Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
een vito is niet zo heel veel groter dan een grand espace of een c8
en kan een bestuurder van een nissan micra ( die de helft kleiner is dan een normale auto )dan de weg op met een “light” rijbewijs ?
Serge schreef:Verder zou ik bedrijfsbusjes (met dichte ramen) alla maatje Vito wel begrensd willen zien bij 120kph en grotere exemplaren, vanaf b.v. 10 kuub bij 100kph.
Ze zijn gewoon toegelaten tot 120. Persoonlijk vind ik het onzin. Want waar leg je de grens?
Ik vind niet dat je dit alles zomaar kan afschuiven op “alle” busjes.
Ik rij/reed zelf dagelijks in een verlengde movano/trafic en ik was mij heel goed bewust van de risico’s. En het was sneltransport, dus onder zeer grote druk. maar dat is niet een reden om te gaan smijten en gooien met je bus. het is immers belangrijker dat het er komt, dan in 1000 stukjes en nóg later.
Vind het dan ook een belachelijk plan om ze te begrensen. Wel waren bij mij op het werk de busjes met een tachograafschijf uitgevoerd, om zo wel oog te houden op de rijtijden, en reken maar dat je je daar aan moet houden! Dus oververmoeidheid, mwuah, denk het niet, je staat meer stil als je mag rijden.
Op deze manier kunnen we voor elke auto/ groep mensen wel een snelheidsbegrenser, en weet ik veel wat voor begrensers allemaal.
Wat is het volgende, dat je de auto niet naar de linkerbaan kán sturen zonder richtingaanwijzer eerst gebruikt te hebben. Busjes en vrachtwagens met een tv-plasmascherm acterop met het beeld van een camera die voorop het busje is gemonteerd, zodat we toch nog kunnen zien achter een auto/bus/vrachtwagen die het zicht enigszinds belemmerd.
Oja, we moeten vooral niet vergeten om ook een camera/tv neer te hangen als we een zonnescherm in onze break naar beneden hebben, of iets erin hebben liggen in de kofferbak hoger dan de ruit.
Het asociale gedrag van sommige chauffeurs in een busje word ook mede-veroorzaakt door de “gewone-uiteraardgoede- rijder” Bedenk is hoe weinig je ziet als je met een busje achteruit een uitrit uitmoet. dat doe je heel langzaam, om ongelukken te voorkomen. wat doet iedereen, ze gaan er nog snel even achterlangs.. dat de bestuurder van het busje zich lam schrikt maakt niet uit.
Ik kan nou niet echt zeggen dat er door de gewone auto’s veel rekening word gehouden, daardoor ben je soms Genoodzaakt!!! hoe erg ook, om dingen te doen die niet helemaal netjes zijn.
Zo, wat lucht dit op
erik wijngaarden schreef:een vito is niet zo heel veel groter dan een grand espace of een c8
en kan een bestuurder van een nissan micra ( die de helft kleiner is dan een normale auto )dan de weg op met een “light” rijbewijs ?
Wat denk je zelf?!
mpostma schreef:Serge schreef:Verder zou ik bedrijfsbusjes (met dichte ramen) alla maatje Vito wel begrensd willen zien bij 120kph en grotere exemplaren, vanaf b.v. 10 kuub bij 100kph.
Ze zijn gewoon toegelaten tot 120. Persoonlijk vind ik het onzin. Want waar leg je de grens?
Nou, bij 10 kuub dus.
Waar het mij om gaat is dat wettelijk onderscheid gemaakt wordt tussen een personenauto en een bedrijfsbus als het op veiligheid aankomt. Net als dat ook gedaan is bij aanhangers en vrachtwagens. Want het maakt nogal een verschil om met je personenauto frontaal op een moderne [al dan niet beladen] bedrijfsbus te knallen of op een andere personenauto. Dat die bus voor de bestuurder een veilig onderkomen is geloof ik wel, maar er rijden natuurlijk niet alleen maar busjes op de weg.
Animal triste post coitum
wat een zinloze discussie als de politie gewoon eens beter gaat controleren dan zou het al een stuk beter lopen en snelheidverlagen voor busjes help niet
Thijsvandebles schreef:
.....knip…..
Enfin, waar ik naar toe wil. Lekker begrensen die handel, maar dan wel op 128 KM/H, dan kun je de maximale 120 rijden, en heb je nog wat speling als je wilt inhalen. Vrachtwagens mogen niet harder dan 80, maar zijn begrenst op 89 om die reden. Dan zul je zien dat ze allemaal 128 rijden, dan is dat nog altijd veiliger dan 160 a 180. Die dingen zijn eeen gevaar op de weg wat dat betrefd.
