Bij de meeste van onze Citroen wagens heeft de wagen/motor een zogenaamde CV waarde.
Zo heeft de deux cheveau een 2 CV motor en de HY een 9 CV of 11 CV motor
Algemeen is bekend dat:
. deze term CV staat voor : “Cheval vapeur” of “Fiscaal vermogen”
. dit niet gelijk is aan het vermogen in paardekrachten van de motor
. deze term CV een fiscale aanduiding is die in frankrijk wordt (werd) gebruikt om het belastingtarief van de wagen te bepalen.
Mijn vraag is echter:
Weet iemand hoe deze CV-waarde van de motor berekend wordt (werd)??
Vele naspeuringen tot in Frankrijk aan toe hebben tot nu toe geen resultaat gehad.
Ik weet inmiddels dat het bepalen van de CV waarde gebeurt aan de hand van een vreemde formule waarin de snelheid van 1e versnelling wordt gedeeld door de cilinderinhoud van de wagen (of iets degelijks), maar niemand kan mij vertellen het echt zit.
En als franse oldtimer clubs moeten we dat toch kunnen achterhalen?
Weet een van jullie het?? :
Hoi Makkers,
hoe het in Frankrijk er aan toe gaat, niet direct een idee.
Maar… in België hanteert men tevens een zulk systeem met fiscale pk.
Mogelijk is dit vrij gelijklopend met dat in Frankrijk.
De Belgische fiscale pk’s worden berekent op de cilinderinhoud en het aantal Kw.
De hoogste waarde is geldig om een bepaald voertuig in een bepaalde categorie van fisc. pk’s te plaatsen (en dus ook een jaarlijkse retributie op te heffen + bij 1e inschrijving v/h voertuig).
Het Belgische systeem begint bij 4pk en stopt bij 39pk voor benzine wagens en van 4pk tot 24pk bij dieselvoertuigen.
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
“CV” staat voor Chevaux, of in het Nederlands “PK” (paardenkracht). De 2CV had in Frankrijk twee fiscale pk (in België vier). De 1.6 HDi van de C5 levert een werkelijk vermogen van “110 chevaux”.
Net zoals in België kent men in Frankrijk eveneens zowel het werkelijk aantal CV (vermogen), als de fiscale cv. In tegenstelling tot de Belgische berekening, wordt in Frankrijk, voor het berekenen van de fiscale pk, ook rekening gehouden met de versnellingsbakverhoudingen.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
In de AutoKampioen heeft ooit eens een formule gestaan om het aantal fiscalo PK’s in Belgie te bereken…
Ik kwam voor mijn eend iig op een andere waarde uit.
AutoKampioen zoeken is voor me geen optie…Stond er gens tussen de ingezonde brieven, en om daarvoor 4 jaargangen door te bladeren