Zoals enkelen van jullie al misschien weten ben ik op zoek naar een ID/DS Break. Ik zou graag weten wat de voors en tegens zijn van een Break ID23 motor.
Citroen DS23 Break ‘71
Hmmm, ik weet niet precies wat je wilt weten, maar in elk geval zijn in de Breaks dezelfde motoen geleverd als in de Berlines. Een Break 23 had dus geen andere motor dan een 23 Berline.
Verder zijn de 21 en 23 doorontwikkelingen van de 20. Voor zover ik weet zijn daar geen schokkende verschillen qua techniek in (wel zijn in de loop van de jaren andere carburateurs toegepast)
De 21 en 23 injectiemotoren zijn een heel ander verhaal. Deze zijn complexer (en dus duurder) qua onderhoud.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat het moeilijk wordt om een break injectie te vinden.
De 23 is een prima motor om in je break te hebben, vooral als je de break zwaar gaat beladen!
De 20 zal daarentegen veel zuiniger rijden dan de 23.
Verder zijn de zuigers en cylinders van de 21 een hele tijd niet leverbaar geweest zodat je die motor niet kon reviseren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe zit het eigenlijk met de koeling van de motor? Ze schijnen nogal eens oververhit te kunnen raken met warm weer….
Hou je nog wel ruimte in de kofferbak over als je een gastank plaatst in een DS20?
Op het moment ben ik weer aan het kijken naar een zwarte DS20 en een d.blauwe ID23 Break. Allebei erg mooie goed onderhouden auto’s.
Citroen DS23 Break ‘71
Eelko schreef:Hoe zit het eigenlijk met de koeling van de motor? Ze schijnen nogal eens oververhit te kunnen raken met warm weer….
Daar heb ik zelf nooit problemen mee gehad, maar een goede oplossing schijnt te zijn om een 3-rijen radiateur te plaatsen -als dat nog niet gebeurd is.
Eelko schreef:
Hou je nog wel ruimte in de kofferbak over als je een gastank plaatst in een DS20?
Niet meer of minder dan bij een DS21, 23, Spécial of Super (sorry)
De koffer van een DS is groter dan je zou vermoeden; hier zitten volgens mij wel een paar gasrijders die je dat kunnen vertellen. Bovendien is het maar net wat je zelf voldoende ruimte vindt
Eelko schreef:
Op het moment ben ik weer aan het kijken naar een zwarte DS20 en een d.blauwe ID23 Break. Allebei erg mooie goed onderhouden auto’s.
Succes, en hou ons op de hoogte! Probeer als dat mogelijk is toch zoveel mogelijk rationeel en objectief naar een Snoek te gaan kijken. Hals over kop verliefd worden kan ook bij DS-en schadelijk voor je gemoedstoestand en je portemonnee worden
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
De 23 carbu is een hele goede motor om echt lekker mee te rijden, vergeet niet dat alle vorige eigenaars dat ook gedaan hebben, en de 23 soms uitgeteld kan zijn! Goed rijden, voelen & luisteren voor je hem zou kopen. Normaal kan je hem gerust eens op toeren trekken. Zelf zou ik voorkeur geven aan een 2300, helaas zijn er weinig goede te vinden hier in Belgieland (tenzij je er woekerprijzen voor wil neertellen, en dan nog zonder zekerheid).
Ik rij momenteel met een 2 liter, maar een ietsje meer zou zalig zijn.
Gastank is aan te raden, zoals reeds vermeld is de 23 geen zuinige jonge..en je houd maar zoveel kofferruimte over als standaard hedendaagse auto’s
Tip: ontwijk injectie motoren tenzij je er zelf iets van kent.
Nog een tip: een goede break aan redelijke prijs nooit laten staan.. kan nog de basis voor je cabrio worden..ooit..
groet Vik
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
na inbouw LPG tank passen er nog ongeveer 2,5 krattenbier in je achterbak…
Met een nieuwe 3 rijen radiator heb je nooit problemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Wat kan gebeuren bij een 23 is dat vanwege de mindere ruimte tussen de zuigerbussen, en door aankoeking in de loop der jaren. De koelvloeistof niet meer zo goed kan circuleren. Dit uit zich meestal in warmlopers bij cil 4. De 21 is in mijn ogen de beste keuze. (De rally wagens van weleer waren als ik het mij goed herinner ook 21’s.)
Harstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik heb volgende week een afspraak gemaakt met de ID23 Break Donkerblauw in de buurt van Rotterdam. Iemand van jullie bekend met deze auto?
De dag erop ga ik kijken naar een zwarte DS20 met leder interier (erg goed). In de buurt van Eindhoven (grens met Belgie). Iemand van jullie misschien bekend met deze auto.
Hij mailde mij het volgende:
Meneer Eelko,
Ik ben 3 jaar verkoper geweest bij citroën en heb daar mijn ds gekocht. Van de hoofdmekanieker die al 10 jaar bij citroën werkt en de wagen 14 jaar in zijn bezit heeft gehad.
Vorig jaar in september heeft hij keuring gehad en sindsdien is er 3000 kilometer mee gereden dus geen enkel probleem.
De vorige eigenaar heeft als mekanieker de wagen perfect onderhouden daarom heb ik toen de beslissing genomen om zijn wagen te kopen daar ik dan zeker wist wat ik kocht.
Dit moet toch een goede auto zijn??
Gastank voor de DS 20 kost toch zo’n 800 euro of niet?
Citroen DS23 Break ‘71
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan je zo niet zeggen. Je kent die ‘mekanieker’ niet! Onthoudt: Bij de loodgieter drupt de kraan!
Wat vragen ze voor die DS20?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Sluit me helemaal aan bij boogaard77. Elke DS is een potentieel risico op slecht/nalatig onderhoud.
Vraagprijs van de DS20 is 6250 euro. De gedetaileerde foto’s laten zien dat de auto erg goed in de lak zit. De man verkoopt de auto omdat hij gaat emigreren.
Hij staat al bij een erg grote DS specialist vlak over de grens tussen Eindhoven en Hasselt. Iemand enig idee welke DS specialist dit is?
Ik heb geen webspace anders zette ik er wel een foto bij
Citroen DS23 Break ‘71
Voor 6250 euri (bijna 14.000 oude Hollandsche Pietermannen) mag je een goede DS verwachten die meer biedt dan alleen “goed in de lak”. Als de auto bij een goede DS specialist staat, moet die je haarfijn de huidige staat van de auto kunnen vertellen. Daarbij moet je dan een goede afweging kunnen maken of de gevraagde prijs terecht is voor die auto.
Misschien is er wel een mogelijkheid voor een soort second opinion bij Sanders in Mariahout of zo? Bij de eventuele aanschaf van een DS voor een dergelijk bedrag mag je een extra nachtje ijs inlassen lijkt me. (Als dit geografisch te optimistisch gedacht is van mij, vergeef me dan svp )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Mail me de foto gooi ik hem wel ff tijdelijk online.
Ken zelf geen specialist net over de grens met Belgie.
CQS zit net iets verder dan tussen eindhoven en Hasselt…
Veel succes iig!