Vandaag nog eens even de multi-riem nagespannen. Vreemd dat het gepiep dat ik hoorde onder belasting niet verdween bij een strakke riem.
Maar eens goed kijken. Hee, die poelie klappert aardig op en neer tijdens het draaien. Motor uit: voelen. Verrek het lijkt wel alsof de pomp los zit! Nog eens aaan de poelie wrikken. Toch niet. De pomp zit echt wel vast.
Conclusie: er zit bijna 3/4 mm voelbare speling op de HD pomp poelie. Lijkt me toch niet echt gezond.
Vandaar met spoed gezocht: een HD pomp met 1 drukuitgang voor een Xantia. Ik zal het 2 uitgangen verhaal maar even moeten laten zitten: daar heb ik geen tijd meer voor omdat in 1 x te combineren.
Update: vanmorgen bij een sloperij in Den Bosch langsgeweest (engelbert, empel) die zaterdag aan de telefoon claimde een pomp te hebben. Helaas bleken ze alleen benzine HD-pompjes te hebben. Tevens bleek hier dat de 2uitgangspompen een kleinere poelie hebben dan een 1 uitgangspomp. Zouden die laatste zoveel zwaarder draaien dat dit nodig is?
Gezien de kennelijk zeldzaamheid van het ding heb ik maar eens een telefoontje gewaagd naar Bart Ebben. Die hadden wel gereviseerde exemplaren liggen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat
Nja, geld dat op de bank staat, heb je ook niks an, dus als het goed is wordt er morgen bij de post een gereviseerd pompje afgeleverd.
zijn die pompen voor benzine xantia’s dan weer anders dan die van diesels?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:zijn die pompen voor benzine xantia’s dan weer anders dan die van diesels?
Reken maar. Anders had ik er al 3x een pomp van marktplaats kunnen hebben.
De offset van de poelie op de pompas verschilt. Probeer een benzine HD pomp te monteren op een dieselblok en je komt erachter dat de poelie veel dichter op het pomphuis zit. Zoveel dat je hem niet eens erop kan schroeven.
4007S5: Xantia 1.6/1.8/2.0 8v zonder airco, 1 persuitgang.
4007S7: Xantia 1.9d/td zonder airco, 1 persuitgang
4007T7: Xantia 1.9d/td zonder airco, 2 persuitgangen.
Het is al net als bij de BX: voor zowat elke motorvariant is de pomp weer anders.
Nog iets anders flauws. De afstandsbediening (van Gemini) hield er ineens mee op. Zou het batterijtje na 5 jaar dan toch eindelijk op zijn denk je?
Dus de reserve afstansbediening gepakt en daar is de batterijen van genomen. Hee, verrekt dat doet niks. Vervolgesn wat gepield aan het printplaatje, viel zowaar de (SMD) schakelaar) eraf. OK: da’s duidelijk Na even testen bleek het idd alleen door het schakelaartje te komen dat ie het niet deed. Een SMD component solderen is een fluitje van een cent (met de juiste soldeerbout) dus hij doet het weer. Dit is de tweede keer dat de afstandsbediening gedemonteerd moest worden. De vorige keer waren de contacten van het knoopcel vuil waardoor hij niks meer deed. Die (RF) afstansbediening is trouwens wel verrekte zuinig met stroom dat ie al zo lang meegaat op 2 dunne knoopcellen.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De microswitch op het printje van de oude xsara’s AB was ook afgebroken. Heb ik een collega laten solderen en heeft daarna altijd perfect gewerkt.
De huidige afstandsbediening heeft zachte toetsen zoals in en rekenmachine of televisie-AB, dus die zal wel niet zo snel afbreken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De nieuwe HD pomp is binnen. Hij ziet er in elk geval als nieuw uit (opnieuw gespoten?) en hij loopt nog lekker stevig. Vanavond monteren.
mpostma schreef:De nieuwe HD pomp is binnen. Hij ziet er in elk geval als nieuw uit (opnieuw gespoten?) en hij loopt nog lekker stevig. Vanavond monteren.
Update: HD pompje weer gemonteerd. Monteren stelt niet zoveel voor eigenlijk. Daarna toch maar een nieuw riempje gemonteerd. Ik had de vorige keer blijkbaar toch wat schrale plekken over het hoofd gezien.
Wat wel opvallend was, was dat je flink moest wrikken aan de poelie om de speling op te wekken die ik eerder had gevoeld.
Het functioneren van de pomp is echt een verademing. Onder belasting hoor je dat hele lichte rateltje eruit komen wat ik eigenlijk “vroeger” gewend was. Geen gerammel, geen geknars, niet meer het gevoel alsof er een aircopomp inslaat als het HD systeem druk nodig heeft. Kortom: het ouwe pompje was dus wel echt hoognodig aan vervanging toe.
Een fijne reparatie dus: want je merkt echt flink verschil. Het ding stuurt trouwens aanzienlijk lichter. Ik betrapte me erop dat ik toch wat bocht soms iets te krap nam. Overigens heeft ie nooit zwaar gestuurd, maar er is toch flink verschil.
Foto’s:
De oude pomp nog gemonteerd.
De nieuwe pomp.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik kwam dit tegen:
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Citroen-XM-2.1-TD-109pk.html#header
Geen nieuws waarschijnlijk, maar lijkt me een leuke optie.
Dan heb je echt een raket!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Lijkt me moeilijk, dan moet de motor namelijk wel een computer hebben… en deze TD12 is nog de versie met mechanische dieselpomp, die heeft dus geen computer waar je iets aan kunt gaan tweaken.
Kom je mechanisch ook aan, een 13 G van een Impreza erop, druk op 1.3 bar en de pomp wat verstellen.
Rudy met de 205 multivan zat toendertijd al op 150 PK met deze set up als ik het goed heb.
De electronische gestuurde diesels zijn echt het je van het niet, voordurend gezeik met de stationair loop om het half jaar wordt je ook niet vrolijk van.
Nee hoor doe mij maar lekker de mechanische versie, en de prestatie,s zijn er echt niet minder om
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
150 pk
Trekt je koppeling dat wel?
Voordeel is natuurlijk wel dat de BX een stuk lichter is als de koppeling in zijn orginele auto gewent was
De koppeling wel, maar het differentieel schijnt wel eens in stukjes uit elkaar te kunnen barsten heb ik uit betrouwbare bron
Hehe, met zo’n chip doe je hetzelfde wat je via mechanische weg ook kan bereiken. Wat Mike zegt klopt ook wel.. De elektronische versie heeft wel eens wawt problemen. Aan de andere kant, als ie goed loopt, loopt ie een stukje soepeler dan een mechanische. Meer koppel bij een lager toerental. Nja, vergelijk maar injectie en carburateur.
De TD12 heeft het in Zweden vrij redelijk gedaan. Wel weer koelvloeistoflekkage geconstateerd en bovendien zit er een geluidje in de dynamo (ding is verdorie net 2 jaar oud!). Ik denk dat er een lager aan het overlijden is.
Het verbruik was wel amusant. Op de heenweg in Duitsland “rustig” aan gedaan (niet boven de 180) en dat gaf een redelijke 1 op 15. Toen naar het hoge(re) Noorden op en neer (niet verder dan Mora in Zuid-Midden) Zweden en toen kwam ik met rustig rijden (op de Zweedse manier mee met de stroom) op 1 op 21,3. Zowaar een nieuw zuinigheidsrecord. Ik begon me alleen wel ongerust te maken. De tankmeter werkt al een tijdje niet goed en het reservelampje begon zelfs bij 1050 km op de dagteller nog niet te branden. Toen toch maar eens getankt en toen bleek idd dat ie belachelijk zuinig had gelopen. Je kan met deze motor ook prima op koppel rijden zo rond de 1600/1800 toeren 90 tot 100 rijden in de 5. Zelfs met niet al te steile hellingen trekt ie dat prima.
Daarna nog een keer een halve tank 1 op 20. Daar zat al weer een snellere rit bij (ong. 130 rijden tussen Göteborg en Helsingborg). Ik moet nog weer tanken om te zien hoe de terugweg was. Ik heb nu geen gekke dingen meer gedaan (ik weet nu wel dat ie 210 kan) en de meeste stukken in Duitsland 170 op de teller gehouden.
In elk geval ben ik zonder al teveel interactie (1 x koelvloeistof bijvullen) op en neer gekomen en heb ong. 3000 km afgelegd.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Das toch netjes allemaal
KVS probleem nog even nakijken en kan je weer verder tuffen