2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX 20RE
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 10 februari 2006 10:50 PM
  [ # 16 ]
Tom Duckpower schreef:

tankmeter… mss een massaprobleem?

denk van niet, want zelfs zonder contact (en dus zonder spanning) wijst ie een waarde aan.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 11 februari 2006 01:57 AM
  [ # 17 ]

eerste rit, eerste probleem.

onze eerste rit, benzinewijzer hangt vast, en na een snelheidsdrempel stopt ze ermee…
thuis benzine (hadden enkel octaangetal 95) gehaald, ingegoten, gestart… niks. De startmotor draait sneller dan gewoon, dus waarschijnlijk geen ontsteking.

Iets later leek er een kabeltje aan dat cilindertje bij de batterij (spanningsregelaar?) los te zitten. aangesloten -> niks

ze staat nu twee km verder op bij mensen op de oprit, morgen gaan we bij klaarlichte dag kijken, iemand tips?

rocco -wanhopig, ik zei dat de auto een buitenkansje was-

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 11 februari 2006 02:36 AM
  [ # 18 ]
rocco schreef:

(...) De startmotor draait sneller dan gewoon, dus waarschijnlijk geen ontsteking.(...)
I

Hierbij denk ik eerder aan geen compressie. Ligt de distributiriem er nog om? Geen ratelende geluiden gehoord toen de motor stilviel? (Kan misschien een vrijlopende motor zijn - zoals TU - dan raken de kleppen niet de zuigers bij distri’riembreuk, ben geen CX-benzinemotorenkenner). Kijk maar eens of de nokkenaspoelie nog rondgaat.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 februari 2006 09:07 AM
  [ # 19 ]

Even denken hoor, dat is dan denk ik zo’n J5R motor toch, met bovenliggende nokkenas en carburateur. Wat jeroen omschrijft kan natuurlijk, maar als de motor iig wel ronddraait zou ik iig gewoon even gaan controleren of hij wel vonk en brandstof krijgt om mee te beginnen.

Gaat over een heel ander type motor, maar bij mijn Gti 2400ie wilde de kabel van de bobine naar de verdeler er nog wel eens afspringen, dat had een vergelijkbaar effect met het omschreven geval…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 11 februari 2006 01:11 PM
  [ # 20 ]
paso schreef:
rocco schreef:

weer foon gehad,
morgen om 18h staat ie voor de deur Smile

welke telefoon heb jij eigenlijk?  lijkt me een goede want elke keer dat die gaat is het met goed nieuws Twisted Evil

Hopelijk Confused  gaat de telefoon binnenkort weer, met de mededeling :brug dat het probleem gevonden is.

Gr. Arno Wink

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 11 februari 2006 03:10 PM
  [ # 21 ]

goed, de hydraulische pomp draait nog, dus de poulie en de nokkenas ook,
er is compressie want ze draaide niet vlot door, maar met ‘dalen’ van de compressie.

we verdenken nog steeds ontsteking, vooral de verdeelkap.
we hebben de contacten proper gemaakt, maar het centrale (koolstof?) contact is ingeduwd en het veertje komt niet meer terug, waarschijnlijk is dit het probleem?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 februari 2006 09:46 PM
  [ # 22 ]

Als de distributieriem eraf ligt, dan draait hij echt zeer snel rond. Is dat niet zo, dan eerst de gemakkelijkste dingen checken. Is er een vonk? Draai de bougies eruit, sluit ze aan op de kabel, laat ze contact maken met het blok en start de startmotor: dan moeten ze vonken. Kun ook eerst eens kijken onder de verdelerkap, als die er tenminste opzit. Ik ken die motor niet. Dan zou het kunnen zijn dat de rotor naar zijn grootje is.

Suc6 met de zoektocht!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 12 februari 2006 04:15 PM
  [ # 23 ]

Bobine

Kijk ook even naar de contacten op de bobine,als ze slecht zijn iets opschuren,eventueel wat stekkers vervangen.


Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 12 februari 2006 07:23 PM
  [ # 24 ]
rocco schreef:

goed, de hydraulische pomp draait nog, dus de poulie en de nokkenas ook (...)

Hebben we het nu wel over dezelfde riem? Distri’riem niet verwarren met multiriem of V-snaar.

rocco schreef:

er is compressie want ze draaide niet vlot door, maar met ‘dalen’ van de compressie.

Dat pieken en dalen kan komen omdat er van 1 of een paar cilinders de kleppen dicht staan en van een paar de kleppen open. Ik wil geen doemscenario schetsen, maar ik zag, dit topic doorlezend,  dat de wagen in 18 jaar maar 139k km heeft gelopen. Als ze geen proper onderhoud heeft gehad kon er misschien een 18 jaar oude distri’riem omliggen en die kunnen makkelijk stuk door plotselinge verandering in het motortoerental.

rocco schreef:

we verdenken nog steeds ontsteking, vooral de verdeelkap.
we hebben de contacten proper gemaakt, maar het centrale (koolstof?) contact is ingeduwd en het veertje komt niet meer terug, waarschijnlijk is dit het probleem?

Dat zou ook heel goed kunnen. Dat koolborsteltje moet wel door het veertje goed tegen het rotorcotact geduwd. Als je wilt controleren of er wel hoogspanning de verdelerkap inkomt kun je de centrale kabel uit de kap pakken, die op een bougie prikken en de bougie goed tegen het blok houden en even de motor een paar slagen laten draaien (-> vonken is een goed teken).
Kijk ook even met verdelerkap eraf of de rotoras wel draait.

Tip: houd je accu aan de lading na het klussen. Door al dat gestart raakt hij op den duur leeg. (Wellicht had je dit zelf ook al bedacht).

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 12 februari 2006 09:33 PM
  [ # 25 ]

de poulie van de pomp hangt toch op de nokkenas, neem ik aan?
zoja: de nokkenas draait nog -> distr. riem intact

met de dalen in compressie bedoelde ik het volstrekt normale niet mooi rond draaien omdat de weerstand die de motor door de compressie geeft verandert.

we beginnen eerst met een nieuwe verdelerkap, want die is zeker stuk.

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 12 februari 2006 09:55 PM
  [ # 26 ]
rocco schreef:

de poulie van de pomp hangt toch op de nokkenas, neem ik aan?
zoja: de nokkenas draait nog -> distr. riem intact

met de dalen in compressie bedoelde ik het volstrekt normale niet mooi rond draaien omdat de weerstand die de motor door de compressie geeft verandert.

we beginnen eerst met een nieuwe verdelerkap, want die is zeker stuk.

Zoals ik al zei: CX-benzinemotoren ken ik niet zo goed, dus ik weet niet of de hydropomp samen met dynamo op een snaar vanaf de krukas zit of vanaf nokkenas met riem wordt aangedreven. Bij de benzinemotoren die ik ken zit aan 1 kant van de nokkenas de distributiepoelie en aan de andere kant de verdelerkap. Ik heb het alleen bij dieselmotoren gezien dat de hydropomp vanaf nokkenas wordt aangedreven.
Ik wou al om foto’s vragen, zodat ik een beeld heb van de motor…
Ik hoop dat je met een nieuwe verdelert (en eventueel ook kabels) weer op weg bent met deze schitterende voiture.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2006 09:57 PM
  [ # 27 ]
jeroen_m schreef:
rocco schreef:

de poulie van de pomp hangt toch op de nokkenas, neem ik aan?
zoja: de nokkenas draait nog -> distr. riem intact

met de dalen in compressie bedoelde ik het volstrekt normale niet mooi rond draaien omdat de weerstand die de motor door de compressie geeft verandert.

we beginnen eerst met een nieuwe verdelerkap, want die is zeker stuk.

Zoals ik al zei: CX-benzinemotoren ken ik niet zo goed, dus ik weet niet of de hydropomp samen met dynamo op een snaar vanaf de krukas zit of vanaf nokkenas met riem wordt aangedreven. Bij de benzinemotoren die ik ken zit aan 1 kant van de nokkenas de distributiepoelie en aan de andere kant de verdelerkap. Ik heb het alleen bij dieselmotoren gezien dat de hydropomp vanaf nokkenas wordt aangedreven.
Ik wou al om foto’s vragen, zodat ik een beeld heb van de motor…
Ik hoop dat je met een nieuwe verdelert (en eventueel ook kabels) weer op weg bent met deze schitterende voiture.


Bij een Cx 2liter worden zowel de HD pomp als de verdeler door de nokkenas aangedreven. als deze dus niet draaien terwijl de motor gestart word is er iets heeeeeel erh mis…....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 15 februari 2006 03:05 PM
  [ # 28 ]

Ook met nieuwe verdeelkap gebeurt er niks,
de verdeler draait niet meer rond.

papa gaat dadelijk naar cqs bellen,
en dan zien we wel weer of we de auto laten maken of verkopen.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 februari 2006 06:35 PM
  [ # 29 ]

Dieter en Stef (CQS) zijn de auto komen halen…

ze zagen blijkbaar meteen dat het de distributieriem was. Gelukkig reden we niet snel (20km/u?)
einde van de week krijgen we een kostenraming, dan zien we wel weer of we hem houden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 februari 2006 08:55 PM
  [ # 30 ]
rocco schreef:

Dieter en Stef (CQS) zijn de auto komen halen…

ze zagen blijkbaar meteen dat het de distributieriem was. Gelukkig reden we niet snel (20km/u?)
einde van de week krijgen we een kostenraming, dan zien we wel weer of we hem houden.

dat is niet lekker, en dat bij de eerste rit
ik hoop voor jou dat het niet teveel zal kosten en dat hij dan ook bij jullie kan blijven Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook