1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Lampjes koelvloeistof(niveau) en olietemp.sensor
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 01 juni 2005 02:46 PM

Maar ff andere topic gemaakt, om het oorspronkelijke draadje
  niet te vervuilen:

[quote data=”” author=“kreazyV8wuppo” date=“1252147597”]Winnitoe
even je koelfan’s controleren.
dan de electrotermische schakelaar(rechts of links onder in de radiator)chekke, en de was termosstaat vervangen.

lijkt erop dat je onvoldoende koelt, waardoor je dus overdruk veroorzaakt, en je koelwater eruit drukt,via de overloop.

mischien ten overvloede, maar kijk eens of je radiator nog schoon is, en niet verstopt zit met vliegen en dergelijke .
ik bedoel dus het koeloppervlak,extern…
greets van wuppo. Wink

Ff off topic dan maar (sorry)... Je zou best ‘s gelijk kunnen hebben hoor. Oppervlak van mijn radiateur moet ik nog checken, maar ik weet sinds de montage van een koelvloeistof temp.meter wel dat de motor mooi constant op 90 graden Celsius blijft, maar dat de koelfan’s wel steeds aanslaan. Dus dat circuit werkt prima, evenals die schakeling die erachter zit. Je stelling klinkt verder best zinnig, maar als de meter 90 graden aan blijft geven wordt de motor in ieder geval niet te heet, dus daar zou dan toch geen koelvloeistof door verloren kunnen gaan.

Ik herinner me wel dat de GTI destijds een stuk koeler bleef…. Is 90 graden normaal voor een turbodiesel?

En nu we toch bezig zijn: weet jij misschien hoe het zit met de aansluiting van de olietemp.meter? Sensor zit in de carter, meter zit in dashboard en is aangesloten, maar geeft niets aan (behalve als ik ‘m aan aarde zet, dus meter en bedrading zijn OK). Nu heeft die sensor 2 lipjes. Kan het zijn dat het 2e lipje op die sensor misschien aan aarde gezet moet worden? Wie het weet mag het zeggen.  Smile

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 juni 2005 02:57 PM
  [ # 1 ]

Mijn GTI is met rijden op de snelweg en autoweg ongeveer 85 a 90 graden. zodra ik file rij of stadsritten maak gaat die een stuk omhoog richting 105 a 110 graden en ook pas bij de 110 graden slaat de fan in.

ik weet ook niet of dit normaal is, maarja ik zag een andere gti die werd ook 110 graden bij stationair draaien.

Maar als ik dan een zx rij met koelvloeistof meter die blijft altijd op de 90 graden.

je zit wat minder op je gemak vind ik als die wijzer naar de 110 gaat Confused

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 juni 2005 03:01 PM
  [ # 2 ]

Bij mijn GTi komt de koelvloeistof snel op temperatuur en blijft dan precies in het midden van het metertje staan. Da’s ergens midden tussen 70 en 90 in ofzo?
Bij stationair draaien en in de file kruipt ie langzaam naar de 90, dan zal de koelvin wel inslaan en blijft ie daar wel hangen. Geloof niet dat ik ‘m ooit veel boven de 95 heb gehad….
Olie wel. Bij langdurig planken bij lekker weer gaat die wel eens richting 110 a 120 ofzo, maar dat mag wel

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 juni 2005 03:22 PM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Bij mijn GTi komt de koelvloeistof snel op temperatuur en blijft dan precies in het midden van het metertje staan. Da’s ergens midden tussen 70 en 90 in ofzo?
Bij stationair draaien en in de file kruipt ie langzaam naar de 90, dan zal de koelvin wel inslaan en blijft ie daar wel hangen. Geloof niet dat ik ‘m ooit veel boven de 95 heb gehad….
Olie wel. Bij langdurig planken bij lekker weer gaat die wel eens richting 110 a 120 ofzo, maar dat mag wel

mmm dan wordt die van mij wel een stuk warmer Confused kan je die koelfan niet eerder laten inslaan Confused:

