Vanmorgen had de BX totaal geen zin om te gaan rijden. Afgelopen maanden ook niks gemerkt dat de motor slechter begon te lopen.
Het is echt van de ene op de ander dag mis. Gisteren draaide het motortje nog als het spreekwoordelijke” zonnetje” rond.
Wat gaat er mis !
Motor sloeg wel aan maar stationair toerental was heeeeeeel erg laag.
Na een seconde of 5 a 10 slaat de motor af.
Hier even mijn bevindingen na enkele keren opnieuw starten
- Motor slaat elke keer, bij opnieuw starten, wel aan.
- Stationair toerental ligt heeeel erg laag en dan brandt het lampje van de katalysator. Bij koude motor slaat de motor dan na enkele seconden af
- Bij indrukken gaspedaal loopt de motor wel mooi en dooft het lampje van de katalysator.
- Wanneer de motor warmer wordt dan krijgt de motor steeds minder moeite met lopen, zelfs zodat hij op eigen kracht net blijft ronddraaien.
Wie heeft tips wat er aan de hand kan zijn ?
Het gaat om een BX Deauville 1400 uit 1992
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Misschien de lambdasonde?
Volgens mij meet hij een verkeerde uitstoot en gaat hij daardoor een foute correctie uitvoeren. Als de motor warm is is de uitstoot ook minder en zal de correctie ook minder zijn.
Het gaat om een BX Deauville 1400 uit 1992
Ben je er al eens in naar Deauville gereden?
Het lijkt me inderdaad een of ander sensortje dat een verkeerde waarde aangeeft. De gasklepstandsensor, lambdadinges, of een ander elektronisch component. Om erachter te komen waar het probleem zit moet je ‘m eigenlijk bij een specialist of dealert aan de uitleescomputer laten hangen.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Laat je niet vangen,
het kan inderdaad de lambda zijn, maar het kan ook vervuiling of een haperende luchtklep ofzo zijn waardoor de motor ten eerste slecht gaat draaien, en dat ten tweede de uitlaatgassen een zo ongewone waarde krijgen dat de computer denkt dat de lambda sonde kapot is.
Misschien eens het luchtfilter en luchttoevoer controleren?(en alles wat ertussen zit).
mvg
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ben niet erg technies maar ik zit te denken….. AUW….
Maar zou het kunnnen dat de automatische shoke niet werkt en daardoor niet shoke wanneer hij moet shoken. dus bij een koude motor.
vroeg ik me gewoon af…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
lekker Daan in een injectie zit geen automatische shoke maar de stappenmotor bedoel ik dan uiteraard
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Lees: BX 14I
Injectie heeft dus geen choke, enkel de 16 en 19 carb hebben een automatische choke.
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
McDean schreef:lekker Daan in een injectie zit geen automatische shoke maar de stappenmotor bedoel ik dan uiteraard
Je was me net voor.
Een 14 injectie heb ik nog nooit bekeken, heeft ie wel een stappenhuis motor? nee toch? Zit dat niet mee in het huis waar de injector inzit (à la carb)?
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Bij een 1400 zit dat volgens mij in het gasklephuis ja
Maar je zou em inderdaad het beste eens uit kunnen laten lezen. Dat is zo gebeurd en je bent gelijk een hoop wijzer.
Als eerste wil ik even zeggen dat ik morgen langs mijn garage zal rijden om de BX te laten uitlezen (als ik het haal!)
Ondertussen heb ik het volgende gedaan aan de BX.
- Weerstand gemeten tussen minpool accu en motor. Dit werd mij door mensen uit mijn “kenissen-kring” aangeraden. Ze vertelde mij dat deze bij stilstaande motor nagenoeg nul moet zijn (of is dit klinkare onzin ?)
Het bleek bij mij ongeveer 6 ohm te zijn. Is dit veel ?? en heeft deze meting zin voor mijn klachten ? Mijn technische kennis is nog niet optimaal dus misschien weten de experts het hier ?
Accupolen + massa accu daarna losgehaald en schoongemaakt en in gesmeerd met vaseline.De polen waren erg droog.
Alles weer terug geplaatst en weerstand weer gemeten. Was nu maar 0.5 ohm.
De BX start daarna in 1 keer, zonder moeite, weer en loopt gelijk mooi stationair.
Motor heeft daarvoor zeker 2.5 uur echt stil gestaan dus was ook niet meer warm. Daarna gelijk een stuk (15 km) meegereden en alles klonk en voelde goed. Toch ben ik er niet gerust op en rij morgen langs de garage. Kunnen ze een eventuele storing nog wel uitlezen
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
WYD schreef:Misschien de lambdasonde?
Volgens mij meet hij een verkeerde uitstoot en gaat hij daardoor een foute correctie uitvoeren. Als de motor warm is is de uitstoot ook minder en zal de correctie ook minder zijn.
Lambdasonde kan niet want die doet niets zolang die koud is. Moet echt wel even opwarmen.
Ich bin ein Breaker
Quo schreef:Als eerste wil ik even zeggen dat ik morgen langs mijn garage zal rijden om de BX te laten uitlezen (als ik het haal!)
Ondertussen heb ik het volgende gedaan aan de BX.
- Weerstand gemeten tussen minpool accu en motor. Dit werd mij door mensen uit mijn “kenissen-kring” aangeraden. Ze vertelde mij dat deze bij stilstaande motor nagenoeg nul moet zijn (of is dit klinkare onzin ?)
Het bleek bij mij ongeveer 6 ohm te zijn. Is dit veel ?? en heeft deze meting zin voor mijn klachten ? Mijn technische kennis is nog niet optimaal dus misschien weten de experts het hier ?
Accupolen + massa accu daarna losgehaald en schoongemaakt en in gesmeerd met vaseline.De polen waren erg droog.
Alles weer terug geplaatst en weerstand weer gemeten. Was nu maar 0.5 ohm.De BX start daarna in 1 keer, zonder moeite, weer en loopt gelijk mooi stationair.
Motor heeft daarvoor zeker 2.5 uur echt stil gestaan dus was ook niet meer warm. Daarna gelijk een stuk (15 km) meegereden en alles klonk en voelde goed. Toch ben ik er niet gerust op en rij morgen langs de garage. Kunnen ze een eventuele storing nog wel uitlezen
Lijkt me zinloos; ik denk dat je hier mogelijk de fout te pakken hebt. 6 Ohm weerstand is absurd veel (al vraag ik me af hoe je het precies gemeten hebt - met 1 pool los?).
Wacht anders gewoon of het terugkeert. Een garage kan ook niets met een foutcode die niet meer van toepassing is.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Tja, slecht spanningsdoorgang kan de elende zijn van velme problemen, dat is zeker.
Hopelijk kom je door het uitlezen iets te weten, of is het voorbij…
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Het probleem is weer terug. Afgelopen donderdag ben ik bij mijn garage langs geweest.
Na wat aanwijzingen ( stekkers schoonmaken etc. ) weer naar huis gegaan.
Foutcodes konden niet worden uitgelezen omdat de accupolen dezelfde dag waren gedemonteerd ( > 30 minuten)
Wanneer het slecht stationair lopen van de motor weer zou terug komen, dan moest het probleem (volgens mijn garage) aan het monopoint-huis liggen.
Volgens de garage is dit een vrij duur onderdeel om te vervangen. Zeker nieuw !!!
Als ik kijk wat een nieuw monopoint-huis bij TECHNIQUE DIGITAL ( +/- 220 euro ) kost dan wordt je daar niet vrolijk van
Dan komt daar het arbeidsloon nog bij !!!
Aanstaande maandag gaat ” mijn garage” daadwerkelijk op zoek naar de oorzaak van het slecht stationair lopen van de motor.
Mocht het nou daadwerkelijk liggen aan het monopiont-huis, wie weet dan wat een normale prijs voor een `goede` tweedehands monopoint-huis is ????????
Alvast bedankt,
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Op een sloop vragen ze een 30euro voor een carburateur, een monopointhuis zal daarrond liggen denk ik.
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Op een sloop vragen ze een 30euro voor een carburateur, een monopointhuis zal daarrond liggen denk ik.
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.