Hallo,
Vandaag heb ik even van het mooie weer geprofiteerd om wat te klussen aan de Digit.
Allereerst was het tijd om een andere voorbumper erop te zetten. De oude had rubberen GT-strips (argh wat is dat lelijk!!) en was ooit gespoten. Type 1 bumpers horen nooit glimmend gespoten te zijn, dus hoog tijd voor iets anders. Bij autosloperij GAOS in Emmeloord kon ik voor 15 euri een hele mooie type 1 voorbumper meenemen, dus die is er vandaag opgegaan.
Hier volgt een kleine fotoreportage.
Dit was het uitgangspunt:
Hier ligt de nieuwe bumper klaar:
Na 5 minuten lag de oude bumper eraf. Een type 1 bumper is echt stukken makkelijker te demonteren dan een later type bumper…
Ik had hier veel roest verwacht, maar wat schept mijn verbazing na het demonteren van de bumper: geen spatje roest!!
Zie hier het resultaat (uiteraard met rechtgeslagen nummerplaat ):
Zijaanzicht:
Toen eens begonnen met het vervangen van het luchtfilterhuis. Ik had er nog 1 reserve. Jaja, wie wat bewaart, heeft wat
Er zat namelijk een verkeerde olievuldop op, van een later type. Gister heb ik in Friesland een goede olievuldop gescoord, nota bene met de double chevron erop
Zo zag het er uit met de oude olievuldop:
ARGH!!!
Luchtfilterhuis vol met olie…...
Hoe komt olie in godsnaam in het luchtfilterhuis : : :
Na het gehele luchtfilterhuis gedemonteerd te hebben, ziet het er zo uit:
Alles een beetje ontdaan van de oliespetters. Nieuw luchtfilterhuis erin. Ik heb nog wel zo’n buis van luchtfilter naar carburateur, maar die past enkel op een Solex-carb, en mijn Digit heeft een Weber-carb, dus zit ik nog steeds met die stomme ducktape
De nieuwe olievuldop is hier goed te zien:
Toen even de middenarmsteun uit de BX Leader gehaald en in de Digit gezet. Dit was nog niet zo gemakkelijk, aangezien een Digit standaard een 12Volts-aansluiting heeft zitten, op de plaats waar je normaal gesproken de middenarmsteun bevestigt! Dus heb ik gister op de sloop een zwarte middenconsole uit een BX Palmarès gehaald, en die nu in de Digit gezet. Uiteraard heb ik de gehele 12Volts-installatie bewaard, met de originele middenconsole.
Nu weet ik ook waarom de rechter koplamp zo scheef staat:
het stelschroefje staat helemaal naar beneden
Toen nog even de onderkant van de auto bekeken vanuit een put:
Op zich valt het allemaal wel mee van onderen. Leidingen zijn nog best goed, op sommige plekken na.
Helaas zit er wat roest op beide dorpels, vlak achter de voorwielen, en vlak na de achterwielen. Wellicht is de Digit iets te vaak met een verkeerde krik opgekrikt…
Ik heb ook al een nette type 1 achterbumper (zonde die rubberen GT-strips en met spatlappen) klaarliggen, maar die kan ik pas monteren nadat de rechter achterkant van de auto is gerepareerd bij een schadeherstelbedrijf
Het was een leuk sleuteldagje. Nu maar eens snel m’n zwarte handen wassen
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Edit: de oplettende kijker heeft gezien dat de Digit nu eindelijk 2 chevronnetjes op de motorkap heeft in plaats van 1. Ook dat heb ik gister bij de sloop (GAOS in Emmeloord) gescoord, van een Deauville nota bene
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Edit: de oplettende kijker heeft gezien dat de Digit nu eindelijk 2 chevronnetjes op de motorkap heeft in plaats van 1. Ook dat heb ik gister bij de sloop (GAOS in Emmeloord) gescoord, van een Deauville nota bene
Die olie zal via een carterventilatieslang (die meestal aan het luchtfilterhuis zit) zijn opgezogen. Alternatieve verklaring: de auto spuugde de olie er zowat uit vanwege de verkeerde (dus lekke) olievuldop, allicht zuigt de motor dan ook ronddwarrelende oliespetjes op. Het ding zat van voor tot achter ónder de olie iig.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Die olie zal via een carterventilatieslang (die meestal aan het luchtfilterhuis zit) zijn opgezogen. Alternatieve verklaring: de auto spuugde de olie er zowat uit vanwege de verkeerde (dus lekke) olievuldop, allicht zuigt de motor dan ook ronddwarrelende oliespetjes op. Het ding zat van voor tot achter ónder de olie iig.
Ik ga ervan uit dat door het vervangen van de olievuldop het probleem is opgelost.