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 01 juni 2005 07:14 PM
  [ # 4 ]
Sep schreef:

...je zit wat minder op je gemak vind ik als die wijzer naar de 110 gaat Confused

Hoeft niet hoor, zolang het spul maar onder druk staat. Bij mijn motorfiets (Kawasaki GPz 900 R uit 1984) komt de fan ook pas tot leven bij 110 graden Celsius volgens fabrieksopgave, en zit er een extra schakeling op het koelsysteem die de fan ook activeert als de olietemperatuur de 120 graden Celsius bereikt. Mag dus best.
Met dat gegeven in gedachten denk ik eerder dat de fan bij mijn TZD Turbo te vroeg aanslaat. Het verklaart echter nog niet waarom die lampjes af en toe aan gaan, en ik inderdaad ook wel eens wat koelvloeistof moet bijvullen. Ze stoot geen wolken uit -afgezien van een enkel roetgordijntje bij flink optrekken- en ik ruik ook geen koelvloeistof (dat zoetige luchtje herken ik uit duizenden). Dus ik verdenk de cilinderkop ook nog niet direct. En de waterpomp is een jaar geleden al vervangen door een gloedje nieuwe. De Rode Dame doet het verder prima, dus rij ik er niets minder om, misschien zijn het weer eens gewoon wat contactjes die een eigen leven leiden. Niet echt ongebruikelijk bij een BX…  Rolling Eyes

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 01 juni 2005 07:40 PM
  [ # 5 ]

Ter aanvulling,

Mijn GTi komt vrij snel op de 90 graden. (koelvloeistof) dat blijft ook zo bij langere ritten. In de file gaat ie vrijsnel richting 95 graden en soms iets daarboven Zelfde gebeurd als ik lang voor een verkeerslicht sta. De fan slaat dan gelijk aan en stopt weer als het metertje op 90 graden staat. Tot zover nog nooit problemen gehad,dus het zal wel goed zijn. Wel vul ik regelmatig wat koelvloeistof bij.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 juni 2005 08:16 PM
  [ # 6 ]

Daarnet er eens goed op gelet Smile

Bij normaal rijden, snelheid maakt eigenlijk niet uit, blijft het wijzertje precies op het verticale streepje staan dat dwars door de meter heenloopt. Da’s net iets over de helft tussen 60 en 90 graden, dus iets van 80 graden denk ik. Pas als je echt even stilstaat gaat ie langzaam naar de 90, maar bij 120 rijden of 50 staat ie altijd precies recht omhoog

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 juni 2005 02:32 AM
  [ # 7 ]

Re: Lampjes koelvloeistof(niveau) en olietemp.sensor

winnetou schreef:

Maar ff andere topic gemaakt, om het oorspronkelijke draadje
  niet te vervuilen:

kreazyV8wuppo schreef:

Winnitoe
even je koelfan’s controleren.
dan de electrotermische schakelaar(rechts of links onder in de radiator)chekke, en de was termosstaat vervangen.

lijkt erop dat je onvoldoende koelt, waardoor je dus overdruk veroorzaakt, en je koelwater eruit drukt,via de overloop.

mischien ten overvloede, maar kijk eens of je radiator nog schoon is, en niet verstopt zit met vliegen en dergelijke .
ik bedoel dus het koeloppervlak,extern…
greets van wuppo. Wink

Ff off topic dan maar (sorry)... Je zou best ‘s gelijk kunnen hebben hoor. Oppervlak van mijn radiateur moet ik nog checken, maar ik weet sinds de montage van een koelvloeistof temp.meter wel dat de motor mooi constant op 90 graden Celsius blijft, maar dat de koelfan’s wel steeds aanslaan. Dus dat circuit werkt prima, evenals die schakeling die erachter zit. Je stelling klinkt verder best zinnig, maar als de meter 90 graden aan blijft geven wordt de motor in ieder geval niet te heet, dus daar zou dan toch geen koelvloeistof door verloren kunnen gaan.

Ik herinner me wel dat de GTI destijds een stuk koeler bleef…. Is 90 graden normaal voor een turbodiesel?

En nu we toch bezig zijn: weet jij misschien hoe het zit met de aansluiting van de olietemp.meter? Sensor zit in de carter, meter zit in dashboard en is aangesloten, maar geeft niets aan (behalve als ik ‘m aan aarde zet, dus meter en bedrading zijn OK). Nu heeft die sensor 2 lipjes. Kan het zijn dat het 2e lipje op die sensor misschien aan aarde gezet moet worden? Wie het weet mag het zeggen.  Smile

Als de thermostaat helemaal niet goed was zouden de fans niet aanslaan maar de temperatuur zou wél oplopen.
90 graden bij normaal gebruik is wat aan de warme kant - maar het is geen precisie-instrument. Bij mijn turbod break stond ie normaliter rechtop. Hangt ook van de ritjes af.

De olietempsensor moet je idd aan 1 kant aarden. Kan bijv. aan de carterpan.

Heb je overigens een aangepaste carterpan of een alu-exemplaar (met aircosteunen)? Zo’n ding in de olievulplug is me slecht bekomen….

Olietemp bij een turbodiesel is weinig verrassend, door de grote oliekoeler/verwarmer wordt de olietemp aardig genivelleerd.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 02 juni 2005 01:06 PM
  [ # 8 ]

Dat was mijn gedachte eigenlijk ook. De thermostaat lijkt me ook goed te werken, anders zou de temperatuur niet zo mooi constant blijven, hoewel met 90 graden misschien wat aan de warme kant. KreazyV8Wuppo zou best een goed punt kunnen hebben met zijn opmerking over een vuile radiator. Ach, ik laat Van der Laan er wel naar kijken bij de volgende oliebeurt, ze rijdt verder prima.

Bedankt voor je reactie over de olietemp.sensor. Ik zal van dat 2e lipje dan een draadje naar een aardingspunt trekken, is dat mysterie ook weer opgelost. Ik heb overigens een lichtmetalen carterpan waar keurig een 2e gat in zit voor die olietemp.sensor. Ondanks dat mijn BX GEEN airco heeft (helaas)!! Grappig…. maar met dat 2e gat ben ik best blij, maakt de zaak een stuk makkelijker.  Very Happy

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 juni 2005 01:18 PM
  [ # 9 ]

dan is mijn bx een wat “hetere” gti. nog nooit een lampje zien branden etc. en ook geen verbruik koelwater etc. en laatst een uur mee in de file gestaan bij Brussel en toen stond de temp constan op 105 gr. en een koelfan die volgens mij op volle kracht werkte ...

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 juni 2005 01:46 PM
  [ # 10 ]

Hmmm…. ik krijg het gevoel dat die olietemp.sensor niet helemaal lekker is. Heb het 2e lipje van de sensor aan massa gedaan, en als ik de 2 draden van de sensor doorverbindt slaat deze volledig uit, in orde dus. Maar met de stekkertjes op de sensor en een lekker warmgereden motor slaat deze nauwelijks uit. Het wijzertje haalt de 60 graden niet eens. Dus wordt de olie wel heel erg goed gekoeld, of die sensor is gewoon niet lekker. Da’s een beetje balen….  Sad

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 juni 2005 03:30 PM
  [ # 11 ]

dan is je sensor niet goed. Ik heb laatst namelijk ook de boel ingebouwd. Wat je er nu in hebt zitten is blijkbaar een thermoschakelaar, geen thermosensor. Een schakelaar geeft maar 2 warden door, aan of uit. Maak je aarde, dan zegt ie aan, en slaat de meter vol uit. Zegt ie uit, dan doet ie niets, en bij mij stond de meter dan vlak onder 60 graden zonder verder te bewegen. Dat is blijkbaar een weerstand waarde die de schakelaar standaard heeft.
Dus wat je nu moet doen is, helaas, de plug eruit halen en een thermoSENSOR erin rammen. Die zijn overigens niet zo verschillend qua vorm, maar ze doen dus iets heel anders. Ohja, de sensor kan je herkennen aan 1 aansluitpuntje, en daarbij zit er in de bolle kant, de kant die in de pan komt, geen gaatje, terwijl de schakelaar dat juist weer wel heeft!

Enfin, ik kwam er ook te laat achter, gelukkig maar dat ik mijn olie toen nog niet ververst en bijgevuld had…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 juni 2005 03:48 PM
  [ # 12 ]

Tsja, het lullige is dat ik die sensor/ schakelaar bij een olieverversingsbeurt heb laten vervangen door de garage, aangezien mijn olievulplug toch een beetje gaar was. Daarmee 2 vliegen in 1 klap gedacht te slaan. Dus toch niet…...  Sad  Nou, ‘t is geen ramp, komt het bij de volgende oliebeurt alsnog goed.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 juni 2005 02:30 AM
  [ # 13 ]
malle pietje schreef:

dan is je sensor niet goed. Ik heb laatst namelijk ook de boel ingebouwd. Wat je er nu in hebt zitten is blijkbaar een thermoschakelaar, geen thermosensor. Een schakelaar geeft maar 2 warden door, aan of uit. Maak je aarde, dan zegt ie aan, en slaat de meter vol uit. Zegt ie uit, dan doet ie niets, en bij mij stond de meter dan vlak onder 60 graden zonder verder te bewegen. Dat is blijkbaar een weerstand waarde die de schakelaar standaard heeft.
Dus wat je nu moet doen is, helaas, de plug eruit halen en een thermoSENSOR erin rammen. Die zijn overigens niet zo verschillend qua vorm, maar ze doen dus iets heel anders. Ohja, de sensor kan je herkennen aan 1 aansluitpuntje, en daarbij zit er in de bolle kant, de kant die in de pan komt, geen gaatje, terwijl de schakelaar dat juist weer wel heeft!

Enfin, ik kwam er ook te laat achter, gelukkig maar dat ik mijn olie toen nog niet ververst en bijgevuld had…..

Of, alternatief, het is niet de goede sensor. Die van de koelvloeistof is qua waarde héél erg anders en is absoluut niet te gebruiken.
Ook moet je ervoor zorgen inderdaad het juiste soort te hebben (een NTC = negatieve temperatuur coëfficient, oftwel hoge temp = lage weerstand en andersom, in tegenstelling tot PTC) anders zal de wijzer ook al niet uitslaan bij warme motor maar misschien nog net een klein beetje bij koude motor.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 juni 2005 04:40 PM
  [ # 14 ]

een koelvloeistof sensor past zowieso niet in de carterpan opening. De kv sensor heeft een hele andere diameter, is veel dunner….dus dat kan eigenlijk niet fout gaan..En zo;n ramp hoeft het niet te zijn, als je de sensor een beetje soepel en vlug vervangt ben je hooguit een liter olie kwijt….dat is nog wel te overzien toch?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
christianvandenbergh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-2004

Gepost: 07 juni 2005 04:57 PM
  [ # 15 ]

Weet niet hoe warm een ‘gewone’ GTi mag worden. Mijn voormalige GTi 16V haalde bij normaal gebruik ca 90 graden en in de file/stad net geen 100 graden (Dit met nieuwe temp sensor, want de oude gaf na een week stilstaan al 80 graden aan Confused  Confused ). Wat mij wel verteld is (of het waar is weet ik niet), is dat de GTi 16V (en de Sport ook) een stukje warmer worden dan andere BX-en en dat ie daarom een metalen ipv kunstof motorkap hebben. De warmte zou een kunstof motorkap kunnen doen verkleuren en vervormen. Diesels worden zover ik weet over het algemeen minder warm dan benzine motoren.

Mijn tip is dus: als je zeker wilt zijn van je motortemperatuur, vervang dan gewoon je watertemperatuursensor. Zo duur is ie niet en het bespaart je een hoop ellende.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook