1 van de 2
 1 2 Volgende > 

scheef stuur
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534

Gepost: 12 juni 2005 06:53 PM

Na vervanging van de stuurkoppeling (bij de garage voor apk ,is nu trouwens goedgekeurd)) staat het stuur van de Sport naar rechts. Eerst stond het een klein stukje naar links maar nu dus bijna een kwart slag naar rechts. Omdat het stuur altijd al iets scheef stond dacht ik er aan te wennen maar het is toch wel irritant. Ik dacht even het stuur los te halen, een stukje te draaien en weer terug te zetten maar dat werk geloof ik zo niet bij type 1 bx-en. Wie weet hoe ik het stuur weer terug kan zetten? De auto spoort trouwens goed dus daar ligt het niet aan.

Profiel  

SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 643

Gepost: 12 juni 2005 06:57 PM
  [ # 1 ]

Re: scheef stuur

Stuur kan je gewoon loshalen, plaatje met chevronnetje met je sleutel eruit peuteren en dan de bout losdraaien. Normaal kan je dan je stuur verstellen met die kleine tandjes. (denk ik toch, heb het zelf nooit gedaan) Lijkt me inderdaad wel vreselijk irritant zo’n scheef stuur bij een BX SPORT, zelf nog nooit gezien bij een BX SPORT.

Groets Sam

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 12 juni 2005 07:16 PM
  [ # 2 ]

Dat dacht ik ook even te doen maar achter het logo zit hetzelfde rubber als de rest van het stuur dus dat zou ik er eerst uit moeten snijden om bij de moer te komen? Dit leek me nogal raar dus ik dacht ik vraag maar even of het niet op een andere manier moet (via de stuurstang ofzo)...

Profiel  

SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 juni 2005 07:18 PM
  [ # 3 ]

Ow? Dat is raar, heb het eens gezien en toen het kapje eraf ging zat daar mooi de bout.

Groets Sam

Profiel  

SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 juni 2005 07:23 PM
  [ # 4 ]

Re: scheef stuur

Blueduck schreef:

En dat stuur in je avatar dan??

Dat is het standaard stuur van mijn 16RS, geen stuur van een BX SPORT.

Groets Sam

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 12 juni 2005 08:09 PM
  [ # 5 ]

Bij een BX sport kan het stuur volgens mij niet los, die zit vast aan de stuurboom. Dan zou je dus het gedeelte onder het stuur losmoeten maken en de stuurboom losmaken en draaien en vervolgens weer vastmaken. Ik kan het mis hebben, aangezien ik zelf nooit een Sport gehad heb.  Surprisedops:

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 12 juni 2005 09:09 PM
  [ # 6 ]

Wat is de stuurkoppeling precies ? Ik denk n.l. dat je het daar in moet gaan zoeken ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 13 juni 2005 12:31 AM
  [ # 7 ]

Bij het losmaken van de stuurstang bij de stuurkoppeling kun je de stuurstang kun je het stuur wel een halve slag draaien maar dan heeft niet veel zin want dan staat ie de andere kant op. Ik denk inderdaad dat ik het ergens bovenin de stuurstang moet zoeken.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 13 juni 2005 01:27 AM
  [ # 8 ]
mvbbx schreef:

Bij het losmaken van de stuurstang bij de stuurkoppeling kun je de stuurstang kun je het stuur wel een halve slag draaien maar dan heeft niet veel zin want dan staat ie de andere kant op. Ik denk inderdaad dat ik het ergens bovenin de stuurstang moet zoeken.

Ik zit met een boek met schematische voorstelling van de type 1 stuurkolom op schoot en ik zie alleen maar vaste verbindingen of halve slagen.
Stuurwiel en bovenste stuuras zijn 1 geheel, de kruiskoppeling biedt geen instelmogelijkheid,  de stang op de hardydisc ook al niet.
Dan resteren volgens mij alleen de spoorstangen, dus dan zou je moeten uitlijnen, óf de ene stang een slagje in en de andere een slagje uit moeten draaien tot het goed is. Lekker monnikkenwerk lijkt me dat zeg confused Kan het me nog niet helemaal voorstellen, maar goed.

En, zeer zeker weten dat de achterdraagarmlagers 100% goed zijn? Een scheef stuur is namelijk vaak het begin van ADAL-len die aan het knappen zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 13 juni 2005 02:16 AM
  [ # 9 ]

En, zeer zeker weten dat de achterdraagarmlagers 100% goed zijn? Een scheef stuur is namelijk vaak het begin van ADAL-len die aan het knappen zijn.

Het eerste stuk kan ik nog begrijpen maar dit volg ik niet helemaal…
Ik zal nog eens naar de stuurstang kijken en anders nog even naar de garage.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 13 juni 2005 02:25 AM
  [ # 10 ]

Bekijk het zo:

Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 13 juni 2005 02:25 AM
  [ # 11 ]
WYD schreef:

Bij een BX sport kan het stuur volgens mij niet los, die zit vast aan de stuurboom. Dan zou je dus het gedeelte onder het stuur losmoeten maken en de stuurboom losmaken en draaien en vervolgens weer vastmaken. Ik kan het mis hebben, aangezien ik zelf nooit een Sport gehad heb.  Surprisedops:

je hebt helemaal gelijk Wink  het stuur zelf van de bx sport kan niet los ,dan moet de hele stuurboom los. bij type 2 bxén kan dit wel en misschien op de gewone type 1 ook wel maar bij de sport gaat het niet op.

kan je niet de hele stuurboom een kwartslag draaien? Rolling Eyes
emiel van de vegt heeft toen mijn bx sport stuur vervangen dus helemaal precies weet ik ook helaas niet, misschien kun je even op BXNL proberen?

Groet Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 13 juni 2005 02:46 AM
  [ # 12 ]
Lelijke Eend schreef:

Bekijk het zo:

Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).

Lijkt me stug, ten eerste omdat het daarvoor niet zo was…

Ik denk dat opnieuw uitlijnen de enige mogelijkheid is..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 13 juni 2005 11:21 AM
  [ # 13 ]
Simpele Ziel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Bekijk het zo:

Dan moet je toch eerst *heel* zeker weten dat het stuur inderdaad “de goede kant op” verkeerd staat, zodat het ná het uitlijnen wel degelijk in het midden (rechtuitstand) terecht komt.
Dus: toch eerst laten checken bij de garage of je stuur na uitlijnen wél in rechtuitstand komt (slagen linksom en rechtsom tellen, moet dan exact gelijk zijn) voordat je naar de uitlijnboer gaat.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 14 juni 2005 12:53 AM
  [ # 14 ]

Even naar de garage gebeld: vergeten het stuur te centreren. Het stuur zit idd vast aan de stuurstang. Oplossing: stuurkoppeling loshalen en via de karteltjes aan de stang tussen cilinder en stuurkoppeling stuur weer rechtzetten…

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 14 juni 2005 12:55 AM
  [ # 15 ]
Simpele Ziel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Bekijk het zo:

Het was een uitleg van de post van Karel Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook