karel schreef:Alcyone schreef:Kijk liever eens naar je retourstromen ipv de pomp.
Je pomp is wel de allerlaatste component die je hierop aan moet kijken!
Die kán het zelfs niet eens zijn.Wel een vrij wijdverbreid misverstand dat snel tikken iets met veerbollen te maken heeft overigens.
Als ie tikt betekent dat dat er een (retour)lek is in het circuit na de drukregelaar. Tikt ie erg snel dan kun je dat misschien een beetje dempen met nieuwe veerbollen, maar het tikken zal blijven.
De pomp zit vóór de drukregelaar dus die valt meteen af.
Kan het dan wellicht de remservo zijn?
Zelfs na bollenvervanging zakt de BX nóg sneller (lees: zeker een paar cm in 2 minuten)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: XBXG en Alcyone ff pics maken van jullie dash bij scheme
KuikenXXL schreef:Mannen zouden jullie eens een kiekie willen schieten van jullies dashboards als het wat schemerig wordt buiten….ik zie ze nu enkel op jullie avatars..en wil ze wel eens full size zien..
Zal ik binnenkort eens doen.
Mijn avantar is trouwens ‘s nachts gefotografeerd
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: XBXG en Alcyone ff pics maken van jullie dash bij scheme
KuikenXXL schreef:Mannen zouden jullie eens een kiekie willen schieten van jullies dashboards als het wat schemerig wordt buiten….ik zie ze nu enkel op jullie avatars..en wil ze wel eens full size zien..
Jazeker, als ik weer ff een goede camera te leen heb (mijn digicam is een beetje stukjes zeg maar).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Kijk liever eens naar je retourstromen ipv de pomp.
Je pomp is wel de allerlaatste component die je hierop aan moet kijken!
Die kán het zelfs niet eens zijn.Wel een vrij wijdverbreid misverstand dat snel tikken iets met veerbollen te maken heeft overigens.
Als ie tikt betekent dat dat er een (retour)lek is in het circuit na de drukregelaar. Tikt ie erg snel dan kun je dat misschien een beetje dempen met nieuwe veerbollen, maar het tikken zal blijven.
De pomp zit vóór de drukregelaar dus die valt meteen af.
Kan het dan wellicht de remservo zijn?
Zelfs na bollenvervanging zakt de BX nóg sneller (lees: zeker een paar cm in 2 minuten)
Ja remservo verdenk ik er bij mij ook van. En dan het segment wat de achtervering bedient. Grondig doorspoelen heeft niets uitgehaald. Mijn auto staat binnen 1 uur met de kont op straat en binnen 8 uur ook met de neus op straat. Tikken doet ie niet zo veel overigens. Zal nog eens de slangen van de lekretour loshalen om te kijken of het misschien m’n veerpoten zijn.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:XBXG schreef:karel schreef:Alcyone schreef:Kijk liever eens naar je retourstromen ipv de pomp.
Je pomp is wel de allerlaatste component die je hierop aan moet kijken!
Die kán het zelfs niet eens zijn.Wel een vrij wijdverbreid misverstand dat snel tikken iets met veerbollen te maken heeft overigens.
Als ie tikt betekent dat dat er een (retour)lek is in het circuit na de drukregelaar. Tikt ie erg snel dan kun je dat misschien een beetje dempen met nieuwe veerbollen, maar het tikken zal blijven.
De pomp zit vóór de drukregelaar dus die valt meteen af.
Kan het dan wellicht de remservo zijn?
Zelfs na bollenvervanging zakt de BX nóg sneller (lees: zeker een paar cm in 2 minuten)Ja remservo verdenk ik er bij mij ook van. En dan het segment wat de achtervering bedient. Grondig doorspoelen heeft niets uitgehaald. Mijn auto staat binnen 1 uur met de kont op straat en binnen 8 uur ook met de neus op straat. Tikken doet ie niet zo veel overigens. Zal nog eens de slangen van de lekretour loshalen om te kijken of het misschien m’n veerpoten zijn.
In Wouter’s geval zou ik eerst eens LHM gaan vervangen en doorspoelen als dat nog niet recent gedaan is.
Het kan overigens zijn dat er nog wat lucht in de veerleidingen zit, dan zakt ie sneller.
In jouw geval, tja, ik zou ook iets denken in de orde van remservo, achterveerpoten, hoogteregelaar. Veel meer kan het niet zijn in het achtercircuit he?
Met *erg* fanatiek doorspoelen kán het overigens soms weer goedkomen met zo’n remservo. Je hebt daar ooit het bewijs daarvan bereden….
Ich bin ein Breaker
OWW Wouter! Nu zie ik het pas…hier staat je Hegru verhaal… ops:
Op die brug stond eind mei mijn GTi ook,das geinig. Lijkt me een schappelijke prijs voor die werkzaamheden. Fijn he? dat ze halverwege de oprit al een drempel hebben waarop je gelijk merkt, als je weg rijdt, dat ie anders (beter) veert?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:OWW Wouter! Nu zie ik het pas…hier staat je Hegru verhaal… ops:
Op die brug stond eind mei mijn GTi ook,das geinig. Lijkt me een schappelijke prijs voor die werkzaamheden. Fijn he? dat ze halverwege de oprit al een drempel hebben waarop je gelijk merkt, als je weg rijdt, dat ie anders (beter) veert?
