Hallo iedereen,
Mijn ruitensproeiers voorzijde doen het niet meer
achterraam wel, heb begrepen dat er 2 verschillende pompen zijn.
Heb de boel nog eens doorgeprikt, maar helaas.
Is dit iets (zo’n pomp) wat je makkelijk zelf kan vervangen?
zoja, waar zit die pomp ergens?
Groet,
Rob
DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
veel verstand heb ik er niet van, maar voordat je de pomp gaat vervangen is het misschien even handig om te luisteren of je hem nog kan horen draaien als je wil sproeien.
misschien heb je er iets aan
suc6 ermee
Nee, helaas, ik hoor de pomp heeeeel zachtjes pruttelen….
DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dat kan misschien ook weer 2 oorzaken hebben
1 omdat de pomp gaar is
2 hij gaat langzamer omdat hij ze druk niet kwijt kan
ik weet ook niet waar de pomp zit anders had je misschien het slangetje los kunnen halen.
misschien staat het in je gebruiksaanwijzing?
of vanaf het tankje even de slangen volgen?
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Ruitensproeiers voorzijde
robbeknor schreef:Hallo iedereen,
Mijn ruitensproeiers voorzijde doen het niet meer
achterraam wel, heb begrepen dat er 2 verschillende pompen zijn.Heb de boel nog eens doorgeprikt, maar helaas.
Is dit iets (zo’n pomp) wat je makkelijk zelf kan vervangen?zoja, waar zit die pomp ergens?
Groet,
Rob
Kijk ook eens naar de electronische “kraantjes"op de voorruitsproeiers.
Deze worden aangestuurd door de computer.
Regino.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
De pompjes van de XM bevinden zich in het reservoir dat bovenaan in het linker voorspatbord zit verwerkt.
Krik de auto links voor op en verwijder het linker voorwiel en binnenscherm linker spatbord.
Bovenin het spatbord zie je een (ca. 80 cm) langwerpig kunstof reservoir zitten. De ruitesproeierpompjes bevinden zich aan de koplamp zijde, helaas aan de moterruimte kant. Dus om ze eruit te kunnen halen moet het reservoir verwijderd worden.
Maak de vulopening los (2 schoeven tegen schutbord).
Verwijder de stekker van de peilsensor en de stekkers van de pompjes.
Het reservoir zit vast met 2 boutjes, een duidelijk zichtbaar aan de deurkant (deze hoeft niet volledig los, het reservoir heeft een opening aan de onderkant die erover heen valt) en een op het uiteinde van het reservoir aan de koplampkant (deze moet wel volledig los, de moer vind je tegen het schutbord in de moterruimte).
Wring de aansluiting van de vuldop los en verwijder het reservoir.
De beide pompjes kunnen nu verwijderd worden door ze los te wrikken uit hun klemmen.
Zoals welhaast alles aan een XM is ook dit werk een kwestie van geduld en zachte dwang maar héél gemakkelijk zelf te doen.
Schrik niet van de afmeting van het reservoir, het bestrijkt vrijwel de gehele bovenzijde van het spatbord.
Succes !
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
kijk, daar heb ik wat aan,
uitprinten en bewaren maar!
bedankt,
Rob
DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989