Turbo D12 update.
Er zat van de crash vorig jaar nog een flinke schaafplek op de bodem die ik nog niet had aangepakt. Aangezien het pekelseizoen er weer aan komt, leek het mij niet verstandig behandeling nog langer uit te stellen.
Ik heb eerst op de brug de beginnende roest goed kaalgemaakt. Hierbij tevens de onderkant van de dorpel hier en daar rechtgebogen. Het kriksteunpunt was ook omgebogen (dit zal al jaren zo). Dit komt vooral denk ik door het gebruik van een garagekrik op een oneffen ondergrond. Als deze niet kan rollen zorgt ie bij het opkrikken voor een heftige zijdelings kracht waar het kriksteunpunt niet tegen bestand is. hier kwam wel wat gecivliceerd toegepast grof geweld aan te pas om het weer enigszins in vorm te krijgen.
bij dit proces viel op dat de tectyl van de brandstofleidingen begon af te vallen. Dat betekent: gevorderde roest. Ik heb de roest van de brandstofleidingen afgeschuurd, maar het zit al best diep. ops:. Voor nu maar kaalgemaakt (zo goed en zo kwaad als dat gaat).
Hierna ALLE inmideels ontstane kale plekken behandeld met RLS (ong. 1/2 menie, 1/2 owatrol). Daarna op laten drogen en een weekje in de garagebox laten staan. Vervolgens de owtrol bus gepakt, een dik stuk slang en een smalle trechter en een op vangbak. Vervolgens het binnenspatbord aan de voorkant van de dorpel iets omhoog gevouwen en de afdekdop eraf. Nu kun je zo naar achteren in de dorpel kijken. Ik heb nu de slang erin gedaan met de trechter. Vervolgens een flinke scheut owatrol in de trechter en de slang ondertussen van achter naar voor trekken. Nu kwam de owatrol op diverse plaatsen onderuit de dorpel zeiken. Het meeste uit het middelste kriksteunpunt. Daar heb ik de opvangbak onder gezet en zo de behandeling nog een paar keer herhaald.
Nu hoop ik dat de felsnaden aan de onderkant weer goed beschermd zijn.
Hier na heb ik de menieplekken overgespoten met bodycoating. De auto daarna weer terug in de garagebox gezet zodat de coating kan drogen.
Ik hoop dat het zo weer goed beschermd is. Wat mij eigenlijk opviel was dat het ijzer eigenlijk helemaal niet zo snel roest. De plek op de bodem zat er al een jaar en was wel wat oppervlakkig geroest maar totaal nog niet krokant of doorgeroest. zelfs dat omgezwakte kriksteunpunt (rechts voor op de dorpel) was nog niet totaal niet aan het roesten gegaan. Toch wel een raadsel waarom er dan bijv. boven op de dorpel wel weer een spontaan roestgat zit.
Wel handig trouwens, zo’n backup auto, want nu heb ik ook echt de tijd om de auto goed te laten drogen.
Eigenliik moet ik nu nog een keer de HD zooi aanpakken. Ik begin de laatste tijd LHM te verliezen en bij de HD pomps is het e.e.a. best nattig. Het wordt tijd om de 2 uitgangen pomp eens erop te schroeven. Nu alleen nog ff wat leidingen op de kop tikken.
Wie heeft er een drukregelaar over van een BX zonder stuurbekrachtiging?
Het ruitenwissermechanisme.
De ruitenwisseras had onderhand zoveel speling dat het alles zowat leek te bewegen behalve de ruitenwisser.
Ik had een paar weken bij de firma van Gompel in Eindhoven een zogenaamde revisieset gehaald voor het ruitenwissermechaniek. Een dure term voor een set van 2 bronzen busjes van ongelijke lengte.
Ik had het ruitenwissermechaniek eerder al eens moeten vervangen (toen ik de wagen net had) en nu is het dus weer nodig. Ik had het oude mechaniek bewaard (een Valeo) en die heb ik dus nu aan revisie onderworpen. Zo kan ik toch weer het bij de auto behorende originele mechaniek monteren
Het demonteren heeft niet zoveel om het lijf. De meeste asjes zitten vast met veerringetjes en als je dat loshaalt komen er nog meer ringetjes vrij. GEwoon een kwestie van op volgorde leggen.
Daarna kon ik het centrale asje eruit tikken. Toen viel wel op dat de speling niet alleen was ontstaan in de bronzen bussen, maar ook in de centrale as. Toch was de slijtage op de centrale as bij lange na niet zo groot als bij de busjes. Dus toch maar verder gegaan.
Met een scherpe spijker kun je de bronzen bussen kapot tikken. Gewoon mikken tussen de bronzen bus en het frame waar ze in geperst zitten. Zo mol je de bussen, maar dat maakt niet uit want die worden toch vervangen.
Nadat de bronzen busjes eruit gekomen zijn, kun je de nieuwe busjes er weer intikken. De korte achter, de lange bus voorop.
Hierna de zaak weer met veel vet gemonteerd en zowaar: de meeste speling was eruit. Toch was ik niet helemaal tevreden, want het is nog niet helemaal spelingsloos. Dat zal toch te maken hebben met de slijtage van het central asje.
Hierna is het een kwestie van het oude mechniek uit de auto halen en de gereviseerde terugmonteren.
Na inspectie van het oude mechaniek (van Bosch trouwens) bleek dat deze nog veel erger versleten was. Het mechaniek van Bosch is trouwens wel duidelijk anders, maar de bronzen busjes lijken bij dit mechaniek wel hetzelfde (wat van Gompel trouwens ook zei). Echter, de as van dit Bosch mechanisme was zo versleten (meer dan 1 mm van het asje af) dat ik dit niet meer zou willen gebruiken.
Verder nog wat zitten kijken naar de pomp en leidingconfiguraties..
Ik had al een 2 uitgangs HD pomp van een XAntia diesel op de kop getikt en sinds dit weekend een hogedrukregelaar van een stuurbekrachtigingsloze BX diesel (bedankt IJs). Nu had ik van een uitgefikte Xantia 1.8 8v een HD leiding van pomp naar hogedrukregelaar gehaald. Nu moet ik alleen nog een leiding hebben van de HD pomp naar de stuurbekrachtigingsservo. Die laatste wordt lastig, maar bij van Gompel kunnen ze wel wat voor me op maat maken. Gewoon een kwestie van de stukken leiding aanleveren die ik al heb (er moet ook een rubber flex stuk in) en dan moet het goedkomen En daarna maar hopen dat die nieuwe pomp nog goed is.. Meja, dan heb ik het in elk geval in principe werkend en als de pomp niet goed is, kan ik achter een echt goede aan.
Zo, gister even het genoege gehad om in jou auto mee te rijden, maar wat een vermogen!!!!! Een dieseltje die ff in een paar tellen de 180 tikt…Vond vooral het fluiten van de turbo leuk…en met de xantia remmerij zit het ook wel goed! Succes er nog mee, ik zal binnenkort mijn eigen ruitenwissermechanisme ook maar eens maken..zit ook 10 meter speling op
Dat je nog het geduld kunt opbrengen om dat rottige asje te gaan reviseren, Marten.
Ik kan mij niet herinneren dat ik een BX heb gekocht waar geen speling zat in die RW as.
Ik liet het op een gegeven moment maar zo, de laatste keer dat ik er eentje nieuw heb gekocht, bestond de gulden nog…..het was meen ik iets van 180 piek (bij de dealer)
Vond het trouwens een rotklus in die paravanbak sleutelen…haalde mijn hand er toen nog aan open.
Maar je wordt wel gek van dat slaan tijdens de regen….omdat hij dan vaak tegen de linker onderkant van het raam aan komt.
Bram schreef:Dat je nog het geduld kunt opbrengen om dat rottige asje te gaan reviseren, Marten.
![]()
Ik kan mij niet herinneren dat ik een BX heb gekocht waar geen speling zat in die RW as.
Sja, dit is nu eens een echte BX kwaal. Aangezien het toch storend is EN ik een hekel heb om iets geheel te moeten vervangen, terwijl maar 1 specifiek punt echt versleten is, is revisie de aangewezen weg.
Helaas is revisie van het mechanisme maar een beperkte oplossing, omdat je het asje zelf niet vervangt (alleen de bronzen bussen). Dit zijn nou typisch van die dingen waarvoor ik ook voor de BX club (en het clugmagazijn) wil uitproberen of het een goeie oplossing is.
Vooralsnog ben ik bang dat bij een complete oplossing het gehele draaipunt vervangen moet worden. Echter: hij wist nu best wel weer goed EN hij maakt weinig herrie (al zoemt de Valeo wel wat harder dan de Bosch versie).
mpostma schreef:Bram schreef:Dat je nog het geduld kunt opbrengen om dat rottige asje te gaan reviseren, Marten.
![]()
Ik kan mij niet herinneren dat ik een BX heb gekocht waar geen speling zat in die RW as.
Sja, dit is nu eens een echte BX kwaal. Aangezien het toch storend is EN ik een hekel heb om iets geheel te moeten vervangen, terwijl maar 1 specifiek punt echt versleten is, is revisie de aangewezen weg.
Helaas is revisie van het mechanisme maar een beperkte oplossing, omdat je het asje zelf niet vervangt (alleen de bronzen bussen). Dit zijn nou typisch van die dingen waarvoor ik ook voor de BX club (en het clugmagazijn) wil uitproberen of het een goeie oplossing is.
Vooralsnog ben ik bang dat bij een complete oplossing het gehele draaipunt vervangen moet worden. Echter: hij wist nu best wel weer goed EN hij maakt weinig herrie (al zoemt de Valeo wel wat harder dan de Bosch versie).
Die Bosch-mechaniekjes lijken wel wat beter, maar ik heb er wél 1 kapotte (nog te repareren denk ik) van liggen.
Om de ruitenwisser te ontlasten rijd ik met nano-ruitbescherming rond (neem ANWB-spul in spuitflesjes, die vaatdoek van de Halfords bevalt maar matig) en daardoor wis ik maar af en toe, met weinig weerstand.
Bij spul als Rain-X lijkt het wissen zwaarder, bij dit spul niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Die Bosch-mechaniekjes lijken wel wat beter, maar ik heb er wél 1 kapotte (nog te repareren denk ik) van liggen.
Pluspunt van het bosch mechaniek is dat het draaipunt dichter bij het bronzen busje zit. Hierdoor komt er minder wrikkracht op.
Verder vond ik de restanten van een o-ringetje terug aan de voorkant bij het Bosch mechaniek, dat kwam ik bij het Valeo mechaniek niet meer tegen. Maar voor hetzelfde geld was die al tot stof vergaan. In het Bosch mechaniek zitten trouwens een ijzeren stangenstelsel dat nauwelijks demontabel is en in het Valeo mechaniek zitten plastic stangen waarbij de schanierpunten bestaan uit ijzeren asjes met bronzen busjes.
Het Valeo asje was bij mij wel duidelijk minder ver heen dan het BOsch asje. Dat laatste is in mijn geval echt niet meer bruikbaar. Het Valeo asje ging nog. Overigens geeft het reviseerde mechaniek nu nauwelijks meer mechanche klapgeluiden.
Update:
Ik heb een set BI-Xenon verlichting gekocht (van een bekende forumgenoot ). Ik ben benieuwd en ik kan eigenlijk niet wachten op het te monteren. Ik heb trouwens een kleurtemperatuur van 6k genomen. Dat overdreven blauwige hoeft van mij ook weer niet.
Het is een set die de complete functionaliteit heeft van een H4 lampje. Er zit dus dimlicht en grootlicht in en het werkt allebei met 1 Xenon buisje. De truuk is dat het kapje dat bij dimlicht ook bij een H4 lampje de spiraal naar onderen afdekt ook hier aanwezig is.
Hier kan het kapje elektrisch verschoven worden (als je het grootlicht aanzet) zodat bij groot licht ook licht naar onderen wordt geprojecteerd, wat door de onderstel helftt van de reflector weer in alle richting über verblindend wordt weggezonden.
Eigenlijk zou ik nog koplampsproeiers moeten hebben om het helemaal af te maken. Aangezien de hele auto al dynamisch hoogtegeregeld is, hoeft er dan ook niemand onnodig verblind te worden.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ben best benieuwd naar het effect… wie weet als je het gemonteerd hebt dat we zorgen dat het stuurhuis bij je terecht komt?
Lijkt me niks voor in de DS, gele xenon bestaat immers niet. Wie weet is het wel leuk in de GT…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Marten ik heb jammer genoeg geen tijd nu om alle 30 pag van dit topic te lezen. Heb een paar vraagjes voor je: begrijp ik nu goed dat het carter en koppelingshuis van een 1.8td op de 2.1 td passen?
Reden van mijn vraag hieromtrent is deze topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176465
Ik begin al te dromen
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Mijn Xenonverlichting vandaag gemonteerd. Viel nog wel tegen om het netjes erin te krijgen. Het aansluiten zelf is heel eenvoudig en stelt niet zoveel voor. Het voornaamste punt was om drie nette plekken te vinden om de regelunit en de 2 ballast kastjes te monteren.
Je komt er dan toch wel achter dat het best vol zit. En eigenlijk mag ik nog niet klagen want ik heb nog ruimte zat om de lampjes te vervangen. Zelfs dat is al nagenoeg onmogelijk bij veel auto’s (zonder gelijk het gereedschap erbij te moeten pakken).
Uiteindelijk heb de ballast kastjes in de ruimte achter de bumper onder/achter de koplampen een plekje gegeven. De centrale regelmodule heb ik een plekje gegeven (voor de kijkers) rechts naast de linkerkoplamp.
De lichtopbrengst is werkelijk fenomenaal. Het lijkt wel alsof ik hiervoor altijd met een gloeiende spijker heb rondgereden. Vooralsnog heb ik na een km of 30 in het donker rijden nog geen seintjes gehad van tegenliggers. In de spiegeling van ruiten (als je er recht op afkomt rijden) valt ook op dat de lampen welliswaar fel zijn, maar niet veblindend.
Last but not least heb ik ook de melodietoeters weer goed aangesloten. Nu de bumper er toch af was kon ik er mooi bij.
mpostma schreef:
De lichtopbrengst is werkelijk fenomenaal. Het lijkt wel alsof ik hiervoor altijd met een gloeiende spijker heb rondgereden. Vooralsnog heb ik na een km of 30 in het donker rijden nog geen seintjes gehad van tegenliggers. In de spiegeling van ruiten (als je er recht op afkomt rijden) valt ook op dat de lampen welliswaar fel zijn, maar niet veblindend.
Fijn is dat xenon he Het was in het begin echt wennen maar ik wil niet meer zonder, je ziet veel meer. Enige ‘nadeel’ is dat de rand van je lichtbeeld niet meer diffuus is als bij halogeen, maar aangezien jouw lampje niet achter een lens zit als bij mijn spaanse dametje zal dat daar ook wel meevallen gok ik?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Nog even wat foto’s van de montage
Eerst een fijne doos met toolie om te installeren.
Dit is de kabelboom die bij de Xenon set zit bijgeleverd. Deze heeft de volgende aansluitingen:
- een centrale plus aansluiting (met per lamp een zekering)
- per lamp een massa aansluiting
- een h4 aansluiting. Deze kan op een van de bestaande lampstekkers worden aangesloten zodat de unit weet wanneer het licht aanmoet (en of er dim- of grootlicht aangezet moet worden).
- 2 voedingen voor de ballast kastjes (links onder afgebeeld)
- 2 schakeldraden om tussen dim/grootlicht te schakelen.
Zo is de voeding op de accu aangesloten
Hier heb ik de centrale regelmodule bevestigd. Dit is zo’n beetje achter de linkerclignoteur (je kan nog net het hoekje zien zitten van het bevestigingsplateeau voor het luchtfilterhuis).
De ballastkastjes heb ik opgehangen in een bijgeleverde klem ONDER het horizontale gedeelte waar bij de turbodiesel het luchtfilter is gemonteerd. Deze hoek is alleen bereikbaar na demontage van de bumper. Hiervoor moest ik ook 2 gaten boren. Aan de andere kant (bij de LHM tank) heb ik voor een vergelijkbare plek gekozen. Er is een groot gat met een doorsnede van ong 5 cm wat ruim genoeg is om de kabels door te voeren.
En hier een blik op de ingebouwde koplamp met het Xenon pitje en wat bedrading. Die compressor hebben jullie natuurlijk niet gezien
Ziet er keurig uit Marten, mag ik heel brutaal vragen wat het je nou gekost heeft?
jebbers schreef:Ziet er keurig uit Marten, mag ik heel brutaal vragen wat het je nou gekost heeft?