Uiteraard moet ik het (zwarte) luchtfilter nog vervangen door een nieuw exemplaar, en ik zal tijdig de staat van het luchtfilterhuis bekijken.
Oja, nog een edit: het oliepeil was erg hoog, een stukje boven het hoogste streepje op de oliepeilstok.
Wellicht is de motor dus de afgelopen tijd steeds bezig geweest om het teveel aan olie eruit te gooien.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het was een leuk sleuteldagje. Nu maar eens snel m’n zwarte handen wassen
In jouw plaats had ik eerst m’n zwarte handen gewassen en was ik daarna pas m’n toetsenbord gaan gebruiken en de digicam gaan uitlezen
XBXG schreef:karel schreef:Die olie zal via een carterventilatieslang (die meestal aan het luchtfilterhuis zit) zijn opgezogen. Alternatieve verklaring: de auto spuugde de olie er zowat uit vanwege de verkeerde (dus lekke) olievuldop, allicht zuigt de motor dan ook ronddwarrelende oliespetjes op. Het ding zat van voor tot achter ónder de olie iig.
Ik ga ervan uit dat door het vervangen van de olievuldop het probleem is opgelost.
Uiteraard moet ik het (zwarte) luchtfilter nog vervangen door een nieuw exemplaar, en ik zal tijdig de staat van het luchtfilterhuis bekijken.Oja, nog een edit: het oliepeil was erg hoog, een stukje boven het hoogste streepje op de oliepeilstok.
Wellicht is de motor dus de afgelopen tijd steeds bezig geweest om het teveel aan olie eruit te gooien.
Ik zou het toch in eerste instantie willen houden op de carterventilatie, zeker met dat hoge oliepeil.
Tenzij er natuurlijk helemaal geen carterventilatieslang aan die kant van het luchtfilter uitkomt, maar het staat me zo bij dat typen 1 dat juist wel hadden (heb er zelf nooit 1 gehad dus da’s lastig).
Ich bin ein Breaker
Ik zie op één van de foto’s een kapotte hoes van het stuurhuis en net die kant die het lastigste bereikbaar is. Succes met die klus om die hoes te vervangen want dat is een pokke karwei!
Eric Vertogen schreef:Ik zie op één van de foto’s een kapotte hoes van het stuurhuis en net die kant die het lastigste bereikbaar is. Succes met die klus om die hoes te vervangen want dat is een pokke karwei!
Sja, daarom heb ik ‘m ook gefotografeerd. Weet nog niet of ik dit zelf ga doen hoor… Bij m’n GT was ie ook eens kapot, toen heb ik het laten doen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Die nieuwe bumper ziet er weer tiptop uit, ga je hem optisch ook nog veranderen of wil je hem orgineel laten ?
Ijs schreef:Die nieuwe bumper ziet er weer tiptop uit, ga je hem optisch ook nog veranderen of wil je hem orgineel laten ?
Een bumper met rubberen GT-strips vervangen door een origineel exemplaar noem ik toch wel optisch verbeteren.
De achterbumper is nu aan de beurt, en de spoiler gaat eraf, want die is nooit geleverd op de Digit.
Zo langzamerhand het motorisch gedeelte aanpakken en dan is ie wat mij betreft af.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
toch vind ik die spoiler wel mooi staan op de digit (uniek?)
Sep schreef:toch vind ik die spoiler wel mooi staan op de digit (uniek?)
Uniek is ie niet, Alex (Alcyone) had er ook 1. Op onderstaande foto zit zijn spoiler los op de achterklep:
foto :photo
Persoonlijk vind ik het niet mooi op een type 1. De enige type 1 die een spoiler hoort te hebben is de BX Sport.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
hehe wouter’s Middle Name = origineel
Harm schreef:hehe wouter’s Middle Name = origineel
Ja, op zich wel ja.
Maar de huidige velgen zijn nooit als optie geleverd bij de Digit, voor zover ik weet. Bij de GT waren ze wel als optie leverbaar. Maar het zijn mijn velgjes en ik vind ze ongelooflijk mooi eronder staan.
Het interieur blijft zoveel mogelijk origineel, al is de GTI-middenarmsteun ook niet origineel.
Ook de afstandsbediening is niet meer origineel, want die heeft Harm nu op z’n GTI zitten
Zo ziet trouwens een volledig originele BX 19 Digit eruit:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het ziet er naar uit dat onze Digit’s nog verder uit elkaar gaan groeien aangezien ik naast een Sport motor ook een Sport voorbumper zie zitten… in carrosseriekleur meegespoten, uiteraard
Dan wordt mijn Digit die nu al het Sport interieur en velgen heeft, wat mij betreft een Spigit
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Een Spigit? noem ‘t dan een Sportit, dat klinkt net wat beter
Maarre wouter, heb jij ooit al eens in een BX gereden die echt helemaal AF is?