waterman771 schreef:Nou, ik heb de Marten-special-power BX eens goed bekeken op citromobiel… tjeemig de peemig… wat een project… een Sm is een stuk sleutelvriendelijker hoor! Maare… petje af… wat een doorzettingsvermogen
Yeah right Zo erg is het ook weer niet.
Hmm, maar ik heb je niet gesproken. Soms wel weer lastig als je de namen niet bij de gezichten kan plaatsen.
Naar mijn idee was de BX club presentatie weer degelijk en fraai opgebouwd. Daar moet ik vooral de Citromobile commissie van de BX Club de credits voor geven: “bxtrdturbo” met neef Auke en stoterstangen90. Want zelf had ik helaas geen tijd om mee te helpen met opbouwen. Ik ben zelf natuurlijk wel betrokken in het voortraject door alle foto’s en informatie aan te leveren en wat oud ijzer om er omheen te leggen. En natuurlijk door de auto netjes gepoetst af te leveren zodat men in elk geval daar niet nog mee bezig hoefde.
Van de Citromobile organisatie kreeg ik een picknickmand met inhoud . Zeer attent in elk geval.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:waterman771 schreef:Nou, ik heb de Marten-special-power BX eens goed bekeken op citromobiel… tjeemig de peemig… wat een project… een Sm is een stuk sleutelvriendelijker hoor! Maare… petje af… wat een doorzettingsvermogen
Yeah right Zo erg is het ook weer niet.
Hmm, maar ik heb je niet gesproken. Soms wel weer lastig als je de namen niet bij de gezichten kan plaatsen.
Naar mijn idee was de BX club presentatie weer degelijk en fraai opgebouwd. Daar moet ik vooral de Citromobile commissie van de BX Club de credits voor geven: “bxtrdturbo” met neef Auke en stoterstangen90. Want zelf had ik helaas geen tijd om mee te helpen met opbouwen. Ik ben zelf natuurlijk wel betrokken in het voortraject door alle foto’s en informatie aan te leveren en wat oud ijzer om er omheen te leggen. En natuurlijk door de auto netjes gepoetst af te leveren zodat men in elk geval daar niet nog mee bezig hoefde.
Van de Citromobile organisatie kreeg ik een picknickmand met inhoud . Zeer attent in elk geval.
Een SM is heel sleutelvriendelijk, je moet alleen heel erg goed weten wat je doet en hoe je ‘t doet. Fouten worden meteen afgestraft!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mpostma schreef:
Yeah right Zo erg is het ook weer niet.
Niet zo bescheiden doen, Marten http://members.home.nl/mpostma/20031230/index.html
Ik blijf het een staaltje van zeer creatief sleutelen vinden.
Ik zit overigens al een tijdje te wachten op het HDI project (liefst 110 pk natuurlijk)
Bram schreef:
Ik zit overigens al een tijdje te wachten op het HDI project (liefst 110 pk natuurlijk)
Sorry Bram, maar volgens mij loop je achter…..
Dat halen ze tegenwoordig al uit een 1.4…...
Daar kun je omheen lopen als je hem in een BX legt.
Ik wilde het ook al zeggen, maar laat Bram maar dromen over die 2.0HDI met 90 of 110pk
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Heren,
Als ik voorstellen wil horen voor een nieuwe aandrijfunit open ik wel een topic daarvoor. Vooralsnog is dat niet nodig, want de huidige doet het nog prima.
Gaarne dus weer on-topic!
Tijd voor een korte update.
Aangezien ik een tijdje last had van vreemde koelvloeistoflekkages werd het tijd om eens iets structureel te gaan onderzoeken. Ik heb geen pompje om hem op druk te zetten, maar daarvoor iets alternatiefs verzonnen. Na enig brainstormen met Gijs en Harm kwamen we op de volgende oplossing: men neme een stuk slang, een autobandventiel en een slangklem. Snij het dikke deel van het ventiel af. Schuif de slang over het ventiel, slangklem erop en klaar.
Deze losse slang met ventiel aangesloten op een pijpje op het thermostaathuis (dat bij een TurboD12 geen thermostaathuis is, maar bij een 19 D wel). In het slangetje dat je eraf haalt draai je een bout en dan is het weer dicht.
Vervolgens kun je op het autobandventiel druk gaan zetten met een bandenpomp. Boven de 1.2/1.3 bar begon de afsluitdop op het expansietankje door te laten.
Echter daarvoor begon het al te piesen uit 1 van de aansluitingen op het schutbord voor het kachelhuis. Bingo. Want ik had daar (=ergens achter het blok) idd wel eens iets zien lekken, maar het was daar ook weer spontaan opgehouden. Ik was er echter niet gerust op vanwege de toestand achter het waterpomphuis waar indertijd de lekkage vandaan leek te komen.
Het vastzetten van een slangklem was voldoende om het weer dicht te krijgen. Diegene die de constructie kennen die ik daar gemaakt heb, weten wel dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.
Verder nog even wat slangenconstructies wat eleganter gemaakt (zodat ik weer een paar slangklemmen, wat verbindingsstukjes en pijpjes over heb) .
Verder moeten constateren dat de handremkabel weer eens is doorgesleten en er is een aandrijfashoes lek (van de ruilas die ik een jaar of 3 geleden heb gemonteerd). Voor de APK die binnenkort gedaan moet worden heb ik dus nog wat werk te doen.
Wordt vervolgd dus.
Vervolg (wat een monoloog toch).
Vandaag de carkit geinstalleerd. Om de een of andere reden is dat altijd veel meer werk en gepiel dan je denkt.
De hardware:
- brodit actieve PDA houder (voor orange kloon van de HTC p3600 PDA)
- parrot ck3000 evolution
deze PDA/GSM heeft ingebouwde GPS en met gebruik van tomtom is het wel handig dat ie wordt bijgeladen EN ook nog sattelieten ziet. Natuurlijk moet je het ding ook nog kunnen bedienen en fatsoenlijk kunnen zien. Hij heeft natuurlijk niet zo’n groot scherm.
De Parrot handsfree carkit zet via bluetooth een draadloze audio verbinding op met de GSM. De spraak wordt opgenomen met een losse microfoon (die ik bij de zonneklep heb geplaatst) en wordt weergegeven via de luidsprekers van de autoradio. De carkit kun je installeren mbt iso stekkers tussen bedrading van de auto en de autoradio (die had ik al volledig netjes ISO bedraad).
Ik heb gelijk maar een het digtiale klokje vervangen (hopelijk blijft ie het nu wel eens doen) en wat lampjes gefixed. Het bleek dat het linkerlampje van het kachelbediengingspaneel geen goede massa kreeg van de printplaat omdat 1 van die banen onder de middelste draaiknop was doorgesleten. Daar moest ik dus even een bypass solderen. Verder is het installeren vooral een kwestie van plaats vinden (ik heb voor de audio ook al wat tussenfilters liggen onder het dash dus zo veel plek is er niet meer.
Functioneel gezien werkt het spul uitstekend. Het schermpje is uitstekend zichtbaar (zit nu ong. ter hoogte van de rechter uitstroming voor frisse lucht in het midden van he dashboard) en als je tijdens het navigeren gebeld wordt, gaat het volume van de autoradio uit, de gebelde partij is goed te horen (en hoort mij ook) en de tomtom houdt ook netjes haar bek (maar laat nog wel de route zien).
Nu nog de aandrijfashoes :S
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat klinkt allemaal dik voor mekaar! Ben je niet bang dat het zaakje te warm gaat worden als je de kachel aan zet trouwens?
patje74 schreef:Dat klinkt allemaal dik voor mekaar! Ben je niet bang dat het zaakje te warm gaat worden als je de kachel aan zet trouwens?
Ik kan natuurlijk altijd de middelste vantilatie openingen dicht houden. Eigenlijk gebruik ik die niet zoveel.
Ik heb gewoon zo’n ordinaire steun (zwanehals) van de Halfords op het vlakke stukje naast de middelste roosters met 3 dikke schroeven vastgezet voor mijn MIO 168….kosten : 12 euro
Lader van dat ding in de sigaretten aansteker en klaar is Tom (tom).
deze PDA/GSM heeft ingebouwde GPS en met gebruik van tomtom is het wel handig dat ie wordt bijgeladen EN ook nog sattelieten ziet. Natuurlijk moet je het ding ook nog kunnen bedienen en fatsoenlijk kunnen zien. Hij heeft natuurlijk niet zo’n groot scherm.
Ik ben daar van terug gekomen…..werkt toch niet zo fijn als een losse PDA met TT en een los mobieltje. (Nokia 6670 gehad)
Bram schreef:
Ik ben daar van terug gekomen…..werkt toch niet zo fijn als een losse PDA met TT en een los mobieltje. (Nokia 6670 gehad)
Waarom eigenlijk? Het is geen telefoon waar ook nog eens tomtom op draait, maar een een volwaardige PDA qua scherm (vergelijkbaar met die mio). En aan het bellen met het ding begin ik al aardig te wennen.
Ik had ook voor een losse universele steun kunnen kiezen, maar dan is ook de kans groot dat je met het in de steun plaatsen 1 van de knoppen aan de zijkant indrukt. Bovendien had ik sowieso een auto oplader nodig, dus toen maar gelijk een gecombineerde oplader/steun gekocht en het netjes weggewerkt.
mpostma schreef:
Waarom eigenlijk? Het is geen telefoon waar ook nog eens tomtom op draait, maar een een volwaardige PDA qua scherm (vergelijkbaar met die mio).
En aan het bellen met het ding begin ik al aardig te wennen.
Nou…ik weet niet hoe dat met die van jou gaat, maar ik heb het meegemaakt met die N 6670 dat ik net bij de ring van Brussel aankwam en dat is daar zeer ingewikkelde toestand, afslag rechts ...links weer rechts enz…....gaat de telefoon, ik neem op (Koeriersbedrijf met de vraag waar ik zat) maar Eva houdt dan haar mond dicht en dus MOET je dan wel op je schermpje kijken of je nog wel goed rijdt ........ik wil dus niet dat Eva (of Bram ) gestoord wordt met commando’s geven als het er op aankomt.
Dit is mijn ervaring als Koerier…..overigens zijn mijn collega’s daar ook wel achter gekomen.
Bram schreef:........ik wil dus niet dat Eva (of Bram ) gestoord wordt met commando’s geven als het er op aankomt.
Dit is mijn ervaring als Koerier…..overigens zijn mijn collega’s daar ook wel achter gekomen.
Aha OK! Nou, ik helemaal blij dat Eva dan juist wel haar klep houdt Eigenlijk zou het me niks verbazen als dit te omzeilen valt. Het is uiteindelijk allemaal software die het regelt. Meja, moet je wel de juiste instellingen kunnen vinden.
Zo vroeg ik me ook nog af of de instructies van de Tomtom ook niet via de bluetooth carkit weergegeven kunnen worden. Want de autospeakers zijn toch wel ff wat krachtiger dan dat ielige luidsprekertje in het apparaat zelf.
Overigens heb ik ook met die 6670 meegemaakt dat ze er wel doorheen zat te kletsen terwijl ik aan het bellen was…...zoals ik al zei, ik spreek uit ervaring.
Niet als je toevalig eens je Tomtom moet gebruiken, maar dagelijks met soms 10 nieuwe adressen.
(en Marten, heb je PB ontvangen maar zoals je weet kan ik niet terug PB’en )