Mijn XM heeft een nieuw probleem en deze keer een héél vreemd probleem.
Sinds `n maand of twee doet zich het volgende voor; hij start soms niet !
Draai ik de contactsleutel om, hoor ik alle relais klikken en verder doet ie niks. Ik wacht `n minuut of tien en voilá; de moter slaat aan. Wat mij opgevallen is dat dit zich voordoet als de temperatuur van de koelvloeistof boven de 70 graden ligt. Starten met een “booster” op de accu lukt niet, maar als ik gebruik maak van startkabels (en een andere auto) wel; voor het overige moet ik geduld oefenen en wachten tot de moter (koelvloeistof) enigzins afgekoeld is.
Nu heb ik (dankzij Willems hulp) de koelvloeistof van de auto vervangen; wat dus hard nodig was (de kleur van het “spul” dat erin zat leek nog het meest op modderwater; ik heb het systeem met een reiniger doorgespoeld, vervolgens langdurig nagespoeld (met lopende moter) en weer gevuld met verse koelvloeistof).
De temperatuur van de moter ligt op ca. 60 graden binnen twee kilometer met een buitentemperatuur van ca. 7 graden (ik vermoed dat mijn thermostaat “hemelen” is).
Heeft iemand weleens met dit probleem te maken gehad en zo ja; hoe is dat opgelost.
Kan het zijn dat er een extra beveiliging in de XM zit die voorkomt dat de moter gestart wordt indien de temperatuur van de koelvloeistof te hoog is?
Voor de goede orde; we spreken over een XM 3.0V6 automaat serie 1.
Alvast bedankt voor de reacties.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Extra beveiliging ?????
JustShootMe schreef:Mijn XM heeft een nieuw probleem en deze keer een héél vreemd probleem.
Sinds `n maand of twee doet zich het volgende voor; hij start soms niet !
Draai ik de contactsleutel om, hoor ik alle relais klikken en verder doet ie niks. Ik wacht `n minuut of tien en voilá; de moter slaat aan. Wat mij opgevallen is dat dit zich voordoet als de temperatuur van de koelvloeistof boven de 70 graden ligt. Starten met een “booster” op de accu lukt niet, maar als ik gebruik maak van startkabels (en een andere auto) wel; voor het overige moet ik geduld oefenen en wachten tot de moter (koelvloeistof) enigzins afgekoeld is.Nu heb ik (dankzij Willems hulp) de koelvloeistof van de auto vervangen; wat dus hard nodig was (de kleur van het “spul” dat erin zat leek nog het meest op modderwater; ik heb het systeem met een reiniger doorgespoeld, vervolgens langdurig nagespoeld (met lopende moter) en weer gevuld met verse koelvloeistof).
De temperatuur van de moter ligt op ca. 60 graden binnen twee kilometer met een buitentemperatuur van ca. 7 graden (ik vermoed dat mijn thermostaat “hemelen” is).Heeft iemand weleens met dit probleem te maken gehad en zo ja; hoe is dat opgelost.
Kan het zijn dat er een extra beveiliging in de XM zit die voorkomt dat de moter gestart wordt indien de temperatuur van de koelvloeistof te hoog is?Voor de goede orde; we spreken over een XM 3.0V6 automaat serie 1.
Alvast bedankt voor de reacties.
Meestal zijn de wagens NIET beveiligd door te weinig koelvloeistof,olie o.i.d.,je zou zo door kunnen rijden totdat de koppakking het heeft begeven.
Het lijkt meer op een massa kwestie die slecht kontakt maakt,meestal voorin bij de beide schutboorden in de motorruimte.
Bekend verschijnsel bij de XM en Xantia.
Suc6.Regino.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Jahoor, een XM V6 automaat met airco heeft zo’n beveiliging. Er zit namelijk een koelvloeistofpeilsensor in het expansievat, te weinig vloeistof en er verschijnt keurig een melding in het schermpje. Het heeft alleen niks te maken met een startprobleem.
Het startprobleem zit waarschijnlijk in de startmotor en/of de aansturing ervan. Na verloop van tijd, wordt de interne weerstand van de componenten wat hoger en een temperatuursteiging doet er nog een schepje bovenop. Een te hoge weerstand kan er voor zorgen dat de startmotor net niet aanslaat. De radio en de verlichting doen het dan nog prima.
Schiet me net nog te binnen dat hij ook niet start als de pook in D of R staat. Door vervuiling van de sensor (en ook door de temperatuur) kan deze een verkeerd signaal geven, waardoor de motor ook niet start.
Het is trouwens een bekend fenomeen dat de vroege serie 1 V6-en altijd slecht starten als ze warm zijn. Ik heb zelf een modeljaar 94-er die andere bedrading heeft en daardoor probleemloos start als hij warm is
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Bedankt jongens !
Die sensor in het expansievat heb ik idd zien zitten.
De startbeveiliging van de automaat, daar had ik ook al aan gedacht; maar dat bleek het niet te zijn.
Dat de stroomweerstand van de startmoter (of sturing hiervan)
hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt was ook mijn idee; ik vond het echter iets te ver gezocht….niet dus.
Tja dat moeilijk starten met warme moter was me al opgevallen, koud en hij slaat vrijwel meteen aan, warm en het duurt `n seconde of 3.
Oplossing 1: Leer ermee leven.
Oplossing 2: Leg ijs in de auto en koel de startmoter voor starten.
Oplossing 3: Koop een “zomerautootje” (bij voorkeur cabrio) en gebruik de XM alleen in de winter.
Oplossing 4: Vervang of reviseer de startmoter.
Ik ga voor oplossing 4 denk ik.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
JustShootMe schreef:Bedankt jongens !
Die sensor in het expansievat heb ik idd zien zitten.
De startbeveiliging van de automaat, daar had ik ook al aan gedacht; maar dat bleek het niet te zijn.
Dat de stroomweerstand van de startmoter (of sturing hiervan)
hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt was ook mijn idee; ik vond het echter iets te ver gezocht….niet dus.Tja dat moeilijk starten met warme moter was me al opgevallen, koud en hij slaat vrijwel meteen aan, warm en het duurt `n seconde of 3.
Oplossing 1: Leer ermee leven.
Oplossing 2: Leg ijs in de auto en koel de startmoter voor starten.
Oplossing 3: Koop een “zomerautootje” (bij voorkeur cabrio) en gebruik de XM alleen in de winter.
Oplossing 4: Vervang of reviseer de startmoter.Ik ga voor oplossing 4 denk ik.
Ik hoop voor je dat je niet het zelfde hebt als ik want ik had precies hetzelfde en koos voor jouw optie 4 maar dat mocht niet baten. Heb toen de bedrading vanuit de zekeringenkast naar de starmotor en een relais vervangen en was er toen vanaf.
Groeten Pier (V6 break automaat serie 1)
Pier;
Bedankt voor de waarschuwing maat !!!
De bedrading zelf verdenk ik er niet van; het relais echter is een goede optie. Dus voordat ik met een vervanging/revisie van de startmoter begin zal ik maar eerst het relais vervangen.
Hier komt mijn vraag: WAAR ZIT DAT KRENG ????? Er zitten zoveel relais in de moterruimte en ze allemaal vervangen zou iets teveel van het goede zijn.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)