4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
CX 20RE
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 16 juni 2006 02:40 PM
  [ # 46 ]

CX 20 RE

Alle CX’en lopen inderdaad uitstekend op ongelode benzine. Je krijgt alleen gegarandeerd een keer problemen met je kleppen. Die hebben nl. die loodvervanger nodig.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juni 2006 04:07 PM
  [ # 47 ]

Re: CX 20 RE

Doc schreef:

Alle CX’en lopen inderdaad uitstekend op ongelode benzine. Je krijgt alleen gegarandeerd een keer problemen met je kleppen. Die hebben nl. die loodvervanger nodig.

ik wil je niet tegenspreken Wink

maar voor wat ik tot nu toe gelezen heb, zijn er maar weinig mensen die dit doen.
meestal is de discussie 95 of 98.
en normaal hoor ik altijd dat die lichter motoren het prima doen op 95 en dat de 25 GTi (turbo) motor het beter op 98, en als je geen problemen heb op 95 is dat ook geen probleem.

zou het misschien kunnen dat jou uitspraak meer geld voor de vroege serie 1 modellen?
zeker bij type 2 zou ongelood toch geen probleem moeten zijn Confused:

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 16 juni 2006 04:30 PM
  [ # 48 ]

Re: CX 20 RE

arjan_verkade schreef:
Doc schreef:

Alle CX’en lopen inderdaad uitstekend op ongelode benzine. Je krijgt alleen gegarandeerd een keer problemen met je kleppen. Die hebben nl. die loodvervanger nodig.

ik wil je niet tegenspreken Wink

maar voor wat ik tot nu toe gelezen heb, zijn er maar weinig mensen die dit doen.
meestal is de discussie 95 of 98.
en normaal hoor ik altijd dat die lichter motoren het prima doen op 95 en dat de 25 GTi (turbo) motor het beter op 98, en als je geen problemen heb op 95 is dat ook geen probleem.

zou het misschien kunnen dat jou uitspraak meer geld voor de vroege serie 1 modellen?
zeker bij type 2 zou ongelood toch geen probleem moeten zijn Confused:

Ik denk dat de reden dat de meeste mensen alleen nog maar Euro 95 of Superplus tanken, is omdat Super bijna nergens meer in Nederland te krijgen is. Kijk het instructieboekje maar na, ook van een Série 2. Hier staat in vermeldt dat voor een CX Super de aan te bevelen brandstof is. Zie ook de FAQ op de CX Club site.

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 juni 2006 11:24 PM
  [ # 49 ]

Het zal best aanbevolen zijn hoor… maar er zijn inmiddels mensen die tonnen hebben afgelegd in CX’en op loodvrije benzine zonder enig probleem… (ik bijvoorbeeld) dus als die problemen met kleppen nu bij zeg 300,000+ km op gaan treden… misschien dat we dan de wel of niet aanwezig zijn van loodvervanger toch niet het kritieke verschil is?

Bovendien is de aanpassing van gelode benzine motor -> ongelode benzine motor bij de meeste types meen ik de klepzittingen, en deze zijn in de CX ongelode benzine bestand. Heb je enig voorbeeld van een motor die kapot is gegaan door het niet gebruiken van gelode benzine? De CX’en waar het meeste mee gereden word zijn de diesels en LPG’s… en in LPG zit ook geen lood… dit gaat ook allemaal prima. Er zijn mensen die flashlube aanbrengen, maar ook hele volkstammen die dit gewoon laten. En zelfs op hetere LPG zijn de klepproblemen uitermate beperkt, voor zover ik weet in ieder geval.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 juni 2006 12:13 AM
  [ # 50 ]

Blijft wel off topic zo, maaruh waarom wordt gelode benzine dan aanbevolen op alle lijsten? Ik gooi er tochmar af en toe loodvervanger bij…...

sans-pareil schreef:

Het zal best aanbevolen zijn hoor… maar er zijn inmiddels mensen die tonnen hebben afgelegd in CX’en op loodvrije benzine zonder enig probleem… (ik bijvoorbeeld) dus als die problemen met kleppen nu bij zeg 300,000+ km op gaan treden… misschien dat we dan de wel of niet aanwezig zijn van loodvervanger toch niet het kritieke verschil is?

Bovendien is de aanpassing van gelode benzine motor -> ongelode benzine motor bij de meeste types meen ik de klepzittingen, en deze zijn in de CX ongelode benzine bestand. Heb je enig voorbeeld van een motor die kapot is gegaan door het niet gebruiken van gelode benzine? De CX’en waar het meeste mee gereden word zijn de diesels en LPG’s… en in LPG zit ook geen lood… dit gaat ook allemaal prima. Er zijn mensen die flashlube aanbrengen, maar ook hele volkstammen die dit gewoon laten. En zelfs op hetere LPG zijn de klepproblemen uitermate beperkt, voor zover ik weet in ieder geval.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 juni 2006 01:05 AM
  [ # 51 ]

Ik heb geen idee. Ik geef een beetje de schuld aan het ‘was toen zo, dus het zal wel zo moeten’ fenomeen. Maar ik heb nog geen enkele technische uitleg gehoord waarom het zou moeten. Ja, benzine zonder lood zal misschien ietwat schraler zijn, maar het smeert nog wel degelijk. LPG is nog veel schraler en dat gaat ook goed.

Ik wil altijd erg graag weten waarom iets zo is. De motor die in de CX zit is een afgeleide van wat er in de DS zit (bij oudere zelfs dat niet). Die motor is weer afgeleid van de traction… en in de 30’er jaren was tetraethyl lood er nog niet als toevoeging aan brandstoffen. Verhalen over het ontwerp van de motor kloppen dus zowiezo niet, het gaat puur om een incompatibiliteit in de materialen, namelijk de smering van die klepzittingen. En als die smering er niet is in een motor die het wel nodig heeft… ja gut dan merk je dat echt wel sneller dan pas na 100,000km. Kortom, mijn conclusie. Alle types benzine CX zijn zonder meer geschikt voor ongelode benzine. Loodvervangers kunnen (anders dan wat meer uitstoot) natuurlijk geen kwaad…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook