (Quaife) kopen.
Is dat gelijke prijsrange
Dacht dat Quaife’s wel iets duurder waren.
Ik begreep dat een EPS uitlaatje rond de 750/1000 EUR kost. Een Quaife kost rond de 900 EUR ex BTW. Redelijk in dezelfde prijsrange dus.
sans-pareil schreef:Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben.
Een goeie Xantia kan dat ook hoor, fluitend 200 met 1 vingertje aan het stuur. Als je bij 190 al met twee zweethandjes aan het stuur zit moet je het onderstel eens na laten kijken…
XM zou ik niet weten trouwens, maar ik verwacht vergelijkbaar weggedrag als de Xantia.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Over uitlaten : nu ben ik geen (beroeps) specialist maar ik heb me er wel aardig in verdiept, en ervaring met effect van diverse maten uitlaat met en zonder turbo…
Voorbij het “tuned length” punt (bij elke turbomotor is dat de turbo zelf) is de lengte van een uitlaat niet meer van belang, hoogstens voor een heel erg klein beetje demping.
Zo’n hoefijzer kan dus best een stuk korter, alleen je zit met dat ophangpunt aan de “overkant” van de auto. Je hebt dat ophangpunt wel nodig. Omdat de einddemper verder maar aan 1 rubbertje hangt, net als de tussenpijp, zou de uitlaat anders scheef gaan hangen en kunnen slingeren. Toch zou ik alleen maar een driehoek van staf (hangijzer) naar het middendemper ophangpunt leggen als ik zelf een hoefijzer zou maken, en het hoefijzer zelf kort houden. Zo’n eind “loze” hete buis onder de auto is verder nergens goed voor. Het mooiste is natuurlijk al die malle bochten weghalen en de einddemper + middenpijp gewoon met een stuk rechte pijp aan elkaar lassen of afzagen en met schuif/klemverbindingen doen. Dan moet je alleen een extra ophangpunt aan de einddemper maken voor de zijwaartse stabiliteit.
Bij mijn weten is de GTI/TRI/TZI/Turbodiesel uitlaat trouwens 54mm buitendiameter, geen 47. 47 is de 1.4/carb/diesel maat.
Voor een dagelijkse turbodiesel met 110pk en misschien lichte opvoerplannen moet je bedenken dat een diesel meer lucht per pk nodig heeft. Je moet de uitlaat dus “berekenen” voor een 110+~25-30% = 140pk benzine turbomotor. Ga je er nog wat aan opvoeren dan kom je al gauw een eind in turbo CT regionen qua “flow requirement” en op zo’n motor doet een 2.5 duims pijp (63mm) het toch het beste, zeker met opvoerplannen. Ga je voor standaard, betrouwbaar en stil dan is 2.25” (57mm) voldoende. Compromis: de downpipe inclusief die malle zigzagbocht uit 63 opbouwen en de rest (incl demper(s)) uit 57.
EPS kennende denk ik dat hun advies in ongeveer dezelfde hoek zal zitten.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:sans-pareil schreef:Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben.
Een goeie Xantia kan dat ook hoor, fluitend 200 met 1 vingertje aan het stuur. Als je bij 190 al met twee zweethandjes aan het stuur zit moet je het onderstel eens na laten kijken…
XM zou ik niet weten trouwens, maar ik verwacht vergelijkbaar weggedrag als de Xantia.
Klopt, 200km/u doe je echt met het grootste gemak in een goede xantia.
Trouwens, een BX doet het ook prima bij die snelheid, alleen heb je dan wel een enorme ik-vlieg-laag-ervaring.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX