4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

Wei makun geen vaute ...
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 07 juni 2005 01:07 AM
  [ # 46 ]
ernst23 schreef:
deur63 schreef:

Ikzelf irriteer me mateloos aan die achterlijke afkortingen van woorden, dus bijvoorbeeld:
even -> ‘ff’,
wachten -> ‘w88’ (wachtentachtig?!?)
ik -> ‘k’
misschien -> ‘mss’
waarschijnlijk -> ‘wss’ (waar die tweede ‘s’ vandaan komt weet ik ook niet hoor)

Soms lees ik een post en snap er gewoon geen bal van. Meer afkorting dan bestaand woord. Triest.. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik een beetje een pietje precies ben.

Aan de vorige posts te zien ben ik in ieder geval (NIET igg) niet de enige (niet enigSTe) die zich daaraan irriteert.

Maar spelfouten zijn iets anders dan afkortingen. En niet
Een aantal spelfouten zijn iets anders als afkortingen.

Wat ik hiermee bedoel is:
Spelfouten is niet prettig lezen, ik ben zelf ook precies wdb. Laughing
Maar afkortingen zijn gewoon praktisch, ik typ toch al zo langzaam met 2 vingers.
Dus wdb = wat dat betreft
amh = automaterialenhandel
enz.

Oeps, ik bedoel dus: Een tekst met spelfouten is niet prettig om te lezen.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 07 juni 2005 01:51 AM
  [ # 47 ]

Een tekst met spelfouten daarentegen is nog wel te volgen, maar wanneer het vol staat met afkortingen, wordt het al gauw een onduidelijk geheel. Ik moet toegeven dat je ze gemakkelijk oppikt en overneemt en als dat het geval is gaat het meestal om veelgebruikte afkortingen. Anders had ik ze immers niet opgepikt en overgenomen.
Ik was altijd een tamelijk correct schrijver, maar sinds ik op fora rondhang betrap ik mijzelf ook wel eens “snel” taalgebruik en vage afkortingen. Het gaat bijna vanzelf als anderen het ook doen. Je gaat een wereld binnen waar een andere taalcultuur heerst (de wereld van MSN, SMS, snel typwerk, ff vlug n meeltje etc.) en als vanzelf neem je dat over. Zo werkt het menselijk aanpassingsmechanisme kennelijk. Daar is op zich nix (<=daar heb je dr weer 1) mis mee, zolang je onthoudt welke taal in welke wereld hoort. MSN taal als je via het MicroSchoftNetwork onzin met je saaibervrienden deelt, SMS taal wanneer je teveel letters met te weinig toetsen moet invoeren, turbotaal op het golf gti forum en gewoon Nederlands in alle andere gevallen, tenzij anders aangegeven…

`verum ipsum factum’

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 07 juni 2005 02:31 AM
  [ # 48 ]
Bram schreef:

Op een ander forum heeft men mij eens ge-oppert om i.p.v. actie’s....i.h.v. akties te schrijven (dus zonder komma)...maar ZO heb ik dat vroeger niet geleerd (t?) Crying or Very sad

Euh, ik vrees dat je dat wel zo geleerd is.
1 actie, 2 acties
1 auto, 2 auto’s

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 07 juni 2005 03:17 AM
  [ # 49 ]
Handjes schreef:
Bram schreef:

Op een ander forum heeft men mij eens ge-oppert om i.p.v. actie’s....i.h.v. akties te schrijven (dus zonder komma)...maar ZO heb ik dat vroeger niet geleerd (t?) Crying or Very sad

Euh, ik vrees dat je dat wel zo geleerd is.
1 actie, 2 acties
1 auto, 2 auto’s

Nu is het al 45 jaar geleden dat ik op de lagere school zat…..maar ik ben nog niet dementerend hoor. Rolling Eyes

http://www.rcr-renswoude.nl/html/actie_s.html

http://www.kokmilieu.nl/versie NL/actie’s.htm

En zo kan ik nog wel *tig* voorbeelden noemen. Razz

Jou voornamen zijn toch niet : BIJ DE… ? Twisted Evil

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 07 juni 2005 06:30 AM
  [ # 50 ]
Tom Duckpower schreef:

leraren mogen die fouten maken….

flauw….

als ik op een proefwerk zo een fout maak wordt die afgestraft, maar een leraar mag zich rustig verschrijven! Rolling Eyes

Ik weet niet waar jij op school zit maar over ‘t algemeen worden die fouten vooral afgestraft bij het vak Nederlands. Als ik bij natuurkunde ga letten op spelfouten hou ik denk ik maar heel weinig voldoendes over.