Toen ik wegreed bij Hegru, reed de monteur in een Xantia achter me aan. Hij had aan die Xantia gewerkt voordat ie aan de Digit begon te werken. Toen ik wegging ging hij een proefritje door de wijk maken met die Xantia. Daar is hij mij nog enkele keren tegengekomen, want ik zocht zowat elke drempel op in de wijk
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
owkay, wil die supervering van jou echt wel meemaken
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zo, vandaag eindelijk eens gedaan wat ik nog veel eerder had moeten doen: de originele km-stand overzetten in het dashboard. Het huidige dashboard in mijn Digit is namelijk een reserve-dashboard, dat ik vorig jaar op Citro Mobile had gekocht, maar een halve ton minder op de teller heeft staan dan de werkelijke km-stand van de Digit.
Wat een schitterend karwijtje om gezellig op de keukentafel te doen zeg, zo’n dash uit elkaar halen!!
De beide dashboards naast elkaar:
Zo ziet een ontleed Digit-dashboard eruit:
Eindelijk ook het knopje kunnen overzetten, waarmee je de dagteller op 0 zet:
De kilometertellerunit demonteren:
Een Digit heeft geen tellerkabel die tot in het dashboard loopt. In plaats daarvan zit er bij het schutbord een wit doosje dat de signalen van de tellerkabel doorgeeft. Het stekkertje van de kilometerteller stuurt dus digitaal de cijfertjes aan:
Nu is dus de oude km-stand….
... vervangen door de echte kilometerstand, al moet hier nog wel zo’n 10.000 km bij worden opgeteld:
En zo ziet het er dan weer uit na montage van het dashboard:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Lol.
Die keukentafel staat in ons studentenhuisje, dus die slijt daar z’n laatste dagen.
Het is aan de huiseigenaar om daar wat aan te doen. Maar er zijn wel belangrijkere dingen in een studentenhuisje dan de staat van de lak van de keukentafel, zoals het internet dat soms vaag doet, en het dak dat lekt, of de schimmel in de muren, of de staat van het hout van deze oude villa uit 1902, etc, etc
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Zo, ik ga dit topic maar eens verder zetten.
Sinds 2 weken rijd ik weer in de BX 19 Digit met kenteken PH-85-BJ. Mijn TZD uit 1991 heb ik verkocht, omdat ik:
1. weinig kilometers maak naar mijn nieuwe baan in Almere
2. de Digit met APK en veel nieuwe onderdelen had gestald
3. een BX type 1 toch mijn favoriet is.
Het is wel een hele verademing om weer in een Digit te rijden hoor
Wat een verschil met de TZD. Ik moet weer choken (heerlijk ), en het schokt allemaal wat meer dan een latere BX. Niet zo gek ook, want de Digit is al weer 20½ jaar oud.
De Digit heeft nog enkele maandjes APK, maar er moet wel het één en ander aan gebeuren.
Het eerste dat er gedaan is, is de nieuwe accu ( foto :photo ). De oude accu had de 5 maanden stilstand in de winterstalling niet overleefd.
Voorlopig ben ik vooral bezig om een radio-cassette met 6-cd-wisselaar te installeren. Daarbij ontdekte ik dat er nog delen van het originele plastic op de zijstukjes van de achterbank zaten
Zie ook hier :photo
Ik heb de CD-wisselaar linksachter in de kofferbak gemonteerd en meteen de bedrading ervan door de gehele linker dorpel laten lopen.
Zie ook hier :photo
Meteen ff gekeken naar de rest van de bedrading die in de auto ligt. Ik heb er echt geen kaas van gegeten en als ik de nieuwe radio+bedrading erbij leg, snap ik er helemaal niets meer van. Ik moet dus maar even iemand vinden die me wil helpen met het aansluiten van de radio, zie foto :photo .
Gelijk even de kachelbehuizing eraf gehaald om alle lampjes te vervangen. Wat een ongelooflijk priegelwerk is dat zeg
Uiteindelijk is het me gelukt, door gebruik te maken van wat dashboardlampjes uit het dashboard van mijn reeds gesloopte witte 19 TZI
Zie hier het resultaat :photo
Helaas bleken, na het terug monteren van de bekapping van de kachelbediening, dat 2 lampjes het niet meer deden… Terwijl ik ze toch echt heb vervangen door nieuwe lampjes. Daar kijk ik dan wel een andere keer naar.
Ook heb ik de middenarmsteun bevestigd, want die lag nog los tussen de voorstoelen in.
—> foto 1 :photo
—> foto 2 :photo
Ik heb ook de knopjes van de electrische voorramen nu vlak achter elkaar geplaatst. Anders kom je heel slecht met je vingers bij de knop voor het rechter voorraam, want die zit dan onder de middenarmsteun.
Ook heb ik de 2 knopjes van de achterramen naast elkaar geplaatst, zodat ze redelijk bereikbaar zijn.
Maar….. zoals elke keer als ik aan een auto sleutel klopt er wel weer iets niet… De achterramen werken namelijk niet meer!! Ik heb de zekeringen allemaal nagekeken, maar ik heb echt geen idee wat het kan zijn. Heeft iemand tips?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Moeten we maar een keer afspreken, komt wel goed met die bedradingsalade
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Binnenkort maar eens een meeting organiseren met Wouter Smits er ook bij.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Vandaag trouwens een roestplekje ontdekt bij het ophangpunt van de achterste uitlaatdemper: foto :photo
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Oh das peanuts. Dat las ik wel een keer.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY