voge schreef:Och, een beetje roeten doet een turbodiesel volgens mij altijd wel als ‘ie door de 3.500rpm gaat toch? Mijn Xantia roet ook niet overdreven veel, dan moet je een mégane dTi kopen…
![]()
Haha, ik heb eigenlijk voornamelijk roetuitstoot als ik eens goed doortrek na een stuk heel rustig rijden. Dan blaas je even wat opgehoopte roet uit de uitlaat. Verder eigenlijk geen last van roet.
Vanmorgen ging het reservelampje branden. Meestal heb ik dan pakweg 54/55 liter verbruikt. Dat brengt mij (incl. 100 rustige kms) op een verbruik van pakweg 1 op 13 over de gehele tank. (kostte ook nog eens EUR 1.18 ). Maar ja, wel lekker snel thuis.
Renault’s met een Dci kan je beter links laten liggen, die dingen “vreten” turbo’s bij het leven, helemaal de 1.9 DCi, niet normaal. heb er zo 5 per week…met nog geen 60000 km soms
1.5 DCi heeft veel last van brandstof pomp en injectoren, en nokkenas keerring die vaak lekt. Vacuum pomp wil ook nog welk eens de geest geven, heb je een oliebrom onder de kap
2.2 DCi weinig problemen mee….maar word ook niet veel verkocht. rijd overigens wel als een BEER
Verder hebben alle DCi’s veel last met de EGR klep. Al moet ik zeggen dat de laatste types van een jaar of 2 geleden tot nu het goed doen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:Renault’s met een Dci kan je beter links laten liggen, die dingen “vreten” turbo’s bij het leven, helemaal de 1.9 DCi, niet normaal. heb er zo 5 per week…met nog geen 60000 km soms
![]()
1.5 DCi heeft veel last van brandstof pomp en injectoren, en nokkenas keerring die vaak lekt. Vacuum pomp wil ook nog welk eens de geest geven, heb je een oliebrom onder de kap
![]()
2.2 DCi weinig problemen mee….maar word ook niet veel verkocht. rijd overigens wel als een BEER
![]()
Verder hebben alle DCi’s veel last met de EGR klep. Al moet ik zeggen dat de laatste types van een jaar of 2 geleden tot nu het goed doen
Een collega van me heeft een Clio (2002) met 1.5 DCI 65 pk. De eerste irritatie na 120.000 km is dat de kachelventilator zich soms laat horen. Verder is het ding volstrekt probleemloos geweest en al helemaal niet op motorisch gebied.
Over de laatste tank diesel die ik voor het grootste gedeelte in Duitsland had leeggeragd, had ik idd een gemiddeld verbruik van 1 op 13 Boven de 180 is het wel een tempelier.


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
kakanox schreef:voge schreef:Och, een beetje roeten doet een turbodiesel volgens mij altijd wel als ‘ie door de 3.500rpm gaat toch? Mijn Xantia roet ook niet overdreven veel, dan moet je een mégane dTi kopen…
![]()
Voor de DTi-motoren zijn veel slechte chipjes op de markt. Weet er één die een goeie chip had, i.c.m. een airbox. Leverde 142 pk en 280 Nm (ipv 100 pk / 200 Nm) met zo goed als geen roet, en trok lang en hard door (viel pas dood ná 4250 r/min). Was volgens mij wel echt op het randje, auto lekte na 165.000 km echt aan alle kanten olie
Turbo van zo’n ding is groot zat, luchttoevoer niet optimaal bij hogere toerentallen en als je dan meer turbodruk gaat voeren gaat het blijkbaar mis…
Die dingen maken trouwens wel lekker veel herrie
Mooi geluidje wel vind ik, en dat ding trok echt prachtig op vanaf stilstand… Weleens een Kadett GSI mooi mee voor de gek gehouden
Ik heb voor mijn Xantia zelf zo’n Megane DTi gehad, was inderdaad een lawaaibak, en inderdaad, geen echt storend of lelijk geluid. Maar in de standaardconfiguratie, dus 100 pk en 200 Nm, en daarmee wat tegenvallend qua prestaties, de 110 pk HDI in de 175 kg zwaardere Xantia is veel vlotter.
Jalu schreef:Ik heb voor mijn Xantia zelf zo’n Megane DTi gehad, was inderdaad een lawaaibak, en inderdaad, geen echt storend of lelijk geluid. Maar in de standaardconfiguratie, dus 100 pk en 200 Nm, en daarmee wat tegenvallend qua prestaties, de 110 pk HDI in de 175 kg zwaardere Xantia is veel vlotter.
fftopic:


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
mpostma schreef:Jalu schreef:Ik heb voor mijn Xantia zelf zo’n Megane DTi gehad, was inderdaad een lawaaibak, en inderdaad, geen echt storend of lelijk geluid. Maar in de standaardconfiguratie, dus 100 pk en 200 Nm, en daarmee wat tegenvallend qua prestaties, de 110 pk HDI in de 175 kg zwaardere Xantia is veel vlotter.
fftopic:
Sorry… ops:
Past zo’n HDi niet in een BX? Om weer min of meer ontopic te gaan?
Jalu schreef:mpostma schreef:Jalu schreef:Ik heb voor mijn Xantia zelf zo’n Megane DTi gehad, was inderdaad een lawaaibak, en inderdaad, geen echt storend of lelijk geluid. Maar in de standaardconfiguratie, dus 100 pk en 200 Nm, en daarmee wat tegenvallend qua prestaties, de 110 pk HDI in de 175 kg zwaardere Xantia is veel vlotter.
fftopic:
Sorry…
ops:
Past zo’n HDi niet in een BX? Om weer min of meer ontopic te gaan?
Nog niet geprobeerd. Maar een HDIF 16V 2.2 in een P205 is al eens gedaan, dus er moeten wel mogelijkheden zijn.

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Schijnt ergens een Deen een 205 voorzien te hebben van een HDI motor….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Schijnt ergens een Deen een 205 voorzien te hebben van een HDI motor….
Ja, wat ik hierboven schreef is gedaan door een Deen idd.

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
GoodOldDiesel schreef:Die den gebruikt hem voor sprints oa…. Zal nog eens gaan delven naar een foto ofzo.. heb ergens een topic voorbij zien vliegen nl…
Heb hem al:
respect
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:GoodOldDiesel schreef:Die den gebruikt hem voor sprints oa…. Zal nog eens gaan delven naar een foto ofzo.. heb ergens een topic voorbij zien vliegen nl…
Heb hem al:respect
Ja…zeg dat wel
Ik vond het al knap van Marten om een 2.1 TD motor in de BX te plaatsen….als je dan dit ziet ?
Wel mooi hoe je nu de turbo ziet zitten….zul je zo wel horen fluiten ook.







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Marten, ik vroeg mij af hoe het er met het verhaal van je schade voorstaat. Heb je inmiddels al geld kunnen incasseren of hebben ze bij de DAS de pijp aan Maarten gegeven.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
PBO schreef:Marten, ik vroeg mij af hoe het er met het verhaal van je schade voorstaat. Heb je inmiddels al geld kunnen incasseren of hebben ze bij de DAS de pijp aan Maarten gegeven.
@PBO: DAS ligt nog steeds in de clinch. Tegenpartij ziekt ook nog steeds.