Ik zag dat ik jullie wel lekker scherp heb gehouden met mijn ‘ik wordt’  Laughing Moet zeggen dat Handjes dan ook maar half scherp is. Hij maakt namelijk de opmerking voor de tweede keer.. slecht opgelet??  Razz

Blueduck schreef:

Oh ja tijdens mijn stage een toets teruggekregen van een leerling. Daarin ging het over “electrische tijd”....

dat is net na de steentijd Cool en voor de raadiooaktiefe teit Very Happy

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
Gepost: 07 juni 2005 11:37 AM
  [ # 51 ]
Bram schreef:
Handjes schreef:

1 actie, 2 acties
1 auto, 2 auto’s

Nu is het al 45 jaar geleden dat ik op de lagere school zat…..maar ik ben nog niet dementerend hoor. Rolling Eyes

http://www.rcr-renswoude.nl/html/actie_s.html

http://www.kokmilieu.nl/versie NL/actie’s.htm

Maar wie zegt dat deze willekeurige websites gelijk hebben? Ze hebben het fout namelijk…

In het Nederlands schrijf je altijd alles zo veel mogelijk aan elkaar. Behalve als de klank verandert. Bij 1 auto, 2 autos zou de klank veranderen, dus moet daar een ‘. Bij actie kan de s er gewoon aan vast: acties.

Bij twijfel:
http://www.vandale.nl
http://www.nederlandsewoorden.nl
http://www.taalunieversum.nl

Bram schreef:

Jou voornamen

Het is overigens “jouW voornamen”. Dat is een tip voor jou… Wink

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
Gepost: 07 juni 2005 11:39 AM
  [ # 52 ]
voge schreef:

Ik zag dat ik jullie wel lekker scherp heb gehouden met mijn ‘ik wordt’  Laughing Moet zeggen dat Handjes dan ook maar half scherp is. Hij maakt namelijk de opmerking voor de tweede keer.. slecht opgelet??  Razz

Klopt, had ik wel gezien. Maar ik wilde even aangeven dat leraren ook fouten maken Wink.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 07 juni 2005 11:50 AM
  [ # 53 ]

Miereneukers!

Jaja, mierenneukers Cool

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 juni 2005 01:50 PM
  [ # 54 ]

we begreip mekoar toach?
dad iz hut belangreikstu

Wink

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 07 juni 2005 01:59 PM
  [ # 55 ]

Dat iz fein! 
Can hed toppik dan asjubelief op zlot?

Als je iedereen op “taalfouten"gaat betuttelen gaat de sfeer naar zijn malle #@$  en dan komt Ewwie er op af!

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 07 juni 2005 02:01 PM
  [ # 56 ]

Nog iets wat niet onder de categorie (toch?) spelfout, maar wel onder grammaticale fout valt:
Het Overdreven Vaak Hoofdletters Typen, Elk Woord Dus Met Een ^&$*#@ Hoofdletter Beginnen. Ik Vraag Me Af Welke Aardappel Daarmee Is Begonnen, Want Het Ziet Er Zo Zielig Uit.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 07 juni 2005 02:04 PM
  [ # 57 ]

Dat Is Lekker Belangrijk!

Jongens….... Crying or Very sad

Profiel  

Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246

Gepost: 07 juni 2005 02:06 PM
  [ # 58 ]

Nog iets wat niet onder de categorie (toch?) spelfout, maar wel onder grammaticale fout valt:
Het Overdreven Vaak Hoofdletters Typen, Elk Woord Dus Met Een ^&$*#@ Hoofdletter Beginnen. Ik Vraag Me Af Welke Aardappel Daarmee Is Begonnen, Want Het Ziet Er Zo Zielig Uit.

Kom je veel tegen op marktplaats.nl. Wat daar de bedoeling van is? Ik vind het alleen maar lastig lezen.

OF WAT TE DENKEN VAN DIT? WAARSCHIJNLIJK EEN SCHREEUW OM AANDACHT??

Op mails met alleen hoofdletters reageer ik niet eens meer…

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 07 juni 2005 02:09 PM
  [ # 59 ]
Weefje schreef:

Op mails met alleen hoofdletters reageer ik niet eens meer…

U HEEFT DE 100.00 GEWONNEN Exclamation

Ach, niet reageren Wink

WEDDEN?
Wink

Waar je je allemaal aan kan storen zeg…...

Profiel  

Hakkie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130

Gepost: 07 juni 2005 02:19 PM
  [ # 60 ]
René van Maren schreef:

Dat iz fein! 
Can hed toppik dan asjubelief op zlot?

Als je iedereen op “taalfouten"gaat betuttelen gaat de sfeer naar zijn malle #@$  en dan komt Ewwie er op af!

En hier sluit ik mij volledig bij aan.

Ik doe ook mijn best om alles zo ABN (Algemeen beschaafd nederlands) mogelijk in te typen en volgens mij doet iedereen dat. Alleen wordt er blijkbaar niet altijd gerealiseerd dat er mensen uit alle lagen van de bevolking Citroën rijden, en dus ook op het forum zitten. Dus mensen die alleen de lagere school hebben gevolgd maar ook mensen die op de universiteit hebben gezeten.

Met andere woorden: Laat iedereen in hun waarde, dat is wel zo prettig.

ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart

http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg

Profiel  

4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook