Hallo forumleden,
Als alles goed gaat, wordt volgende week zaterdag de achterbalk in mijn Acadiane gelast. Daarna is het een kwestie van een paar kleinere zaken en de Aca kan naar de APK.
Hoe dient de achterbalk (onder de carosserie, boven op het chassis) gelast te worden voor de APK? Puntlassen? Eén grote las? Wie weet het?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Helaas heb ik het antwoord niet, wel een tip! Als je er hier niet uit komt kan je het altijd hier eens neergooien >>> One & Only Aca Club meelgroep
Succes!
Volgens mij moet het aan 1 stuk gelast worden, een rups dus.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik weet niet zoveel van lassen, maar voor zover ik weet mag het niet gepuntlast zijn.
Wel 50% dan krijg je van de strepen zeg maar of door en door. Bel eens met de eendengarage in Eendhoven, die zeggen specialist te zijn in het lassen van eendachtigen.
Even een kopietje van de site:
Dan nu een stukje duidelijkheid over ons laswerk want daarin zijn we ook nogal afwijkend.
Iedereen weet dat je aan (de onderkant van) een eend nogal eens moet lassen. Niet iedereen weet dat dat op verschillende manieren kan. De manieren zijn onder te verdelen in:
- neplassen
methode kitspuit, snel klaar
- puntlassen
methode gegarandeerd afgekeurd
- proplassen of gatlassen
kruipt vocht tussen, hopen op APK goedkeur
- co2 laspikkies naast of tegen elkaar
methode alweer afgekeurd
- 50% streeplassen
methode A.P.K. goedgekeurd
- De Eendengaragelassen (100% streeplassen)
100% doorgelast en uitgevloeide lasnaden
- onzichtbaar lassen
alleen op verzoek bij bovengenoemde
Suc6
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
patje74 schreef:Helaas heb ik het antwoord niet, wel een tip! Als je er hier niet uit komt kan je het altijd hier eens neergooien >>> One & Only Aca Club meelgroep
Succes!
Tja, dara ben ik sinds kort lid van. De mailtjes van anderen komen bij mij aan, maar ik kan zelf niet reageren want die mailtjes komen nooit of te nimmer aan
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Volgens mij moet je bij dragende delen voor de apk gaan proplassen. rupsen kunnen kromtrekken van het materiaal veroorzaken. Bij de 2cv wordt in elk geval proplassen geadviseerd omdat dat zeker apk goedgekeurd wordt.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Eric Vertogen schreef:patje74 schreef:Helaas heb ik het antwoord niet, wel een tip! Als je er hier niet uit komt kan je het altijd hier eens neergooien >>> One & Only Aca Club meelgroep
Succes!
Tja, dara ben ik sinds kort lid van. De mailtjes van anderen komen bij mij aan, maar ik kan zelf niet reageren want die mailtjes komen nooit of te nimmer aan
De mailtjes dienen wel verzonden te worden vanuit het account welke is aangegeven bij registratie. Heb je b.v. 2 email adressen in je outlook staan dan kan het wel eens fout gaan als je het “verkeerde” account gebruik je om te verzenden. De mail komt wel binnen maar kan je er niets naar toe versturen.
Wellicht heb je het allemaal al gechecked, maar toch….
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
zandvoorta schreef:Volgens mij moet je bij dragende delen voor de apk gaan proplassen. rupsen kunnen kromtrekken van het materiaal veroorzaken. Bij de 2cv wordt in elk geval proplassen geadviseerd omdat dat zeker apk goedgekeurd wordt.
Klopt. Alleen zijn de meeste lassers erg lui en lassen meteen 100% rupsen. Bij proplassen moet je ook gaatjes maken in het nieuwe materiaal. Na proplassen eventueel verder rondom aflassen of kitten (anders inderdaad gevaar van vocht).
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Handjes schreef:zandvoorta schreef:Volgens mij moet je bij dragende delen voor de apk gaan proplassen. rupsen kunnen kromtrekken van het materiaal veroorzaken. Bij de 2cv wordt in elk geval proplassen geadviseerd omdat dat zeker apk goedgekeurd wordt.
Klopt. Alleen zijn de meeste lassers erg lui en lassen meteen 100% rupsen. Bij proplassen moet je ook gaatjes maken in het nieuwe materiaal. Na proplassen eventueel verder rondom aflassen of kitten (anders inderdaad gevaar van vocht).
Maar ja, voor de apk is het wel nodig bij dragende delen. Wij moeten ook nog wat lassen aan het chassis van onze eend, zal ook wel met proplassen moeten gebeuren en daarna aflassen en kitten. Als je iets doet kun je het beter direct goed doen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Nou het beste is weer lassen zodat het weer vast zit,
Vervolgens zo tectyleren dat het niet opvalt. Dus de hele omgeving zwart maken. Zeurt niemand meer over, er is echt geen apk man meer die wie hoe het hoort te zitten.
Bij alle eend achtige geld, zorg gewoon dat het geen discussie wordt!!
Helemaal door lassen is een slecht idee, trekt echt alles krom door de hitte.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Voordat je gaat kitten is flink in de verf/primer zetten een mooie basis. Door de capilaire werking gaat de verf ook tussen overlappende plaatdelen zitten. Hel;emaal aflassen zonder kromtrekken is een kwestie van veeeel geduld (laten afkoelen). Plak koper achter de las wil ook wel helpen, voert uitstekend warmte af.