Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
bergje schreef:...De auto is dus uit 1989 en heeft 335.000 km gedraaid. Verder echt een prima auto nog!
Al zou je dan de complete pomp moeten vervangen, dan is het bij een echt goede BX nog wel de moeite waard. Als je uitgaat van de economische dagwaarde van een BX is het wel heel snel afgelopen!! Kijk eerst maar eens naar de technische staat van de BX, als die gewoon goed is zou ik die 1000 euro die het evt. zou gaan kosten er rustig aan spenderen. Je koopt voor dat geld ook wel een andere BX, maar wie weet wat voor ellende je dan in huis haalt? Tenzij je de TRD Turbo zat bent natuurlijk…. maar dan is er vast nog wel een betere bestemming voor te vinden dan de sloperij (je mag ‘r best bij mij voor de deur zetten en de sleutels overhandigen hoor! ).
Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met je TRD Turbo!
winnetou schreef:bergje schreef:Al zou je dan de complete pomp moeten vervangen, dan is het bij een echt goede BX nog wel de moeite waard. Als je uitgaat van de economische dagwaarde van een BX is het wel heel snel afgelopen!! Kijk eerst maar eens naar de technische staat van de BX, als die gewoon goed is zou ik die 1000 euro die het evt. zou gaan kosten er rustig aan spenderen. Je koopt voor dat geld ook wel een andere BX, maar wie weet wat voor ellende je dan in huis haalt?
Zoveel geld zal het ook weer niet zijn als je het zelf of de liefhebbers hier op het forum dit klusje laat doen. Demontage en montage van een andere pomp waarbij je meteen de distributieriem, spanrol en eventueel waterpomp meeneemt is goed te doen. Alleen het afstellen als de boel niet goed loopt (die kans is aanwezig) is een klusje voor de dieselspecialist.
Je heb dan inderdaad een auto waarvan je weet wat je eraan heb.
ZX1.4i schreef:winnetou schreef:bergje schreef:Al zou je dan de complete pomp moeten vervangen, dan is het bij een echt goede BX nog wel de moeite waard. Als je uitgaat van de economische dagwaarde van een BX is het wel heel snel afgelopen!! Kijk eerst maar eens naar de technische staat van de BX, als die gewoon goed is zou ik die 1000 euro die het evt. zou gaan kosten er rustig aan spenderen. Je koopt voor dat geld ook wel een andere BX, maar wie weet wat voor ellende je dan in huis haalt?
Zoveel geld zal het ook weer niet zijn als je het zelf of de liefhebbers hier op het forum dit klusje laat doen. Demontage en montage van een andere pomp waarbij je meteen de distributieriem, spanrol en eventueel waterpomp meeneemt is goed te doen. Alleen het afstellen als de boel niet goed loopt (die kans is aanwezig) is een klusje voor de dieselspecialist.
Die kans is zelfs behoorlijk groot, en dat is het duurste van het hele gedoe.
Als je alles laat doen is die 1000 eur wel een vrij goede ordegroottebepaling.
Maar idd, je weet dat je nu een goede hebt en voor 1000 eur kun je heel wat wrakken kopen tegenwoordig; het is wel zo’n beetje over met de BX en dat kun je merken aan het aanbod.Ich bin ein Breaker
ZO…....ik ben alvast weer terug…..Sohail zal misschien nog even zijn blijven *hangen*, daar
Sohail en ik hebben samen gekeken waar die lekkage nu vandaan kwam en zagen op een gegeven moment onder een soort membraampompje rechtsonder op de LUCAS pomp druppels diesel vallen.
Sohail heeft met veel gepiel het dekseltje er vanaf gehaald en daar bleek een soort membraampompje met aan beide kanten rubber te zitten waar een scheur in zat.
Dat onderdeel zou dus vernieuwd moeten worden….nieuwe O-ring er op en dan zou het weer dicht moeten zijn.
Er zit aan de ene kant een brandstofretour-leiding op en aan de andere kant een (vacuum ?)-slang die naar de intercooler gaat.
Ik heb al op internet naar een foto ervan gezocht, maar kan die nog niet vinden. ops:
Weet iemand (Karel ?) waar dit apparaatje voor dient ??
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een pompje dat de diesel die retour gaat, op te pompen naar de tank of zo.. :27
Het is overigens wel een HELE Bijzondere TRD turbo…..eentje MET Airco, ABS en cruisecontrol :whoohoo
OH JA….....
bergje schreef:De garage hier heeft geconcludeerd dat hij lekt en vervangen moet worden, reparatie is volgens hun niet mogelijk. Hij sprak over minimaal € 1000,-. Het vinden van een gebruikte van dit type is moeilijk en dan moet je het geluk hebben dat je dit type vind.
De auto is dus uit 1989 en heeft 335.000 km gedraaid. Verder echt een prima auto nog!
Duitsers ?
Ik denk dat het zeker onder de 100 euro blijft en wellicht zelfs nog onder de 50 euro…..weet niet wat dat klepje c.q. membraamklepje nieuw kost.
Bram schreef:OH JA….....
bergje schreef:De garage hier heeft geconcludeerd dat hij lekt en vervangen moet worden, reparatie is volgens hun niet mogelijk. Hij sprak over minimaal € 1000,-. Het vinden van een gebruikte van dit type is moeilijk en dan moet je het geluk hebben dat je dit type vind.
De auto is dus uit 1989 en heeft 335.000 km gedraaid. Verder echt een prima auto nog!Duitsers ?
Ik denk dat het zeker onder de 100 euro blijft en wellicht zelfs nog onder de 50 euro…..weet niet wat dat klepje c.q. membraamklepje nieuw kost.
Ik denk dat het wel onder de €50 blijft
Wat de Duitsers betreft? Ze zijn of heel dom, of het zijn enorme oplichters
Het vermoeden van Bram en mij dat het iets met de Turbo te maken heeft klopt, ik heb het even opgezocht in het Haynes boek.
Dit onderdeel zorgt voor extra brandstof als je flink gas geeft (boost), afhankelijk van de turbodruk. De slang naar de intercooler bedient het membraan wat dus nu lek is, als de boel gemaakt is dan denk ik dat je ook (weer) sneller kunt optrekken.
ZX1.4i schreef:
Ik denk dat het wel onder de €50 blijft
Wat de Duitsers betreft? Ze zijn of heel dom, of het zijn enorme oplichters
Het vermoeden van Bram en mij dat het iets met de Turbo te maken heeft klopt, ik heb het even opgezocht in het Haynes boek.
Dit onderdeel zorgt voor extra brandstof als je flink gas geeft (boost), afhankelijk van de turbodruk. De slang naar de intercooler bedient het membraan wat dus nu lek is, als de boel gemaakt is dan denk ik dat je ook (weer) sneller kunt optrekken.
Ik hoop dat dat membraan los verkrijgbaar is, dan is het idd goedkoop te regelen ja. Ik heb wel eens gehoord van iemand die desondanks de hele pomp heeft laten vervangen, maar hoe weloverwogen dat was….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik hoop dat dat membraan los verkrijgbaar is, dan is het idd goedkoop te regelen ja. Ik heb wel eens gehoord van iemand die desondanks de hele pomp heeft laten vervangen, maar hoe weloverwogen dat was….
Bergje gaat informeren bij de “Noordhollandse Motorenrevisie BV” een dieselspecialist, volgens hun website reviseren ze zo een beetje alle merken motoren en brandstofpompen. http://www.nhmr.nl
Volgens de plaatselijke garage levert die tent ook onderdelen, wellicht dat het complete onderdeel besteld moet worden en is het membraan niet los te verkrijgen.
ZX1.4i schreef:karel schreef:Ik hoop dat dat membraan los verkrijgbaar is, dan is het idd goedkoop te regelen ja. Ik heb wel eens gehoord van iemand die desondanks de hele pomp heeft laten vervangen, maar hoe weloverwogen dat was….
Bergje gaat informeren bij de “Noordhollandse Motorenrevisie BV” een dieselspecialist, volgens hun website reviseren ze zo een beetje alle merken motoren en brandstofpompen. http://www.nhmr.nl
Volgens de plaatselijke garage levert die tent ook onderdelen, wellicht dat het complete onderdeel besteld moet worden en is het membraan niet los te verkrijgen.
Dan kan ik dat ook even doen bij Spaarnestad…..waar ik mijn Was-thermostaat voor de brandstofpomp heb laten vernieuwen !
Vragen aan ze OF ze hem kunnen bestellen en hoe duur die dan is.
Zal ik van de week meteen doen…en vertel het dan wel hier.
Ik weet iig hoe hij eruit ziet.
ZX1.4i schreef:karel schreef:Ik hoop dat dat membraan los verkrijgbaar is, dan is het idd goedkoop te regelen ja. Ik heb wel eens gehoord van iemand die desondanks de hele pomp heeft laten vervangen, maar hoe weloverwogen dat was….
Bergje gaat informeren bij de “Noordhollandse Motorenrevisie BV” een dieselspecialist, volgens hun website reviseren ze zo een beetje alle merken motoren en brandstofpompen. http://www.nhmr.nl
Volgens de plaatselijke garage levert die tent ook onderdelen, wellicht dat het complete onderdeel besteld moet worden en is het membraan niet los te verkrijgen.
Keep us posted!
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Keep us posted!
Als het een beetje meezit heeft en Bergje krijgt de juiste onderdelen deze week te pakken, dan rijd de BX volgende week zaterdag alweer
We leren in iedergeval maar weer eens dat je de garage niet altijd blind moet geloven
Hier de foto welke Bergje mij toezond…..van het membraam (rechts op de foto ) :
Ik kreeg hem niet afgebeeld hier…..en de foto is iets te donker, Leslie !
Als je een iets scherpere naar mij kunt sturen ?
Heb vandaag even contact gehad met Bergje, de Noordhollandse Motorenrevisie BV kan het onderdeel leveren, helaas was de juiste persoon niet aanwezig vandaag. Morgen hoor ik meer, het lijkt erop dat het allemaal goed gaat komen
Helaas is er ook slecht nieuws, het ziet er naar uit dat er binnenkort geen BX-TRD Sloopmeeting komt in de omgeving van Enkhuizen
ZX1.4i schreef:Helaas is er ook slecht nieuws, het ziet er naar uit dat er binnenkort geen BX-TRD Sloopmeeting komt in de omgeving van Enkhuizen
En dat is maar goed ook…...een TRD turbo….MET Airco, ABS en CC…..met voor zijn leeftijd (1989) nog betrekkelijk *weinig* km’s gereden, MOET gewoon behouden blijven.
Als het even kan.
334.000 km’s….en die 92’er van mij 336.000.
Bram schreef:ZX1.4i schreef:En dat is maar goed ook…...een TRD turbo….MET Airco, ABS en CC…..met voor zijn leeftijd (1989) nog betrekkelijk *weinig* km’s gereden, MOET gewoon behouden blijven.
Als het even kan.334.000 km’s….en die 92’er van mij 336.000.
fftopic
Dit heb ik mijn collega vandaag ook effe ingepeperd die liep te lachen toen ik hem vertelde wat ik in het weekend gedaan heb. Nee zijn Astra van 3 jaar oud met nog geen ton op de teller is zo fantastisch, die heeft al een andere dieselpomp wegens lekkage van de eerste pompDe vreugde werd alleen maar groter toen er een oude man binnenkwam met zijn Saxonette, dat is een fiets met een 2-takt hulpmotortje (van Sachs). Deze klant mag niet meer autorijden en krijgt deze fiets van de gemeente te leen en komt dus regelmatig langs met probleempjes. Toen hij de Opel/Citroen discussie hoorde zei hij, Opel heeft leuke auto’s en ja ze roesten nogal, maar wat techniek betreft kunnen ze niet tippen aan de PSA
Riep een andere collega, meneer u gaat me toch niet vertellen dat u ook graag Citroen reed, hij antwoordde, jawel