Ik heb weer een mooie 20RE gezien,
een donkergrijze/donkerblauwe berline deze keer.
bouwjaar 88, eerste eigenaar, goede staat.
Papa er over ingelicht en hij was enthousiast,
ik heb hem zelfs nog nooit zo enthousiast gezien voor een auto.
(ipv de normale: ‘nee, de XM rijdt nog’ zei hij ‘Hebt ge zaterdag tijd? anders is ze misschien weg’)
Waarschijnlijk speelde mijn ‘de xm geraakt niet door de keuring zonder nieuwe uitlaat’-argument wel mee.
http://www.kapaza.be/detail/1904727/Citroën_cx.html
is dit een goed idee?
Hij lijkt me wel bruikbaar als dagelijks (voor ons dus wekelijks) vervoermiddel.
Ik had graag een beetje meer info over de techniek van de auto:
Wat is er elektronisch gestuurd?
gas en choke? ontsteking? Is het onderhoud (op distributieriem en ander grof geschut na) zelf te doen?
Dankjewel!
Joos
cx 20 re
De ontsteking is electronisch,er zit een handchoke op.
Het onderhoud aan deze motor is heel goed zelf te doen,je komt bijna overal goed bij.
Het oliefilter en de bougie achter de carb. is altijd een beetje prutsen.
Er zit op dit type motor een distributieriem.
Motor zweet behoorlijk,doen ze bijna allemaal.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Met enige trots meld ik dat papa de CX gekocht heeft!
binnen een week of twee verwachten we de CX thuis
foto’s en twee filmpjes zijn te zien op http://users.telenet.be/luk.knapen/joos/cx
nadeeltje van de cx: hangende hemel, gaatje in de uitlaat, maar die hemel is niet storen en de uitlaat… wordt wel gefixt.
Die hangende hemel schijnt een vaker voorkomend fenomeen te zijn?
Dus: Bleu Memphis of Gris Meteor?
Ik weet het niet, wie het weet mag het zeggen. Ik hoop stiekum op Bleu memphis, vind blauw mooier
Naaste familieleden zijn voorzichtig enthousiast,
sommige mensen vinden het maar gek.
De ouwe XM verkopen is een goed idee, maar een 18-jarig strijkijzer kopen?
Ook papa, voor wie dit de 4e CX is, zegt: we zullen wel zien of het iets is, misschien doen we hem binnen twee maanden weg, misschien rijden we er binnen vijf jaar nog mee.’
Het is inderdaad een beetje een gok, en we zien wel hoe het meevalt, maar zoals hij ook zei: het is nu of nooit.
Zoals jullie als zeiden is het een mooie auto, en de prijs viel ook goed mee.
Ik kijk er naar uit om ze te verzorgen.
En als de auto binnen twee maanden weg moet, zal ik mijn spaarvarkentje wel slachten
Er is maar één nadeel aan zo’n CX… en dat is het watergekoelde cilinders-in-lijn-blok.
Zo’n slee met diravi en een viercilinder aircooled boxer zou toch super zijn?
en ondanks de ‘fantasieloze’ motorconstrutie ben ik verliefd… Ze is zo mooi… en zo zacht.
Sommige mensen zouden me gek noemen, ik houd het op citrofiel…
en de belangrijkste eigenschap van een citrofiel is: de rationaliteit kunnen laten overtreffen door de emotie. Ze is zo lief.
rocco schreef:Dus: Bleu Memphis of Gris Meteor?
Ik weet het niet, wie het weet mag het zeggen. Ik hoop stiekum op Bleu memphis, vind blauw mooierNaaste familieleden zijn voorzichtig enthousiast,
sommige mensen vinden het maar gek.
De ouwe XM verkopen is een goed idee, maar een 18-jarig strijkijzer kopen?
Ook papa, voor wie dit de 4e CX is, zegt: we zullen wel zien of het iets is, misschien doen we hem binnen twee maanden weg, misschien rijden we er binnen vijf jaar nog mee.’
Het is inderdaad een beetje een gok, en we zien wel hoe het meevalt, maar zoals hij ook zei: het is nu of nooit.
Zoals jullie als zeiden is het een mooie auto, en de prijs viel ook goed mee.
Ik kijk er naar uit om ze te verzorgen.
En als de auto binnen twee maanden weg moet, zal ik mijn spaarvarkentje wel slachten
Er is maar één nadeel aan zo’n CX… en dat is het watergekoelde cilinders-in-lijn-blok.
Zo’n slee met diravi en een viercilinder aircooled boxer zou toch super zijn?
en ondanks de ‘fantasieloze’ motorconstrutie ben ik verliefd… Ze is zo mooi… en zo zacht.Sommige mensen zouden me gek noemen, ik houd het op citrofiel…
en de belangrijkste eigenschap van een citrofiel is: de rationaliteit kunnen laten overtreffen door de emotie. Ze is zo lief.
het is bleu memhpis wij hebben een xm in die kleur gehad
dankjewel voor alle felicitaties
ik hoop er, als ik volgend jaar mag rijden, eens een ci-fo meeting mee te bezoeken
Wat die hemel betreft: zolang hij niet gaat storen, doet ie wat hij wil
Vandaag telefoon gehad:
auto is gekeurd
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ih had een 1987/1988 CX 25 GTI.
het was mijn 5e CX.
Hij was degene die het hardst roestte.
Ik heb in zijn leven de gehele zijkant vervangen.
Het tussen paneel in het achterscherm was volledig weg gerot.
Ik heb nu gelukkig een 1988 californische CX zonder enige roest.
Een ding weet ik zeker terug in Nederland moet hij in de garage.
Een 1989 XM roest echter totaal niet.
Het probleem naar mijn mening met de CX was dat hij te flexibel
was en de toenmalige lakssorten en behandelingslagen niet flexibel genoeg om mee te spelen. ( De oorspronkelijke golf had hetzelfde probleem - op de markt in 1974 )
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
rocco schreef:Naaste familieleden zijn voorzichtig enthousiast,
sommige mensen vinden het maar gek.
De ouwe XM verkopen is een goed idee, maar een 18-jarig strijkijzer kopen?
Na jouw aankoop zijn ze voorzichtig enthousiast, en met de jaren misschien enthousiast
Voorlopig veel plezier ermee.
Gr. Arno
andre.smulders schreef:Ih had een 1987/1988 CX 25 GTI.
het was mijn 5e CX.
Hij was degene die het hardst roestte.
Ik heb in zijn leven de gehele zijkant vervangen.
Het tussen paneel in het achterscherm was volledig weg gerot.
Ik heb nu gelukkig een 1988 californische CX zonder enige roest.
Een ding weet ik zeker terug in Nederland moet hij in de garage.
Een 1989 XM roest echter totaal niet.
Het probleem naar mijn mening met de CX was dat hij te flexibel
was en de toenmalige lakssorten en behandelingslagen niet flexibel genoeg om mee te spelen. ( De oorspronkelijke golf had hetzelfde probleem - op de markt in 1974 )
xm wil nog wel eens roesten maar wel een stuk minder
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb geen type 2, maar volgens mij hoort het zo; afblijven dus….
Behalve als een type 2 bezitter de oplossing heeft:lol:
rocco schreef:Elle y est!
ze isser
Ik ga er van uit dat die spiegel niet helemaal normaal is… kan ik ze er gewoon weer inklikken?
(op het ogenblik dat het niet meer vriest, om breken te voorkomen)
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Ik heb geen type 2, maar volgens mij hoort het zo; afblijven dus….
Behalve als een type 2 bezitter de oplossing heeft:lol:rocco schreef:Elle y est!
ze isser
Ik ga er van uit dat die spiegel niet helemaal normaal is… kan ik ze er gewoon weer inklikken?
(op het ogenblik dat het niet meer vriest, om breken te voorkomen)
hoort zo bij mij ook zo
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
ze is ingeschreven, verzekerd en de platen hangen erop…
morgen of zondag het eerste officiele ritje.
(voorlopig) 1 probleem…
de benzinemeter staat altijd op 1/2 , ook als het contact afstaat. Stuk dus?
waar kan het probleem liggen en hoe los ik het op?
verder: in het boekje staat dat ze Super moet drinken.
is dat die dure met octaangetal 98 of is 95 ook goed?
Ik denk 98!
rocco schreef:ze is ingeschreven, verzekerd en de platen hangen erop…
morgen of zondag het eerste officiele ritje.(voorlopig) 1 probleem…
de benzinemeter staat altijd op 1/2 , ook als het contact afstaat. Stuk dus?
waar kan het probleem liggen en hoe los ik het op?verder: in het boekje staat dat ze Super moet drinken.
is dat die dure met octaangetal 98 of is 95 ook goed?
super is 98
tankmeter… mss een massaprobleem?