ZX1.4i schreef:Bram schreef:ZX1.4i schreef:En dat is maar goed ook…...een TRD turbo….MET Airco, ABS en CC…..met voor zijn leeftijd (1989) nog betrekkelijk *weinig* km’s gereden, MOET gewoon behouden blijven.
Als het even kan.334.000 km’s….en die 92’er van mij 336.000.
fftopic
Dit heb ik mijn collega vandaag ook effe ingepeperd die liep te lachen toen ik hem vertelde wat ik in het weekend gedaan heb. Nee zijn Astra van 3 jaar oud met nog geen ton op de teller is zo fantastisch, die heeft al een andere dieselpomp wegens lekkage van de eerste pompIk zeg maar 1 ding: hoedt u voor de Shell V-power….
Ich bin ein Breaker
Hoi,
ik ben net weer terug van vakantie na een dergelijke reparatie gehad te hebben. Bij mij lekte er diesel uit de onderste distributiekap. Na enig determineren moet je concluderen dat de aandrijfas de enige optie is voor lekkage. De rest was droog. ik had een Bosch pomp trouwens.
Kosten: 340 EUR voor vervangen van de lagers + keerringen + afstellen en controle. Je hebt het hier over reparatie en niet over algehele revisie. Megoed, hij is wel helemaal uit elkaar geweest en ze hebben wel gecheckt dat e.e.a nog in zodanige staat is dat het nog een tijdje meekan. Materiaalkosten waren niet meer dan een paar tientjes. De rest zit in uurloon en testkostenn. Dit is exclusief montage en demontage van de pomp. Dat heb ik zelf gedaan. De distributieriem hoeft er niet af. Je kan gewoon het aandrijftandwiel vastzetten met 2 bouten, losmaken en de pomp eruit schuiven. Gelijktijd vervangen levert dus niet zo gek veel besparing op omdat er niet zoveel overlap in het werk zit.
Ik heb overigens nog een lucas pomp liggen voor een ongeblazen 1900 diesel. Je zou hem wel ff moeten laten testen om dat ie al een tijd heeft stilgelegen.
Gr,
Marten
karel schreef:Ik zeg maar 1 ding: hoedt u voor de Shell V-power….
Hoezo rotzooi? slechte ervaring mee?
Ik tank altijd BP-Ultimate Diesel, moet je daar ook voor uitkijken?
mpostma schreef:Hoi,
ik ben net weer terug van vakantie
Mooi….en de 2.1 12V heeft het verder goed gedaan ?? (offtopic, maar oke )
Ik heb overigens nog een lucas pomp liggen voor een ongeblazen 1900 diesel. Je zou hem wel ff moeten laten testen om dat ie al een tijd heeft stilgelegen.
Gr,
Marten
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar niet dat membraampompje op zit, die Leslie nodig heeft.
Morgen hoop ik even tijd te krijgen om naar Spaarnestad te rijden en daar eens vragen of, hoe en wat.
(heb de laatste 2 dagen me een slag in de rondte gereden met de BX, dus nog geen tijd voor gehad)
Membraan niet los te krijgen?
Heb vandaag even iemand van de ‘diesel-afdeling’ van Noord-Hollandse motorrevisie telefonisch gesproken. Hij zegt dat het membraan niet los te verkrijgen is, alleen het volledige stalen kastje waar het membraan in zit. Ik ga morgen voor de zekerheid maar even langs met het membraan om e.e.a. te checken.
Bram schreef:mpostma schreef:Hoi,
ik ben net weer terug van vakantie
Mooi….en de 2.1 12V heeft het verder goed gedaan ?? (offtopic, maar oke )
Ik heb overigens nog een lucas pomp liggen voor een ongeblazen 1900 diesel. Je zou hem wel ff moeten laten testen om dat ie al een tijd heeft stilgelegen.
Gr,
MartenIk heb het donkerbruine vermoeden dat daar niet dat membraampompje op zit, die Leslie nodig heeft.
Morgen hoop ik even tijd te krijgen om naar Spaarnestad te rijden en daar eens vragen of, hoe en wat.
(heb de laatste 2 dagen me een slag in de rondte gereden met de BX, dus nog geen tijd voor gehad)
OK. HEt is voor een TZD Turbo.. Ja, dat wordt hem idd niet.
Trouwens, Bram, wat denk je dat die turbo van jouw genereert??? Geen vacuum hoor!! Die slang van de intercooler naar de brandstofpomp geeft laaddruk door zodat de brandstofpomp weet hoeveel diesel ie extra kan inspuiten als de turbo zijn best doet. Natuurlijk wel zo dat ie niet gaat roken.
Gr,
Marten
ZX1.4i schreef:karel schreef:Ik zeg maar 1 ding: hoedt u voor de Shell V-power….
Hoezo rotzooi? slechte ervaring mee?
Ik tank altijd BP-Ultimate Diesel, moet je daar ook voor uitkijken?
Geen idee, ik ken dat niet ivh V-power (ik kom ook nergens BP-pompen tegen in mijn regio).
Sinds ik er 1 keer V-power ingemikt hebt zweet de kop van mijn dieselpomp (Bosch). Dat begon na verloop van tijd (dus na geruime tijd rijden op het spul). Daarvoor was ie echt 100% kurkiedroog. Eens - maar nooit weer dus.
Ich bin ein Breaker
bergje schreef:Heb vandaag even iemand van de ‘diesel-afdeling’ van Noord-Hollandse motorrevisie telefonisch gesproken. Hij zegt dat het membraan niet los te verkrijgen is, alleen het volledige stalen kastje waar het membraan in zit.
Als het niet verschrikkelijk duur is, dan zou ik het complete kastje kopen, zit je ook niet meer te pielen met overzetten van het membraan, voor zover dit pielwerk is???
karel schreef:Sinds ik er 1 keer V-power ingemikt hebt zweet de kop van mijn dieselpomp (Bosch). Dat begon na verloop van tijd (dus na geruime tijd rijden op het spul). Daarvoor was ie echt 100% kurkiedroog. Eens - maar nooit weer dus.
Dan zijn mijn bedenkingen over V-power dus toch niet zo gek, het is immers een mix van gewone diesel en synthetische diesel, welke gemaakt word van Aardgas. Ik denk dat de synthetische diesel de boosdoener kan zijn, kunnen al die afdichtingen wel tegen dit spul? Het spul is vast en zeker nooit getest op het type afdichtingen welke in oude auto’s zitten.
ZX1.4i schreef:bergje schreef:Heb vandaag even iemand van de ‘diesel-afdeling’ van Noord-Hollandse motorrevisie telefonisch gesproken. Hij zegt dat het membraan niet los te verkrijgen is, alleen het volledige stalen kastje waar het membraan in zit.
Als het niet verschrikkelijk duur is, dan zou ik het complete kastje kopen, zit je ook niet meer te pielen met overzetten van het membraan, voor zover dit pielwerk is???
karel schreef:Sinds ik er 1 keer V-power ingemikt hebt zweet de kop van mijn dieselpomp (Bosch). Dat begon na verloop van tijd (dus na geruime tijd rijden op het spul). Daarvoor was ie echt 100% kurkiedroog. Eens - maar nooit weer dus.
Dan zijn mijn bedenkingen over V-power dus toch niet zo gek, het is immers een mix van gewone diesel en synthetische diesel, welke gemaakt word van Aardgas. Ik denk dat de synthetische diesel de boosdoener kan zijn, kunnen al die afdichtingen wel tegen dit spul? Het spul is vast en zeker nooit getest op het type afdichtingen welke in oude auto’s zitten.
Tja, dat zeggen ze er dus niet bij. “extreem reinigend”, zoals ze het aanprijzen, blijkt dus een ander woord voor “veel te schraal”.
Ik stond op het punt er een dubbele dosis injectiereiniger in te mikken maar heb toen maar V-power getankt (is per saldo goedkoper). Leek me toen handig….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Tja, dat zeggen ze er dus niet bij. “extreem reinigend”, zoals ze het aanprijzen, blijkt dus een ander woord voor “veel te schraal”.
Ik stond op het punt er een dubbele dosis injectiereiniger in te mikken maar heb toen maar V-power getankt (is per saldo goedkoper). Leek me toen handig….
Ja reinigend doordat de synthetische diesel geen overige troep bevat, welke in gewone diesel wel zit. Wat schraal betreft? ja daar zit ook wat in, kijk maar naar rijden op gas, droge verbranding, geen extra smering voor de zuigers, zal met de sysnthethische diesel ook wel zo zijn
In iedergeval komen de gas en dieselrijders dichterbij elkaar op deze manier, van gas maakt men diesel
Dus gas is om op te koken en om er diesel van te maken
Die synthetische diesel noemt Shell overigens GTL.
mpostma schreef:Trouwens, Bram, wat denk je dat die turbo van jouw genereert??? Geen vacuum hoor!! Die slang van de intercooler naar de brandstofpomp geeft laaddruk door zodat de brandstofpomp weet hoeveel diesel ie extra kan inspuiten als de turbo zijn best doet. Natuurlijk wel zo dat ie niet gaat roken.
Juist ja….weer wat geleerd, ben blij dat je weer van vakantie terug bent
Overigens, ik kan trappen wat ik wil….maar ik heb duidelijk het gevoel dat er ergens e.o.a. luchtslangetje lek is of zo, die te maken heeft met de inspuiting van mijn motor.
(ik heb al eerder aangegeven dat hij helemaal niet rookt als ik accelereer)
Het gebruik is ook meer dan de vorige 2 tzd-turbo’s….ik heb rond de 1 op 15,5 gereden, met veel snelweg-km’s…..en de vorigen haalden met gemak 1 op 18 tot 1 op 20 !!
Dat zal ongetwijfeld met dat *trappen* te maken hebben. ops:
Sorry, Leslie, dit was even : fftopic
Heb vandaag even iemand van de ‘diesel-afdeling’ van Noord-Hollandse motorrevisie telefonisch gesproken. Hij zegt dat het membraan niet los te verkrijgen is, alleen het volledige stalen kastje waar het membraan in zit. Ik ga morgen voor de zekerheid maar even langs met het membraan om e.e.a. te checken.
Het zou natuurlijk het mooist zijn als het gewoon aan de auto gefixed kan worden. Het niet hoeven demonteren van de pomp van de wagen scheelt een bak kosten.
Bram schreef:mpostma schreef:Trouwens, Bram, wat denk je dat die turbo van jouw genereert??? Geen vacuum hoor!! Die slang van de intercooler naar de brandstofpomp geeft laaddruk door zodat de brandstofpomp weet hoeveel diesel ie extra kan inspuiten als de turbo zijn best doet. Natuurlijk wel zo dat ie niet gaat roken.
Juist ja….weer wat geleerd, ben blij dat je weer van vakantie terug bent
Overigens, ik kan trappen wat ik wil….maar ik heb duidelijk het gevoel dat er ergens e.o.a. luchtslangetje lek is of zo, die te maken heeft met de inspuiting van mijn motor.
(ik heb al eerder aangegeven dat hij helemaal niet rookt als ik accelereer)Het gebruik is ook meer dan de vorige 2 tzd-turbo’s….ik heb rond de 1 op 15,5 gereden, met veel snelweg-km’s…..en de vorigen haalden met gemak 1 op 18 tot 1 op 20 !!
Dat zal ongetwijfeld met dat *trappen* te maken hebben. ops:
Sorry, Leslie, dit was even : fftopic
Misschien verlies je ergens turbodruk? ALs de drukslang naar de pomp ergens lekt kost je dat ook een hoop trekkracht. Het kan ook zijn dat de pomp niet optimaal is afgesteld. Een turbodrukmeter zou ideaal zijn om te kunnen kijken of je voldoende turbodruk hebt.
Tijdens mijn vakantie (ik had al verteld dat ie nu 0.9 bar druk haalde na het vervangen van eenn drukslang?) slaagde ik er een paar keer in om hem ong. tot de 205 kmph door te trappen. Overigens zie ik hem nooit roken. Maar dat komt denk ik omdat het blok beter ademt met meer kleppen en zo dus minder tot zijn limiet hoeft te werken.
Gr,
Marten
Bram schreef:mpostma schreef:Trouwens, Bram, wat denk je dat die turbo van jouw genereert??? Geen vacuum hoor!! Die slang van de intercooler naar de brandstofpomp geeft laaddruk door zodat de brandstofpomp weet hoeveel diesel ie extra kan inspuiten als de turbo zijn best doet. Natuurlijk wel zo dat ie niet gaat roken.
Juist ja….weer wat geleerd, ben blij dat je weer van vakantie terug bent
Overigens, ik kan trappen wat ik wil….maar ik heb duidelijk het gevoel dat er ergens e.o.a. luchtslangetje lek is of zo, die te maken heeft met de inspuiting van mijn motor.
(ik heb al eerder aangegeven dat hij helemaal niet rookt als ik accelereer)Het gebruik is ook meer dan de vorige 2 tzd-turbo’s….ik heb rond de 1 op 15,5 gereden, met veel snelweg-km’s…..en de vorigen haalden met gemak 1 op 18 tot 1 op 20 !!
Dat zal ongetwijfeld met dat *trappen* te maken hebben. ops:
Sorry, Leslie, dit was even : fftopic
Komt me anders heel bekend voor, is dit niet gewoon “by design” gegeven de turbo & pomp-combinatie?
Ich bin ein Breaker
ZX1.4i schreef:karel schreef:Tja, dat zeggen ze er dus niet bij. “extreem reinigend”, zoals ze het aanprijzen, blijkt dus een ander woord voor “veel te schraal”.
Ik stond op het punt er een dubbele dosis injectiereiniger in te mikken maar heb toen maar V-power getankt (is per saldo goedkoper). Leek me toen handig….Ja reinigend doordat de synthetische diesel geen overige troep bevat, welke in gewone diesel wel zit. Wat schraal betreft? ja daar zit ook wat in, kijk maar naar rijden op gas, droge verbranding, geen extra smering voor de zuigers, zal met de sysnthethische diesel ook wel zo zijn
In iedergeval komen de gas en dieselrijders dichterbij elkaar op deze manier, van gas maakt men diesel
Dus gas is om op te koken en om er diesel van te makenDie synthetische diesel noemt Shell overigens GTL.
Die extra smering van gas zit ‘m meer in de carburateur; bij een injectiesysteem maakt het niet meer uit. Zuigers etc. overleven het wel; gasgestookte motoren worden vaak ouder dan benzinebakken omdat ze niet vervuilen. LPG rijdt echt uitstekend, het is dat de installaties zo duur zijn of zo complex dat ze amper te onderhouden zijn.
Bij een diesel wordt de pomp in de diesel gesmeerd. Dat is vrij fundamenteel, een dieselpomp mag ook nooit droog lopen.
Te schrale diesel betekent te weinig smering en dat mag dus ook niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bram schreef:mpostma schreef:Trouwens, Bram, wat denk je dat die turbo van jouw genereert??? Geen vacuum hoor!! Die slang van de intercooler naar de brandstofpomp geeft laaddruk door zodat de brandstofpomp weet hoeveel diesel ie extra kan inspuiten als de turbo zijn best doet. Natuurlijk wel zo dat ie niet gaat roken.
Juist ja….weer wat geleerd, ben blij dat je weer van vakantie terug bent
Overigens, ik kan trappen wat ik wil….maar ik heb duidelijk het gevoel dat er ergens e.o.a. luchtslangetje lek is of zo, die te maken heeft met de inspuiting van mijn motor.
(ik heb al eerder aangegeven dat hij helemaal niet rookt als ik accelereer)Het gebruik is ook meer dan de vorige 2 tzd-turbo’s….ik heb rond de 1 op 15,5 gereden, met veel snelweg-km’s…..en de vorigen haalden met gemak 1 op 18 tot 1 op 20 !!
Dat zal ongetwijfeld met dat *trappen* te maken hebben. ops:
Sorry, Leslie, dit was even : fftopic
Komt me anders heel bekend voor, is dit niet gewoon “by design” gegeven de turbo & pomp-combinatie?
Niet helemaal.. ik geloof dat Roel met zijn oude TRD Turbo (bosch garrett) ook gewoon tussen de 1 op 15 (als Roel rijdt) of 1 op 18 (als zijn vrouw rijdt) haalt.
Op vakantie heeft mijn reisgenootje ook een paar keer gestuurd en het viel mij consequent op dat ze niet doortrapt en geowon niet meer gas geeft dan noodzakelijk. Als je dan ook nog eens rond de 110/130 blijft hangen dan zie je de meter ECHT niet meer zakken. Overigens zelf ook redelijk zuinig gereden (ik heb ook bosch en garret maar dan turbo d12). Je moet in mijn geval gewoon niet continu door willen trappen. Rustig optrekken en een lage topsnelheid aanhouden met lange afstanden doet wonderen. Als ik niet harder rij dan 110 en erg constant dan is 1 op 20 mogelijk. Rijd ik ong 130 op een relaxte manier dan is 1 op 18 mogelijk. Richting de 150 en gaan jakkeren, dan is 1 op 15 wel ong. de limiet. Bij echt hard doorstampen (kruisen op 180 en bult af ri. de 200) dan is 1 op 13 wel de max. Verder scheelt de temperatuur ook behoorlijk. in de winter is het verbruik duidelijk ongunstiger. Dan mag ik hopen dat ik met rustig rijden al de 1 op 16 haal. Lange ritten ipv korte ritte maken is ook een duidelijk gunstige factor.
Er zijn ontzettend veel zaken die het verbruik beinvloeden. Natuurlijk is de dieselpomp/turbo combinatie en hoe je er mee omgaat ook belangrijk.
Gr,
Marten