Lijsters,
De deurvergrendeling blijft de gemoederen bezig houden. Aan de hand van de discussies die ik heb gevolgd wordt het nergens echt opgelost. Meestal wordt gewoon geaccepteerd dat de deur maar liefst tot 8 maal dicht moet worden gedaan voordat de module het opgeeft. Wie o wie heeft nu de oplossiing
Henk,
In de XM-NL lijst heb ik, naar aanleiding van je vragen al gelezen dat dit vermoedelijk wordt verzoorzaakt doordat 1 van de slot-mechaniek-motoren blijft hangen en het slot dus niet geheel sluit, of dat 1 van de sensoren die detecteert dat het slot goed gesloten is aangeeft dat dit niet het geval is.
In die situatie besluit de “logica” van de XM dat alle sloten maar weer open moeten. Iemand heeft in een stappenplan aangegeven hoe je kunt uitvinden in welke deur het probleem zit.
Over accepteren gesproken. Zelf accepteer ik dat er met mijn sloten een probleem is. Alleen het slot van de bijrijdersdeur werkt nog zodanig dat ik de CV kan gebruiken om de boel op slot te doen en weer te openen. Omdat ik het risco niet wil nemen dat ik eerdaags niet meer in mijn auto kom anders dan via de achterbak, sluit ik de wagen in het geheel niet af. Dit voorkomt (hoop ik) bovendien dat “de lieden die met enige regelmaat controleren of je auto wel echt leeg is” mijn ramen inslaan.
Dus als je nog een slaapplaats nodig hebt in Utrecht, zoek de XM-break waarin de dekens al klaar liggen en geniet net als ik van je nachtrust.
RD
Ik weet niet precies wat je probleem is, dat maak ik niet op uit je verhaal, maar nav het verhaal van Robbie kan ik wel vertellen dat het waarschijnlijk niet het geval, dat wanneer 1 slot niet werkt alle sloten niet sluiten. Toen ik namelijk een nieuwe achterdeur aan de bestuurderskant plaatste -met een slecht slot- sloten alle andere deuren zich wel netjes behalve die. Het overzetten van het slot uit de oude deur in de nieuwe bracht de oplossing. Misschien is het eerder een electronisch probleem. Het zou ook nog kunnen zijn dat je sleutel ‘af’ is.
Animal triste post coitum
Rob,
Inmiddels begin ik het systeem te snappen.
De voordeuren zijn voorzien van een soort schakel wals. De stand van deze contacten wordt doorgegeven aan de module. De module checkt de stand van de contacten en zorgt dat de deuren open of dicht worden gestuurd.
Zodra iemand een deur bedient wordt via een van deze contacten via aarde een puls gestuurd naar de motoren. En hierin zit hem de kneep. Want ook het afkoppelen van de stekers in de deuren loste het heropenen niet. Trouwens, verder dan de linkervoordeur kom je niet want de rechter blijk je altijd nodig te hebben. Want als ik deze alleen afkoppel werkt niets meer.
De enige die ik nog niet heb losgehad is de tankklep. Tot zover mijn zoektocht. Ik moet ook wel eens stoppen.
Henk
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik had op een gegeven moment een lederen interieur gekocht, met deurpanelen en dergelijke. Ik heb toen alles losgehad en weer ingebouwd, ook de losse knopjes (die bovenop zitten, dat je dan zien of de deur open of dicht zit) Deze knopjes zijn op 1 manier vast te zetten, doe je dat op een andere manier, dan zitten ze wel vast, maar als je je deur op slot zet, kan dit knopje niet omlaag schuiven en ontgrendeld de deur zichzelf weer.
Het totale mechanisme moet dus soepel lopen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Deurproblemen opgelost
Beste Lijsters,
Het was een topdag vandaag. Twee deurunits van de sloop gehaald en dit keer mazzel. De deurvergendeling is weer top.
Ook hersteld is de zeer optimistische benzine meter. Ik heb op de sloop een goed instrumentarium meegenomen en voila. Ook weer goed. Naar nu blijkt werken de koelwater en olienivo meter ook op deze XM ondanks dat het standaarddashboard er niet mee was voorzien.
Morgen de stabilisatorstang en dan is de rammel ook weg linksvoor.
Tip: Als je sleutels op zijn, bestel nieuwe bij Citroen. De kosten zijn rond de 13 Euro.
Re: Deurproblemen opgelost
hwhovis schreef:Beste Lijsters,
Het was een topdag vandaag…..
Henk, laat je de lijsters (XMNL) ook weten wat voor een dag het was?
Ik lees daar de laatste tijd alleen maar dingen niet goed gaan. Er drijgt er nu zelfs 1 zijn XM in de fik te zetten als zijn deur-vergrendeling-probleem niet snel wordt opgelost.
RD
Deurproblemen opgelost
Donderdag 16 juni 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Deurproblemen opgelost
robbiedee schreef:hwhovis schreef:Beste Lijsters,
Het was een topdag vandaag…..Henk, laat je de lijsters (XMNL) ook weten wat voor een dag het was?
Ik lees daar de laatste tijd alleen maar dingen niet goed gaan. Er drijgt er nu zelfs 1 zijn XM in de fik te zetten als zijn deur-vergrendeling-probleem niet snel wordt opgelost.
RD
Ze zijn niet goed snik daaro, ze misbruiken nu XMNL omdat de citroenthee-group ter ziele is gegaan
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: Deurproblemen opgelost
hwhovis schreef:Donderdag 16 juni 2005
EEN TOPDAG
Willem schreef:niet goed snik daaro, ze misbruiken nu XMNL omdat de citroenthee-group ter ziele is gegaan
Ik heb die kreet daar 1 keer gezien maar wat is “de citroenthee-group”? Was dat ook op Yahoo?
RD
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik ontvang nog steeds de mail-digest van de xmnl list, maar trash m eigenlijk zonder te lezen…
Maaruh, 13 euro voor sleutels? Zonder AB dan zeker?
ieksEmmu schreef:ik ontvang nog steeds de mail-digest van de xmnl list, maar trash m eigenlijk zonder te lezen…
Ik vind dat er bij XMNL nog steeds veel zinnigs te vinden is. Je krijgt meestal snel heel gericht antwoord op een gerichte vraag. Er zit veel kennis en die wordt gewoon gedeeld. Maar de thee-groep is nadrukkelijk aanwezig en gaat inderdaad ook regelmatig zitten flauwekullen.
Ik ben nu ook ingeschreven bij de thee-group maar daar is nog nooit iets zinnigs gezegd. Dat is ook precies de bedoeling van die groep. Verders is de laatste posting daar van 5 juni en daarna werd het HEEL STIL.
In XMNL daarentegen zijn dagelijks 10tallen bijdragen te vinden en als je dat als een digest binnen krijgt is het inderdaad even slikken
RD
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
aan kennis geen gebrek op de list, daar twijfel ik niet aan.
ik vind het mailinglist systeem alleen een beetje achterhaald systeem… maar goed… fftopic
Soms maakt mij slot een vreemd geluid (bij het sluiten, een second of wat), alsof er tandwieltjes over elkaar heen raggen, das toch geen voorbode van problemen? Gebeurd meestal wanneer ik handmatig de deur sluit, met AB gewoon een snelle tsak-dicht.
ieksEmmu schreef:Soms maakt mij slot een vreemd geluid ..... met AB gewoon een snelle tsak-dicht.
Ik zou vast gaan sparen voor een paar nieuwe sleutels (zonder AB)
Trouwens ik lees dat jij ook een comfort 2.0i rijdt en dat je AB hebt. Is dat standaard op een Comfort?
AB te schakelen met een kastje los van de sleutel. Ik heb zo’n kastje niet maar kan me voorstellen dat de vorige eigenaar dat ding is kwijtgraakt. Was namelijk in meerdere opzichten een beetje een boer. Kastje kan maar zo een halve meter onder de grond zitten tussen de bieten in de Peel of zo…
RD
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De CV is ook te schakelen met een radiografische AB, op marktplaats staan ze soms. Werkt vele malen beter dan de infrarood-AB.
M’n pa had op z’n 90-er Comfort ook beide, de standaard IR en de RF van het alarm. Z’n 94-er Oort 2 liter had beide niet, dus gewoon met de sleutel open en dicht.
Het Oort model heeft geen koelwatertermperatuurmeter, geen olie-peil meter, geen beklede armsteun, simpele bekleding, geen neerklapbare armsteun achter en ronde afdekplaten voor de speakers voor.
Ik heb eens een basis-model XM op de sloop zien staan, waarvan ik dacht dat die alleen maar in het instructie-boekje bestond. Geen toerenteller, maar een enorme klok en geen middenconsole
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
mn infrarood ab zit in mn sleutel geintegreerd, sleuteltje uitklappen…
ab werkt idd maar matig.
Maar goed, sparen is een goed idee, steeds wanneer ik iets leuks voor mn motor zie, begeeft er iets aan mn ieksEmme…. ik denk dat ik de aanjager eens na moet kijken, de koppakking zou het over een jaar weer kunnen begeven, de deursloten natuurlijk, ben allang blij dat iek elke dag rij!