Mijn C5, net als die van jullie allemaal, heeft duplex bedrading.
Wat is dit nu precies, wat is hier het voordeel van en wat het nadeel?
:
Groet,
Gert
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_237.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Vast dat via hetzelfde draadje verschillende signalen worden vervoerd?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1596.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
duplex zit er niet in, multiplex wel.
Multiplex kan je een heel boekwerk aan wijden maar dat zal ik niet doen, in het kort, je hebt een netwerk van een of twee draden (CAN, VAN of LIN) en daar over heen worden digitaal (0 en 1 en) een boodschap of informatie gestuurd. Deze informatie kan door de moduul die deze informatie kan gebruiken worden op gepikt.
voorbeeld, het snelheidssignaal, komt binnen bij de ABS computer, wordt op het netwerk gezet en wordt dan opgepikt door het dashboard, de MM computer, de cruisecontrol en de radio/navigatie.
Multiplex zorgt niet voor minder bedrading maar wel voor meer mogelijk heden. (voordeel)
nadeel? tot op heden geen
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Multiplex zorgt niet voor minder bedrading maar wel voor meer mogelijk heden. (voordeel)
nadeel? tot op heden geen
Afgezien van meer mogelijkheden, dacht ik dat dit systeem juist in het leven is geroepen om de dradenspagetti te verminderen. Komt uit de vliegtuig industrie, een moderne Airbus zou anders zoveel draden hebben, dat het gewoon niet meer te doen is.
Het heeft zeker zijn voordelen, maar ook nadelen/kinderziektes.
Hoeveel mensen zijn niet tegen de lamp gelopen door effe een andere radio aan te sluiten, waarschuwingslampjes gaan dan spontaan branden, CV werkt niet meer, etc etc. Ik noem dit voor het gemak maar even het “Mulitplex-Syndroom”
Kon je voorheen nog met een multimeter fouten opsporen door dingen door te meten, dat kan ook niet meer, voor de doe het zelf sleutelaar is dit een groot nadeel. Voordeel voor de garage is dat ze met een computer alles kunnen uitlezen en het mankement zo vinden, wat in princiepe weer zou moeten schelen in arbeidsloon.
oohwwww multiplex
Nu ons gezin uitgebreid gaat worden ben ik zeker in de war met duplo??
ops:
Maar gaat door deze bedrading alleen signaal of ook voedig (12 volt)?
Overigens voor wat betreft die radio zit er gewoon een iso stekker in de ruimte voor de radio en dat gaat gewoon goed.
Groet,
Gert
Re: oohwwww multiplex
automatique schreef:Maar gaat door deze bedrading alleen signaal of ook voedig (12 volt)?
Beide en dat maakt het voor de doe het zelf sleutelaar niet makkelijk
automatique schreef:
Overigens voor wat betreft die radio zit er gewoon een iso stekker in de ruimte voor de radio en dat gaat gewoon goed.
Wellicht heeft de dealer deze al voor je aangelegd, was bij de C3 van mijn tante ook zo, ik begreep niet waar deze rare tussenstekker tussen de radio en de ISO inzat. De garage had haar oude radio uit een AX overgezet, later monteerde ik een nieuwe radio. Tussenstekker opzij en de andere radio op de ISO en het werkte prima, alleen werkte de AB opeens niet meer
Dealer sloot die tussenstekker weer aan, waar een + direct van de accu inzit en alles werkte weer prima
LES1: Knoei niet aan Multiplex
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
oldenhage schreef:nadeel? tot op heden geen
Nou, geen… De 206 en 406 hebben zowel klassieke bedrading (1e generatie 206) als het multiplex. Nadat de multiplex werd ingevoerd kregen deze types enorm veel electronische storingen.
Re: oohwwww multiplex
automatique schreef:Nu ons gezin uitgebreid gaat worden ben ik zeker in de war met duplo??
ops:
Groet,
Gert
Zolang je geen Fiat Multipla koopt zou ik me geen zorgen maken
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Re: oohwwww multiplex
automatique schreef:Nu ons gezin uitgebreid gaat worden ben ik zeker in de war met duplo??
ops:
Maar gaat door deze bedrading alleen signaal of ook voedig (12 volt)?
Overigens voor wat betreft die radio zit er gewoon een iso stekker in de ruimte voor de radio en dat gaat gewoon goed.
Groet,
Gert
Hmm, misschien voor even, maar als er geen tussenstekker tussen zit, zou ik het toch maar veranderen. Gaat op lange termijn echt leiden tot storingen of zelfs defecte componenten!! (en die zijn meestal niet goedkoop )
D’r zit een tussenstekker tussen. Eentje om de stuurafstandsbediening op mijn radio te laten werken. Gaat perfect.
Maar wat anders. Kan ik de luidsprekersnoeren wel omleiden? Ik heb een composetje die ik in de originele ruimte wil zetten ipv de voorspeakers. Ik zag achter wel dat de draden voor de luidsprekers identiek zijn. Op de gok plus en min genoemd en dat ging gelukkig goed.
Groet,
Gert
Handjes schreef:oldenhage schreef:nadeel? tot op heden geen
Nou, geen… De 206 en 406 hebben zowel klassieke bedrading (1e generatie 206) als het multiplex. Nadat de multiplex werd ingevoerd kregen deze types enorm veel electronische storingen.
Geld ook voor de Xsara, type-1 hoor je nooit iets over elektronische problemen (heb zelf ook type-1 gehad), type-2 heeft nog weleens last van elektronica storingen.
Luidsprekersnoeren komen direct van de radio (ISO-Stekker) af, aansluiten van een composet mag geen problemen geven lijkt mij.
oldenhage schreef:
Multiplex kan je een heel boekwerk aan wijden maar dat zal ik niet doen…...
Waarom niet? Ik ben razend geïnteresseerd om er meer over te leren.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:
Waarom niet? Ik ben razend geïnteresseerd om er meer over te leren.
Nee, Robb: je bedoelt triplex
bij mijn nieuwe berlingo (7/2003) dacht ik ook effe radio inpluggen en je hebt muziek.
DUS NIET radio ingeplugt en alles wat maar kon gaan branden ging branden. in de garage hebben ze toen een herstelling van ong 200 euri moeten doen, aan de multiplex bedrading.
vervolgens de radio aangesloten met tussenstekker van citroen bleek dat je daar ook weer 2 draden moest wisselen nml de permanente plus voor het geheugen en de plus via het contact.
tjonge tjonge wat een ellende.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1596.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
robb schreef:Waarom niet? Ik ben razend geïnteresseerd om er meer over te leren.
wat wil je weten Rob? de cursus over multiplex duurt al in totaal 4 dagen…
edit>rené....quote gefixed
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1596.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: oohwwww multiplex
Maar gaat door deze bedrading alleen signaal of ook voedig (12 volt)?
in de auto ligt normale bedrading en bedrading voor de multiplex. Over de draden van multiplex gaan signalen deze varieren tussen de 1,5 v en 3,5 volt. Er ligt ook bedrading waar gewoon de accuspanning op staat.
verder ligt er een draad die de computers “wakker” maakt, deze draad wordt door de meeste doe het zelvers gebruikt om de radio te voeden.
De spanning op deze draad valt na verloop van tijd weg en komt er op door bijvoorbeeld met de ab de portieren te openen. Je kan dus niet zomaar iets in de auto inbouwen.
De meeste gaan in de fout door te denken er ligt een stekker die in mijn radio past dus dat moet goed zijn. Deze stekker si bedoeld voor de originele af fabriek radio en niet voor de achteraf inbouw radio’s
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115