En voor diegenen die enveloppen op halen met een bestelbus, daar zijn ze niet voor naar mijn mening. Lekker met een personenauto gaan.
BX dieseltje, lekker goedkoop!!
V.w.b. dat laatste : JUIST !
Ik had in dit draadje dacht ik nog niet gereageert…kan me wel aansluiten bij het verhaal van Thijs.
ik heb met een Vito gereden, zo een 120000km, was wel maar een 108CDI dus top van max 160
tegen 160 plakt die nog op de weg, misschien dank zij de hele werkplaatsuitrusting van 1000kg
of ik onverantwoord reed? dacht het niet, ik moest ook niet altjd 160 rijden, in de spits ed. moet je je aanpassen
ik weet wel dat er heel veel nieuwe personenwagens niet die goede rij eigenschappen hebben als die Vito
even een tip, rij niet te dicht achter een Vito want als die remt kan je maar beter héél goede remmen hebben
en wat is het verschil tussen een Vito en een V-klasse? een V-klasse bestuurder doet vaak maar amper de helft van de kilometers / jaar tegenover de Vito bestuurder (die dus dubbel zoveel ervaring opdoet) maar die V-klasse heeft vaak wel heel wat meer power on board
als ik met 1 van de 2 moet meerijden kies ik dus voor ervaring en niet voor power die ze misschien nog eens niet meester kunnen
de ene noemt men een monovolome en de andere een hatelijke bus
ik ben zeker pro bus, heb er zelfs mijn rijexamen mee gedaan
die begrenzing is het stomste wat er is, krijg je mensen die enkel nog moeten denken om het pedaal door de vloer te rammen, erger dan CC
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dat is inderdaad waar, maar net zoals bij een nieuwe wagen dekt garantie misschien niet alles maar toch veel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
André schreef:Nou, ervaring is geen garantie voor veilig en verstandig rij gedrag.
Tenminste, dat leidt ik af uit het weggedrag van de gemiddelde taxi chauffeur.
Het gevaarlijkste van kort achter een Vito rijden is dat je niets kan zien van
wat er voor het busje gebeurt en je dus ook niet kan anticiperen op een
mogelijk gevaarlijke situatie (of als íe zijn motor opblaast).
moet je er ook niet zo kort achter rijden he :fijnsturen
Waar ik nieuwschierig naar ben: had je je voet op de rem op het moment dat je van achter aangereden werd ?
Overigens ben ik blij dat het (zoals ik het hoor) goed is afgelopen.
Schijt aan originaliteit.
Op de terug weg uit hongarije heb ik heel de weg gelet op het weggedrag van andere automobilisten en dan vooral de de bestuurders van de busjes. Hoewel zij vaak wel erg hard reden(goed, in duistland mocht dat ook) reageerde zij vaa alerter op signalen zoals remmen en richting veranderen.
Busjes mogen van mij begrensd worden, maar alleen als ze alle audi’s, BMW’s en Mercedessen ook meepakken.
Dat zijn de mensen die met hoge vaart aan komen stormen, vlak achter je boven op de remmen staan en dan met lichtsignalen waarschuwen dat het niet vlot genoeg gaat, , ja sorry meneer, maar een afgeladen Scenic van 1200kg met 64pk haalt nun zo makkelijk in als een mercedes van het zelfde gewicht met 4x zoveel vermogen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als je je voet op de rem houdt, is dat voor jezelf gezonder (maar voor diegen die achterop knalt minder gezond).
Schijt aan originaliteit.
Nee, als je je voet op je rem houdt is de kans dat je je voorganger raakt kleiner(diegen die achterop rijdt is fout)
Met de voet op de rem echter verhoog je alleen maar het snelheids veschil en word de klap dus harder…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ja, voor diegeen die achterop klapt
Houd je je voet stijf op de rem, dan wil jouw auto niet naar voren rollen. En het is juist het accelereren (naar voren rollen) wat in dit geval letsel geeft. Overigens zal diegen die bij ej achterin komt liever hebben dat je je voet niet op het rempedaal houdt want die staat sneller stil.
Schijt aan originaliteit.
Even denken hoor
ik sta stil…
Elmer komt aanzeilen
ik trap de rem in waardoor ik mijn auto zoveel mogelijk probeer op de plek te laten staan.
Elmer vlamt er erachter op.
De energie van Elmer’s auto wordt niet omgezet in snelheid(acceleratie) maar wordt opgevangen door de kreukelzone aan de achterzijde…
Uhm, nee, ik laat mooi mijn rem los in de file…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI